Olen saanut vähän nyt ristiriitaista tietoa noista 5,1 - 5,g rullat 82 jäykempi jousi jutusta, kun snailin sivulla lukee näin: Takavariaattorin vastinjousen vaihtaminen jäykempään parantaa kiihtyvyyttä. Jäykempi jousi pidentää välitysten vaihtoaikaa yhdessä kevyempien painorullien kanssa, jolloin moottori kiertää kiihdytyksessä ja ylämäissä suuremmilla kierroksilla.Kiinanskoottereihin sopii Malossi Multivarin violetti kisajousi, joka on 82% jäykempi kuin alkuperänen. Kyseisen jousen kanssa sopii parhaiten 4,4g - 5,5gramman painorullat. Huom! Pelkkä jousen vaihto ei lisää kiihtyvyyttä, vaan myös painorullat pitää vaihtaa kevyemmiksi.
Haluasin jonkun HENKILÖKOHTIAISA kokemuksia tosta jutusta, kun ei enää tiedä ketä uskoa. Itelläni on jo 5,5 g rullat mutta haluaisin että vetäisi mäet paremmin ja itselläni on kiinannelitahti.
Kiitos jo etukäteen !
Asiallisia viestejä kiitos :D
Painejousi ja kevyemmät rullat
10
12551
Vastaukset
Jos et ole tehnyt tai ajatellut tehdä muuta kuin "kikkailla" rullien painoilla ja takavarin jousella niin unohda se jousen jäykkyyden muuttelu...
Takavarin jousen muuttaminen jäykemmäksi auttaa vain jos olet esim vaihtanut sylinterin isompaan jolloin tehojakin on enemmän...
Rullien painosta taasen ei kukaan pysty sanomaan 100% vastausta koska ei ole tiedossa moposkootterisi merkiiä tai maliia? Rullien painoon vaikuttaa myös kuljettajan ja moposkootterin yhteispaino... kokeilemalla saat parhaan tuloksen joka ilmeisesti liikkuu noin 5.0-5.5g välillä...- sasdadsa
Lähtee kuitenkin nyt tommonen 82 malossin jousi tilaukseen ja tuskin siitä haittaakaa on jos vaihtaa
- Lisää ruutia
sasdadsa kirjoitti:
Lähtee kuitenkin nyt tommonen 82 malossin jousi tilaukseen ja tuskin siitä haittaakaa on jos vaihtaa
Vaikutus kun on samansuuntainen saattaa mennä överiksi tuo kevennys. Liian kevyet rullat eivät jaksa painaa jäykkää jousta, joten välitys ei välttämättä mene koskaan "pitkäksi" täysin.
- ScoOterguy
kyllä se jäykempi jousi auttaa jos laittaa kevyemmät rullat, ei siinä mitään isompaa pyttyä tarvi,
- Lisää ruutia
ScoOterguy kirjoitti:
kyllä se jäykempi jousi auttaa jos laittaa kevyemmät rullat, ei siinä mitään isompaa pyttyä tarvi,
Lueppa tuo edellinen. Liian keveät keskipakoisrullat edessä eivät kykene painamaan etuvaria kasaan maksimikierroksillakaan. Varsinkaan jos takana on vastassa ylijäykkä jousi. Molemmilla, keveillä rullilla ja jäykällä jousella, on siis samansuuntainen vaikutus. Ei pidä kahta särvintä laittaa. Menee överiksi.
ScoOterguy kirjoitti:
kyllä se jäykempi jousi auttaa jos laittaa kevyemmät rullat, ei siinä mitään isompaa pyttyä tarvi,
Tässä kylläkin kopioitua tekstiä tuttuni W.Tommin kirjoittamana... aika selkeästi ja totuuden omaisesti rullista ja variattorista.
Täysmekaanisessa variattorissa, millainen siis ajopeleistämme löytyy, ei varmasti edes ole olemassa juuri "sitä oikeaa" grammamäärää rullille - etenkin, kun rullia ei valmisteta jokaiselle gramman kymmenykselle. Jok'ikinen rullakombinaatio on vain "paras kompromissi". Liian kevyet ja liian painavat rullat on helppo määrittää, mutta kaikki tältä väliltä kuuluvat luokkaan "sopivat".
Mikä on omaan mopoon sopivin? -Siihen vaikuttaa myös kuljettajan makutottumukset: itse tykkään moposta, joka "hyökkää" (onko se näillä kuutioilla ja hevosilla mahdollista?) niin lähdössä kuin muissakin nopeuksissa, ajelen nimittäin suurimman osan ajoistani ympäristössä, jossa on paljon pysähdyksiä ja hidastuksia ja mäkiä. Em. syistä on mopossani rulla/jousikombinaatio, joka pitää kierrokset korkeammalla.
Toinen kuski taasen pääasiallisesti "puksuttaa" tasaisella nopeudella pidempää siirtymää, jolloin toiveena on, että kone raksuttaa tasaisesti ja taloudellisesti - ja rulla/jousikombinaatio sitten taas sen mukaisesti. Tälläisen mopon kanssa "pizzalähetti kuolee #itutukseen."
Rullia ja vastapainejousiahan voisi yrittää hioa optimiin myös analysoimalla moottorin kierroslukua, eli säätää systeemit niin, että neula pysyy parhaan tehon tai väännön alueella, mutta käytännössä tämäkin toimii vain "täyskaasukiihdytyksessä". Osakaasulla kiihdytettäessä rullilla on kuitenkin tapana "karata" varkain suuremmalle välityssuhteelle, jolloin äkillinen kaasun lisäys ei enää tuokaan toivottua lopputulosta, kun variaattori pitää itsepintaisesti kiinni jo valitusta välityssuhteesta - ja ilman elektroniikkaa/muuta ylimääräsistä ohjausta ei käsitykseni mukaan variaattori pysty koskaan vastaamaan äkilliseen rasituksen muutokseen optimaalisella tavalla. Ts. mopo, joka hyytyy pahasti ylämäkeen, olisi variaattorin toimintaperiaatteen takia edullisempaa pysäyttää mäen juurelle ja lähteä kiihdyttämään paikoiltaan ylämäkeen, kuin yrittää sitkeästi jurnuttaa ylämäkeä ylös samalla vauhdilla.
Teksti löytyy myös linkistä jossa se alimmaisena kommenttina: http://fi.msnusers.com/PappaSkootterit/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=110&LastModified=4675688254056503895- joo oo
PappaSkootteri kirjoitti:
Tässä kylläkin kopioitua tekstiä tuttuni W.Tommin kirjoittamana... aika selkeästi ja totuuden omaisesti rullista ja variattorista.
Täysmekaanisessa variattorissa, millainen siis ajopeleistämme löytyy, ei varmasti edes ole olemassa juuri "sitä oikeaa" grammamäärää rullille - etenkin, kun rullia ei valmisteta jokaiselle gramman kymmenykselle. Jok'ikinen rullakombinaatio on vain "paras kompromissi". Liian kevyet ja liian painavat rullat on helppo määrittää, mutta kaikki tältä väliltä kuuluvat luokkaan "sopivat".
Mikä on omaan mopoon sopivin? -Siihen vaikuttaa myös kuljettajan makutottumukset: itse tykkään moposta, joka "hyökkää" (onko se näillä kuutioilla ja hevosilla mahdollista?) niin lähdössä kuin muissakin nopeuksissa, ajelen nimittäin suurimman osan ajoistani ympäristössä, jossa on paljon pysähdyksiä ja hidastuksia ja mäkiä. Em. syistä on mopossani rulla/jousikombinaatio, joka pitää kierrokset korkeammalla.
Toinen kuski taasen pääasiallisesti "puksuttaa" tasaisella nopeudella pidempää siirtymää, jolloin toiveena on, että kone raksuttaa tasaisesti ja taloudellisesti - ja rulla/jousikombinaatio sitten taas sen mukaisesti. Tälläisen mopon kanssa "pizzalähetti kuolee #itutukseen."
Rullia ja vastapainejousiahan voisi yrittää hioa optimiin myös analysoimalla moottorin kierroslukua, eli säätää systeemit niin, että neula pysyy parhaan tehon tai väännön alueella, mutta käytännössä tämäkin toimii vain "täyskaasukiihdytyksessä". Osakaasulla kiihdytettäessä rullilla on kuitenkin tapana "karata" varkain suuremmalle välityssuhteelle, jolloin äkillinen kaasun lisäys ei enää tuokaan toivottua lopputulosta, kun variaattori pitää itsepintaisesti kiinni jo valitusta välityssuhteesta - ja ilman elektroniikkaa/muuta ylimääräsistä ohjausta ei käsitykseni mukaan variaattori pysty koskaan vastaamaan äkilliseen rasituksen muutokseen optimaalisella tavalla. Ts. mopo, joka hyytyy pahasti ylämäkeen, olisi variaattorin toimintaperiaatteen takia edullisempaa pysäyttää mäen juurelle ja lähteä kiihdyttämään paikoiltaan ylämäkeen, kuin yrittää sitkeästi jurnuttaa ylämäkeä ylös samalla vauhdilla.
Teksti löytyy myös linkistä jossa se alimmaisena kommenttina: http://fi.msnusers.com/PappaSkootterit/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=110&LastModified=4675688254056503895mikä on pielessä kun skootterilla lähteeliikkeelle nii se vaan ottaa hirveästi kierroksiaeikä liikupaljon mihinkää???? rikkaa sieelä ei ole !!!! onko väärät rullat vai liian jäykkä jousi??? voiko kytkintä säätää ja kiten???
Kiitos vastauksisat!!!! - joo oo
PappaSkootteri kirjoitti:
Tässä kylläkin kopioitua tekstiä tuttuni W.Tommin kirjoittamana... aika selkeästi ja totuuden omaisesti rullista ja variattorista.
Täysmekaanisessa variattorissa, millainen siis ajopeleistämme löytyy, ei varmasti edes ole olemassa juuri "sitä oikeaa" grammamäärää rullille - etenkin, kun rullia ei valmisteta jokaiselle gramman kymmenykselle. Jok'ikinen rullakombinaatio on vain "paras kompromissi". Liian kevyet ja liian painavat rullat on helppo määrittää, mutta kaikki tältä väliltä kuuluvat luokkaan "sopivat".
Mikä on omaan mopoon sopivin? -Siihen vaikuttaa myös kuljettajan makutottumukset: itse tykkään moposta, joka "hyökkää" (onko se näillä kuutioilla ja hevosilla mahdollista?) niin lähdössä kuin muissakin nopeuksissa, ajelen nimittäin suurimman osan ajoistani ympäristössä, jossa on paljon pysähdyksiä ja hidastuksia ja mäkiä. Em. syistä on mopossani rulla/jousikombinaatio, joka pitää kierrokset korkeammalla.
Toinen kuski taasen pääasiallisesti "puksuttaa" tasaisella nopeudella pidempää siirtymää, jolloin toiveena on, että kone raksuttaa tasaisesti ja taloudellisesti - ja rulla/jousikombinaatio sitten taas sen mukaisesti. Tälläisen mopon kanssa "pizzalähetti kuolee #itutukseen."
Rullia ja vastapainejousiahan voisi yrittää hioa optimiin myös analysoimalla moottorin kierroslukua, eli säätää systeemit niin, että neula pysyy parhaan tehon tai väännön alueella, mutta käytännössä tämäkin toimii vain "täyskaasukiihdytyksessä". Osakaasulla kiihdytettäessä rullilla on kuitenkin tapana "karata" varkain suuremmalle välityssuhteelle, jolloin äkillinen kaasun lisäys ei enää tuokaan toivottua lopputulosta, kun variaattori pitää itsepintaisesti kiinni jo valitusta välityssuhteesta - ja ilman elektroniikkaa/muuta ylimääräsistä ohjausta ei käsitykseni mukaan variaattori pysty koskaan vastaamaan äkilliseen rasituksen muutokseen optimaalisella tavalla. Ts. mopo, joka hyytyy pahasti ylämäkeen, olisi variaattorin toimintaperiaatteen takia edullisempaa pysäyttää mäen juurelle ja lähteä kiihdyttämään paikoiltaan ylämäkeen, kuin yrittää sitkeästi jurnuttaa ylämäkeä ylös samalla vauhdilla.
Teksti löytyy myös linkistä jossa se alimmaisena kommenttina: http://fi.msnusers.com/PappaSkootterit/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=110&LastModified=4675688254056503895mikä on pielessä kun skootterilla lähtee liikkeelle nii se vaan ottaa hirveästi kierroksia eikä liiku paljon mihinkää???? rikkaa sieelä ei ole !!!! onko väärät rullat vai liian jäykkä jousi??? voiko kytkintä säätää ja miten???
Kiitos vastauksisat!!!! - ädididiääidiädi
joo oo kirjoitti:
mikä on pielessä kun skootterilla lähtee liikkeelle nii se vaan ottaa hirveästi kierroksia eikä liiku paljon mihinkää???? rikkaa sieelä ei ole !!!! onko väärät rullat vai liian jäykkä jousi??? voiko kytkintä säätää ja miten???
Kiitos vastauksisat!!!!Holkin pään tulisi olla mahdollisimman tasainen, sillä pienetkin epätasaisuudet voivat vioittaa variaattoria huomattavasti.
- aassdffghgh
joo oo kirjoitti:
mikä on pielessä kun skootterilla lähtee liikkeelle nii se vaan ottaa hirveästi kierroksia eikä liiku paljon mihinkää???? rikkaa sieelä ei ole !!!! onko väärät rullat vai liian jäykkä jousi??? voiko kytkintä säätää ja miten???
Kiitos vastauksisat!!!!Kytkin paloista kannattaa hioa lasittunut pinta pois ja onko kytkinpaketti oiken kasattu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2514535Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1272971Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741710Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051553Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201451- 551304
- 921216
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041083- 471075