Ford Focus ST

nam...

Tulipahan tänään kokeiltua sinistä 5-ovista Focus ST-mallia. Oli kyllä kerta kaikkiaan hieno vehje. Jos katseita haluaa kääntää sporttisella autolla, on ST-malli siihen erinomainen vaihtoehto, kun vastaavaa ei meinaa ihan joka päivä aja ohi.

Valmistajan mukaan ST:ssä on 8% kevyempi ohjaus normaaliin Focukseen verrattuna, joka tuntui älyttömän hyvältä käsissä. Moottoritieltä poistuessa rattia vääntäessä tiukimmissakin mutkissa tuntuu, että auto on nopeudesta riippumatta koko ajan täysin hallussa, niin kevyesti se kääntyy. Auton kääntösäde ei kovinkaan suuri ole, ja ratti kääntyy yllättävän paljon suuntaan kuin toiseenkin.

En tiedä tarkemmin ST:n ja normaalin Focuksen välisestä äänieristeestä, mutta ST pitää aika kovaa meteliä, ilmeisesti luodakseen urheilullista tunnelmaa. Tyhjäkäynnillä se humisee aika voimakkaasti matalalla äänellä, ja moottoritiellä 100km/h nopeudessa meteli kuuluu suhteellisen kovalla pauhaavan radion yli, joka ei niinkään miellytä pitkässä ajossa.

Penkit ja sisusta - nam... Penkit on suht syvät ja todellakin urheilullisen näköiset verrattuna vaikkapa Audi S3:n penkkeihin. ST:n penkeissä ei oikeastaan normaalin kokoinen nuori ihminenkään mahdu liikkumaan oikeen mihinkään suuntaan, kun penkin tyynyt ottavat joka puolelta vastaan. Keskikonsolin yllä on kolme ylimääräistä mittaria: ahtopaine, öljypaine sekä öljylämpötila. Miinusta sisätiloista kovan ulkoa tulevan metelin lisäksi antaisin vaihdekepin sijoituksesta verrattuna kyynärnojan sijoituspaikkaan. Kun kynnärpää on normaalisti kyynärnojalla, ei käsi ylläkään vaihdekepin yläpäässä oleviin vaihteisiin, 1,3,5:n ollenkaan. No, väliäkö sillä. Autosta kuitenkin löytyy täydet 6 vaihdetta, kun alla on 2,5 litrainen bensamoottori, ja hevosvoimiakin löytyy runsaat 225. Omaksi yllätyksekseni auto kiihtyy todella tehokkaasti kolmosvaihteella alhaisesta nopeudesta moottoritien nopeuksiin ilman mitään vastarintaa, mitä normaaleissa autoissa ilmenisi heti alkukiihdytyksessä johtuen liian suuresta vaihteesta.

ST:ssä kytkin vaatii totuttelua, sillä saa painaa aika runsaasti kaasua, ettei auto nykäse nostaessa kytkintä millä tapaa tahansa. Tässäkin toki saattaa olla valmistajan taka-ajatus, joka auttaa kuskia tajuamaan riittävän kaasun painamisen, jottei auto sammu risteykseen.

Tähän asti olen pitänyt Audi S3:sta hienoimpana pienehkönä hintaluokkansa sporttisena autona, mutta en enää. ST menee kevyesti yli kaikkien sporttiversioiden, joita olen edes nähnyt. Auton sporttisuuden huipentaa aivameton käynnistys, joka ilmeisesti löytyy muistakin Fordeista. Toisin kuin mm. uudessa Audi A4:ssä, autossa ei edes ole mitään erillistä "slottia/korttipaikkaa" avaimelle, tai sen paksuhkolle rungolle. Avaimen voi huoletta vaikka jättää taskuun tai heittää johonkin keskilokeroon, ja painaa käsijarrun vierestä Start-nappia, joka käynnistää auton. Mm. Audi A4:stä poiketen, käynnistysnappia joutuu ST:ssä pitämään pohjassa kunnes moottori käynnistyy - pelkästä painalluksesta autoon tulee vain virta päälle.

Kaiken kaikkiaan ei voi todeta muuta kuin että kyseessä on älyttömän hieno urheilullinen auto, jonka ottaisin omakseni ihan koska vaan.

7

3063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hintaa

      22000e
      suomessa min. 40000e että saat kaupasta sen ulos

    • voi...

      Voin kokemuksesta kertoa että uusi Audi S3 on paljon parempi kaikessa kuin Focus ST. Audissa enemmän potkua, neliveto, laadukkaamman oloinen ja tietenkin järkyttävän paljon nopeampi niin suoralla kuin mutkissakin. Et taida olla kummoinen kuski jos et huomaa S3:n paremmuutta, autot ovat kumminkin aivan eri "sarjassa".

    • kun poju

      noin kovasti voortia ylistää, johtuu tietty siitä kun ei kunnon autoa ole koskaan ajanut. Ei se ST mikään yliauto ole ja on esim. MPS 3 parempi, nopeampi ja halvempi. Uusi S3 on taas ihan omassa hintaluokassa eikä näihin voi verrata. Kaikkihan auton ottaisi mutta ostaminen on sitten eri juttu...

      • veteraanim

        Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!

        Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään.


      • heinää
        veteraanim kirjoitti:

        Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!

        Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään.

        kyllähän audi ja skoda on huippupelejä kun mennään mallistossa hinnat alkaen malleista ylöspäin. Se onko ne fordia parempia on merkityksetöntä ja henkkoht mausta kiinni. Itse ottaisin st fokkerin, kun sellainen on nytkin alla. Kaverin a3 on kyllä kanssa hyvä turbodiesel autom.


    • Anonyymi

      Tietääkö joku miten saan poistettua vikahälytyksen viallisesta parkkianturista. Yksi peruutustutkan anturi on irronnut ja pitäisi tilata sähköhuolto erikseen jotta sen saisi korjattua. Ainakaan Konalan autokeskuksessa sitä ei huollon yhteydessä tehty. Sanoivat, että sen voi itse kytkeä pois, mutta ei minun taidoillani sitä tehty. En tarvitse parkkitutkaa ja hälytys kilahtaa aina lähtiessä ja varoitusvalo jää palamaan kojetauluun. Auton malli on 2017 st line.

    • Anonyymi

      A3 on pieni!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      80
      4496
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4381
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3739
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3423
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2957
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2694
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      15
      2663
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2013
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1728
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      95
      1253
    Aihe