Miten pidän vahvan koiran hallinnassa?

kokemusta on

Sain tänään soiton, että Järvenpään koira-asiantuntijat ja pehmoilijat tekevät rikosilmoituksen koiran käskyttämisestä.
Kertokaa hyvät koiraihmiset, miten isoa taistelukoiraa saa kouluttaa, ettei olla tekemmässä heti rikosilmoitusta poliisille.
Minä sanon huihai makkaran syöttäjille, kun tulevat opastamaan, miten pitää koiraa kouluttaa, kun ohjataan seuramaan ja ettei saa hyökkälllä kenenkään päälle.

Onko parempi koira kouluttaa kunnolla ja tottelevalla otteella vai annetaan kasvaa villinä, että on pian vaarana omistajalle ja ympäristölle?

Olen itse saanut risua ja remmiä lapsena, enkä siitä särkynyt ja rikosen tiellä en ole, vaan tavallinen maatienkulkija ja koirani pidän myös herran nuhteessa, jos on tarvetta.

Miettikää hyvät ihmiset mihin ollaan menossa, koirakin kouluttamisessa, jos ei koiraa saa käskyttää ja ottaa kiini koirasta.
Mä haluaisn ne pehmoilijat aitaukseen, jossa on lauma koiria, että miten käy, jos ei koiria saa komentaa ja neuvoa elämään normien mukaan.
Näkeehän lapsistakin, mitä on pehmoilu tuonut tullesaan, että saa pelätä henkensä kaupalla. kun yöllä on liikenteessä.

Tässä on aihe, johon toivon asiallisia ja rauhaa rakentavia kirjoituksia.
Kaikkihan tietää, että taistelukoiralla voidaan tarkoittaa, juuri sitä, mihin rotu on aikoinaan jalostettu, mutta sitä pidetään tänä päivänä seurakoirana.

16

1643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????????????

No ei ne vaan Järvenpääläiset puuttuneet kun tämä yksi tyyppi "koulutteli" niitä ongelmakoiria pitkin yleisiä teitä kyseenalaisilla menetelmillä ja jotka ei oikein kestä tätä päivänvaloa!

• ohikulkijavaaaan

Mitä olit tehnyt saadaksesi uhkauksia rikosilmoituksen tekemisestä? Olet ilmeisesti ollut kovakourainen koiran kanssa? Tuskin tuollainen uhkailu ihan aiheetonta on. Mene itseesi, minkä vuoksi he puhuvat tuollaista?

Tiesitkö ettei koira kunnioita sellaista omistajaa joka komentaa ja opettaa koiraa hakkaamalla/fyysisillä pakotteilla?
      Komentelemalla koulutettu koira näkee omistajansa pelottavana päsmärinä eikä johtajana.
      Saat ehkä koiran tottelemaan kova kouraisilla metodeilla, koira tottelee koska pelkää saavansa turpaan.
      Pilaat vain suhteenne. Jos joskus tarvitset suojelua, rukkasesi kääntää sinulle selän aivan varmasti. Et ole luottamuksen arvoinen johtaja.
      Noin kohdeltu koulutettu koira voi myös kääntää joku päivä kelkkaansa ja saada tarpeekseen sinusta johtajana. Sinä saat kovat puremahaavat, pahimmassa tapauksessa menetät henkesi. Koira saa piikkiä luonnevikaisena, VAIKKA sinä aivan itse olet aiheuttanut koirasi "päävian". Koira ei synny sekopäänä siitä tehdään sellainen.
      Kerroit että koirasi on vahva taistelukoiratyyppinen. Toivotan todella onnea valitsemallesi tielle. Sitä sinä tulet tarvitsemaan vahvan koirasi kanssa, mikäli et muuta tapojasi.

en ole nakeilla koiraa kouluttava kukkahattutäti. Omistan itsekin suuren uroksen, joka painaa lähes enemmän kuin minä itse enkä mäkään mikään pieni hippiäinen ole.
      Tiedän siis mistä puhun. On sanomattakin selvää että jos suurikokoinen koirani käy päälleni, on seuraukset varmasti tuhoisat MULLE.
      Olen kouluttanut koiraa rohkaisevasti palkitsevasti ja lempeästi. Olen pyrkinyt olemaan reilu, itsevarma ja johdonmukainen johtaja sekä ystävä koiralle, koiraa fiksumpi ja aina hiukan edellä. ;) Koirani on ehdottoman kuuliainen ja kunnioitamme toinen toistamme.

Sinuna tutustuisin seuraaviin linkkeihin
      http://www.citybelgit.fi/citybelgit/juttuja/ongelmakoirakurssi.html
      http://www.spk-terveys.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=27
      http://www.kumikana.org/koulutus/

• täälläkin

Kun koiraasi koulutat, vältä tätä:

"Olen itse saanut risua ja remmiä lapsena, enkä siitä särkynyt ja rikosen tiellä en ole, vaan tavallinen maatienkulkija ja koirani pidän myös herran nuhteessa, jos on tarvetta."

Kaikki eivät ole kuin sinä.

• varaaomanimimerkki

Samaa mieltä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
        Koiraa ei kaikissa asioissa kannata verrata ihmiseen. Olemmehan täysin erilajia. Purat ilmeisesti lapsuudessasi kokemaasi vääryyttä koiraan ja käytät samoja kasvatusmetodeja mitä sinuun on käytetty. Koira on erilajia eikä se ymmärrä mitä yrität viestittää sille "risulla ja remmillä".

Suosittelen sinua liittymään paikkakuntasi koirakerhoon esimerkiksi arkitottelevaisuuskurssille, jos epäilet ettet osaa muutoin kouluttaa koiraa kuin väkivalloin eikä asioista tule mitään tai muutoin vain teillä on kommunikaatio ongelmia. Arkitottelevaisuuskurssilla pureudutaan myös toisten koirien/ihmisten ohittamiseen ilman rähjäystä. =)

• Kuinka koirasi on koulutettu jos se kerran yrittää käydä toisten päälle?
      Nimimerkki ainaki on iha väärä, ku jos sulla kokemusta ois nii tietäsit ettei koiran koulutukseen tarvita väkivaltaa, kaikki on kiinni omasta käytöksestä ja asenteesta.

Parempi koira on kouluttaa kunnolla ku antaa elää ja kasvaa villinä.

MUTTA! mikä ero on sanalla "kouluttaa" ja "väkivalta" (tunnetaan myöskin sanalla lyödä ja käydä käsiksi), nuilla kahdella asialla ei oo mitään tekemistä keskenään.

tuosta voikin päätellä jotain:

"Olen itse saanut risua ja remmiä lapsena, enkä siitä särkynyt ja rikosen tiellä en ole"

tuollakaan lyömisellä ei oo mitään tekemistä rikosten kanssa, mutta jos kotona on lyöty,myös tämä osumaa saanut jakaa lyöntejä ennen pitkää.

Ja mitä tekemistä risulla ja remmillä on opetuksen kanssa jos syytä ei ymmärrä?
      Jos et saa koiraasi nätimmillä konsteilla hallintaan, on vika kommunikoinnissa, sinä et ymmärrä koiraa eikä koira sua.

• raakana

"Kuinka koirasi on koulutettu jos se kerran yrittää käydä toisten päälle?"

Taidatkos sen paremmin sanoa !!

• "Olen itse saanut risua ja remmiä lapsena, enkä siitä särkynyt ja RIKOKSEN TIELLÄ EN OLE, vaan tavallinen maatienkulkija ja koirani pidän myös herran nuhteessa, jos on tarvetta."

kuin nii et? koiran lyöminen/väkivaltainen kohteleminen ON NIMENOMAAN RIKOS!

• Katsotänään

Onnenkäpä kirjoitti hyvin. Mikset heti tänään lupaisi itsellesi ettet enää koskaan nosta "risua tai remmiä" koiran koulutuksessa. KOKEILE EDES,uskon että huomaat itsekin pian eron koirasi käytöksessä ja pääset itsekin vähemmällä kun koira kuuntelee ja voi luottaa sinuun!
        Tämä uusi sarja tulee tänään TV2 illalla. Ole telkkarin ääressä =)

http://ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa

Miksi koira vetää hihnassa tai ei hae keppiä käskystä? Kummassa päässä hihnaa ongelman ydin piilee kun lenkkipolulla menee napit vastakkain?

Näihin kysymyksiin vastaa uusi ohjelma Hienosti Hihnassa.
        17-osainen sarja paneutuu koirien koulutukseen ja kasvatukseen positiivisen oppimisen keinoin. Hienosti Hihnassa puhuu sujuvaa koiraa ja auttaa katsojia ymmärtämään paremmin koirien kieltä.

Ohjelma käsittelee asioita huumorin keinoin myös koiran näkökulmasta ja pyrkii murtamaan vanhoja koirankasvatusmyyttejä. Kouluttajana toimii Koiralle koti -ohjelmasta tuttu eläinkouluttaja Tommy Wirén. Ohjelman juontaa Minna Perovuo.

17- jakson aikana opetellaan perusasioita luoksetulosta esineen noutamiseen mutta koulutuksen lisäksi paneudutaan myös koirien tyypillisimpiin käytösongelmiin ja etsitään niihin esimerkkitapausten avulla ratkaisuja.

• Janitus
        Katsotänään kirjoitti:

Onnenkäpä kirjoitti hyvin. Mikset heti tänään lupaisi itsellesi ettet enää koskaan nosta "risua tai remmiä" koiran koulutuksessa. KOKEILE EDES,uskon että huomaat itsekin pian eron koirasi käytöksessä ja pääset itsekin vähemmällä kun koira kuuntelee ja voi luottaa sinuun!
        Tämä uusi sarja tulee tänään TV2 illalla. Ole telkkarin ääressä =)

http://ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa

Miksi koira vetää hihnassa tai ei hae keppiä käskystä? Kummassa päässä hihnaa ongelman ydin piilee kun lenkkipolulla menee napit vastakkain?

Näihin kysymyksiin vastaa uusi ohjelma Hienosti Hihnassa.
        17-osainen sarja paneutuu koirien koulutukseen ja kasvatukseen positiivisen oppimisen keinoin. Hienosti Hihnassa puhuu sujuvaa koiraa ja auttaa katsojia ymmärtämään paremmin koirien kieltä.

Ohjelma käsittelee asioita huumorin keinoin myös koiran näkökulmasta ja pyrkii murtamaan vanhoja koirankasvatusmyyttejä. Kouluttajana toimii Koiralle koti -ohjelmasta tuttu eläinkouluttaja Tommy Wirén. Ohjelman juontaa Minna Perovuo.

17- jakson aikana opetellaan perusasioita luoksetulosta esineen noutamiseen mutta koulutuksen lisäksi paneudutaan myös koirien tyypillisimpiin käytösongelmiin ja etsitään niihin esimerkkitapausten avulla ratkaisuja.

Täyspäinen mies tämä Wiren ja vaikka ohjelma on vain 10 minuuttia niin KANNATTAA KATSOA koska jo tässä tosiaan on alkanut kyllästyttää jääkaudet ja kolinapurkit. Ajattelin, että olisi ihmisten aika huomata että hihnan alapäässä on elävä kaveri ja sitä voi käsitellä nätisti. Koirani on ansainnut hyvän kohtelun ja minä sen sille järjestän joka ainut päivä! Ongelmakoira on lyhyesti sanottuna tuote jota ei ole osattu hoitaa tai ei ole haluttu hoitaa oikein. On riivatun kivaa keskustella palstoilla "kuinka kauan sä pidit jääkautta ja kuinka sä aloit sitten purkaa sitä"? jne....ja sitten yksi guru tietää ja osaa "lukea koiraa". Ikäänkuin Suomen maassa olisi vain 1 ihminen joka kykenee hoitelemaan ongelmakoiria. Jatkuva jauhaminen ongelmakoirista on myös selvää leiväntuloa tyypille joka ei itse ole oikein koskaan kunnolla itse kilpaillut. Testailee koirien luonteita eikä läpäissyt edes virallista luonnetestituomari kurssia....herätkää nyt koiraihmiset koiran ei kuulu alistella ja ihmetellä henkistä väkivaltaa. Ja nämä ongelmakoirien omistajat ovat usein ensimmäisen koiran omistajia ja koira luonnollisesti jättisuuri josta kasvaa kamala peto joka ei ole missään tilanteessa hallinnassa.... ja eikun manipulointiin gurulle. Omat aivot kun on jääneet kotia narikkaan!

• 35v koirakokemusta (Lonely ...
        Janitus kirjoitti:

Täyspäinen mies tämä Wiren ja vaikka ohjelma on vain 10 minuuttia niin KANNATTAA KATSOA koska jo tässä tosiaan on alkanut kyllästyttää jääkaudet ja kolinapurkit. Ajattelin, että olisi ihmisten aika huomata että hihnan alapäässä on elävä kaveri ja sitä voi käsitellä nätisti. Koirani on ansainnut hyvän kohtelun ja minä sen sille järjestän joka ainut päivä! Ongelmakoira on lyhyesti sanottuna tuote jota ei ole osattu hoitaa tai ei ole haluttu hoitaa oikein. On riivatun kivaa keskustella palstoilla "kuinka kauan sä pidit jääkautta ja kuinka sä aloit sitten purkaa sitä"? jne....ja sitten yksi guru tietää ja osaa "lukea koiraa". Ikäänkuin Suomen maassa olisi vain 1 ihminen joka kykenee hoitelemaan ongelmakoiria. Jatkuva jauhaminen ongelmakoirista on myös selvää leiväntuloa tyypille joka ei itse ole oikein koskaan kunnolla itse kilpaillut. Testailee koirien luonteita eikä läpäissyt edes virallista luonnetestituomari kurssia....herätkää nyt koiraihmiset koiran ei kuulu alistella ja ihmetellä henkistä väkivaltaa. Ja nämä ongelmakoirien omistajat ovat usein ensimmäisen koiran omistajia ja koira luonnollisesti jättisuuri josta kasvaa kamala peto joka ei ole missään tilanteessa hallinnassa.... ja eikun manipulointiin gurulle. Omat aivot kun on jääneet kotia narikkaan!

Hei kaikki 'ongelmakoirista" kiinostuneet.
        Oman kokemukseni mukaan ei ole olemassa ongelmakoiria, on vain olemassa ongelmaomistajia. Koirat ovat erittäin helppoja koulutettavia verrattuna esimerkiksi kissoihin tai vaikkapa hevosiin. Tietystikään kaikki koiran omistajat eivät vaivaudu riittävää tietämystä koulutuksesta hankkimaan. Tämähän olisi Suomessa erittäin helppoa lukuisten rotuyhdistysten ym. järjestöjen kautta.
        Myöskin monen mielestä koiran ostaminen on lähes jokapäiväinen ostos, ei osata ajatella että, hyvällä hoidolla, koira on kanssamme noin 15 vuotta. Lapsien halut ovat monelle motiivina. Minun (ja vain minun) mielestä tätä investointiä ei voi kohdistaa ainostaan lapsille! Lapset ovat jo hyvinkin kaukana kotoa silloin kun koira on 10.

Omista koiristani 5/6 olen hankkinut eläinsuojeluyhdistysten kautta. Ne ovat kaikki olleet ns. ongelmakoiria, ja niiden suhde omistajiin on ollut epäselvä. Kun kahdenkeskinen luottamus on saavutettu on elämä niiden kanssa ollut yhtä juhlaa. Kun koirien perustarpeet: ruoka ja lauma (koti), on saavutettu on niillä kaikki hyvin. Mitä vähemmän muutoksia tulee sitä parempi. Koiralle kaikkein parasta on jos mikään ei muutu: omistaja, elinympäristö ja ruoka.

Toivon että tämä (harvinainen) puheenvuoro kannustaa ihmisiä arvostamaan suhdettaan uskollismpaan kumppaniimme.

Lonely rider

• Janitus
        35v koirakokemusta (Lonely ... kirjoitti:

Hei kaikki 'ongelmakoirista" kiinostuneet.
        Oman kokemukseni mukaan ei ole olemassa ongelmakoiria, on vain olemassa ongelmaomistajia. Koirat ovat erittäin helppoja koulutettavia verrattuna esimerkiksi kissoihin tai vaikkapa hevosiin. Tietystikään kaikki koiran omistajat eivät vaivaudu riittävää tietämystä koulutuksesta hankkimaan. Tämähän olisi Suomessa erittäin helppoa lukuisten rotuyhdistysten ym. järjestöjen kautta.
        Myöskin monen mielestä koiran ostaminen on lähes jokapäiväinen ostos, ei osata ajatella että, hyvällä hoidolla, koira on kanssamme noin 15 vuotta. Lapsien halut ovat monelle motiivina. Minun (ja vain minun) mielestä tätä investointiä ei voi kohdistaa ainostaan lapsille! Lapset ovat jo hyvinkin kaukana kotoa silloin kun koira on 10.

Omista koiristani 5/6 olen hankkinut eläinsuojeluyhdistysten kautta. Ne ovat kaikki olleet ns. ongelmakoiria, ja niiden suhde omistajiin on ollut epäselvä. Kun kahdenkeskinen luottamus on saavutettu on elämä niiden kanssa ollut yhtä juhlaa. Kun koirien perustarpeet: ruoka ja lauma (koti), on saavutettu on niillä kaikki hyvin. Mitä vähemmän muutoksia tulee sitä parempi. Koiralle kaikkein parasta on jos mikään ei muutu: omistaja, elinympäristö ja ruoka.

Toivon että tämä (harvinainen) puheenvuoro kannustaa ihmisiä arvostamaan suhdettaan uskollismpaan kumppaniimme.

Lonely rider

Osuit ongelman ytimeen, juuri näin on. Ongelmaihmiset vaihtaa nopeaan tahtiin koiria, ja joka koirassa aina samat hankaluudet. Edelleenkin koiraa koulutetaan, mutta ihminen jää vieläkin vähän toissijaiseksi. Rankasti sanoen ongelmakoiran omistajan pitäisi ensin käydä omaa päätänsä hoidattamassa, ja oman pään hoidatuksen jälkeen vasta koiranohjailuun. Yhteistyö voisi sujua helpommin ja ymmärryskin ehkä toisenlainen. Ne ihmiset jotka haluavat viedä koiraansa eteen päin eivät valitettavasti mahdu koiraseurojen koulutuksiin ja kursseille kun tulijoita on paljon. Kaiken huipennus on nämä ns. suljetut seurat jonne ei pääse kuin suosituksella tai muilla kriteereillä. On aika suuri joukko koiranomistajia jotka eivät koskaan halua kilpailla vaan koira on kotikaveri jolle haluttaisiin hiukan alkeita. Kilpailevat ihmiset on erittäin pieni joukko koiramaailmassa. Enemmän säännöllistä pentukoulutusta kaivataan, mutta kun joka kunnassa ei ole sitä ensimmäistäkään koiraseuraa jonne voisi yhteyttä ottaa jos tapoja koiralle halutaan. Tulostenteko koiramaailmassa samanlaista kun työelämässä, täytyy nimittäin sitoutua. Minä sitoudun kokonaisuudessaan oman koirani hyvinvoinnin edistämiseen ja muutamien muidenkin ihmisten ja koirien. Tähtäys meillä on yhteiskuntakelpoinen koira jo pentuna, eikä monivuotinen peto jota pyritään epätoivoisesti monilla keinoilla ruotuun saattamaan usein huonoin tuloksin. Nimimerkillä saman vuosikerran kokemuksella, ja kaikki variaatiot nähneenä. Kyllä onkin helppo pitää kotikoiraa joka on rauhallinen eikä tarvitse päätänsä kivistellä tulosvastuudella. Koira heijastelee ajatuksiasi ja tapojasi. Tarvitaan vähän koiranlukutaitoa joka suinkaan ei ole joidenkin ihmisten erityisosaamista sen oppii jokainen joka vaan haluaa. Siinä samalla oppii myös kunnioittamaan koiraansa.

• tukea vähän ap

Kuules, olen samaa mieltä että parempi koira kurissa kuin ihmisten kurkussa.

Ehkä sinun kannattaisi ottaa käyttöön esimerkiksi se kolinapurkki tai muu "ääni"pakoite,
      koska lyöminen on ehkä se joka menee ihmisiltä yli hilseen..

Jollain hentosella risulla koiraa hutkaista, en pidä pahimpana rikoksena maailmassa mutten myöskään pidä kovin tehokkaana,
      koska koiran kipukynnys ensinnäkään ei ole kuten ihmisellä, ...siinä vaiheessa kun koira vinkaisee kivusta on pitänyt jo lujaa lyödä

Itse en isoa koiraani ota enää niskasta kiinni enkä lyö remmillä, koska olen saanut tilanteen haltuun lähinnä ottamalla johtajuusopin käyttöön, niin että mitään fyysisiä pakotteita ei todellakaan enää tarvita. Sen voin kyllä vakuuttaa että nakinpaloilla ei pitkälle pötkitä, vaan ihan kokonaisvaltaisella johtajuudella.

Mutta kyllä koirien keskinäiset tavat ovat nimenomaan varoitus , ja jos toinen ei usko niin puraisu. JOka normaali koiralla menee aina "huti" eli ei kukaan koira oikeasti halua toiten verta vuodattaa vaan se on melkein aina pelkkä varoitus. Mutta puraisua ei voi ihminen tehdä siksi on tilalla muut konstit.
      Tavoitteena kai olisi että aikuinen koira olisi jo niin hyvin sisäistänyt opit ettei niitä tilanteita enää tulisikaan missä pitää koiraa läimiä julkisesti.

Mutta minulla toimii kyllä esimerkisi pikku hutkaisu ilmaan ja vaikka maata vähän potkaisen, nykäys hihnasta, pieni karjaisu, tärkeää on että ne tulevat samanaikaisesti jotta koira yhdistää käskyn ja uhkauksen.

Turha ihmisen on leikkiä koiralle mitään nakkikonetta, kun en ole koskaan nähnyt että koiratkaan toisille mitään nakkeja antelevat.

Yleensä kun koiralla on nakki se ei sitä anna kenellekään, joten minkälaisena johtajana koira pitäisi ihmistä joka kesken kävelyretken antaa kaikki nakkinsa koiralle vain siksi että koira ei lähtisi vastaantulijoiden kimppuun?

Luulenma että koira pitää ihmistä entistä heikompana, kun haukuttuaan ja nosteltuaan koipea ihminen kiltisti luovuttaa nakitkin koiralle.

Eli hanki se kolinapurkki, niin sinua ei enää kukaan katso että löisit koiraa. Ethän sinäkään koiraasi satuta, sinä vain varoitat?

• nyt tajusin...

siis aloittaja: Ethän vain silloin lyö koiraa, kun se "ei tottele" jotain opettamaasi temppua?
        Kun sanot että "seuraa" niin silloin sinun pitää ottaa se nakkipala ja palkita koiraasi.
        Mutta toinen tilanne taas on kun koirasi ei tottele esimerkiksi kieltoa lähteä ihmisten kimppuun, se on tottelemattomuutta.
        Wireenit sun muutilmeisesti on saaneet ihmisten nupit sekaisin, mikä ero on esimerkisi toko- liikkeillä verrattuna siihen perusasiaan että ihmisten päälle ei hyökätä eikä käyttäydytä huonosti.Siis pakote kun koira ei käyttäydy hyvin, on täysin eriasia kuin se että pakote silloin kun koira ei tee "sirkustemppuja" käskystä.

• "Turha ihmisen on koiralle leikkiä..."

Enkä minä ole nähnyt koirien toisiaan paiskovan tölkeillä,lätkivän risuilla,edes taluttavan toisiaan ;)

Eli jos nyt kuitenkin ylipäätään koirat ei kommunikoi keskenään ihan samalla tavalla tai toimi kuin ihmiset tai ihmisten ja koirien väliset teot ;)

Miksi koiralle pitäisi antaa nakki,jos se ei sitä ansaitse?
        Onkohan nyt jotain epäselvää?

Jos palataan tuohon alkulauseesi,niin olen siitä samaa mieltä.Mutta loppu onkin vähän eriä.
        Kun tuohon pääsee hiukan eri systeemeillä.Idea on kuitenkin se,että kun puhutaan kasvatuksesta,vai koulutuksesta,niin se homma toimii,kun TIETÄÄ mitä tekee ja HALLITSEE tekemisensä.Ja ihan samoin,kun ylipäätään elämässä,on niitä jotka ei hallitse jotain,ja taas niitä jotka hallitsee sen.
        Jos palataan enemmän koulutukseen,niin ihan samoin,jos koulutus perustuu/siinä käytetään pakotteita tai se perustuu positiiviseen vahvistamiseen,niin oleellisinta on TAAS se,että sen hallitsee.Jos joku ei hallitse,tai jos joku EI tiedä riittävästi jostain koulutusperiaatteista,se ei tarkoita sitä,että se on huonoa,tai pelkkää nakinviskomista,kuten annat ymmärtää.

Ja koira antaa muuten sen nakin omistajalleen,jos se on niin hyvin koulutettu ja luottaa omistajaansa,että sillä ei ole mitään syytä olla sitä antamatta.Vaikka olisi "nakkikoulutettu" koira.

Mutta jos kärjistäisin samaan tapaan,niin suosittelisin opettelemaan koiran käyttäytymistä ja koiran koulutusta,niin ei tarvi niitä kolinatölkkejä tai varoituksia.
        Ja lopputuloksena ei sitä koiraa tartte edes kuvitella "kurkkuun",korkeintaan vaikka niitä nakkeja omassa kurkussa ;),ja mikä ettei välillä koirankin.

• koirapoissinulta

Jos et lopeta koiran hakkaamista toivottavasti järvenpään "koira-asiantuntijat" toteuttavat uhkauksensa. Koira pois sellaiselta ihmiseltä joka ei ole kiinnostunut eläimen oikeanlaisesta pidosta ja koulutuksesta. Jokainen koira tarvitsee peruskoulutuksen, mutta väkivalllalla kouluttaminen on eläinrääkkäystä.

• kuri siis...

Olen aikoinani asunut rapakon takana pitkän tovin ja siellä koulutellut jos jonkinlaista rekkua. Siellä kyllä menisi monella suomalaisella sormi suuhun sillä ne koulutusmetodit voivat olla hyvinkin erilaisia.

En aio puuttua siihen miten alkuperäinen kohtelee koiraansa, hyvin vähän pienestä tekstin pätkästä päätellä.

Mutta sen sanon että joskus se pieni tukistus koiralle on paikallaan. Ei sitä tarvitse hakata ja paiskoa kunhan se rangaistus tulee oikeaan aikaan ja on tarpeeksi tehokas.

En näe itse mitään järkeä siinä että hoetaan jotain ei-sanaa puoli vuotta ja tungetaan nakkia koiralle. sitten todetaan että katsos kun se ei enään vedä hihnass/räyhää muille/karkaa jne.

Jos minä voin jonkun ongelman ratkaista kertaheitolla sillä että nappaan koiraa poskista kiinni ja räyhään sille niin sen teen.

Ai, esimerkkinä voisin todeta auton takaluukun avaamisen. Yksikään koiristani ei uskalla sieltä tulla ulos ilman sen oman nimen kuulemista sillä muuten nostan ne sinne niska persotteella takaisin. Miksi, siksi kun siinä on koirakullan henkikyseessä. Juu, on sitä henkeä haukonut vieressä yks jos toinenkin. Ja olen minäkin heidän vieressä nauranut kun he ujuttavat kättä 20 sentin raosta jotta saavat hihnasta kiinni ettei koira vain karkaa.

Ja ei, koirani eivät pelkää minua. Me leikimme, riehumme joka päivä. Teemme kaikkea hauskaa. Mutta tyhmyyksiä ei sallita. Ai niin... ja nakkiakin kuluuu enemmän kuin laki sallii...mutta edelleen tyhmyyksiä ei sallita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe