tehoa vectraan

tietämätön

kertokaapas te minua fiksummat ihmiset, että miten saisi vähän lisäpotkua vm.-95 2.0 litraseen vectraan jossa on vakkarina 115hp!?malli on cdx.. löytyykö kyseiseen autoon mistään mitään vaihtoehtoisia takavaloja?

6

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2,0i Vectra

      Sulla on ilmeisesti siinä C20NE 8V kone. Eniten noissa -95 cdx malleissa taitaa olla 16V koneita 136hp pannulla.

      Itse tein jokin aika sitten samaiselle C20NE koneelle hieman piristystoimenpiteitä.

      Ensinnäkin vaihdoin siihen 20SEH (130hp) koneessa käytetyn tiukemman nokka-akselin. Laskin kantta 1,3mm, jolloin puristukset nousi 9,2->10,6 (noin). Kannen lasku kannattaa ehdottomasti tehdä, koska SEH-nokka toimii parhaiten korkeammalla puristuksella. Näillä toimenpiteillä teho nousee noin 15hp.

      Lisäksi kohdistin eli porttasin imukanavat siten että pykälä katoaa imusarjan ja kanavan välistä. Kanavasta joutui ottamaan noin 1-2mm ylä- ja alalaidasta. Saman tein myös pakopuolelle. Nämä toimenpiteet parantavat hiukan virtausta.
      Luulisi tosiaankin, että kanavat ja niihin tulevat sarjat olisivat alkuperäisenä kohdakkain, mutta niinhän sitä luulisi.

      Sitten laitoin Simonssin vapaastivirtaavan putkiston katalysaattorista taaksepäin ja vielä vapaavirtaussuodattimen imukoteloon.

      Arvioisin että pellin alla porskuttaa noiden hommeleiden jälkeen sellaiset 135-140hp.

      Rahaa menee osiin suurinpiirtein näin:
      - nokka-akseli motonetistä 130e
      - kannenlasku pajalla 60e
      - kannentiiviste uudet kannen pultit tarvikeliikkeestä 50e
      - Simonssin putkisto Osaset liikkeestä 260e
      - Vapaavirtaus suodatin 75e
      - Unohtukohan jotain? Tuskin mitään isompaa.

      Autoon tuli alakierroksilta lähtien enemmän potkua. Suurin ero on ehkä kuitenkin 4000rpm:stä lähtien ja eron kyllä huomaa.

      PS: elä sorru mihinkään lastujuttuihin... niihin ei mene muutakuin rahat.

      • Pasi

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä viritysvinkeistä... Mutta kerrotko vielä tarviko ruiskuboksille tehdä mitään, riittikö ilmamäärämittarin havaitsema virtauksen lisäys polttoaineen riittäväksi rikastukseksi? Itse asensin C20NE koneeseeni vapaavirtaussuodattimen ja Simonsin sporttiputkiston ja tällä pikkasen vääntö ja potku parani. Mutta sitten poistin vielä katalysaattorin, ja silloin vääntö ja teho katosi totaalisesti. Tuntui aivan kuin kone menisi laihalle ja teho häipyy. Minulle tuli mieleen silloin että pitäisiköhän moottorin ohjainlaitteelle tehdä jotain, vaihtaa vaikka katittoman version boksiin. En kyllä tiedä olisiko se sopinut.

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???


      • Pasi
        2,0i Vectra kirjoitti:

        Itse löysäsin ilmamäärämittarin jousta kaksi pykälää ja tuntu riittävän ihan mainiosti. Kaasuun tuli vastaavuutta pikkusen enemmän.

        Vectrasta tosiaan on olemassa GT versio 130hp, jossa erot verrattuna NE koneeseen on puristuksessa (erilaiset männät, puristus 10,0), nokka-akseli ja boksi. Itse jäljittelin tämän koneen ominaisuuksia kantta laskemalla ja nokka-akselin vaihdolla. Bokseissa taas "kuulemma" on erona, että SEH koneessa ruiskutusaika on pikkusen pitempi verrattuna NE koneeseen. Itsellä on käytössä vielä alkuperäinen NE boksi ja moottori pelittää sillä kyllä aivan hyvin. Voi sanoa, että käynti on tasaisempi ja vetoa tietenkin enemmän verrattuna alkuperäiseen pakettiin. Voi toki olla, että SEH boksilla vetoa tulisi pikkusen lisää, en tiedä.

        Kulutuksessa en ole huomannut mitään suurempaa nousua... ehkä noin 0,3-0,5 litraa.

        Yksi mahdollisuus saada seosta rikkaammaksi on tietenkin laittaa säädettävä bensanpaineeensäädin (uutena n 80e), mutta oikeiden bensapaineiden hakeminen pitäisi tehdä säätöpenkissä, jottaa homma tulisi kohdalleen.

        Noista katalysaattoreista ja lamda-arvoista en niin itse tiedä. Mutta voisiko sulla olla vikana kat poiston jälkeen se, että järjestelmä ei saa oikeaa tietoa lamda-arvosta ja puhti katosi sen takia???

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?


      • 2,0i Vectra
        Pasi kirjoitti:

        Kiitti kommenteista!
        Katalysaattorin poiston ei pitäisi vaikuttaa mitenkään lamda-anturin toimintaan koska lamda-anturi tunnustelee pakokaasuja jo ennen katalysaattoria. Kokeilin myös irroittaa lamba anturin johdot, mutta tehoon tai käyntiin tällä ei ollut mitään vaikutusta. Olen itsekin kokeillut tätä ilmamäärämittarin jousen löysäämistä. Mutta huomattavaa vaikutusta ei mulla tuntunut muuta kuin lievänä kulutuksen nousuna. Minusta ilmamäärämittari heilahti pohjaan jo vakioasetuksilla kun kaasutteli konetta paikallaan, ajossahan sitä ei sitten tiedä. Taitaa kyllä tuo lamda anturi korjata seokset taas laihemmalle vaikka ilmamäärämittari sitä rikastaisi, näin hyöty jää hetkelliseksi kiihdytyksen alkuvaiheeseen.

        Tämä kannen lasku varmaan auttaa koneen kierrosherkkyyteen, ja sen taidan kevääällä tehdä ja samalla vaihtaa siihen SEH koneen nokka-akseliin. Tarviiko muuten sen jälkeen ajella 98 oktaanisella bensiinillä?

        Lamda juttu muuten onkin niin kuin sanoit.

        Minusta tuntuu kans, että ilmamäärämittarin säätäminen ei vaikuta mitenkään täyskaasulla syötettävään seokseen vaan antaa osakaasulla hieman rikkaampaa, jolloin kaasun vastaavuus hiukan paranee.

        Mulla ei ole ainakaan nakutuksesta ollut tietoakaan vaikka oon 95:lla ajellut.


    • Vekkuli 2.016v

      Mitähän vaparia käytit :) ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe