raudanpuutos

laurentiaz

anemia, onko mulla se? Kävin terkalla mittaamassa hemoglobiinin. Se oli 105. Raudanpuutos mulla on joo, mutta missä vaiheessa se on anemiaa, haluaisin tietää?
Väsyttää vieläkin ihan sairaasti ja on kauhee olo, vaikka aloitin rautakuurin 3 viikkoa sitten. Onko normaalia? Söin viikon ajan 2 tablettia päivässä kun terkka käski. Pitäiskö käydä isommissa verikokeissa kun ei olo ole vieläkään parantunu?

18

7680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tokoferoli

      Nestemäiset rautavalmisteet imeytyy huomattavasti paremmin kuin rautatabletit .
      Eivät ärsytä vatsaa tai aiheuta ummetusta niin kuin useat tablettimuotoiset.
      Valmisteita :
      Kasvipohjainen Floradix Kräuterblut-Saft on nestemäinen ravintolisä riittävän raudansaannin turvaamiseen. Alkuperäinen ja luonnonmukainen Floradix tarjoaa raudan miellyttävän makuisessa ja vatsaystävällisessä muodossa neljän vuosikymmenen kokemuksella. Muita
      Ferromax Tonic Strong 200 ml .
      Noita suositellaan neuvolassa juuri sen vuoksi etteivät aiheuta vatsavaivoja .
      Bioteekin TehoRauta B
      Ferromax Tonic Strong
      Ferronol
      Ferroforte B C
      Tuossa joitakin valmisteita

      • hyvä myös

        vaikkei olekaan nestemäinen.


      • laurentiaz

        uudestaan terkalla ja nyt hemoglobiini oli 115. Terkka kuitenki sanoi, että sen olis pitäny nousta nopemmin. Sitte se suositteli just näitä mitä sä sanoit, tota Floradixia. Vaihdoin nyt siis siihen.. Toivottavasti auttais ennen kirjoitusten alkua. Kiitti kaikille neuvoista:)


      • ....

        Ihan vaa kokemuksesta kerron että nestemäiset ei vain kaikkien kohdalla auta raudeanpuutteeseen, itselläni se ei auttanut, ei imeytynyt kuten taasen tabletit auttoivat appelssiinimehun kanssa.


    • Kokenut ex-anemianisti

      ja muun muassa runsas teenjuonti heikentää raudan imeytymistä.

      Itse sain rauta-arvot nopeasti kohotettua anemiasta 150:een nauttimalla nokkosia. Ei aivan joka päivä mutta esim. pari-kolme krt viikossa voisi syödä.

      Luontaistuotekaupassa myydään kuivattua nokkosta, siitä voi tehdä keitteen ja nauttia koko "röpön".
      Eli siis kiehautetaan niin että pehmenee ja juodaan koko röppö pois.

      Myös nokkosen siemenet (jotka ovat juuri parhaiksi korjuukypsiä vihertävänkukertavia) ovat rautapitoisia. Itse eilen keräsin niitä, riivoin kuumaan veteen ja keittelin ehkä 20 min. jolloin häipyi kaikki polttavuus.

      Pakastan siivilöidyt siemenet litteänä levynä pussissa ja siitä laitan suoraan paistinpannulle ja kuumennan voissa. Ihan syötävää, jopa hyvää.

    • anemia

      ..........

      • sen raudan

        kanssa, se kun ei ilman kys.vitamiinia imeydy


    • on..

      raudanpuutosanemia. Se on pelkkä raudanpuutos silloin, kun hemoglobiini on vielä normaalirajoissa. Mutta sulla se on edennyt jo anemiaksi asti, kun hb on laskenut alle normaalin. Aikuisilla naisilla hb:n alaraja on 117, lapsilla ja miehillä on vähän eri rajat. Jos aloitit kuurin 3 viikkoa sitten, niin näihin aikoihin hb:n pitäisi alkaa nousta, 3-4 viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen. Oireiden pitäisi siis juuri olla häviämässä :)

      • köoipjgfosdjgs.

        Niin on.


    • ....

      Ota Retafel rautatabletteja appelsiinimehun kanssa niin johan arvot kohenee ja väsynys katoaa, ja muista myös ulkoilla paljon!

    • vaikeaa

      Onko sulla jokin perussairaus? Tai voisikohan sellainen olla pikkuhiljaa hiipimässä/kehittymässä? Siksi olisikin paikallaan, että perusverikokeet ja pissanäyte tulee kontrolloitua, käy siis Terveyskeskuslääkärilläsi, että saat labralähetteen.

      HB:ni on 93 mutta ei minua ihmeemmin väsytä, kun otan C- vitmiinia kolmasti päivässä, ja muitakin lisäravinteita. HB:ni on ollut alle 100:n jo yli 8 kk. Alimmillaan se piipahti 77:ssä.

      Huomasin, kun ostin luomujauhoja, ja niistä paistelin rieskoja, ja keitin puuroa, hb nousi 98:n mutta kun rieskani vaihdoin kaupasta ostamaani ruisleipään, hb lähti taas laskuun.
      Mutta ei siinä kaupan ruisleivässä ollut jälkeäkään kunnon ruisleivän mausta. Ei varmasti ravinteitakaan jäljellä, kuin hitunen, ja osa varmaav puuttui kokonaan niistä mitä pitäisi olla.
      Mutta tämä luomupuuro, ja luomurieska, että ne olivat maukkaita, oikein vahva viljan maku.

      Olen syönyt kaikenmoisia rautavalmisteita, mutta hb:hen niillä ei olla pystytty vaikuttamaan. Maksalaatikkoakin olen pistellyt pari-kolmé kertaa viikossa, vaan ei vaikutusta.

      Tällähetkellä näyttää siltä, että luomuvilja vain tehoaa mun tapauksessa.

    • ruoasta
      • vaikeaa

        Mutta jos elimistössä on jokin häikkä, joka vaikuttaa raudan imeytymiseen, niin vaikka kuinka syö rautapitoisia ruokia, niin ei vaan imeydy. Pitäisi saada se häiriötekijä vaan kiinni. Eli vaikka rautaa tulisikin, ja tulee ruoasta tarpeeksi, se vaan ei kiinnity kehon käyttöön.


    • suosittelen

      Vaatisi ilman muuta tarkempia tutkimuksia, mistä anemia oikein johtuu. Suosittelen lääkärillä käyntiä, mieluiten sisätautilääkärillä.

      Tunnen henkilöitä, joille on määrätty erytropoietiinia eli EPOa. Munuaisissa on ollut vajaatoimintaa, joka on aiheuttanut anemian. Wikipediassa on EPOsta päteväntuntuista tekstiä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Erytropoietiini

      Ei tarkoita, että tämä olisi sinun ongelmasi, mutta kertoo esimerkin siitä, että pelkkä raudan nauttiminen ei aina auta.

    • ei liikaa

      Rautaakaan ei saisi syödä liikaa. Toisilla on normaalistikin matalampi hb kuin toisilla. Hb on pitkälle perinnöllinen geeni juttu. Tuolla oli aikaisemmin puhetta spiruliina levästä, jossa pitäisi olla ainetta joka toimii verisolujen uudistumista kiihdyttävän epo hormoonin tavoin. Noni mehustakin puhuttiin. Spiruliinaa on ainakin parilla eri valmistustavalla luin. B12 vitamiinillakinon osuutta asiaan. Luultavasti pitäisi saada riittävästi kaikkia vitamiineja kivennäis ja hivenaineita.

    • JuKKa

      sen sijaan liika rauta, tai jonkin/joidenkin toisien aineiden liian vähäinen saanti voi paradoksaalisesti vähentää rautapitoisuutta, kun se kerääntyy elimistössä..en nyt muista minne.

      Mutta tuossa tilanteessa ei nyt ole muuta kuin läkärin kanssa keskustelua ja toimenpiteitä sen mukaan.

      ethän vain syö lisäravinteena kromia tai sinkkiä?

    • 4+4
      • 4+4

        Myös folaatin, B12-vitamiinin ja arudan puute aiheuttaa anemiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe