tehoa vectraan

tietämätön

kertokaapas te minua fiksummat ihmiset, että miten saisi vähän lisäpotkua vm.-95 2.0 litraseen vectraan jossa on vakkarina 115hp!?malli on cdx.. löytyykö kyseiseen autoon mistään mitään vaihtoehtoisia takavaloja?

6

2155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2,0i Vectra

      Sulla on ilmeisesti siinä C20NE 8V kone. Eniten noissa -95 cdx malleissa taitaa olla 16V koneita 136hp pannulla.

      Itse tein jokin aika sitten samaiselle C20NE koneelle hieman piristystoimenpiteitä.

      Ensinnäkin vaihdoin siihen 20SEH (130hp) koneessa käytetyn tiukemman nokka-akselin. Laskin kantta 1,3mm, jolloin puristukset nousi 9,2->10,6 (noin). Kannen lasku kannattaa ehdottomasti tehdä, koska SEH-nokka toimii parhaiten korkeammalla puristuksella. Näillä toimenpiteillä teho nousee noin 15hp.

      Lisäksi kohdistin eli porttasin imukanavat siten että pykälä katoaa imusarjan ja kanavan välistä. Kanavasta joutui ottamaan noin 1-2mm ylä- ja alalaidasta. Saman tein myös pakopuolelle. Nämä toimenpiteet parantavat hiukan virtausta.
      Luulisi tosiaankin, että kanavat ja niihin tulevat sarjat olisivat alkuperäisenä kohdakkain, mutta niinhän sitä luulisi.

      Sitten laitoin Simonssin vapaastivirtaavan putkiston katalysaattorista taaksepäin ja vielä vapaavirtaussuodattimen imukoteloon.

      Arvioisin että pellin alla porskuttaa noiden hommeleiden jälkeen sellaiset 135-140hp.

      Rahaa menee osiin suurinpiirtein näin:
      - nokka-akseli motonetistä 130e
      - kannenlasku pajalla 60e
      - kannentiiviste uudet kannen pultit tarvikeliikkeestä 50e
      - Simonssin putkisto Osaset liikkeestä 260e
      - Vapaavirtaus suodatin 75e
      - Unohtukohan jotain? Tuskin mitään isompaa.

      Autoon tuli alakierroksilta lähtien enemmän potkua. Suurin ero on ehkä kuitenkin 4000rpm:stä lähtien ja eron kyllä huomaa.

      PS: elä sorru mihinkään lastujuttuihin... niihin ei mene muutakuin rahat.

      • Pasi

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???


      • Pasi
        2,0i Vectra kirjoitti:

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?

        Lamda juttu muuten onkin niin kuin sanoit.

        Minusta tuntuu kans, että ilmamäärämittarin säätäminen ei vaikuta mitenkään täyskaasulla syötettävään seokseen vaan antaa osakaasulla hieman rikkaampaa, jolloin kaasun vastaavuus hiukan paranee.

        Mulla ei ole ainakaan nakutuksesta ollut tietoakaan vaikka oon 95:lla ajellut.


    • Vekkuli 2.016v

      Mitähän vaparia käytit :) ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe