Mites kun on peltonne urilla niin meettekö ostaa myymänne äkeet ja aurat takaisin vai miten aiotte tasoittaa peltonne kevääksi?
Entäs nyt suorakylväjät?
8
1948
Vastaukset
- yksinkertaista
Suorakylväjillä on niin leveet renkaat,että niillä sotkee keväällä tasaseksi edellisen kevään
urat. - suorakylväjä
Vesi karkaa madonrei´istä ja hyvä satokin tänä vuonna kun ei kuivuutta. Voi siis suositella!
- Jussi pussi
Eipä ne madonreiät pahemmin auta tuleentumiseen, kylällä muut puineet tuleentuneet viljansa mutta suorakylvöpioneeri pui lähes vihreätä viljaa, no öljy on ilmeisesti hänelle vielä halpaa.
- ainahan näitä kommentteja!!
Jussi pussi kirjoitti:
Eipä ne madonreiät pahemmin auta tuleentumiseen, kylällä muut puineet tuleentuneet viljansa mutta suorakylvöpioneeri pui lähes vihreätä viljaa, no öljy on ilmeisesti hänelle vielä halpaa.
säästi keväällä polttoainetta!!
ei tarvinnut kyntää ja äestää - miten kyntämättömyys
lisää pellon kantokykyä. Itse vuokrasin yhden ison lohkon (23 ha) kun se oli kuulemma pilallinen, vesi seisoi, ja se ei koskaan kantanut koneita.
Soppari 10 vuotta, 300 euroa hehtaari, mikä täällä naurettavan vähän.
Ajoin kalkkia 8 tonnia hehtaarille, vedin Jyryn s oja auralla vedot ristiin 5 metrin välein ilman putkia ja muokkasin kalkin maahan 6 metrin hankmolla. Seuraavana vuonna vielä 4 tonnia kalkkia pintaan lisää ja keväällä muokkaus 4 cm.
Sen jälkeen ollut suorakylvöllä, sato noin 6 tonnia hehtaari vehnää joka vuosi. Ei kantavuusongelmia, lohko menee kuralle viimeisenä kaikista kylän lohkoista.
Arvatkaapa onko ollut kyselijöitä ko lohkolle ;-) No maanomistaja, vanha mutta tarkkaavainen nainen, sanoi että ei muille vuokraa ja lupasin että tarkistetaan sitten hintaa ylöspäin kun lohkon tuotto on kerran saatu kohdillen.
Kyllä kyntömiehiä ja näennäisviljelijöitä tällä kylällä vituttaa.... - kantaa se
miten kyntämättömyys kirjoitti:
lisää pellon kantokykyä. Itse vuokrasin yhden ison lohkon (23 ha) kun se oli kuulemma pilallinen, vesi seisoi, ja se ei koskaan kantanut koneita.
Soppari 10 vuotta, 300 euroa hehtaari, mikä täällä naurettavan vähän.
Ajoin kalkkia 8 tonnia hehtaarille, vedin Jyryn s oja auralla vedot ristiin 5 metrin välein ilman putkia ja muokkasin kalkin maahan 6 metrin hankmolla. Seuraavana vuonna vielä 4 tonnia kalkkia pintaan lisää ja keväällä muokkaus 4 cm.
Sen jälkeen ollut suorakylvöllä, sato noin 6 tonnia hehtaari vehnää joka vuosi. Ei kantavuusongelmia, lohko menee kuralle viimeisenä kaikista kylän lohkoista.
Arvatkaapa onko ollut kyselijöitä ko lohkolle ;-) No maanomistaja, vanha mutta tarkkaavainen nainen, sanoi että ei muille vuokraa ja lupasin että tarkistetaan sitten hintaa ylöspäin kun lohkon tuotto on kerran saatu kohdillen.
Kyllä kyntömiehiä ja näennäisviljelijöitä tällä kylällä vituttaa....vaikka näin paljon satanut ja luulin et pellot ei kanna niin ei ees jälkiä jää!
ite kyl ajoin lautas äkeellä syksyllä pikkusen pintoja rikki... 3-4 senttiin!
kaipa se pakko on uskoo et maa läpäsee paremmin vettä kun ei koneilla turhaan tee sitä kyntöjankkoo - kyntäjäkin
kantaa se kirjoitti:
vaikka näin paljon satanut ja luulin et pellot ei kanna niin ei ees jälkiä jää!
ite kyl ajoin lautas äkeellä syksyllä pikkusen pintoja rikki... 3-4 senttiin!
kaipa se pakko on uskoo et maa läpäsee paremmin vettä kun ei koneilla turhaan tee sitä kyntöjankkooKyl täälläkin on tuulut vettä perinjuurin riittävästi, pellot kynnetty ja muutenkin perinteisesti työstetty. Keväällä ei kylvöjen jälkeen satanut kyllä kuukauteen, mutta täysin tasaiset kasvustot syntyi silti. Elokuun lopussa sateiden välissä puin ne pois, kun olivat niin tasaisesti tuleentuneet ja kosteuskin vaihteli siinä 18% molemmin puolin. Ei tullut yhtään raiteita vaikka ns. pehmeitäkin kohtia oli.
Tosin kierrossa on nurmi omine etuineen. Mutta oli kolme vuotta peräkkäinkin viljalla olleita lohkoja, joista yllättäen tulikin parhaimmat sadot vaikkei tauti- eikä rikka-aineita pellolle oltu näytettykkään. Niillä myrkyilähän tunnetusti paikataan viljelytaidon puutetta;)
Eikä kemiallisissa lannoitteissakaan annettu typpeä kuin 20 kg/ha. Sitä ihteään sitten loput, niin sai sen 5 tonnin mukaisen lannoituksen kohdilleen ohralle. Vähän se kylläkin meni ryöstöviljelyn puolelle, kun keskimäärinkin meni muutamalla sadalla kilolla tavoitteen yli. No, ei se aina osu kohdalleen, joskus tulee enemmänkin;)
Kyntö tuntuu olevan muutenkin täälläpäin kaikkein varmin ja tasaisin sadon turva.
Mutta kuten tiedettyä, eihän näennäisviljelijöillä mikään onnistu eikä kait ole tarkoituskaan. Tuethan tulee muutenkin. - Jussipussi
ainahan näitä kommentteja!! kirjoitti:
säästi keväällä polttoainetta!!
ei tarvinnut kyntää ja äestääNyt sekin säästö haihtuu taivaantuuliin kuivurissa keskentuleentuneen viljan kuivauksen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569