skolioosileikkaus

asdf

Moi olen 24 vuotias jätkä ja olen nuoresta asti sairastanut skolioosia, skolioosini todettiin peruskoulun aikana olisko ollut ollessani neljännellä luokalla.

En ole aiemmin puhunut skolioosini hoidosta lääkärin kanssa, koska skolioosiani on pidetty lievänä, mutta nyt skolioosistani on tullut minulle kiusallinen ongelma.

Varusmiespalveluksen suoritin b luokassa ja palvelusaika oli 180 vuorokautta, pari vuotta sitten minulla oli kovat selkäkivut jotka haittasivat kävelyä ja jopa istumista.

Opiskelen erityisammattikoulussa viimeistä vuottani kiinteistönhoitajaksi eli valmistun ensi keväänä, haluaisin hoitaa skolioosini kuntoon jotta pystyisin tekemään kiinteistönhoitajan töitä ilman selkäkipuja.

Joten nyt kysynkin kuinka iso operaatio skolioosileikkaus on, ja miten pitkään joutuu olemaan nukutuksessa, entä mitä leikkauksessa tapahtuu ja kuinka pitkä viilto selkääni tehdään.

Entä miten pitkälle sairaslomalle joudun, haluaisin hoitaa skolioosini kuntoon valmistumisen jälkeen, jottei skolioosileikkauksesta määrättävä sairausloma sotke opintojani eikä myöskään siirtäisi valmistumistani kiinteistönhoitajaksi.

Mitä tehdä seuraavalla kerralla jos kärsin taas kovista selkäkivuista, mihin tutkimuksiin pitäisi hakeutua ennen mahdollista leikkausta.

Missä sairaalassa skolioosileikkaukset tehdään voidaanko ne tehdä jopa kotipaikka kuntani aluesairaalassa asun Porvoossa mutta opiskelen Järvenpäässä.

Kiitos neuvoistanne jo etukäteen

21

8049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kyllä

leikata ellei ole vaikea skolioosi ja selkäranka tosi mutkalla. Jos lievää skolioosia sairastava saa selkänsä kipeäksi, niin ohjeena on jumpata. Saat ehkä parhaassa tapauksessa lähetteen fysioterapeutille.

• *milla

Täytät leikkaus kriteerejä. SE on todella iso leikkaus ja toipuminen vie pitkään. Rangan pitää todellakin mutkalla kunnolla. Asteiden pitää olla isot, että aikuinen leikataan.

Itsellä skolioosi todettiin 20 vuotta sitten kun olin 3 vuotias. 8 vuotiaana minulle tehtiin korsetti mitä pidin 15-vuotiaaksi,tuossa ájassa korsetteja taisi olla 5 tai 6 kpl. 12-vuotiaana selkäni leikattiin. Rintaranka oikaistiin ja raudoitettiin. LEikkaus itsessään kesti tuolloin 10h ja nukutus oli vähän pidempi. Sairaalassa olin vain 10 vuorokautta ja toipuminen vei yli vuoden. Ehdoton liikunta kielto oli 1 vuosi. Sain vain kävellä. Mitään raskasta ei saanut kantaa. Edes koulu reppua ei saanut kantaa 3kk. Kouluun kuljin taksilla 1kk ja sen jälkeen alkoikin kesäloma. Tosin kesä meni toipumiseen. Lähinnä pikku hiljaa opettelin kävelemään pidempiä matkoja jne. Täydellinen luutuminen eli selän paraneminen vie 4 vuotta. Jos olisin ollut työelämässä alasta riippuen sairaslomaa olisi ollut vähintään vuosi. Todennäköisesti pidempi.

JOs selkä sinua haittaa käy lääkärissä. Vaikkapa kouluterveyden kautta tai sitten ihan terveyskeskuksessa. Jos selkäsi katsotaan pahaksi ja jos sille pitää todellakin tehdä jotain niin ei sinua voida hoitaa porvoossa. Tietääkseni ainoastaan yliopistollisetkeskussairaalat tekevät leikkauksia ja sairaala orton. Tosin kaikki yliopistollisetkaan eivät tee niitä. Mutta joo neuvoisin sinua hakeutumaan lääkäriin, ja tutkiuttumaan selkäsi. Itse pärjään selkäni kanssa loistavassi kunhan vaan muista huolehtia lihaksista.

• hoitoa

Kurkkaappa selkäsivut!

• ...

Laitoin nyt tähän samaan ketjuun kun kuitenkin skolioosista kyse.
        Olin kesällä skolioosileikkauksessa, ja aikaa siitä on kulunut nyt 3,5kk. Vasemman jalkani reisi(siis sama puoli kun mistä leikattiin) oli kipeä ja tunnoton tuolloin sairaalassa. Kotiuduttuani kipu pikkuhiljaa väheni, mutta tunto ei ole vieläkään palannut kunnolla etu- ja sisäreiteen (eikä myöskään alavatsaan).
        Ennen en ole ollut missään leikkauksissa enkä siis tiedä onko tää ihan normaalia vai mitä, mutta olisiko tunnon pitänyt jo palautua? Että miten muilla leikkauksissa olleilla on ollut..?

• miiiin'

Olen 16 vuotias tyttö ja olen menossa alkukesästä leikkaukseen.. Asteita 53, mutka lapaluiden välissä. Itse ajoitin leikkauksen juuri sen takia kesälle, ettei se häiritsisi valmistumistani. Syksyllä olisi sitten tarkoitus aloittaa koulu ihan normaalisti.Lääkärin mukaan näin nuorena leikkauksesta toipuu, jos kaikki menee leikatessa suunnitelmien mukaan. Liikkumiskiellosta minulle ei juurikaan puhuttu, enemmänkin painotettiin että pitäisi juuri lähteä mahdollisimman pian liikenteeseen. Toki luudutus estää monia juttuja vuosien ajan. (juoksu jne.)
      Leikkaus ON ISO OPERAATIO, jossa on olemassa omat riskinsä. Leikkauksessa lantiosta otetaan luuta ja sitä pistetään sitten ruuvien kera selkään, jotta mutkaa saataisiin suoristettua. Olen varautunut, että leikkaushaavasta tulee selän mittainen,mutta ihan varma en ole. Teholla joudun olemaan pari päivää ja osastolla yhteensä noin 2 viikkoa. Minun tilanteessa ei ole enää olemassa muita vaihtoehtoja, vaikken kovin mielellään lähtisi leikkauttamaan selkääni. Minun tapauksessa on jo jonkin verran riskejä, jos selkää ei leikata..Myöhemmin mutka voi ruveta painamaan keuhkoja ja sydäntä, siksi vakavan skolioosin leikkaus on elintärkeää.

Minä olen menossa leikkaukseen oulun Yliopistolliseen sairaalaan, mutta leikkauksia tehdään sen lisäksi ainakin Ortonissa Helsingissä ja Tayssissa.

Liikunnasta on skolioosi selälle kovastikkin hyötyä, etenkin lihaskunnon ylläpitämisessä.

• Luumu-käppänä

Moi,

Tiedätkö sä minkälainen se leikkaus on nimittäin mulla leikataan skolioosi 14.1 eli ensiviikolla :S ei todellakaan ole hauskaa

t. 13v. tyttö

• Anonyymi
        Luumu-käppänä kirjoitti:

Moi,

Tiedätkö sä minkälainen se leikkaus on nimittäin mulla leikataan skolioosi 14.1 eli ensiviikolla :S ei todellakaan ole hauskaa

t. 13v. tyttö

Itse leikkaus on erittäin vaikea.

• nuori nainen

Moi

Itse olen 21-vuotias nuori nainen, minulta leikattiin skolioosi 17-vuotiaana.

Tässä vastauksia kysymyksiisi

Skolioosileikkaus on iso operaatio, olin nukutuksessa n.6h. Leikkausviilto riippuu ihan skolioosista, minulla se on melkein koko selän pituinen.

Selkärankani viidessä alimmassa nikamassa on jokaisessa 2 titaaniruuvia jotka pitävät sitä suorassa.

En saanut toivottua tulosta leikkauksesta vaikka minulle lupailtiin täysin suoraa selkää, joten kannattaa harkita todella tarkkaan siihen ryhtymistä.

Olin 6kk liikuntakiellossa, en saanut osallistua koulun liikuntatunteihin. Kolmeen kuukauteen en saanut tehdä selän kiertoliikettä.

Olen kotoisin Jyväskylästä, leikkaukseni tehtiin täällä mutta paikalle saapui toinen kirurgi Tampereelta. En siis tiedä voidaanko sitä tehdä sinun paikkakunnallasi.

• piupaupouasdfg

olen itse menossa leikkaukseen todennäköisesti syksyllä. pakko minun ei olisi leikkaukseen mennä, se ei ole viel keuhkoille tai sydämmelle haitallinen, mutta selkärankaan tulisi kulumia ja rappeutumista jo nuorella iällä, joten lääkäri suositteli leikkausta. leikkauksen kesto on arvoitu 5h, eli se on ehkäpä lyhin mahdollinen mikä skolioosileikkauksissa voi olla. menen suorastaan iloisena leikkaukseen, olettaen että se onnistuu. mutta nyt kun olen ulenut ja kuunnellut toisten kertomuksia kun he ovat menneet leikkaukseen minua on alkanut pelottaa. mitä jos leikkaus ei menekään hyvin ja joudun monta vuotta uusimaan leikkauksia ja olen kovissa tuskissa? halvaantumisen mahdollisuus on niin pieni, että sitä on turha miettiä... ja mua ällöttää ajatus että lantiosta otetaan luuta ja se siirretään mun selkään ja selkään laitetaan rautaan. tehdäänkö aina sillä tavalla? meinaa se mun läkääri ei puhun mistään että lantiosta otettais luuta? miten se sit menee luutuuko se takasin? mulla leikkaus ei kai ole niin suuri kun voisi olla, koska ratsastamaan pitäisi jo puolen vuoden päästä ja uimaan kuuakuden päästä... mun pelotta jos joudunkin olee koko loppuelämäni tuskissa, mitä jos parempi ratkasu oiskin olla menemättä siihen?!

• *tyttönen*
        piupaupouasdfg kirjoitti:

olen itse menossa leikkaukseen todennäköisesti syksyllä. pakko minun ei olisi leikkaukseen mennä, se ei ole viel keuhkoille tai sydämmelle haitallinen, mutta selkärankaan tulisi kulumia ja rappeutumista jo nuorella iällä, joten lääkäri suositteli leikkausta. leikkauksen kesto on arvoitu 5h, eli se on ehkäpä lyhin mahdollinen mikä skolioosileikkauksissa voi olla. menen suorastaan iloisena leikkaukseen, olettaen että se onnistuu. mutta nyt kun olen ulenut ja kuunnellut toisten kertomuksia kun he ovat menneet leikkaukseen minua on alkanut pelottaa. mitä jos leikkaus ei menekään hyvin ja joudun monta vuotta uusimaan leikkauksia ja olen kovissa tuskissa? halvaantumisen mahdollisuus on niin pieni, että sitä on turha miettiä... ja mua ällöttää ajatus että lantiosta otetaan luuta ja se siirretään mun selkään ja selkään laitetaan rautaan. tehdäänkö aina sillä tavalla? meinaa se mun läkääri ei puhun mistään että lantiosta otettais luuta? miten se sit menee luutuuko se takasin? mulla leikkaus ei kai ole niin suuri kun voisi olla, koska ratsastamaan pitäisi jo puolen vuoden päästä ja uimaan kuuakuden päästä... mun pelotta jos joudunkin olee koko loppuelämäni tuskissa, mitä jos parempi ratkasu oiskin olla menemättä siihen?!

piupaupouasdfg Lopeta murehtiminen. Kukaan täällä ei voi sanoa sinulle miten sinun selkäsi tullaan leikkaamaan. Sen tietää vain ja ainoastaan hoitava lääkäri. Todennäköisesti sinulla on vielä kontrolli aika ennen leikkausta ja silloin sinulle kerrotaan yksityiskohdat jos tahdot. Ja kukaan ei sinulle pysty takaamaan täällä miten toivut ja miten kivut hoituu. Siitä voit keskustella lääkärin kanssa.

Kyllä minulta otettiin lonkasta luuta selkään. Pitäähän ne raudat saada sinne luutumaan. Ja se miten selkä toipuu leikkauksen jälkeen on yksilöllistä. Itsellä ei ollut kipuja kuin ihan muutama päivä operaation jälkeen. Oma leikkaus kesti yli 10h ja leikkaamassa oli monta lääkäriä. Tästä on aikaa nyt melkein 12-vuotta. Ja mitään ongelmia ei ole tullut. Olen ratsastanut kilpaa jne.

• M

Itselläni samanlainen kysymys.

Olen 21-vuotias mies. Skoolioosini on lievä, se todettiin ylä-asteikäisenä. Olin kärsinyt 12-vuotiaasta alkaen vasemman kyljen kivusta. Ennen kärsin kivusta ehkä kerran kuukaudessa mutta nykyään siitä on tullut jatkuva, päivittäin vaivaava haitta. Noin 18 vuotiaana ne ovat jatkuvasti pahenneet. Fysioterapeutti on spekuloinut, että kylkiluiden väliset lihakset voivat olla puristuksissa. Ne ärtyvät, josta seuraa kipua. Rintani on epätasainen ja vasen puoli on painunut enemmän sisään kuin oikea. Tästä kärsin sekä fyysistä että psykologista mielipahaa. Olisiko rintalastani vasen puoli hieman painunut alas? Muuten minulla ei ole selkäkipuja tai muuta skolioosiin liittyviä vaivoja.

Onko tosiaan niin, ettei leikkausta tehtäisi minulle? Ongelma on kuitenkin päivittäinen. En voi kantaa reppua enkä käyttää edes autossa turvavyötä, joka menee vasemman kyljen yli, koska se painaa kipeää aluetta. En voi pitää myöskään lähes mitään vasemmassa rintataskussa (sytkäriä, kännykkää, avaimia), koska alue on niin herkkä. Vaikka kivut lakkaisivatkin, haittaa rintani ulkonäkö minua suuresti. Epäsymmetrisyys on silminnähtävää ja se kuvottaa minua. Skolioosin lisäksi kärsin myös refluksitaudista, joka puhkesi noin samoihin aikoihin kun skolioosikivut alkoivat pahentua. Yritän olla ajattelematta sairauksia, mutta se vaatii jatkuvaa ajatusttyötä. En ole tuntenut itseäni terveeksi kunnolla sen jälkeen kun täytin 18-vuotta.

• Selkä suorana!

Olen 16-v. tyttö ja menen skolioosileikkaukseen vajaan kuukauden päästä. Käytin korsettia n. 3 vuotta sitten yhden vuoden verran, mutta selkä meni vain enemmän mutkalle. Itselläni asteita pahimmassa kohdassa, rintarangassa, on 46 astetta. Leikkaushaava tulee olemaan n. 20-30cm mutta se ei ole mielestäni vakavin asia. Minulle sanottiin, että kun se on juuri selkärangan kohdalla, jossa useimmilla ihmisillä on luonnostaan pieni 'vekki', ei haava edes näy. Ja itse pyysin niillä sulavilla tikeillä ommeltavaksi eli haava ei näy juuri ollenkaan parin vuoden päästä. Eikä haava haittaa yleensä ketään muuta kuin itseään ja sekin on piilossa selän takana!

Itseäni eniten huolestuttaa tulevat kivut ja puolenvuoden liikuntakielto. Parin viikon sairaalassa oleskelu ei myöskään innosta. Minulla leikkaus kestää 4h. Muistakaa, että kaikki leikkaushaavasta liikuntakieltoon on täysin yksilöllistä! Itse menen leikkaukseen positiivisella asenteella, sillä mielummin kärsin pienen hetken epämiellyttävistä oloista ja rajoituksista kuin selkäkivuista läpi pitkän elämän!

• Nalleeee

Itse oon menossa pian leikkaukseen TAYS:iin eikä pelota melkeen ollenkaan. Kun tiedän, että se halvaantumisriski on todella pieni, en murehdi sitä melkeinpä ollenkaan. Kiva saada vaiva pois :)

Sanottiin, että leikkaus kestää suunnilleen 3 h. Sen jälkeen menen teholle yöksi ja aamulla omaan huoneeseen takaisin. Pari päivää saattaa olla kamala olo, mutta se helpottaa siitä sitten (ja kun on niitä vahvoja lääkkeitä). Vähän jännittää vaan se kuntoutus kun fysioterapeutti käy, että entä jos en toivukkaan niin nopeasti.. Mutta se on kivaa että on perhe lähellä ainakin pari ensimmäistä päivää, ettei tarvitse ihan yksin olla. Toivon, että leikkaus menee hyvin, ja tsemppiä teille muillekin jotka ovat siihen menossa!

• hhhhhhhunaja

Itselleni tehtiin skolioosileikkaus 16-vuotiaana, vuonna 2000. Olin sitä ennen käyttänyt erilaisia korsetteja 6 vuotta, mutta tästä huolimatta selkärangassa oli alhaalla 56 asteen mutka. Leikkauksen luvattiin suoristavan selkäni melko hyvin, kuitenkaan täysin suoraksi sitä ei kuulemma voinut saada.
      Ennen leikkausta kärsin skolioosista siten, että selkä oli kipeä ja ulkoisestikkin vino.

Leikkaus tehtiin Helsingissä Ortonissa, missä aivan loistavat ortopedian kirurgit leikkasivat sitä noin 6 tuntia. Leikkaus tehtiin kyjestä, eli leikkaushaava ei ole selässä, vaan alkaa kainalon alta selän puolelta ja päättyy ihan alavatsalle. Sen pituus on ehkäpä noin 40cm, mutta vielä tähän päivään mennessä se ei ole minua haitannut yhtään ja on myös hyvin siisti, ehkä osin itsestään sulavien tikkien ansiosta. Selkä saatiin oikenemaan 16 asteeseen, eli vinoutta ei juuri enää huomaa.

Sairaalassa olin muistaakseni viikon. 3-4 päivän jälkeen pääsin kävelemään. Tuntui, kuin sen olisi joutunut opettelemaan uudestaan, sillä koko kroppa tuntui ihan uudelta. Kivut olivat kai aluksi kovia, mutta sain hyvät särkylääkkeet, ja muutama ensimmäinen päivä menikin niin tokkurassa, etten muista juuri mitään. Nyt jälkikäteen ajatellen, ei niitä kipuja edes muista, ja eivät ne kauaa kestä, joten niitä on ihan turha pelätä. Nimittäin nyt selkään ei enää satu arjessa, joten asiat ovat paljon paremmin kuin ennen leikkausta.

Toipuminen oli mielestäni nopeaa. Minut leikattiin muutama viikko ennen koulun joululomaa ja tammikuussa aloitin muiden kanssa normaalisti koulun. Kevät meni koulussa ja kotona koulun jälkeen huilaillessa, mutta hyvin ja kivutta. Syksyllä sain luvan aloittaa kuntosalin ja pääsinkin jo melko normaalisti liikkumaan.

Nyt leikkausta ei muuten juuri huomaa, mutta arpi on jäljellä. Sekin kyllä vain positiivinen muisto hyvin menneestä leikkauksesta!

Tsemppiä leikkauksiin!

• Hiljaisuus

Hei!

Minulle tehtiin skolioosileikkaus vuonna 2009 eli siitä on kohta kolme vuotta. Lukiessani muiden kertomuksia, huomasin kuinka nämä operaatiot ovat muuttuneet vuosien mittaan. Minulle leikkaus tehtiin selästä ja leikkauhaava on melkeen koko selän mittainen, mutta minua se ei haittaa. Ajattele, se on vain merkki elätystä elämästä ja jostain kokemuksesta, jota ei monella ole. :) ja se myös tarkoittaa, että jostain on silloin selvitty.

Leikkaus kesti noin 6 tuntia ja sen jälkeen taisin olla kolme päivää teho-osastolla ja sen jälkeen viikon osastolla. Alussa oli kovia kipuja, mutta niihin sai hyvät lääkket. Vaikemmaksi koin nukkumisen, sillä silloin kipuja tuntui olevan eniten. Lääkäri kehotti liikkumaan mahdollisimman pian, kun vain tuntuu hyvältä ja pystyy. Muistaakseni jopa ratsastin puolen vuoden jälkeen leikkauksesta. Leikkausta ei kannata turhaan pelätä. :) se tulee ja menee ja jälkeenpäin ainakin minä ajattelen sitä suurena kokemuksena ja tykkään puhua siitä nykyään. Tsemppiä kaikille!

ps. Saa kysyä lisää, vastaan mielelläni!

• Anonyymi

Menikö aamu siel sairaalas hyvi?

• 13v

Moi tietääks kukaan kasvaako rinnat enää sen jälkeen kun yläselkä on leikattu ... Haluaisin kysyä tuota vain koska ..ööö,no vastatkaa nyt vain ...

• leikkauksen kokenut

Mulla oli skolioosileikkaus viime joulukuussa.Oon siis 15 vuotta, Silloin oli 78 asteen mutka.Oli pakko leikata ku oli harvinaisen nopeasti etenevä. meni kuukaudessa jopa 18 astetta lisää.. mun leikkaaja ei ollu ikiin nähny mitää niin nopeasti etenevää. Mua pelotti ihan sairaasti se leikkaus, mut ei se ollutkaan niin pelottavaa. Olin 6 päivää sairaalassa ja pääsin sitte kotiin ambulanssi kyydil :) olin koulust poissa tasan kuukauden. Kivut oli aika kovat, mut onneks kotiin sai hyvät lääkkeet mitkä vaikutti nopeest.Aluks selkä ei taipunu mihinkää ja kävely piti opetella uudestaan. Tänä päivään on vähän ärsyttävän jäykkä, mut paljon taipusampi ku alussa. Mulle sanottiin et en saa olla enää ees passiivises tupakoinnis ollenkaa mut en tiiä onks se totta. onks muille sanottu samaa..?

• ijhi

Mulle tehtiin leikkaus 12 vuotiaana eli jotain 2 vuotta sitten. Oli tosi nopeasti etenevä enkä päiväkorsettiin suostunut. Yökorsetin revin pois puoliunessa eikä se muutenkaan auttanut. Pelkkä yläselkä jouduttiin leikata eli viilto on noin puolet mun selän pituudesta. Sillon sanottiin että ei tartteisi leikata alempaa, mutta nyt tullut ilmi että selkä lähtenyt taas kiertymään ja uusi leikkaus saattaisi olla tiedossa. Onks kellekkään muulle käynyt samaa?

• Huff change

Mulla on skolioosi, mutta en muista asteita. Lääkäri on kuitenkin sanonut, että selän mutkien suuruus on juuri leikkauksen rajoilla, joten on mun oma päätös haluanko leikkaukseen vai en.

Kysymys, johon leikkauksen suhteen kaipaisin vielä vastausta on: Kasvattaako leikkaus pituutta? Kun selkähän suorenee, niin uskoisi, että myös pituus kasvaisi sen myötä. Jos se siis kasvaa niin onko kellään leikkauksessa olleella kokemusta että kuin paljon? Itse pidän itseäni jo valmiiksi sen verran pitkänä että en kyllä ekstrasenttejä haluaisi...

• Anonyymi

SUOSITTELEN ETTÄ OLET SAIRAALASSA 17 PÄIVÄÄ.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6044
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3131
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2406
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2078
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1751
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1616
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1521
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe