Minkä ikäiselle Veljeni Leijonamieli?

trikki

Ytimekkäästi: onko Lindgrenin "Veljeni Leijonamieli" mielestänne liian rankka esikoululaiselle iltasaduksi? Poika on kaikin puolin henkisesti tasapainoinen, ja on viime aikoina pohdiskellut kovasti kuolemaan liittyviä asioita. Leijonamielessä noita asioita ainakin käsitellään positiivisessa hengessä. Teksti ei sinällään ole liian raskasta, poika jaksaisi varmaankin tarinan kuunnella.

14

5690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se kirja on aika

      rankka juttu noinkin nuorelle. Itse en lukisi sitä iltasaduksi. Minun omat kokemukset tuosta kirjasta on 80-luvun alusta kun meidän opettaja peruskoulussa luki sen meille. Olin silloin viidennellä tai kuudennella luokalla. Siitä on aikaa noin 25 vuotta. Muistan vieläkin ne kuolemaa käsittelevät kohdat ja sitä odotusta jälleen näkemisestä. Kirjana se on aivan törkeen hyvä, mutta en itse lukisi sitä noin nuorelle.
      Tämä on vain minun mielipide.

    • Manwe

      Uskoisin, että 6-vuotiaalle tämä on täydellinen kirja, ja asia kuolemisesta ei ainakaan ole rankka. (paljon parempi ratkaisu mitä raamattu hömpöttää) Sinuna lukisin tämän loistavan ja mielenkiintoisen kirjan pojallesi.

    • HUMAN1ST1

      saattaa olla vähän vaikea niin nuorelle, mutta kokeilepa Bonadean venettä! Se on Irmelin Sandman Liliuksen pieni kaunis kirja, joka käsittelee muun muassa kuolemaa niin hienolla ja herkällä tavalla että sopii ihan pienillekin. Kirja on ohut ja siinä on hieno mustavalkokuvitus, tekijän oma. Sandman Lilius on tekijänä samaa luokkaa kuin Lindgren ja Jansson, mutta valitettavan vähälle huomiolle jäänyt.

    • En kyllä lukisi

      Luin kirjan ekaa kertaa siinä 10-11 -vuotiaana, ja minusta se oli todella pelottava ja ahdistava. Ei ainoastaan kuolemateemansa takia, vaan siinähän on myös muita rankkoja kohtauksia.

      Sittemmin luin kirjan lukuisia kertoja uudelleen, ja ymmärsin vanhempana yhä paremmin.

      Mutta esikoululaiselle en kyllä kirjaa lukisi.

      • äitinen

        Luin kuukausi sitten Ronja Ryövärintyttären 5-vuotiaalle pojalle, joka oli aivan haltioissaan. Puhuttiin Lindgrenistä, ja tulin sanoneeksi, että Veljeni Leijonamieli (joka löytyy myös kirjahyllystämme) on myös Lindgrenin käsialaa.

        Siitä alkoi sinnikäs ylipuhuminen, joka jatkui kolme viikkoa, kunnes tällä viikolla annoin periksi ja aloitin Leijonamielen pojalle. Muutamassa päivässä ahmittiin tuo kirja, ja poika tykkäsi todella. Ei nyt ainakaan vielä ole nähnyt painajaisia...

        Kuolema on kiinnostanut myös minun poikaani jo ennen Leijonamielen lukemista. Nangijala on hänen mukaansa vain satua; tosiasiassa ruumis jää kuulemma maan alle kuoleman jälkeen, ja ajatukset siirtyvät rakkaiden ihmisten mieleen. Aika hyvin tuolta pikku-filosofilta ;-D


      • satua
        äitinen kirjoitti:

        Luin kuukausi sitten Ronja Ryövärintyttären 5-vuotiaalle pojalle, joka oli aivan haltioissaan. Puhuttiin Lindgrenistä, ja tulin sanoneeksi, että Veljeni Leijonamieli (joka löytyy myös kirjahyllystämme) on myös Lindgrenin käsialaa.

        Siitä alkoi sinnikäs ylipuhuminen, joka jatkui kolme viikkoa, kunnes tällä viikolla annoin periksi ja aloitin Leijonamielen pojalle. Muutamassa päivässä ahmittiin tuo kirja, ja poika tykkäsi todella. Ei nyt ainakaan vielä ole nähnyt painajaisia...

        Kuolema on kiinnostanut myös minun poikaani jo ennen Leijonamielen lukemista. Nangijala on hänen mukaansa vain satua; tosiasiassa ruumis jää kuulemma maan alle kuoleman jälkeen, ja ajatukset siirtyvät rakkaiden ihmisten mieleen. Aika hyvin tuolta pikku-filosofilta ;-D

        Ekalla tai tokalla luin itsekkin Veljeni Leijonamielen. Kuolemajutut olivat keksittyä "satua" mutta se lohikäärme siinä vähän jännitti, varsinkin sen kuva.

        Kun toinen undulaateistamme kuoli samoihin aikoihin, äitini keksi sanoa, että ehkä sekin on nyt Nangijalassa Sofian kyyhkysenä. Silloin se ajatus lohdutti. :)


    • Astrid

      Miksipä ei voisi lukea? Itse ostin sen juuri kuusivuotiaalle joululahjaksi. Mielestäni lapsi kokee kirjan tapahtumat liian rajuina vain, jos niitä ei kunnolla käsittele: ydinasia onkin siis keskusteleminen kirjan asioista lapsen kanssa. Veljeni Leijonamieli käsittelee kuolemaa niin kauniisti ja hellästi, ettei siitä pitäisi jäädä isompia traumoja... :)

      • kalsjf

        tuo luettiin eskariryhmässä, ja lapsemme näki useampaan otteeseen kirjan tapahtumiin liittyviä painajaisia muutava viikko kirjan lukemisen jälkeen... Kirja vaatii ehdottomasti jonkinlaista "jälkibriiffausta" jos luetaan noin pienelle. se käsittelee kuitenkin kuolemaa sellaisella symbolisella tasolla, jolle kuusivuotias ei aivan kykene kiipeämään.. -Miksi tuoda kuolema vielä tässä iässä ehdoin tahdoin lapsen elämään? Siinä yksi peruskysymys johon pitäisi kyetä vastaamaan mielessään ennen kuin aloittaa lukemisen lapselle. Jos tähän ei osaa vastata, niin ehkä parempi vielä odottaa jokunen vuosi. Itse luin kirjan 10 vuotiaana.


      • Marjukka75
        kalsjf kirjoitti:

        tuo luettiin eskariryhmässä, ja lapsemme näki useampaan otteeseen kirjan tapahtumiin liittyviä painajaisia muutava viikko kirjan lukemisen jälkeen... Kirja vaatii ehdottomasti jonkinlaista "jälkibriiffausta" jos luetaan noin pienelle. se käsittelee kuitenkin kuolemaa sellaisella symbolisella tasolla, jolle kuusivuotias ei aivan kykene kiipeämään.. -Miksi tuoda kuolema vielä tässä iässä ehdoin tahdoin lapsen elämään? Siinä yksi peruskysymys johon pitäisi kyetä vastaamaan mielessään ennen kuin aloittaa lukemisen lapselle. Jos tähän ei osaa vastata, niin ehkä parempi vielä odottaa jokunen vuosi. Itse luin kirjan 10 vuotiaana.

        Mielestäni lasten kanssa pitää pystyä käsittelemään - ja täytyykin käsitellä myös esim. kuolemaa, kyllä lapsi näitä asioita jo kuitenkin miettii. Itse kävin lasten kanssa katsomassa Veljeni Leijonamielen kesäteatterissa Seinäjoella. Olipa muuten hieno esitys... Nuorin, Nea, on 6-vuotias, hyvin jaksoi eikä kuulemma pelottanutkaan kuin vähän lohikäärme :) Erityissuosikkina mainittakoon oikeat hevoset! :D Tarina on niin hienosti kirjoitettu eikä syyttä klassikko, että suosittelen kaikille n. 5-vuotiaasta ylöspäin.


      • rlrlrlrlrlrl
        Marjukka75 kirjoitti:

        Mielestäni lasten kanssa pitää pystyä käsittelemään - ja täytyykin käsitellä myös esim. kuolemaa, kyllä lapsi näitä asioita jo kuitenkin miettii. Itse kävin lasten kanssa katsomassa Veljeni Leijonamielen kesäteatterissa Seinäjoella. Olipa muuten hieno esitys... Nuorin, Nea, on 6-vuotias, hyvin jaksoi eikä kuulemma pelottanutkaan kuin vähän lohikäärme :) Erityissuosikkina mainittakoon oikeat hevoset! :D Tarina on niin hienosti kirjoitettu eikä syyttä klassikko, että suosittelen kaikille n. 5-vuotiaasta ylöspäin.

        Sama kysymys koskien Johanna Arolan Lontoosta Laipanjärvelle kirjaa jossa tosin ei käsitellä kuolemaa vaan vanhempien eroa. Esittelyn mukaan tarkoitettu 8-12 -vuotiaille, mutta pikaisen vilkuilun perusteella mietin, onko liian ahdistava 8-vuotiaalle?


      • trgd
        rlrlrlrlrlrl kirjoitti:

        Sama kysymys koskien Johanna Arolan Lontoosta Laipanjärvelle kirjaa jossa tosin ei käsitellä kuolemaa vaan vanhempien eroa. Esittelyn mukaan tarkoitettu 8-12 -vuotiaille, mutta pikaisen vilkuilun perusteella mietin, onko liian ahdistava 8-vuotiaalle?

        Meillä esikoinen nyt 9v (mutta kohta 10v) luki tuon Lontoosta Laipanjärvelle kirjan, kun tuli vastaan uutuus hyllystä kirjastosta. Tuumasi lopulta, että ihan hyvä. Mutta kaikki lapsethan ovat hieman erilaisia käsitellessään "vaikeita" asioita.


    • 1969är

      Tosi julma kirja, minulle luettiin se n 6 v.

    • kirjastontäti

      Kyllä ihan hyvin voi lukea 6-vuotiaalle. Kannattaa pyytää lasta sanomaan heti jos on liian jännittävä tai pelottava. Kirjassa käsitellään aiheita, joista varmasti syntyy lapselle kysymyksiä ja niistä hyviä keskusteluja.

    • Anonyymi

      En lukisi sitä vielä omalle (herkkikselle) eskarilleni. Kuolemaa olemme kyllä käsitelleet, kun mummo kuoli pois lapsen ollessa 2-vuotias. Silloin etsin ja löysin paljon hyviä kuolemaa käsitteleviä kirjoja sen ikäiselle lapselle (muistaakseni esim. "vanha elefantti"). Nyt kuolema on hienolla tavalla tutu juttu. Onhan se osa elämää. Surullinen asia, mutta luonnollinen ja yhteiskunnassamme harmillisesti siirretty johonkin mariginaaliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe