Rauhoitettujen lintujen ampuminen!!!

Ihmettelevä metsä mies

Asun pienellä paikkakunnalla pohjoisessa keskisuomessa. Olen harrastanut metsästystä n.3 vuotta. Aloitin metsästyksen vasta aikuisella iällä, eli n.25 vuotiaana.
Minua kummastutti jo ennenkuin aloin itse metsästää mikä ihmeen vimma metsästäjillä on ampua rauhoitettuja petolintuja. Vähän väliä oli joku kerskumassa kuinka hän ampui kanalintumetsällä olessaan huuhkajan, tai "mä oon ampunu tänä vuonna jo 7 kanahaukkaa. Jopa pesiä kehuvat hajoittaneensa. Yksittäisinä tapauksina tämän vielä jotenkin "ehkä" ymmärtäisi. Mutta kun ainakin minun paikkakunnallani metsästysseurat sääntömääräisissä kokouksissa käskevät jäsenten ampua kaikki vastaan tulevat petolinnut. Mistähän tämmöiset käytännöt johtuvat? Onko seurojen johtohahmot jämähtäneet ajalle jolloin petolinnuista maksettiin tapporahoja? Vai eikö haluta käyttä järkeä. Ja tunnusteta että petolinnuista voi olla jotain hyötyäkin? Ai mitä hyötyäkö. No petolinnuthan valitsevat aina heikoimman ja huonokuntosimman yksilön saaliikseen, näin ne siis jalostavat esim. Teerikantaa. Metsästäjähän ei tätä tee vaan ampuu kohdalle sattuneen yksilön surutta. Lisäksi metsästäjien tulisi vähän tutustua näihin vihansa kohteisiin, sillä vain harva petolintu käyttä isosta koostaan huolimatta metsäkanalintuja tai jäniksiä ravintonaan. Ja petolintuja paljon pahempi uhka metsäkanalinnuille on pienpedot mutta ei hän niiden ampumissesa ole samaa hohtoa kuin ampua Suuri ruskosuohaukka.

Toivottavasti tämä teksti ei ollut liian provosoiva vaan herättäisi keskustelua. Enkä tarkoita teksissä sanalla mätsästäjä välttämättä kaikki suomen metsästäjiä vaan lähinnä oman paikkakunnan metsästäjiä.

28

6151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provo

      Metsästysseuroissa ei kyllä kirjata pöytäkirjoihin rauhoitettujen eläinten ampumista. Ei yrityksissäkään kirjata rikoksia kirjanpitoon. Mahdat olla myös kova tekijä, kun olet mukana noinkin monessa metsästyseurassa aktiivijäsenenä.

      Vielä tuo lopun 'huolestuminen' ettei kirjoitus vaan olisi liian provosoiva. Hahhhah.

      • Ihmettelevä metsä mies

        En mä nyt niin monessa seurassa ole väittänyt olevanikaan. Yksi seura kyllä riittää. Sitä kun ei ole ihan tuppi suu niin tulee keskusteltua muidenkin metsästäjien kanssa. Ei niitä petolintujen tappo käskyjä sääntöihin tietenkään kirjata, mutta suulisesti määrätään.


      • laki
        Ihmettelevä metsä mies kirjoitti:

        En mä nyt niin monessa seurassa ole väittänyt olevanikaan. Yksi seura kyllä riittää. Sitä kun ei ole ihan tuppi suu niin tulee keskusteltua muidenkin metsästäjien kanssa. Ei niitä petolintujen tappo käskyjä sääntöihin tietenkään kirjata, mutta suulisesti määrätään.

        Sinä olet kyllä silloin yksin vastuussa siitä, jos ammut. Ei se kaveri, joka käskee ampua. Ja olet lisäksi salametsästäjä, jos ammut.

        Tosin en minäkään ole ymmärtänyt miksi esim. närhi on rauhoitettu ? Suuri pikkulintujen pesärosvo. Miksei sitten samalla rauhoitettaisi myös varikset ja lokitkin. Mutta eipä noissa ministeriöiden päätöksissä hirvienkään lukumäärien osalta ole kauheasti järkeä ollut. Hirvilaskentoja kyllä suoritettiin mutta niitä ei uskottu, kun lukumäärät alkoivat käydä liian suuriksi. Vieritettiin vaan taas metsästäjien syyksi, että metsästäjät haluavat vaan lisää kaatolupia.


      • ihmettelevä metsämies
        laki kirjoitti:

        Sinä olet kyllä silloin yksin vastuussa siitä, jos ammut. Ei se kaveri, joka käskee ampua. Ja olet lisäksi salametsästäjä, jos ammut.

        Tosin en minäkään ole ymmärtänyt miksi esim. närhi on rauhoitettu ? Suuri pikkulintujen pesärosvo. Miksei sitten samalla rauhoitettaisi myös varikset ja lokitkin. Mutta eipä noissa ministeriöiden päätöksissä hirvienkään lukumäärien osalta ole kauheasti järkeä ollut. Hirvilaskentoja kyllä suoritettiin mutta niitä ei uskottu, kun lukumäärät alkoivat käydä liian suuriksi. Vieritettiin vaan taas metsästäjien syyksi, että metsästäjät haluavat vaan lisää kaatolupia.

        En minä olekaan ampunut rauhoitteuja lintuja, vaan kummastellut miksi niitä muut ampuu?
        Eihän nämä rauhoitukset edes ole suomessa päätettyjä. Ne on EU:sta saneltuja luonto direktiivistä. Ja ovathan kaikki linnut rauhoitettuja pesimä aikaan!!Ja rauhoittamattomat linulajithan ovat: harmaalokki, merilokki, kesykyyhky, räkättirastas, varis ja harakka. Edellä mainuttuja lokkeja lukuun ottamatta muut lokit ovat rauhoitettuja.


      • keino
        ihmettelevä metsämies kirjoitti:

        En minä olekaan ampunut rauhoitteuja lintuja, vaan kummastellut miksi niitä muut ampuu?
        Eihän nämä rauhoitukset edes ole suomessa päätettyjä. Ne on EU:sta saneltuja luonto direktiivistä. Ja ovathan kaikki linnut rauhoitettuja pesimä aikaan!!Ja rauhoittamattomat linulajithan ovat: harmaalokki, merilokki, kesykyyhky, räkättirastas, varis ja harakka. Edellä mainuttuja lokkeja lukuun ottamatta muut lokit ovat rauhoitettuja.

        Poliisilla on olemssa nimetön vihjepuhelin.


    • ???

      Samalla kylällä hirvenmetsästäjät istuvat tienlaidalla passissa kiväärin kanssa. ja tällä kanahaukan ampujalla lienee kasvatuksessa fasaaneja. Olinko oikeassa?

    • AMT

      ..jos ei ole kokemuksen kautta tietous kasvanut. Nimittäin jos olet metsästäjä ja saat kotiisi silloin tällöin "Metsästäjä" lehden, sieltä saa hyviä vastauksia tälläisiin kysymyksiin ja kaiken lisäksi puolueettomia. Mutta asiaan. Jokin aika takaperin Metsästäjässä oli tehty tutkimus petolintujen ravinnon tarpeesta. Siinä oli seurattu monenkin eri petolinnun pesintää ja ruokintaa ja varsinkin kanahaukasta kertova kohta jäi minulle mieleen. Kanahaukan pesä tutkittiin pesintäkauden jälkeen ja sieltä löytyi 70:n metsäkanalinnun luut. Tämä siis vain siltä ajalta, jolloin kanahaukka aloitti pesinnän ja kunnes poikaset olivat lentokykyisiä, eli ei edes koko vuotta. Kun lasketaan lisäksi kaikki muu saalis, jota kanahaukkaemo ei tuonut pesään vaan aterioi itse elääkseen, on kauhea luku. Tämän luettuani en ole paljon armoa antanut, jos kanahaukka on eteeni sattunut tulemaan. Syy ylipäätään mm. kanahaukan rauhoitukselle on se, että niitä on vaikea erottaa harvinaisista haukoista, kuten sinisuohaukka tms. Koska erottamien on vaikeaa on rauhoitettu kerralla kaikki saman näköiset oliot.
      On totta, että ne samalla "puhdistaa" luontoa, mutta kun lasketaan supikoirat ja muutkin pedot niin liika on liikaa.

      • ???

        Sillä oikeat metsästäjät eivät riko lakeja, joten olet rikollinen ja muiden metsästäjien hylkimä salametsästäjä.


      • h.m

        Tosi on, että aikuinen kanahaukka tarvitsee viikossa lihaa n. 3 teeren verran. Kyllä se tietysti puhdistaa sairaat yksilöt, mutta entäs (esim) kun parvessa on 30 lintua, joista 10% on sairaita. se viikon ajan syö sairasta lintua, mutta viikon lopputtua sillä on taas nälkä. Etsiikö se uuden parven, jossa on taas sairaita? En oikein usko, vaan sen jälkeen se syö kaikki terveetkin linnut. Ei se etsi sairaita, kuten afrikan leijonat, se ottaa sen jonka kiinni saa, (joka on porukan heikoin yksilö(usein)). Mutta onnistuu se heikoinkin joskus pääsemään karkuun, ja silloin uhri voi olla vaikka suurin ukko, joka oli poimimassa puolukoita, eikä huomannut lähestyvää kanahaukkaa.

        Nää mun sairausluvut ym on päästä heitettyjä esimerkkejä, mutta periaate on oikea.


      • Ihmettelevä metsä mies

        Niin kuin itsekin viestisi lopussa sanoit ei petolinnut ole ainoa metsäkanalintuja vähentävä taho vaan paljon pahempia ovat pienpedot. Minkki ja Supikoira saavat varmasti paljon pahempaa tuhoa aikaan kuin petolinnut. Ne hän voivat tuhota jopa isoja populaatioita kokonaan. Jokin aika sitten oli jossakin sanomalehdessä juttua pienpetojen teho pyynnissä. Vesilintukanaat olivat selvässä nousussa tehopyynti alueilla. Samassa jutussa oli haastateltu lintu bongareita jotka olivat nähneet lintu tornista kuinka muuta minkki oli tuhonnut kokonaisen naurulokki yhdyskunnan pesinnän. Pesiä oli useita satoja. Siinä osoitus minkin tehosta. Mitä ne saa aikaan kanalintu yhdyskunassa? Tapavavat kuulemma jopa hautovia teeriä. Eli eikö tämä silmitön viha metsäkanalintuja syöviä petoja kohtaan kannataisi suunnata enemmin minkiin ja supiin, kuin petolintuihin. Minun paikkakunalla ainakin on tilanne seuraavanlainen. Pienpetoja paljon, mutta niitä ei juuri kukaan metsästä. (asia varmistettu paikallisesta rhy:stä) Mätsästäjät päivittelevät että ompa niitä pienpetoja paljon, mutta niiden vähentämiseksi ei tehdä mitään. Itse olen loukkupyyntiä harrastanut, mutta liikkuvan työn kuvan takia en sitä pysty tehokkaasti tekemään.


      • AMT
        Ihmettelevä metsä mies kirjoitti:

        Niin kuin itsekin viestisi lopussa sanoit ei petolinnut ole ainoa metsäkanalintuja vähentävä taho vaan paljon pahempia ovat pienpedot. Minkki ja Supikoira saavat varmasti paljon pahempaa tuhoa aikaan kuin petolinnut. Ne hän voivat tuhota jopa isoja populaatioita kokonaan. Jokin aika sitten oli jossakin sanomalehdessä juttua pienpetojen teho pyynnissä. Vesilintukanaat olivat selvässä nousussa tehopyynti alueilla. Samassa jutussa oli haastateltu lintu bongareita jotka olivat nähneet lintu tornista kuinka muuta minkki oli tuhonnut kokonaisen naurulokki yhdyskunnan pesinnän. Pesiä oli useita satoja. Siinä osoitus minkin tehosta. Mitä ne saa aikaan kanalintu yhdyskunassa? Tapavavat kuulemma jopa hautovia teeriä. Eli eikö tämä silmitön viha metsäkanalintuja syöviä petoja kohtaan kannataisi suunnata enemmin minkiin ja supiin, kuin petolintuihin. Minun paikkakunalla ainakin on tilanne seuraavanlainen. Pienpetoja paljon, mutta niitä ei juuri kukaan metsästä. (asia varmistettu paikallisesta rhy:stä) Mätsästäjät päivittelevät että ompa niitä pienpetoja paljon, mutta niiden vähentämiseksi ei tehdä mitään. Itse olen loukkupyyntiä harrastanut, mutta liikkuvan työn kuvan takia en sitä pysty tehokkaasti tekemään.

        ...tässä asiassa. Pienpedot ovat paljonkin suurempi riesa. Tässä aiheeessa vain käsittelin enemmän petolintuja. No totuus on kuitenkin, etten metsäsämällä metsästä petolintuja, mutta jos kohdalle sattuu niin tiedä häntä. Pääasiallisesti metsästelen juuri näitä pienpetoja ja varmuudella voin sanoa, että monen vuoden työ kantaa tasaisesti hedelmää. Keskimäärin joka vuosi on vähentynyt n. 40 kpl petoja (supeja ja kettuja), kiitos koiralle. Lintukantakin elpyy hitaasti, mutta varmasti.


      • kyllävaan
        Ihmettelevä metsä mies kirjoitti:

        Niin kuin itsekin viestisi lopussa sanoit ei petolinnut ole ainoa metsäkanalintuja vähentävä taho vaan paljon pahempia ovat pienpedot. Minkki ja Supikoira saavat varmasti paljon pahempaa tuhoa aikaan kuin petolinnut. Ne hän voivat tuhota jopa isoja populaatioita kokonaan. Jokin aika sitten oli jossakin sanomalehdessä juttua pienpetojen teho pyynnissä. Vesilintukanaat olivat selvässä nousussa tehopyynti alueilla. Samassa jutussa oli haastateltu lintu bongareita jotka olivat nähneet lintu tornista kuinka muuta minkki oli tuhonnut kokonaisen naurulokki yhdyskunnan pesinnän. Pesiä oli useita satoja. Siinä osoitus minkin tehosta. Mitä ne saa aikaan kanalintu yhdyskunassa? Tapavavat kuulemma jopa hautovia teeriä. Eli eikö tämä silmitön viha metsäkanalintuja syöviä petoja kohtaan kannataisi suunnata enemmin minkiin ja supiin, kuin petolintuihin. Minun paikkakunalla ainakin on tilanne seuraavanlainen. Pienpetoja paljon, mutta niitä ei juuri kukaan metsästä. (asia varmistettu paikallisesta rhy:stä) Mätsästäjät päivittelevät että ompa niitä pienpetoja paljon, mutta niiden vähentämiseksi ei tehdä mitään. Itse olen loukkupyyntiä harrastanut, mutta liikkuvan työn kuvan takia en sitä pysty tehokkaasti tekemään.

        Aiemmin tuolla joku kirjoitti että metsäkanalintu tappaa heikoimmat yksilöt, metsästäjä taas myös terveet. MUTTA metsästäjän ei ole pakko ampua. Ja itse en ole ampunut yhtään teertä, en metsoa vain pari pyytä on tullut ammuttua.
        Sen sijaan nyt parin syksyn aikana on tullut yhteensä lähemmäs 40kpl supioiriaa, minkkiä ja kettua. Itse matsästän paljon enemmän pienpetoja kuin muuta riistaa.

        Mielestäni jokaisen metsästäjän tulisi pyytää pienpetoja ennen kuin metsästää muita riistaeläimiä. Ja vähemmän niitä lintuja ja enemmän pienpetoja.

        Mutta sitten jotkut aktivistit vastustavat tätä riistanhoitoa ja sanovat että antakaa luonnon hoitaa itse hommansa. HUH huh. Sais kyllä muutaman vuoden päästä etsimällä etsiä metsäkanalintuja jos niitä suomessa olisi sillon ollenkaan. Supikoira ja minkki eivät edes ole suomen alkuperäis eläinkantaa, joten ne kaikki vois tappaa täältä, mutta se ón kyllä mahdottomuus.

        Näin tällä kertaa. Pienpeto rikkaat syksyt metsästäjille!


      • ihmeisään
        Ihmettelevä metsä mies kirjoitti:

        Niin kuin itsekin viestisi lopussa sanoit ei petolinnut ole ainoa metsäkanalintuja vähentävä taho vaan paljon pahempia ovat pienpedot. Minkki ja Supikoira saavat varmasti paljon pahempaa tuhoa aikaan kuin petolinnut. Ne hän voivat tuhota jopa isoja populaatioita kokonaan. Jokin aika sitten oli jossakin sanomalehdessä juttua pienpetojen teho pyynnissä. Vesilintukanaat olivat selvässä nousussa tehopyynti alueilla. Samassa jutussa oli haastateltu lintu bongareita jotka olivat nähneet lintu tornista kuinka muuta minkki oli tuhonnut kokonaisen naurulokki yhdyskunnan pesinnän. Pesiä oli useita satoja. Siinä osoitus minkin tehosta. Mitä ne saa aikaan kanalintu yhdyskunassa? Tapavavat kuulemma jopa hautovia teeriä. Eli eikö tämä silmitön viha metsäkanalintuja syöviä petoja kohtaan kannataisi suunnata enemmin minkiin ja supiin, kuin petolintuihin. Minun paikkakunalla ainakin on tilanne seuraavanlainen. Pienpetoja paljon, mutta niitä ei juuri kukaan metsästä. (asia varmistettu paikallisesta rhy:stä) Mätsästäjät päivittelevät että ompa niitä pienpetoja paljon, mutta niiden vähentämiseksi ei tehdä mitään. Itse olen loukkupyyntiä harrastanut, mutta liikkuvan työn kuvan takia en sitä pysty tehokkaasti tekemään.

        Epäilen kovasti että yksittäinen supikoira saisi niin paljoa tuhoa aikaan kuin yksittäinen kanahaukka, minkistä sit en tiedä.
        Mutta kanhaukkojen kanta on päässyt vielä kasvamaan aivan liian suureksi.


    • huomaa

      Kyllä huomaa että sulla ei ole kuin 3. vuotta kokemusta metsästyksestä!!!

      • ihettelevä metsämies

        Mistä sen huomaa että olen metsästänyt vain 3.vuotta???? Enkö ole viellä paatunut????


    • Ossi

      Vai eivät metsästäjät tee koskaan mitään laitonta, moinen väittämä on ihan turhaa puhetta.

      • myöskään

        Eihän ekoterroristitkan tee tee mitään rikoksia !


      • hipitonhyviä
        myöskään kirjoitti:

        Eihän ekoterroristitkan tee tee mitään rikoksia !

        eihän ne viherpeukalo hippien teot oo rikosia ne vaan auttaa luontoa parempaan balanssiin ja minkin ja ketut onnelliseen elämään vapaana josta ne eivät edes tiedä mitään, koska ovat koko elämänsä häkissä asuneet.

        Hyvä hipit ootte yhtä älykkäitä kuin kanat!

        Yrittäkää mielummin pelastaa sademetsät, ku ne on näin koko maapalloo ajatellen vähä tärkeempiä.
        Jesh!


      • jore
        hipitonhyviä kirjoitti:

        eihän ne viherpeukalo hippien teot oo rikosia ne vaan auttaa luontoa parempaan balanssiin ja minkin ja ketut onnelliseen elämään vapaana josta ne eivät edes tiedä mitään, koska ovat koko elämänsä häkissä asuneet.

        Hyvä hipit ootte yhtä älykkäitä kuin kanat!

        Yrittäkää mielummin pelastaa sademetsät, ku ne on näin koko maapalloo ajatellen vähä tärkeempiä.
        Jesh!

        ole pelastamassa sademetsiä, jos ne kerta ovat sinulle niin tärkeitä...sun logiikkas on huonompi kuin kanalla..ja oikeinkirjoitus päin helvettiä...


      • hipitonhyviä
        jore kirjoitti:

        ole pelastamassa sademetsiä, jos ne kerta ovat sinulle niin tärkeitä...sun logiikkas on huonompi kuin kanalla..ja oikeinkirjoitus päin helvettiä...

        no oonko sanonu et haluun pelastaa sademetsät?
        osaat sä lukee? Ja mitä vitun välii tässä on jollain oikeinkirjotuksella? vitun idiot
        sitä mä vaan tarkotin et oon täällä maailmassa suurempiaki ongelmia ku metsästys suomessa tai häkissä olevat ketut.. mut on se vaikee tajuta, kun on asunut koko elämän kehäykkösen sisäpuolella ja oppinut kaiken disney elokuvista ,kaukometsän elukoista ja netistä.


    • Amma

      Ampukoot jokkaine nii paljo kananakkia ja muita elukoita ku jaksaa, olipa rauhoitettuja tai ei. tosi on että kanalintu kanta pyssyy hyvänä jos havukoita kohtuudella siirtoistutetaan. Paikallisesti yhdenkin esim. kanahavukan lento sähkölinjaan piristää kummasti teerikantoja.

      tämä aihe on niin loputon että ihan älytöntä edes tälläisestä aloittaa keskustelua. mielipiteitä on ihan joka lähtöön koskien petolintuja. Mukavia alkavia metsästyskausia =) terv, Nais immeinen =)

    • tero621

      harvinaisen järkevä naisimmeinen

      • Turpauunot...

        muolaisimmeisnaienen on yhtä vähäjärkisen muoalaisjärkinen kuin huvimetsästäjät yleensä. Huvimetsästäjä on tietämätön örvelö, joka tuhoaa luontoa tietämättömyydessään ja välinpitämättömyydessään. Metsästykseen saadaan kuria vain poliisivalvonnalla. Huvimetsästäjät ovat kyvyttömiä ja haluttia noudattamaan edes lakia.


    • Heippuli

      Pääkaupungissa asuvana ja lintujen ystävänä voisin sanoa että itsenikin tekisi mieli ampua kanahaukoista ilmat pihalle. Niitä on täälläkin jahtaamassa puluja ja muita lintuja.
      Haukka on täysin turha, kannibaali laji jonka kanta joutaa kutistua olemattomaksi.

      Mitä tulee metsästämiseen muuten, pidän sitä vajaaälyisten ja alikehittyneiden "ihmisten" puuhasteluna.
      Muistakaa taas metsästyskauden pian alkaessa, tappaa toisianne sankoin joukoin! Siitä ihmislaji jalostuu.

      • Keippuli

        Ei meijän tartte. Te piripäähuumehörhöt napsiskelette toisianne siihen tahtiin että tämä jalostuminen on jo päässyt erinomaiseen vauhtiin, kiitos teidän sairaan murhanhimonne...


    • Heippuli

      Kanahaukan ampumisesta on näemmä tehty kansalaisaloite viime vuonna. Olisipa tiennyt, olis voinut käydä allekirjoittamassa.
      Muutoinkin olisi kannattanut mainostaa aloitetta enemmän. Ja eri tavoin. Ei "riistan"hoito ihmisiä kiinnosta. Puhukaa lintujensuojelusta sen sijaan!

      Taistelu haukkoja vastaan jatkukoon!

    • lakiole

      Aseet lähtee varmasti jos käry käy, on olemassa metsästyslaki, ei niitä vaan sais ampua rauhoitettuja eläimiä eikä lintuja.

    • onlaki

      Vastoin vanhoja uskomuksia Kanahaukka pitää luonnon tasapainossa , saalistamalla monia haittaeläinlajeja jotka taasen verottavat riistalajeja , että antaa haukkojen olla . Kyllähän pappa vainaa "ammattimetsästäjänä" ampui haukat ja sudet yms. aina kun hollille tuli ennen vanhaan ja isäkin vielä nuoruudessaan , ei niistä kylillä rehvasteltu .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe