Itsellä on taltioituna ja entisöitynä MK III mallinen Ford Zephyr 6, vm. 1963. Auto on tumman punainen punaisella keinonahkasisustuksella, valkosivurenkain.
Autoon tehtiin entisöinnin yhteydessä täydellinen koneremontti (remontin tehnyt koneistamo sai kuin saikin osat Englannista!), ja nyt kun auto on hyvin sisäänajetu tuon jälkeen, se tuntuu maantiellä ihmeen pirteältä, etten sanosi jopa vahvalta. Iso 2.6 litrainen kuutonen antaa 106 SAE hevosta ja tuhdin 190 nm väännön, mutta silti olen yllättynyt siitä kuinka iloisesti se ohituksiin lähtee, jopa isolla vaihteella.
Huippua ei uskalla kokeilla, ja kun tuo on laitontakin, no moottoritiellä oli kerran ohituksessa kyllä kolmosvaihteella 140 km/h (koneessa täydet varvit) ja siksi jäikin alitajuntaan mietityttämään että mitä nämä huippua nelosella ottivat? 160 ? 170?
Minun yksilössäni ei ole ylivaihdetta mikä jostain 64 tai 65 mallisista löytyy, tosin eihän se loikkari huippua lisännyt, kun oli niin harva välitys. Mitä tiedätte/muistatte näiden kulkeneen. Oma peli tuntuu niin terhakkaalta että uskoisin 160 ylittyvän taatusti.
Ford Zephyr 6 MK III huippunopeus?
27
6454
Vastaukset
- Heikki
Muistaakseni se oli tuo 145-150 km/h Ei 106 SAE hepoa ihmeempiin pysty. Etenkään sillä muotoilulla mitä Zehyr edustaa. Ja onhan autolla painoakin ja ilman vastusta. Silloin kun vauhti oli vapaata ja bensa halpaa kylän taksi ei kulkenut tuon kovempaa. Mittari saattaa näyttää huomattavastikin kovempia lukemia. Taisi Hellaksen purkan kuvissakin olla 150km/h Six Zephyrille ilmoitettu nopeus, Nelos Zephyrille vähän vähemmän.
- EnFo
No Kyllä taatusti kulkee paljon lujempaa kuin 145 - 150 km/h. Kuten sanoin, kolmosvaihteella täydet oli moottoritiellä (tasamaalla) 140 km/h mittarissa, ja mittari heittää esim. 100 km/h vauhdissa vaan 2 km/h. Ja tämä mallin Zephyrissä on 4-pykälää vaihteistossa eteenpäin, niissä vanhoissa MK I ja MK II malleissa olikin kolme pykälää...no niiden mallien huippu oli siinä 140 km/h, koska niissä oli muutenkin vähemmän tehoa ja peränvälitys selväsi tiheämpi kuin MK III mallissa.
Ja Kyllä 106 SAE (98 braked h.p., ns. brittihevosia, eli n. 100 DIN) riittää 1240 kg painavaa autoa viemään taatusti yli tuon 160 km/h.
Eli minusta tuntuu että oikea huippu autollani lienee 160 - 170 km/h paikkeilla, ei kukaan sattuisi täällä omaamaan henk.koht. kokemuksia tai muistikuvia kuutos Zephyrien suorityskyvystä?
- Heikki
Hei! Vilkaise vaikka tuota sivua. 150 km/h ilmoittaa tuokin 6:s Zephyrille, 4:lle 75 hp ja 130 km/h.
Ja mulla on omakohtaisia kokemuksia ko. automallista. Naapurissa oli taksina juuri tuollainen kutos Zephyr 60-luvulla.
http://www.taunus-zodiac.ch/pubzep.htm- EnFo
Niin, ja tämän enempää omakohtaiseksi ei voi tulla, kun sanoin että kolmosvaihteella oma just täysin entisöitu ja sisään ajettu Zephyr 6 menee 140kh/h ja sitten on vielä 4. vaihde.
Mieti siitä sitten....
Ja mittari heitää vaan sen 2 km/h esim. 100 vauhdissa.
Ja yleensä 100 hv 1200 kg painavat autot kulkee usein yli 160 km/h, esim. Saab 99/90/900 100 hv koneella 165, Volvo 240 103 hv B200K:lla 165- 170 km/h, Ford Granada 101 hv:n koneella 170 km/h jne....joten ei se kuutos-Zephyrin suorituskyky ole varmaan sen huonompi.
Miksi ihmeessä se ei sitten muka nelosella menisi lujempaa kuin kolmosella, vaikka nelonen on normaali suora 1:1 vaihde? - A.V.O.
Ja lue tuosta jos et usko:
http://www.users.onaustralia.com.au/DANART/Z Times 9.htm
Esim. Raymond may sylinterikannella saatiin jo näin hurjia lukuja irti MK III versiosta:
"Top speed was raised to 110.4mph at 6.200rpm (142.6! with overdrive)" - Heikki
EnFo kirjoitti:
Niin, ja tämän enempää omakohtaiseksi ei voi tulla, kun sanoin että kolmosvaihteella oma just täysin entisöitu ja sisään ajettu Zephyr 6 menee 140kh/h ja sitten on vielä 4. vaihde.
Mieti siitä sitten....
Ja mittari heitää vaan sen 2 km/h esim. 100 vauhdissa.
Ja yleensä 100 hv 1200 kg painavat autot kulkee usein yli 160 km/h, esim. Saab 99/90/900 100 hv koneella 165, Volvo 240 103 hv B200K:lla 165- 170 km/h, Ford Granada 101 hv:n koneella 170 km/h jne....joten ei se kuutos-Zephyrin suorituskyky ole varmaan sen huonompi.
Miksi ihmeessä se ei sitten muka nelosella menisi lujempaa kuin kolmosella, vaikka nelonen on normaali suora 1:1 vaihde?Hevosvoimat noissa esim. autoissasi on DIN-hepoja. Sinun Zephyrissä SAE-hevosia, jotka on 15-20% pienempiä kun DIN:it. (autotekniikka yleinen osa vuodelta 1969 sivu 108) DIN teho: seuraavat apulaitteet mitattaessa kiinni ja käyttövoima ko. moottorista: Tuulettaja, vesipumppu, tai jäähdytysilmapuhallin ilmajäähd. moottorissa, polttoaineen siirtopumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori. (DIN-70020)
SAE-teho moottorista hyötykäyttöön saatavaa tehoa mitattaessa ei moottorin käyttämänä saa olla mitään em. apulaitteita. Tästä johtuen SAMAN moottorin SAE-teho on n. 15-20% suurempi kun sen DIN-teho. (eli Sinun tapauksessa n. 80-85 hv) Esim. -70 luvulla Toyota ilmoitti Carinalle yli 105hv:n SAE-tehoja. Kun se myöhemmin rupesi ilmoittelemaan sen DIN-tehona lukema olikin pudonnut 75 hv:aan. 60-luvulla harva auto kulki yli 150 km/h, jopa -70 luvullakin tuon nopeuden ylittävä auto oli harvinaisuus. Nythän siihen yltää joka kottero.
Sinun tapauksessa en luottaisi nopeusmittariin noissa nopeuksissa lainkaan, vaikka se 100 km:n nopeudessa olisi miten tarkka tahansa se voi heittää yläpäässä vaikka kuinka paljon.
Mutta jos autosi kulkee nykyisten rajoitusten puitteissa noinkin hyvin niin ole onnellinen. - EnFo
Heikki kirjoitti:
Hevosvoimat noissa esim. autoissasi on DIN-hepoja. Sinun Zephyrissä SAE-hevosia, jotka on 15-20% pienempiä kun DIN:it. (autotekniikka yleinen osa vuodelta 1969 sivu 108) DIN teho: seuraavat apulaitteet mitattaessa kiinni ja käyttövoima ko. moottorista: Tuulettaja, vesipumppu, tai jäähdytysilmapuhallin ilmajäähd. moottorissa, polttoaineen siirtopumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori. (DIN-70020)
SAE-teho moottorista hyötykäyttöön saatavaa tehoa mitattaessa ei moottorin käyttämänä saa olla mitään em. apulaitteita. Tästä johtuen SAMAN moottorin SAE-teho on n. 15-20% suurempi kun sen DIN-teho. (eli Sinun tapauksessa n. 80-85 hv) Esim. -70 luvulla Toyota ilmoitti Carinalle yli 105hv:n SAE-tehoja. Kun se myöhemmin rupesi ilmoittelemaan sen DIN-tehona lukema olikin pudonnut 75 hv:aan. 60-luvulla harva auto kulki yli 150 km/h, jopa -70 luvullakin tuon nopeuden ylittävä auto oli harvinaisuus. Nythän siihen yltää joka kottero.
Sinun tapauksessa en luottaisi nopeusmittariin noissa nopeuksissa lainkaan, vaikka se 100 km:n nopeudessa olisi miten tarkka tahansa se voi heittää yläpäässä vaikka kuinka paljon.
Mutta jos autosi kulkee nykyisten rajoitusten puitteissa noinkin hyvin niin ole onnellinen.Zephyrissä 6 MK III:ssa on 106 SAE hv, ja 98 b.h.p., eli brittiläistä braked horse power, ja nämä brittiläiset hepat ovat hyvin lähellä saksalaista DIN-normin mukaista tehoa, itseasiassa bhp on hieman vahvempi vielä DIN:iä, eli aika tarkkaan 100 DIN heppaa löytyy Zephyr 6:sta, Zodiacissa vastaavat lukemat ovat 114 SAE ja 109 bhp.
Tästä omasta yksilöstäni mitattiin penkissä koneistamossa (ihan mielenkiinon vuoksi) 99.8 DIN hv 4810 rpm.
Että näin.
Joissain autoissa on SAE:n ja DIN ero suurempi kuin toisissa, ja 15-20 % on kyllä sellainen ero jota harvemmin näkee, kun on ilmoittettu DIN sekä SAE. Tyypillinen ero em. ilmoituksilla on alle 10 %, siinä 5 - 10 % välillä. Fordin moottorteista esim. 3.0 litrainen Essexin kuutonen, joka oli sitten MK IV Zodiacissa, Caprissa, Granadassa ym. jopa Transitissa, 144 SAE hv vastasi 136 DIN.
Eli älä sinä luule että MK III Zephyr 6:ssa olisi joku 80 DIn hv, kyllä siinä on aika tarkkaan 100 hv.
Nopeuksista:
Olen viikonloppuna kuullut pariltakin vanhalta mieheltä joilla on 60-luvulla ollut kuutos Zephyri, että 170 mittarinopeutta meni hyvin ylitse tasamaalla. Eli todellisuudessa 160:n ylitys lienee realistinen.
Sinun asenteellisiin ja virheellisiin "muistikuviisi" ja kommentteihin ei tarvitse kenenkään luottaa. Ja DIn ja SAE erot tiedän taatusti paremmin kyseisistä moottoreista. - automies
EnFo kirjoitti:
Zephyrissä 6 MK III:ssa on 106 SAE hv, ja 98 b.h.p., eli brittiläistä braked horse power, ja nämä brittiläiset hepat ovat hyvin lähellä saksalaista DIN-normin mukaista tehoa, itseasiassa bhp on hieman vahvempi vielä DIN:iä, eli aika tarkkaan 100 DIN heppaa löytyy Zephyr 6:sta, Zodiacissa vastaavat lukemat ovat 114 SAE ja 109 bhp.
Tästä omasta yksilöstäni mitattiin penkissä koneistamossa (ihan mielenkiinon vuoksi) 99.8 DIN hv 4810 rpm.
Että näin.
Joissain autoissa on SAE:n ja DIN ero suurempi kuin toisissa, ja 15-20 % on kyllä sellainen ero jota harvemmin näkee, kun on ilmoittettu DIN sekä SAE. Tyypillinen ero em. ilmoituksilla on alle 10 %, siinä 5 - 10 % välillä. Fordin moottorteista esim. 3.0 litrainen Essexin kuutonen, joka oli sitten MK IV Zodiacissa, Caprissa, Granadassa ym. jopa Transitissa, 144 SAE hv vastasi 136 DIN.
Eli älä sinä luule että MK III Zephyr 6:ssa olisi joku 80 DIn hv, kyllä siinä on aika tarkkaan 100 hv.
Nopeuksista:
Olen viikonloppuna kuullut pariltakin vanhalta mieheltä joilla on 60-luvulla ollut kuutos Zephyri, että 170 mittarinopeutta meni hyvin ylitse tasamaalla. Eli todellisuudessa 160:n ylitys lienee realistinen.
Sinun asenteellisiin ja virheellisiin "muistikuviisi" ja kommentteihin ei tarvitse kenenkään luottaa. Ja DIn ja SAE erot tiedän taatusti paremmin kyseisistä moottoreista.Totta tuo EnFo:n ilmoittama tieto britti-Fordin SAE ja DIN-normien eroista, tuo ero on usein siinä 5 - 6 % luokkaa, hyvä esimerkki on tosiaan tuo Fordin 3.0 litrainen V6 144 SAE joka DIN:illä on 136 hv,
tai vaikka MK I Cortina GT 83 hv oli 78 DIN hv.
Joissain auton moottoreissa on toki suurempia eroja, kuten esin. Volvon 60-, ja 70-luvun B18 ja B20 moottoreissa jne.
Tiedän (itse ollut kyydissä nuorena sekä lukenut kirjallisuudesta) minäkin että Zephyreillä ajettiin oikeasti yli 160 km/h, esim. 1963 Vuoden Moottori lehden koeajossa Esko Keinänen sai Zephyrin yli 160 km/h todelliseen vauhtiin. Nopeusmittari voi siinä vauhdissa huidella vaikka 170 tai 180 paikkeilla. Ja ei se ilman vastus Zephyrissä ole sen suurempi (CW > 0.4) kuin muissa tuon ajan autoissakaan, itseasiassa Zephyrin kulmat ja vilkkuvalot edestä olivat hyvinkin pyöristetyjä, sekä tuulilasi melko viisto, toisin oli sitten Zephyr MK IV mallisto joka olikin yhtä aerodynaaminen (CW =0.47) kuin Turun Tuomiokirkko, ja MK IV mallistohan ei kulkenut suuremmasta moottoritehosta huolimatta niinkään lujaa kuin MK III (vaika toki nuo mallit kiihtyivät hyvin, esim. Mk IV Zodiac 0- 100 11 sekuntia).
Peräevien vaikutus ilmanvastukseen on vaikea arvioida, aikoinaan kun esim. 50-luvulla Chryslerin insinöörit väittivät että heidän mallistonsa ns. "Forward look" siivet vähensivät ilman pyörteilyä, siis eräänlainen spoileri? ...no tiedä häntä, mutta ainakin esim. 1957 vuoden 2200 kg painava Chrysler 300 C valtavine peräsiipineen kulki oikeasti vakiona 240 km/h. Siinä oli vauhtia siipiautolle, eli ei ne siivet aina ole vauhdin esteenä. - tarkka
Heikki kirjoitti:
Hevosvoimat noissa esim. autoissasi on DIN-hepoja. Sinun Zephyrissä SAE-hevosia, jotka on 15-20% pienempiä kun DIN:it. (autotekniikka yleinen osa vuodelta 1969 sivu 108) DIN teho: seuraavat apulaitteet mitattaessa kiinni ja käyttövoima ko. moottorista: Tuulettaja, vesipumppu, tai jäähdytysilmapuhallin ilmajäähd. moottorissa, polttoaineen siirtopumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori. (DIN-70020)
SAE-teho moottorista hyötykäyttöön saatavaa tehoa mitattaessa ei moottorin käyttämänä saa olla mitään em. apulaitteita. Tästä johtuen SAMAN moottorin SAE-teho on n. 15-20% suurempi kun sen DIN-teho. (eli Sinun tapauksessa n. 80-85 hv) Esim. -70 luvulla Toyota ilmoitti Carinalle yli 105hv:n SAE-tehoja. Kun se myöhemmin rupesi ilmoittelemaan sen DIN-tehona lukema olikin pudonnut 75 hv:aan. 60-luvulla harva auto kulki yli 150 km/h, jopa -70 luvullakin tuon nopeuden ylittävä auto oli harvinaisuus. Nythän siihen yltää joka kottero.
Sinun tapauksessa en luottaisi nopeusmittariin noissa nopeuksissa lainkaan, vaikka se 100 km:n nopeudessa olisi miten tarkka tahansa se voi heittää yläpäässä vaikka kuinka paljon.
Mutta jos autosi kulkee nykyisten rajoitusten puitteissa noinkin hyvin niin ole onnellinen.1-sarjan carinalle ilmoitettiin aikanaan 102SAE HV ja
auto kulki TM:n koeajossa huippuja parhaimmillaan
165 km/h. - Carinisti
tarkka kirjoitti:
1-sarjan carinalle ilmoitettiin aikanaan 102SAE HV ja
auto kulki TM:n koeajossa huippuja parhaimmillaan
165 km/h.Ja 2-sarjan Carina 70-luvun lopussa oli Tuulilasin koeajossa ja kulki 155 km/h ja siinä oli jo ilmoitus 75 DIN hv.
Eiköhän niissä Carinoissa ollut 70-luvun alussa enemmän polleja oikeasti kuin 80-luvun taitteessa. Ei 75 DIN hv ole koskaan ollut millään asteikolla 102 tai 105 SAE hv. Tuolaiset 102 SAE hv on usein 90 - 95 DIN hv, esim. Opelin 1.9 102 SAE hv oli tasan 90 DIN, ja sillä Manta ja Asconna sekä Record kulki 165 km/h, helposti. - Caarina kulki!
Carinisti kirjoitti:
Ja 2-sarjan Carina 70-luvun lopussa oli Tuulilasin koeajossa ja kulki 155 km/h ja siinä oli jo ilmoitus 75 DIN hv.
Eiköhän niissä Carinoissa ollut 70-luvun alussa enemmän polleja oikeasti kuin 80-luvun taitteessa. Ei 75 DIN hv ole koskaan ollut millään asteikolla 102 tai 105 SAE hv. Tuolaiset 102 SAE hv on usein 90 - 95 DIN hv, esim. Opelin 1.9 102 SAE hv oli tasan 90 DIN, ja sillä Manta ja Asconna sekä Record kulki 165 km/h, helposti.Ekan korimalli Carinasta on kokemuksia, isäukolla oli niitä kaksi kappaletta uusina: vm 1972 ja 1976, molemmat siis sitä parasta coupe-peräistä mallia jossa 102 hv SAE eli noin 90 DIN.
Molemmat kulkivat mittarinopeutta yli 170 km/h ja muun muassa vuoden 1971 Tekniikan Maailman koeajossa Carinalle mitattiin peräti 168 km/h huippu valmistajan ilmoittaessa vaatimattomasti 165. Kiihtyvyys nollasta sataseen mitattiin noin 12 sekkaa joka oli 70-luvun alussa menevä arvo tavishintaluokan autoille.
Ja se kestävyys, legendaariselle maineelle oli katetta eli kestivät vaikka isäukko ajoi usein kaasu pohjassa, ja runsaasti sladissa sen ajan sorateilläkin. Noihin ei uusittu muuta kuin pakoputki, jarrupalat ja iskarit yli sadassatonnissa. - SAE1
Heikki kirjoitti:
Hevosvoimat noissa esim. autoissasi on DIN-hepoja. Sinun Zephyrissä SAE-hevosia, jotka on 15-20% pienempiä kun DIN:it. (autotekniikka yleinen osa vuodelta 1969 sivu 108) DIN teho: seuraavat apulaitteet mitattaessa kiinni ja käyttövoima ko. moottorista: Tuulettaja, vesipumppu, tai jäähdytysilmapuhallin ilmajäähd. moottorissa, polttoaineen siirtopumppu ja kuormittamaton latausgeneraattori. (DIN-70020)
SAE-teho moottorista hyötykäyttöön saatavaa tehoa mitattaessa ei moottorin käyttämänä saa olla mitään em. apulaitteita. Tästä johtuen SAMAN moottorin SAE-teho on n. 15-20% suurempi kun sen DIN-teho. (eli Sinun tapauksessa n. 80-85 hv) Esim. -70 luvulla Toyota ilmoitti Carinalle yli 105hv:n SAE-tehoja. Kun se myöhemmin rupesi ilmoittelemaan sen DIN-tehona lukema olikin pudonnut 75 hv:aan. 60-luvulla harva auto kulki yli 150 km/h, jopa -70 luvullakin tuon nopeuden ylittävä auto oli harvinaisuus. Nythän siihen yltää joka kottero.
Sinun tapauksessa en luottaisi nopeusmittariin noissa nopeuksissa lainkaan, vaikka se 100 km:n nopeudessa olisi miten tarkka tahansa se voi heittää yläpäässä vaikka kuinka paljon.
Mutta jos autosi kulkee nykyisten rajoitusten puitteissa noinkin hyvin niin ole onnellinen.SAE hevosvoimat ovat vahvempia kun DIN voimat ,netissä on laskuri ,ökki.
- näin päin
SAE1 kirjoitti:
SAE hevosvoimat ovat vahvempia kun DIN voimat ,netissä on laskuri ,ökki.
SAE on heikompi eli samaan DIN-tehoon vaaditaan useampi SAS-kopukka.
- tietoa on
todistetusti 170 km/h, ja tuo lukema oli tasamaalla. Perässä roikkuneella Mercedes 220 SE:llä oli täysi työ ollut pysyä kyydissä.
Kyllä MK III sarjan Zephyrit kelasivat melko paljon huippua kun niiden peränvälitys oli todellakin 3.54, kun esim. MK II sarjassa se oli 3.9.
Ja tuttavaperheen Zodiac MK III oli saavuttanut lähes 180 km/h mittarinopeuksia (mm. GT Cortina ei pysynyt kyydissä). Zodiacissa oli tehtaalta lähtiessä vakiona 114 SAE hv johtuen 6 mm suuremmasta Zenith kaasarista (kurkku 42 milliä) ja avarammasta tuplapakoputkistosta.- vauhtia oli
Tuttavan Zephyr 6 oli aikoinaan varustetu peltipakosarjalla ja kaasarina oli 2-kurkkuinen 40 millinen Weber ja se kulki ihan tolkuttomasti, olisko ollut 180 km/h tai jotain.
2-litrainen Taunus eikä 2-litrainen Volvo 144 S eivät pysyneet sen vauhdissa. Ja ei 2-litrainen Taunus (1975 vuoden missä OHC mylly) mikään hidas auto ollut tuolloin.
- Jenkka
Kaverin isällä oli aikoinaan 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa Zephyr 6 MK III.
Tämä kaverin isäukko oli kovasti kiinnostunut autojen kulkupuolesta ja aina jaksoi mainita että tasamaalla oli saanut Zephyriin vauhtia 170 ja alamäessä jopa 180 mittarinopeutta. Siihen aikaan se oli TODELLA lujaa. Pitäjän taksina ollut Chevy Bel Air kuutosella kun ei kulkenut edes kuin 155 tai jotain.
Ja hurjinta tääsä oli se kun tuosta Zephyristä paloi puhki alkuperäinen pakosaraja (se yksi putkinen malli), niin tuo vauhtihullu omistaja oli hommanut tilalle peltisarjan, 3->1 putkiston (2 tuuman kaliiberia) jolla vauhtia kuulemma löytyi vielä lisääkin. Ja tuolla peltisarjalla Zephyrin ääni oli tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla melkoisen ikimuistettavaa matalaa murinaa. - Janne
Näin kertoi tuttavan tuttava jolla oli ollut vuodesta 1963 asti vuoteen 1980 valkea Zephyr 6 Turun suunnalla. Oli ottanut aikoinaan 1-tiellä Saloon mennessä pitkillä suorilla 180 mittarinopeutta. Ja se oli kyllä kovaa vauhtia vuonna 1963.
- Ford-ukko
Tämä oli BrittiFordeista nopein auto ennenkuin Caprin 3.0 litrainen malli tuli markkinoille. Zodiac MK IV ei kulkenut edes sillä 3.0 litraisella myllyllä uhtä lujaa kuin esim. MK III Zodiac.
Kyllä nuo 170-180 vauhdit ovat tunnettuja tosiasioita. Ja vaikka em. lukemat olisivat mittarinopeutta, kyllä sellainen 165 ja risat on varmasti totta oikeasti. - zephyrit kunniaan
muutimme Uuteen Seelanttiin 1958.
Olin silloin 3vuotias. Isän ensim. auto siellä oli Standard Vanguard,tunnetusti nopea sen ajan autoksi. 1966 kun oli 11 vuotias isä osti 1963 mallisen Ford Zephyr 6:en. vähän ajetun.
Opettelin sillä ajamaan 14 vuotiaana(siellä sai kortin 15 vuotiaana. Isä kokeili mitä kulkee ja 97mph oli tulos.Itsekin kokeilin enkä saannut enempää.Ei siihen aikaan ollut autoja jotka olis paremaan pystynyt.
Pitää muistaa että kyseiseen autoon oli saatavilla Borg Warnerin yli-vaihdteela jo 50 luvulla heti valmistuksen alettua. silloin se olisi kulkenut paljon kovempaa.Itse olen ottanut talteen 3 Zephyriä, Mk1 1952, Mk111 165, Mk iV 1966,Toivon saavani vielä liikenteeseen.
Zephyr oli aikansa edellä ja paras britti fordi mitä koskaan tehty.
Hatun nostoa kaikille merkin harrastajille.- Roland Sällsten
Kyseinen merkki oli arvostetuimpia autoja Uudessa Seelannissa ja kovan maineen vuoksi kysytmpiä vaihtoautoja.meidän auto meni käsistä kun muutimme takaisin suomeen 1973.
Isä aina ohitti 3 vaihteela ja kehui kuinka auto kiihtyi. Uudessa Seelannissa autolla oli legendarinen maine suoritus kyvyltä ja luotettavuudesta.
Kone on erittäin helppo virittää,Pelkästään Kaasuttimen ja ns kävelykeppi pakosarjan muutoksella saadaan helposti hevosia lisää.
Entisöin kaikki kolme, yksi jo pitkällä.
varaosat tervr tulleita.
Roland Sällsten - automaticzephyr
Roland Sällsten kirjoitti:
Kyseinen merkki oli arvostetuimpia autoja Uudessa Seelannissa ja kovan maineen vuoksi kysytmpiä vaihtoautoja.meidän auto meni käsistä kun muutimme takaisin suomeen 1973.
Isä aina ohitti 3 vaihteela ja kehui kuinka auto kiihtyi. Uudessa Seelannissa autolla oli legendarinen maine suoritus kyvyltä ja luotettavuudesta.
Kone on erittäin helppo virittää,Pelkästään Kaasuttimen ja ns kävelykeppi pakosarjan muutoksella saadaan helposti hevosia lisää.
Entisöin kaikki kolme, yksi jo pitkällä.
varaosat tervr tulleita.
Roland SällstenKevät tulee ja on kohta ottaa Zephyr taas liikenteeseen. Itselläni on Ford Zehyr MK III automatic. Autoon on sen verran tehty uudistusta, että siihen asennettiin tasavirtalaturi.
Meidän perheessä on ollut Zephyr vuodesta 1964 lähtien. Useisiin Zephyrin harrastajiin olen tutustunut, mutta automaatti-Zephyrejä ei ole tullut vielä vastaan. Onko kenelläkään tietoa, että löytyykö muita automaatti-Zephyr mk III:n harrastajia Suomesta? Nimimerkki, automaattizephyr.
Ps. Jyväskylässä perustettiin Suomen Britti Ford-kerho alan harrastajille vuonna 1989. Sen sivut löytyvät osoitteesta: http://www.suomenbrittifordkerho.net/ - Fordien ystävä
Perheessämme oli 1968 ostettu vm. 1963 Zephyr 6. Se vaihdettiin 1976 farmari-Taunukseen 17M V6. Jokin vm. 1970. Kulki sekin, mutta en muista huippunopeutta
Itse sain ajokortin 1975 ja ajoin sillä yli 170 (mittarinopeus). Huippuhyvä auto. Seuraavassa korimallissa oli paljon vikoja. - masa
automaticzephyr kirjoitti:
Kevät tulee ja on kohta ottaa Zephyr taas liikenteeseen. Itselläni on Ford Zehyr MK III automatic. Autoon on sen verran tehty uudistusta, että siihen asennettiin tasavirtalaturi.
Meidän perheessä on ollut Zephyr vuodesta 1964 lähtien. Useisiin Zephyrin harrastajiin olen tutustunut, mutta automaatti-Zephyrejä ei ole tullut vielä vastaan. Onko kenelläkään tietoa, että löytyykö muita automaatti-Zephyr mk III:n harrastajia Suomesta? Nimimerkki, automaattizephyr.
Ps. Jyväskylässä perustettiin Suomen Britti Ford-kerho alan harrastajille vuonna 1989. Sen sivut löytyvät osoitteesta: http://www.suomenbrittifordkerho.net/laitilast löytyy 6zephyr automaatilla on työn älla29
- juuno
6zephyrin huippu oli tm ,175km 4zephyri 145km h
- JUUNO
Taksissa käytettiin 60 -66 paljon zevyreitä muut olivat volkia ja bobedeja
isäukko osti v 65 käytetyn 4. taksi zevyrin sillä oli ajettu n.200th.
OLI KOMEE JA LÄMMIN AUTO NAAPURIT (MOSSEN ) MIEHET KATTELI ALTA
KULMIEN ja minä olin 10 vuotias ja koulussa kaverit kyseli että minkä
merkkinen SE TEIJÄN AUTO ON no minunhan piti käsivarteen piiloon kirjoittaa
ZEPHYR nimi kun ei muuten tullu mielee eikä niitämuilla ollu,
- sumppi-1
Laitan tähän 2009 tyrehtyneeseen ketjuun oman lisäni minäkin. Entisöin (tai aloitin entisöinnin) 1990-luvun puolella, vaan keskeyttää piti kun tuli lähtö toiselle paikkakunnalle ja elämänmuutos lyhyellä varoitusajalla. Siispä realisoin Zephyrini.
Muistaakseni venttiilin kumeissa, laakereissa tai takajousien puslissa luki varaosanumeroita ja Australian markkinoille omansa. Aiempi kirjoittaja Uudesta Seelannista jutteli varmaankin siellä suunnalla tapahtuneista tosia.
Koska - toisin kuin koskaan aiemmin - olen nyt tallin omistaja jossa aiempaan erotuksena kykenisin jättämään jotakin pukeille joiksikin vuosiksikin työn edetessä olen kolmos-Zephyr-projektia etsinyt vaan vaikeammaksi ja vaikeammaksi on mennyt, Zephyr alkaa vaikuttaa todelliselta muistojen autolta, siis muistojako vain on enää jäljellä?- Anonyymi
Kutonen ja nelonen löytyy ja Zodiac vm,63 ja 64 .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005