lagunan ikkunannostimet

juse75

Tervehdys! Kävipä päivänä eräänä, että -01 lagunani kuskinpuoleinen etuikkunannostin ei enää pelannut. Nostimen moottori kyllä oli ehjä kun sitä namiskuukkelia eteen- ja takaisinpäin painelin. Otin kaiuttimen ovesta irti ja katsoin oven sisään ja kappas: nostimen vaijeri sieltä oli päässyt katkeamaan. En tiedä kuinka yleistä moinen on, mutta en ennen ole törmännyt samanlaisiin vaivoihin. Käväisin rellun huollossa kyselemässä rohtoa vaivaan ja pahoittelivat kovasti, kun rellu ei myy pelkää vaijeria, vaan pitää ostaa koko saat..an satsi moottoreineen päivineen ja hintakaan ei ole kuin vaivaiset 500-600€!!! Ei v...u mitä ryöstöä! No, asentaja ymmärsi yskän ja sanoi että ovat vastaavista vaivoista kärsiville neuvoneet ostamaan netin kautta (joku korjaaja mainitsi ebayn?) kyseisen vaijerin, joka maksaa vain murto-osan tuosta paketista. Mutta, antakaahan arvon ystävät vinkkiä mistä moisen vaijerin voisin hankkia ja onko kenelläkään sattunut vastaavaa? (odotellaan talvea, niin eihän noita laseja silloin tarvitse hirmuisesti aukoa... :)

9

1916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisältää femiinianaalin läh...

      Googleta Renault-kerhon foorumille, siellä varmaankin on hyviä ohjeita. Muistaakseni ongelmasi on sellainen, että itse askartelemalla nostimen saa korjattua. Mutta en muista tarkemmin. Katso foorumia ja varsinkin huolto-ohjeita.

      • juse 75

        Kiitos vinkistä. Totta tosiaan, englannin eBaysta löytyy korjaussarja (siis pelkkä vaijeri) ja hintakaan ei päätä huimaa. Muistaakseni jotakin 19£ pyytävät ja tietty postikulut päälle... Nyt vaan paypaliin kirjautumaan ja kaupat voipi alkaa!!!


      • juse75

        firma mikä niitä eBayssa myy on e-crofting, hakusanaksi "window and regulator", niin löytyy!


      • 3.0
        juse75 kirjoitti:

        firma mikä niitä eBayssa myy on e-crofting, hakusanaksi "window and regulator", niin löytyy!

        Sillä mulla on mennyt hanttimiehen ovesta vaijeri poikki


    • www.starandmoonlight.net

      Kannattaa tilata samantien kaksi vaijeria. Ja siitä asennuksesta, niin unohdat ne liimat mitkä tulevat sarjan mukana. Eivät kestä. Pistät vaijerit niihin tappeihin joko tinalla, tai sitten sulatat hopeaa sinne. Tehty viikko sitten vaijeri projekti, ja liimattu versio hajosi, hopeoitu pitää vielä kiinni.

      Ja kun irrotat ne vaijerit, ota kuva siitä ettei mene paikat sekaisin.

      • juk

        Ensin kiitokset aikaisemmille kirjoittajille, jotka rohkaisivat kokeilemaan korjausta itse.

        Annan hyvän kiertää ja jaan omia kokemuksia ja virheitäni.

        Tilasin kaksi sarjaa yhtä ikkunaa varten. - suosittelen jos tulee kämmejä, kuten minulla.

        Jouduin katkaisemaan kaikki vaijerit, jotta sain ikkunan irti kiinnikkeistä. - tämän jälkeen mitoitus oli arpapeliä. Ohjeen mukaan ei saanut katkasta, mutta minkäs teet kun ei liiku.

        Kämmi1: Ensimmäisen yrityksen jälkeen siniset ikkunakiinnittimet eivät olleet kohdallaan, eikä ikkuna nousssut ylös saakka.

        Kämmi2: sekoitin liikaa liimaa kerralla. Liima loppui kesken. Viimeisen vaijerin liimasin omalla epoksilla ja siitä jäi hieman virityksen maku ja epävarmuus. En ole silti huolissani, sillä uskoisin selviäväni "tulevista" korjauksista nyt tunnissa kahdessa.

        Kämmi3: virittelin jotain jigiä ja mittailin ristimittoja saadakseni aikaan oikeant etäisyydet. - aivan turhaa. olin tyhmä..

        Ylemmän ymmärryksen asennus:
        - ikkuna yläasentoon ilmastointiteipillä
        - nostivehkeet pois
        - vaijerit hevon kuuseen
        - ajoin moottori irtiotettuna asentoon, jossa vaijerien kiinnityspisteet likimäärin saman etäisyyden päässä veijerien läpivientikohdasta
        - mitoitin ensin moottorin puoleisen vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna ylhäällä).
        - sitten toisen moottoriin kierrettävän vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna alhaalla)
        - sitten vasta toisen vaijerin kiertäminen moottorin rullaan
        - toinen vaijerin kiinni rullaan (ei ollut kaveria, laitoin ilmastointiteipin päälle estämään vaijerin purkautumisen rullasta asennuksen ajaksi)
        - tarkista, että kiinnikkeiden sijainnit samat (ääriasentojet jäljet olivat minulla näkyvissä)
        - tämän jälkeen kiskojen välinen vaijeri väliin
        - vaijerin jännitys onnistuu helpoiten kun kangottaa moottorin läheisyydessä olevan valkoisen kiinnikkeen ylös, samoilla kiinnikeillä voi myös korjata vähäisen mitoitusvirheen vaijerien pituudessa (n. 1 cm). ohjeen mukainen jännitys oli paljon hankalampi tehdä yksin kuin tämä.

        Seuraaviin korjauksiin, mikäli rasvaus kaiuttimen aukoista ei auta (nopeaa -> suosittelen jo ennen korjausta ennakoivia ääniä)
        aion yrittää jollain tavallisella vaijerilla. Vaijerin päihin joku oli ymmärtääkseni käyttänyt polkupyörien vaijereiden päättöholkkia. Joku tässä onnistunut voisi vielä auttaa tarkentamalla mikä sopii ja kestää.

        Nyt kuullostaa helpolta, mutta oli siinä kädettömälle vääntämistä. Kustannukset siis alle 50 euroa. Polkupyörävaijeri yms. vaijerivirityksellä kustannukset voi saada jopa kymmeniseen euroon. vaikea valinta - merkkikorjaamo 700 euroa vai omat viritykset muutamalla kympillä.

        Joku voisi vielä laittaa tämän halpisversion tarvikekokoonpanon.


      • kaikki nostimet korjannu
        juk kirjoitti:

        Ensin kiitokset aikaisemmille kirjoittajille, jotka rohkaisivat kokeilemaan korjausta itse.

        Annan hyvän kiertää ja jaan omia kokemuksia ja virheitäni.

        Tilasin kaksi sarjaa yhtä ikkunaa varten. - suosittelen jos tulee kämmejä, kuten minulla.

        Jouduin katkaisemaan kaikki vaijerit, jotta sain ikkunan irti kiinnikkeistä. - tämän jälkeen mitoitus oli arpapeliä. Ohjeen mukaan ei saanut katkasta, mutta minkäs teet kun ei liiku.

        Kämmi1: Ensimmäisen yrityksen jälkeen siniset ikkunakiinnittimet eivät olleet kohdallaan, eikä ikkuna nousssut ylös saakka.

        Kämmi2: sekoitin liikaa liimaa kerralla. Liima loppui kesken. Viimeisen vaijerin liimasin omalla epoksilla ja siitä jäi hieman virityksen maku ja epävarmuus. En ole silti huolissani, sillä uskoisin selviäväni "tulevista" korjauksista nyt tunnissa kahdessa.

        Kämmi3: virittelin jotain jigiä ja mittailin ristimittoja saadakseni aikaan oikeant etäisyydet. - aivan turhaa. olin tyhmä..

        Ylemmän ymmärryksen asennus:
        - ikkuna yläasentoon ilmastointiteipillä
        - nostivehkeet pois
        - vaijerit hevon kuuseen
        - ajoin moottori irtiotettuna asentoon, jossa vaijerien kiinnityspisteet likimäärin saman etäisyyden päässä veijerien läpivientikohdasta
        - mitoitin ensin moottorin puoleisen vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna ylhäällä).
        - sitten toisen moottoriin kierrettävän vaijerin ääriasentoonsa (ikkuna alhaalla)
        - sitten vasta toisen vaijerin kiertäminen moottorin rullaan
        - toinen vaijerin kiinni rullaan (ei ollut kaveria, laitoin ilmastointiteipin päälle estämään vaijerin purkautumisen rullasta asennuksen ajaksi)
        - tarkista, että kiinnikkeiden sijainnit samat (ääriasentojet jäljet olivat minulla näkyvissä)
        - tämän jälkeen kiskojen välinen vaijeri väliin
        - vaijerin jännitys onnistuu helpoiten kun kangottaa moottorin läheisyydessä olevan valkoisen kiinnikkeen ylös, samoilla kiinnikeillä voi myös korjata vähäisen mitoitusvirheen vaijerien pituudessa (n. 1 cm). ohjeen mukainen jännitys oli paljon hankalampi tehdä yksin kuin tämä.

        Seuraaviin korjauksiin, mikäli rasvaus kaiuttimen aukoista ei auta (nopeaa -> suosittelen jo ennen korjausta ennakoivia ääniä)
        aion yrittää jollain tavallisella vaijerilla. Vaijerin päihin joku oli ymmärtääkseni käyttänyt polkupyörien vaijereiden päättöholkkia. Joku tässä onnistunut voisi vielä auttaa tarkentamalla mikä sopii ja kestää.

        Nyt kuullostaa helpolta, mutta oli siinä kädettömälle vääntämistä. Kustannukset siis alle 50 euroa. Polkupyörävaijeri yms. vaijerivirityksellä kustannukset voi saada jopa kymmeniseen euroon. vaikea valinta - merkkikorjaamo 700 euroa vai omat viritykset muutamalla kympillä.

        Joku voisi vielä laittaa tämän halpisversion tarvikekokoonpanon.

        Omasta ScenicII:sesta kävin kaikki nuo nostimen muoviosat läpi, entinen omistaja yhden korjannut liima-ruuvi-pantentilla, yksi oli lohjennut mutta ei korjattu, yksi nippusiteillä kasassa ja yhdesä vaiheri poikki (mistä koko korjaus rumba siis alkoikin).

        Katkenneen vaijerin korjasin polkupyörän vaijerilla, joka valmiiksi löytyi kaapista paikallisesta pienkone korjaamosta vaijeristoppareita paria eri sorttia 50snt/kpl. Stoppareita laitoin 2kpl sinne vaijerin päähän varmuuden vuoksi, ensin niin pieni kun löytyi ja sit vielä toinen vähän järeämpi.

        Tiedän nyt ainakin että se merkkihuolto on se vihon viimoinen paikka johon tuon vien jos nostimet v*ttuilee, sen verran kallista lystiä siellä. Muovien vaijerin stopparien hinnaksi jäi nyt alle 40€, ku korjaamolla pelkät osat olisivat olleet 2000e luokkaa...


      • täältä
        kaikki nostimet korjannu kirjoitti:

        Omasta ScenicII:sesta kävin kaikki nuo nostimen muoviosat läpi, entinen omistaja yhden korjannut liima-ruuvi-pantentilla, yksi oli lohjennut mutta ei korjattu, yksi nippusiteillä kasassa ja yhdesä vaiheri poikki (mistä koko korjaus rumba siis alkoikin).

        Katkenneen vaijerin korjasin polkupyörän vaijerilla, joka valmiiksi löytyi kaapista paikallisesta pienkone korjaamosta vaijeristoppareita paria eri sorttia 50snt/kpl. Stoppareita laitoin 2kpl sinne vaijerin päähän varmuuden vuoksi, ensin niin pieni kun löytyi ja sit vielä toinen vähän järeämpi.

        Tiedän nyt ainakin että se merkkihuolto on se vihon viimoinen paikka johon tuon vien jos nostimet v*ttuilee, sen verran kallista lystiä siellä. Muovien vaijerin stopparien hinnaksi jäi nyt alle 40€, ku korjaamolla pelkät osat olisivat olleet 2000e luokkaa...

        http://www.raksihares.com/. Tekevät uudet vaijerit mittojen mukaan hinta n.10e/kpl. Kokemuksella voin sanoa että ovat paljon parempi kuin se ebayssa oleva korjaussarja. Antavat vielä takuunkin vaijereille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      126
      3880
    2. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3187
    3. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      56
      3185
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3125
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      6
      3041
    6. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2815
    7. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2557
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      66
      2296
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2287
    10. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      41
      2141
    Aihe