Ford Focus ST

nam...

Tulipahan tänään kokeiltua sinistä 5-ovista Focus ST-mallia. Oli kyllä kerta kaikkiaan hieno vehje. Jos katseita haluaa kääntää sporttisella autolla, on ST-malli siihen erinomainen vaihtoehto, kun vastaavaa ei meinaa ihan joka päivä aja ohi.

Valmistajan mukaan ST:ssä on 8% kevyempi ohjaus normaaliin Focukseen verrattuna, joka tuntui älyttömän hyvältä käsissä. Moottoritieltä poistuessa rattia vääntäessä tiukimmissakin mutkissa tuntuu, että auto on nopeudesta riippumatta koko ajan täysin hallussa, niin kevyesti se kääntyy. Auton kääntösäde ei kovinkaan suuri ole, ja ratti kääntyy yllättävän paljon suuntaan kuin toiseenkin.

En tiedä tarkemmin ST:n ja normaalin Focuksen välisestä äänieristeestä, mutta ST pitää aika kovaa meteliä, ilmeisesti luodakseen urheilullista tunnelmaa. Tyhjäkäynnillä se humisee aika voimakkaasti matalalla äänellä, ja moottoritiellä 100km/h nopeudessa meteli kuuluu suhteellisen kovalla pauhaavan radion yli, joka ei niinkään miellytä pitkässä ajossa.

Penkit ja sisusta - nam... Penkit on suht syvät ja todellakin urheilullisen näköiset verrattuna vaikkapa Audi S3:n penkkeihin. ST:n penkeissä ei oikeastaan normaalin kokoinen nuori ihminenkään mahdu liikkumaan oikeen mihinkään suuntaan, kun penkin tyynyt ottavat joka puolelta vastaan. Keskikonsolin yllä on kolme ylimääräistä mittaria: ahtopaine, öljypaine sekä öljylämpötila. Miinusta sisätiloista kovan ulkoa tulevan metelin lisäksi antaisin vaihdekepin sijoituksesta verrattuna kyynärnojan sijoituspaikkaan. Kun kynnärpää on normaalisti kyynärnojalla, ei käsi ylläkään vaihdekepin yläpäässä oleviin vaihteisiin, 1,3,5:n ollenkaan. No, väliäkö sillä. Autosta kuitenkin löytyy täydet 6 vaihdetta, kun alla on 2,5 litrainen bensamoottori, ja hevosvoimiakin löytyy runsaat 225. Omaksi yllätyksekseni auto kiihtyy todella tehokkaasti kolmosvaihteella alhaisesta nopeudesta moottoritien nopeuksiin ilman mitään vastarintaa, mitä normaaleissa autoissa ilmenisi heti alkukiihdytyksessä johtuen liian suuresta vaihteesta.

ST:ssä kytkin vaatii totuttelua, sillä saa painaa aika runsaasti kaasua, ettei auto nykäse nostaessa kytkintä millä tapaa tahansa. Tässäkin toki saattaa olla valmistajan taka-ajatus, joka auttaa kuskia tajuamaan riittävän kaasun painamisen, jottei auto sammu risteykseen.

Tähän asti olen pitänyt Audi S3:sta hienoimpana pienehkönä hintaluokkansa sporttisena autona, mutta en enää. ST menee kevyesti yli kaikkien sporttiversioiden, joita olen edes nähnyt. Auton sporttisuuden huipentaa aivameton käynnistys, joka ilmeisesti löytyy muistakin Fordeista. Toisin kuin mm. uudessa Audi A4:ssä, autossa ei edes ole mitään erillistä "slottia/korttipaikkaa" avaimelle, tai sen paksuhkolle rungolle. Avaimen voi huoletta vaikka jättää taskuun tai heittää johonkin keskilokeroon, ja painaa käsijarrun vierestä Start-nappia, joka käynnistää auton. Mm. Audi A4:stä poiketen, käynnistysnappia joutuu ST:ssä pitämään pohjassa kunnes moottori käynnistyy - pelkästä painalluksesta autoon tulee vain virta päälle.

Kaiken kaikkiaan ei voi todeta muuta kuin että kyseessä on älyttömän hieno urheilullinen auto, jonka ottaisin omakseni ihan koska vaan.

7

2788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hintaa

      22000e
      suomessa min. 40000e että saat kaupasta sen ulos

    • voi...

      Voin kokemuksesta kertoa että uusi Audi S3 on paljon parempi kaikessa kuin Focus ST. Audissa enemmän potkua, neliveto, laadukkaamman oloinen ja tietenkin järkyttävän paljon nopeampi niin suoralla kuin mutkissakin. Et taida olla kummoinen kuski jos et huomaa S3:n paremmuutta, autot ovat kumminkin aivan eri "sarjassa".

    • kun poju

      noin kovasti voortia ylistää, johtuu tietty siitä kun ei kunnon autoa ole koskaan ajanut. Ei se ST mikään yliauto ole ja on esim. MPS 3 parempi, nopeampi ja halvempi. Uusi S3 on taas ihan omassa hintaluokassa eikä näihin voi verrata. Kaikkihan auton ottaisi mutta ostaminen on sitten eri juttu...

      • veteraanim

        Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!

        Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään.


      • heinää
        veteraanim kirjoitti:

        Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!

        Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään.

        kyllähän audi ja skoda on huippupelejä kun mennään mallistossa hinnat alkaen malleista ylöspäin. Se onko ne fordia parempia on merkityksetöntä ja henkkoht mausta kiinni. Itse ottaisin st fokkerin, kun sellainen on nytkin alla. Kaverin a3 on kyllä kanssa hyvä turbodiesel autom.


    • Anonyymi

      Tietääkö joku miten saan poistettua vikahälytyksen viallisesta parkkianturista. Yksi peruutustutkan anturi on irronnut ja pitäisi tilata sähköhuolto erikseen jotta sen saisi korjattua. Ainakaan Konalan autokeskuksessa sitä ei huollon yhteydessä tehty. Sanoivat, että sen voi itse kytkeä pois, mutta ei minun taidoillani sitä tehty. En tarvitse parkkitutkaa ja hälytys kilahtaa aina lähtiessä ja varoitusvalo jää palamaan kojetauluun. Auton malli on 2017 st line.

    • Anonyymi

      A3 on pieni!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe