tehoa vectraan

tietämätön

kertokaapas te minua fiksummat ihmiset, että miten saisi vähän lisäpotkua vm.-95 2.0 litraseen vectraan jossa on vakkarina 115hp!?malli on cdx.. löytyykö kyseiseen autoon mistään mitään vaihtoehtoisia takavaloja?

6

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2,0i Vectra

      Sulla on ilmeisesti siinä C20NE 8V kone. Eniten noissa -95 cdx malleissa taitaa olla 16V koneita 136hp pannulla.

      Itse tein jokin aika sitten samaiselle C20NE koneelle hieman piristystoimenpiteitä.

      Ensinnäkin vaihdoin siihen 20SEH (130hp) koneessa käytetyn tiukemman nokka-akselin. Laskin kantta 1,3mm, jolloin puristukset nousi 9,2->10,6 (noin). Kannen lasku kannattaa ehdottomasti tehdä, koska SEH-nokka toimii parhaiten korkeammalla puristuksella. Näillä toimenpiteillä teho nousee noin 15hp.

      Lisäksi kohdistin eli porttasin imukanavat siten että pykälä katoaa imusarjan ja kanavan välistä. Kanavasta joutui ottamaan noin 1-2mm ylä- ja alalaidasta. Saman tein myös pakopuolelle. Nämä toimenpiteet parantavat hiukan virtausta.
      Luulisi tosiaankin, että kanavat ja niihin tulevat sarjat olisivat alkuperäisenä kohdakkain, mutta niinhän sitä luulisi.

      Sitten laitoin Simonssin vapaastivirtaavan putkiston katalysaattorista taaksepäin ja vielä vapaavirtaussuodattimen imukoteloon.

      Arvioisin että pellin alla porskuttaa noiden hommeleiden jälkeen sellaiset 135-140hp.

      Rahaa menee osiin suurinpiirtein näin:
      - nokka-akseli motonetistä 130e
      - kannenlasku pajalla 60e
      - kannentiiviste uudet kannen pultit tarvikeliikkeestä 50e
      - Simonssin putkisto Osaset liikkeestä 260e
      - Vapaavirtaus suodatin 75e
      - Unohtukohan jotain? Tuskin mitään isompaa.

      Autoon tuli alakierroksilta lähtien enemmän potkua. Suurin ero on ehkä kuitenkin 4000rpm:stä lähtien ja eron kyllä huomaa.

      PS: elä sorru mihinkään lastujuttuihin... niihin ei mene muutakuin rahat.

      • Pasi

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???


      • Pasi
        2,0i Vectra kirjoitti:

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?

        Lamda juttu muuten onkin niin kuin sanoit.

        Minusta tuntuu kans, että ilmamäärämittarin säätäminen ei vaikuta mitenkään täyskaasulla syötettävään seokseen vaan antaa osakaasulla hieman rikkaampaa, jolloin kaasun vastaavuus hiukan paranee.

        Mulla ei ole ainakaan nakutuksesta ollut tietoakaan vaikka oon 95:lla ajellut.


    • Vekkuli 2.016v

      Mitähän vaparia käytit :) ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe