kertokaapas te minua fiksummat ihmiset, että miten saisi vähän lisäpotkua vm.-95 2.0 litraseen vectraan jossa on vakkarina 115hp!?malli on cdx.. löytyykö kyseiseen autoon mistään mitään vaihtoehtoisia takavaloja?
tehoa vectraan
6
2551
Vastaukset
- 2,0i Vectra
Sulla on ilmeisesti siinä C20NE 8V kone. Eniten noissa -95 cdx malleissa taitaa olla 16V koneita 136hp pannulla.
Itse tein jokin aika sitten samaiselle C20NE koneelle hieman piristystoimenpiteitä.
Ensinnäkin vaihdoin siihen 20SEH (130hp) koneessa käytetyn tiukemman nokka-akselin. Laskin kantta 1,3mm, jolloin puristukset nousi 9,2->10,6 (noin). Kannen lasku kannattaa ehdottomasti tehdä, koska SEH-nokka toimii parhaiten korkeammalla puristuksella. Näillä toimenpiteillä teho nousee noin 15hp.
Lisäksi kohdistin eli porttasin imukanavat siten että pykälä katoaa imusarjan ja kanavan välistä. Kanavasta joutui ottamaan noin 1-2mm ylä- ja alalaidasta. Saman tein myös pakopuolelle. Nämä toimenpiteet parantavat hiukan virtausta.
Luulisi tosiaankin, että kanavat ja niihin tulevat sarjat olisivat alkuperäisenä kohdakkain, mutta niinhän sitä luulisi.
Sitten laitoin Simonssin vapaastivirtaavan putkiston katalysaattorista taaksepäin ja vielä vapaavirtaussuodattimen imukoteloon.
Arvioisin että pellin alla porskuttaa noiden hommeleiden jälkeen sellaiset 135-140hp.
Rahaa menee osiin suurinpiirtein näin:
- nokka-akseli motonetistä 130e
- kannenlasku pajalla 60e
- kannentiiviste uudet kannen pultit tarvikeliikkeestä 50e
- Simonssin putkisto Osaset liikkeestä 260e
- Vapaavirtaus suodatin 75e
- Unohtukohan jotain? Tuskin mitään isompaa.
Autoon tuli alakierroksilta lähtien enemmän potkua. Suurin ero on ehkä kuitenkin 4000rpm:stä lähtien ja eron kyllä huomaa.
PS: elä sorru mihinkään lastujuttuihin... niihin ei mene muutakuin rahat.- Pasi
Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.
- 2,0i Vectra
Pasi kirjoitti:
Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.
Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.
Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.
Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.
Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.
Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia??? - Pasi
2,0i Vectra kirjoitti:
Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.
Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.
Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.
Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.
Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???Kiitti kommenteista!
Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.
Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä? - 2,0i Vectra
Pasi kirjoitti:
Kiitti kommenteista!
Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.
Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?Lamda juttu muuten onkin niin kuin sanoit.
Minusta tuntuu kans, että ilmamäärämittarin säätäminen ei vaikuta mitenkään täyskaasulla syötettävään seokseen vaan antaa osakaasulla hieman rikkaampaa, jolloin kaasun vastaavuus hiukan paranee.
Mulla ei ole ainakaan nakutuksesta ollut tietoakaan vaikka oon 95:lla ajellut.
- Vekkuli 2.016v
Mitähän vaparia käytit :) ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki2093604Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen133396Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä872586Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman92175Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling512075Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.101914Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue411717- 901591
- 721163
- 741160