Entäs nyt suorakylväjät?

mites.

Mites kun on peltonne urilla niin meettekö ostaa myymänne äkeet ja aurat takaisin vai miten aiotte tasoittaa peltonne kevääksi?

8

1948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

Suorakylväjillä on niin leveet renkaat,että niillä sotkee keväällä tasaseksi edellisen kevään
      urat.

• suorakylväjä

Vesi karkaa madonrei´istä ja hyvä satokin tänä vuonna kun ei kuivuutta. Voi siis suositella!

• Jussi pussi

Eipä ne madonreiät pahemmin auta tuleentumiseen, kylällä muut puineet tuleentuneet viljansa mutta suorakylvöpioneeri pui lähes vihreätä viljaa, no öljy on ilmeisesti hänelle vielä halpaa.

• ainahan näitä kommentteja!!
        Jussi pussi kirjoitti:

Eipä ne madonreiät pahemmin auta tuleentumiseen, kylällä muut puineet tuleentuneet viljansa mutta suorakylvöpioneeri pui lähes vihreätä viljaa, no öljy on ilmeisesti hänelle vielä halpaa.

säästi keväällä polttoainetta!!
        ei tarvinnut kyntää ja äestää

• miten kyntämättömyys

lisää pellon kantokykyä. Itse vuokrasin yhden ison lohkon (23 ha) kun se oli kuulemma pilallinen, vesi seisoi, ja se ei koskaan kantanut koneita.

Soppari 10 vuotta, 300 euroa hehtaari, mikä täällä naurettavan vähän.

Ajoin kalkkia 8 tonnia hehtaarille, vedin Jyryn s oja auralla vedot ristiin 5 metrin välein ilman putkia ja muokkasin kalkin maahan 6 metrin hankmolla. Seuraavana vuonna vielä 4 tonnia kalkkia pintaan lisää ja keväällä muokkaus 4 cm.

Sen jälkeen ollut suorakylvöllä, sato noin 6 tonnia hehtaari vehnää joka vuosi. Ei kantavuusongelmia, lohko menee kuralle viimeisenä kaikista kylän lohkoista.

Arvatkaapa onko ollut kyselijöitä ko lohkolle ;-) No maanomistaja, vanha mutta tarkkaavainen nainen, sanoi että ei muille vuokraa ja lupasin että tarkistetaan sitten hintaa ylöspäin kun lohkon tuotto on kerran saatu kohdillen.

Kyllä kyntömiehiä ja näennäisviljelijöitä tällä kylällä vituttaa....

• kantaa se
        miten kyntämättömyys kirjoitti:

lisää pellon kantokykyä. Itse vuokrasin yhden ison lohkon (23 ha) kun se oli kuulemma pilallinen, vesi seisoi, ja se ei koskaan kantanut koneita.

Soppari 10 vuotta, 300 euroa hehtaari, mikä täällä naurettavan vähän.

Ajoin kalkkia 8 tonnia hehtaarille, vedin Jyryn s oja auralla vedot ristiin 5 metrin välein ilman putkia ja muokkasin kalkin maahan 6 metrin hankmolla. Seuraavana vuonna vielä 4 tonnia kalkkia pintaan lisää ja keväällä muokkaus 4 cm.

Sen jälkeen ollut suorakylvöllä, sato noin 6 tonnia hehtaari vehnää joka vuosi. Ei kantavuusongelmia, lohko menee kuralle viimeisenä kaikista kylän lohkoista.

Arvatkaapa onko ollut kyselijöitä ko lohkolle ;-) No maanomistaja, vanha mutta tarkkaavainen nainen, sanoi että ei muille vuokraa ja lupasin että tarkistetaan sitten hintaa ylöspäin kun lohkon tuotto on kerran saatu kohdillen.

Kyllä kyntömiehiä ja näennäisviljelijöitä tällä kylällä vituttaa....

vaikka näin paljon satanut ja luulin et pellot ei kanna niin ei ees jälkiä jää!
        ite kyl ajoin lautas äkeellä syksyllä pikkusen pintoja rikki... 3-4 senttiin!
        kaipa se pakko on uskoo et maa läpäsee paremmin vettä kun ei koneilla turhaan tee sitä kyntöjankkoo

• kyntäjäkin
        kantaa se kirjoitti:

vaikka näin paljon satanut ja luulin et pellot ei kanna niin ei ees jälkiä jää!
        ite kyl ajoin lautas äkeellä syksyllä pikkusen pintoja rikki... 3-4 senttiin!
        kaipa se pakko on uskoo et maa läpäsee paremmin vettä kun ei koneilla turhaan tee sitä kyntöjankkoo

Kyl täälläkin on tuulut vettä perinjuurin riittävästi, pellot kynnetty ja muutenkin perinteisesti työstetty. Keväällä ei kylvöjen jälkeen satanut kyllä kuukauteen, mutta täysin tasaiset kasvustot syntyi silti. Elokuun lopussa sateiden välissä puin ne pois, kun olivat niin tasaisesti tuleentuneet ja kosteuskin vaihteli siinä 18% molemmin puolin. Ei tullut yhtään raiteita vaikka ns. pehmeitäkin kohtia oli.
        Tosin kierrossa on nurmi omine etuineen. Mutta oli kolme vuotta peräkkäinkin viljalla olleita lohkoja, joista yllättäen tulikin parhaimmat sadot vaikkei tauti- eikä rikka-aineita pellolle oltu näytettykkään. Niillä myrkyilähän tunnetusti paikataan viljelytaidon puutetta;)
        Eikä kemiallisissa lannoitteissakaan annettu typpeä kuin 20 kg/ha. Sitä ihteään sitten loput, niin sai sen 5 tonnin mukaisen lannoituksen kohdilleen ohralle. Vähän se kylläkin meni ryöstöviljelyn puolelle, kun keskimäärinkin meni muutamalla sadalla kilolla tavoitteen yli. No, ei se aina osu kohdalleen, joskus tulee enemmänkin;)

Kyntö tuntuu olevan muutenkin täälläpäin kaikkein varmin ja tasaisin sadon turva.
        Mutta kuten tiedettyä, eihän näennäisviljelijöillä mikään onnistu eikä kait ole tarkoituskaan. Tuethan tulee muutenkin.

• Jussipussi
        ainahan näitä kommentteja!! kirjoitti:

säästi keväällä polttoainetta!!
        ei tarvinnut kyntää ja äestää

Nyt sekin säästö haihtuu taivaantuuliin kuivurissa keskentuleentuneen viljan kuivauksen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe