Auttakaa kompostoinnista kiinnostunutta

kompostiin...

Olen päättänyt hankkia lämpökompostorin ja tarkoituksena on kompostoida biojäte (4hlö) ja puutarhajätettä.
Vaihtoehtoina olen katsellut Gröna Johanna, Biolanin lämpökompostori ja Globe. Näistä eniten nyt kiinnostaisi tuo Gröna Johanna... kokemuksia kiitos!

Ja sitten, tarvitsenko toisenkin kompostorin johon "multa" laitetaan muhimaan kun se on tuosta lämpökompostorista otettu pois? Enhän sitä heti voi kasveille laittaa, vai voinko?

Jos tarvitsen kaksi kompostoria niin onko molempien oltava lämpökompostoreita, vai voiko toinen olla sellainen kehikko...
Täällä meillä on aikapaljon hiiriä maastossa ja lähinnä ne ja niiden "asumaan muuttaminen" huolettaa, etteivät kompostoriin ala pesimään.

3

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kierrättäjä1

      Ite käytän L&T:n sisäkompostia. Saman katon alla asuupi 3 ihmistä ja meillä on kaksi kpl:tta 18 litran sisäkompostia. Olen ollut tyytyväinen siihen. Se on vaan haittapuolena, että jos et muista lisätä biojätettä pieninä määrinä, niin se alkaa haisemaan, vaikka on suodattimet. Siis tarkoitan, että jos laitat isoja määriä kerralla kompostiin, niin se alkaa ulkopuolellakin haisemaan. Mutta tätä ongelmaa ei ole, jos on pieni biojäteastia (joku pikkurasia tms) ja tyhjentää sen päivittäin.

      Et tarvitse kahta ulos laitettavaa lämpökompostoria, jos semmoisen päätät laittaa. Laitat biojätettä ja seosainetta lämpökompostiin ja sitten kun biojäte on kompostoitunut tarpeeksi niin siirrät sen puutarhajätekompostiin jälkikypsyntymään. Suosittelisin puutarhakompostiksi tämmöistä:
      http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/Pihan_varusteet/Kompostorit/Kompostori_Keter_450_l/

    • Kompostori

      Meillä on pakastimesta tehty kompostori eristys ei ole viimeisen päälle tammikuulla jäätyy.Me olemme jälkikompostoineet maassa käytännössä laitettu multa suoraa pensasaidoille marjapuskien alle jne.Kompostorissa on annettu kauan biojätteen kompostoitua ennen maahan laittoa.Kunnollinen lämpökompostori kannattaa ostaa mikäli biojätettä tulee riittävästi toimii läpi talven.1 kompostori riittää kuin malttaa antaa kompostoitua tarpeeksi kauan.

    • Pa_ulus

      biolani. On ollut ehdottoman hyvä hankinta vaikka maksuhetkellä kirpaseekin rumasti.
      toimii kesät talvet (noin 6 vuoden kokemus 4 hlö:n taloudessa).
      Se globe on ihan hyvä jälkikompostori jos sellasita tarvitsee. Tosin saman asian ajaa kasa multaa nurtsilla ja pressu päällä. Eli sen ei tarvitse olla eristetty ollenkaan, riittää kun suojaa sateelta niin eivät ravinteet valu maahan.
      Itse olen siitä biolanista mättänyt suoraan puskan juurelle tarvaraa ja hyvin toimii ilman jälkikompostointeja.
      Tuohon vihreeseen Jussiin en osaa ottaa kantaa kun siitä ei ole kokemuksia. Ennen minulla oli globe, mutta se ei talvella toimi (eli siksi käytän sitä jälkikompostointiin ja muuhun mullan säilytykseen sekä matovarastona)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe