Auttakaa kompostoinnista kiinnostunutta

kompostiin...

Olen päättänyt hankkia lämpökompostorin ja tarkoituksena on kompostoida biojäte (4hlö) ja puutarhajätettä.
Vaihtoehtoina olen katsellut Gröna Johanna, Biolanin lämpökompostori ja Globe. Näistä eniten nyt kiinnostaisi tuo Gröna Johanna... kokemuksia kiitos!

Ja sitten, tarvitsenko toisenkin kompostorin johon "multa" laitetaan muhimaan kun se on tuosta lämpökompostorista otettu pois? Enhän sitä heti voi kasveille laittaa, vai voinko?

Jos tarvitsen kaksi kompostoria niin onko molempien oltava lämpökompostoreita, vai voiko toinen olla sellainen kehikko...
Täällä meillä on aikapaljon hiiriä maastossa ja lähinnä ne ja niiden "asumaan muuttaminen" huolettaa, etteivät kompostoriin ala pesimään.

3

1592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kierrättäjä1

Ite käytän L&T:n sisäkompostia. Saman katon alla asuupi 3 ihmistä ja meillä on kaksi kpl:tta 18 litran sisäkompostia. Olen ollut tyytyväinen siihen. Se on vaan haittapuolena, että jos et muista lisätä biojätettä pieninä määrinä, niin se alkaa haisemaan, vaikka on suodattimet. Siis tarkoitan, että jos laitat isoja määriä kerralla kompostiin, niin se alkaa ulkopuolellakin haisemaan. Mutta tätä ongelmaa ei ole, jos on pieni biojäteastia (joku pikkurasia tms) ja tyhjentää sen päivittäin.

Et tarvitse kahta ulos laitettavaa lämpökompostoria, jos semmoisen päätät laittaa. Laitat biojätettä ja seosainetta lämpökompostiin ja sitten kun biojäte on kompostoitunut tarpeeksi niin siirrät sen puutarhajätekompostiin jälkikypsyntymään. Suosittelisin puutarhakompostiksi tämmöistä:
      http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/Pihan_varusteet/Kompostorit/Kompostori_Keter_450_l/

• Kompostori

Meillä on pakastimesta tehty kompostori eristys ei ole viimeisen päälle tammikuulla jäätyy.Me olemme jälkikompostoineet maassa käytännössä laitettu multa suoraa pensasaidoille marjapuskien alle jne.Kompostorissa on annettu kauan biojätteen kompostoitua ennen maahan laittoa.Kunnollinen lämpökompostori kannattaa ostaa mikäli biojätettä tulee riittävästi toimii läpi talven.1 kompostori riittää kuin malttaa antaa kompostoitua tarpeeksi kauan.

• Pa_ulus

biolani. On ollut ehdottoman hyvä hankinta vaikka maksuhetkellä kirpaseekin rumasti.
      toimii kesät talvet (noin 6 vuoden kokemus 4 hlö:n taloudessa).
      Se globe on ihan hyvä jälkikompostori jos sellasita tarvitsee. Tosin saman asian ajaa kasa multaa nurtsilla ja pressu päällä. Eli sen ei tarvitse olla eristetty ollenkaan, riittää kun suojaa sateelta niin eivät ravinteet valu maahan.
      Itse olen siitä biolanista mättänyt suoraan puskan juurelle tarvaraa ja hyvin toimii ilman jälkikompostointeja.
      Tuohon vihreeseen Jussiin en osaa ottaa kantaa kun siitä ei ole kokemuksia. Ennen minulla oli globe, mutta se ei talvella toimi (eli siksi käytän sitä jälkikompostointiin ja muuhun mullan säilytykseen sekä matovarastona)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 318
      4590
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2236
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      192
      2066
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1466
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      77
      1343
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      982
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      957
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      899
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      824
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      756
    Aihe