Heppa,
Olin saksassa työmatkalla ja tutustuin paikalliseen ikkuna- ja ovitarjontaan. Huomasin ihmetyksekseni siellä tarjottavan myös muovi-ikkunoita - Berliiniläisen rautakaupan myyjä väitti että nämä olisivat myös varsin suosittuja sielläpäin. Merkkiä en juuri nyt muista (valitettavasti).
Ovatko muoviset ikkunat oikeasti varteenotettava vaihtoehto omakotitalorakentamisessa? Mitä etuja / miinuksia näistä löytyy - hengittävyys, energiansäästö, ylläpitokulut jne.?
Muovi-ikkunat - mistään kotoisin?
13
3121
Vastaukset
- kokkeiltu
Kyllähä muovi-ikkunia on Suomesaki ollu ja tulokset tiietään; eipä niitä ennää näy. Ei kannata vaivautua.
- Rakentaja kapinoi
Tässä mulla on saneeraussuunnitelma taloon jossa on muovirunkoiset ikkunat.
Vaihdon tarve ilmeni jo vuosia sitten, mutta nyt ne alkoivat tipahdella "syliin", joten vaihto on tulevana keväänä.
Muovista sen verran, että mikään muovirakenne ei sovellu rakentamiseen jos se tulee sellaiseen paikkaan missä se joutuu UV-säteilylle alttiiksi.
Mikään muovi ei vielä tänäpäivänä kestä UV-säteilyä kuin enintään kymmenen vuotta - ei vaikka sitä miten huoltaisitte. Ne eivät kestä, vaikka olisivat kuinka UV suojattuja.
Huomatkaa annettujen takuiden pituus - enintään viisi vuotta.
Muistakaa tämä kun rakennatte muovielementeistä aitoja, terasseja ja rakennusten ulkoverhouksia.
Puu on edullisin - ja kestää hyvin huollettuna useita kymmeniä vuosia. - ihmettelijä minäkin
Rakentaja kapinoi kirjoitti:
Vaihdon tarve ilmeni jo vuosia sitten, mutta nyt ne alkoivat tipahdella "syliin", joten vaihto on tulevana keväänä.
Muovista sen verran, että mikään muovirakenne ei sovellu rakentamiseen jos se tulee sellaiseen paikkaan missä se joutuu UV-säteilylle alttiiksi.
Mikään muovi ei vielä tänäpäivänä kestä UV-säteilyä kuin enintään kymmenen vuotta - ei vaikka sitä miten huoltaisitte. Ne eivät kestä, vaikka olisivat kuinka UV suojattuja.
Muistakaa tämä kun rakennatte muovielementeistä aitoja, terasseja ja rakennusten ulkoverhouksia.
Puu on edullisin - ja kestää hyvin huollettuna useita kymmeniä vuosia.mites autojen puskurit ja kaikki muut muoviosat,eikö nekään kestä kuin viisi vuotta??
olen itse nähnyt yli kymmenen vuoden vanhoja muovi-ikkunoita ja olivat kuin uudet..tosin vasta pesty;)) - suomiikkunakauppiasraukkajoka
Rakentaja kapinoi kirjoitti:
Puu on edullisin - ja kestää hyvin huollettuna useita kymmeniä vuosia.tottakai haukkuu kaikki ulkomaalaisen, muovista valmistetut karmit ei nimittän tipahtele syliin.
- ikkunamyyjä
suomiikkunakauppiasraukkajoka kirjoitti:
tottakai haukkuu kaikki ulkomaalaisen, muovista valmistetut karmit ei nimittän tipahtele syliin.
... mutta minä touhuan näiden kanssa jatkuvasti ja väitän, että kokemukseni alalta (36 v.) ylittää vielä monen juuri koulusta tulleen sankarin tiedot.
Voitte nyt rauhassa hyppiä seinille ja uhota tiedoillanne, mutta jokunen ammattimies on "kustu" nurin niin, ettei hetkauta. - vaikka..........
ikkunamyyjä kirjoitti:
... mutta minä touhuan näiden kanssa jatkuvasti ja väitän, että kokemukseni alalta (36 v.) ylittää vielä monen juuri koulusta tulleen sankarin tiedot.
Voitte nyt rauhassa hyppiä seinille ja uhota tiedoillanne, mutta jokunen ammattimies on "kustu" nurin niin, ettei hetkauta.johonkin kuvia muovi ikkunoista jotka on menny huonoksi parissakymmenessä vuodessa....
korsossa on muistaakseni vanhassa viinakaupan liikerakennuksessa muoviset ikkunat.
- ikkuna
kokemusta on sen verran että isellä on ollut puolitoista vuotta sellaiset ja asennunnellut muutamille muillekkin..miinuksista ei ole tietoakaan..plussaa,energian säästön ja "hiljaisuuden" lisäksi että aukeavat sisälle päin,tuuletus yläkulmassa..ylläpitokulut on pysähtynyt tiskinpesuaineeseen;))eikä tartte maalailla..
- puolitoista vuotta
... kestäneet?
Voi miten hyvät!
Kävipä kivasti kun sinä asentelet niitä.
Sinulla on siis oma lehmä siellä... niin juuri - siellä!
Hyvät ne on nuo Upothermitkin - jos ei tarvitse avata.
Jos avaat niin varo ettei katkennut poka tulee naamaan ja kiinni niitä et saa ilman "tappelua".
- Juhani taas
Hei
Näköjään mielipiteitä puolesta ja vastaan... Mistä Suomesta voisi löytää asiantuntevaa jälleenmyyjää, jonka kanssa keskustella näistä asioista?- Asjantuntia
Jälleenmyyjältä nyt et ainakaan saa puolueetonta tietoa.
Joko se myy muovi-ikkunoita ja kehuu niitä tai se ei myy ja haukkuu.
Kuntotarkastuksia töikseen tekevillä voisi olla enemmän käytännön kokemusta kuin palstalaisilla. - ikkuna
tampereen asta messuillu 10-12/10 siellä on ikkunoita esitteillä ja tietoa tarjolla.
sinne ovat tervetulleet nekin ketkä "vihaavat" muovi-ikkunoita;)
- haittoja
Etuja:
- ei tarvii maalata (ei voikaan, vaikka pinta himmeneekin)
- voi pestä painepesurilla
- voi tuuletella "yläreunasta" niin kauan kun aukipitäjähärvelit kestää
- ei tarvii hankkia varaosia (kun sopivia ei maasta löydy)
- ei tarvitse hankkia isoja, kalliita, avattavia ikkunoita (koska eivät toimi kunnolla isoina)
- ei tule liikaa valoa kämppään (raamit on joka puolella kuin hirret, keskellä on välikarmikin kuin tukki)
- voit matkustaa ikkunaremppaharrastusten perässä Tanskan- tai Saksanmaalle (sieltä löydät varaosia)
- ei tarvitse pitää kukkia ikkunalaudalla (kun karmit on perusmalleissa kylmänkalseat talvisaikaan)
- ei tarvitse kestitä eko-tuttavia (menetät ne)
Tosin en nauti edellä mainituista eduista enää kauan, koska tilaan talooni oikeat ikkunat, sellaiset jotka minulla on vapaa-ajan asunnossa.
Sanoo kaiken muovi-ikkunoista kokenut.- asiha
itselläni ollut fasalin tekemät muoviikkunat vuodesta 1995 ja edelleenkin kuin uudet, eikä ole tarvinnut huoltaa millään tavalla. Ikkunoita on jokaisella ilmansuunnalla ja mikään ei ole kulunut tai muuttunut uv-säteilyn takia. Tottakai näistäkin löytyy niitä "halpis" tuotteita joista yleensä näillä palstoilla rutistaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733