Kadonnut testamentti ja avioero

Ei vielä ajankohtaista, mut...

Isäni kuoli ja teemme äidin kanssa perunkirjoitusta. Emme ole löytäneet testamenttia, jossa isäni ja äitini sulkevat mieheni ulkopuolelle omaisuudesta, joka periytyy heiltä minulle. Olemme alustavasti puhuneet, että saisin perinnöksi talon, jolla on minulle suuri tunnearvo ja pelkään, että mahdollisen avioeron tullessa, mieheni vie talosta puolet. Se ei tunnu reilulta, etenkin kun minä olen se, joka pitkälti elättää tätä perhettä, maksaa ruoat ja laskut. En ajattelisi tätä muuten, mutta mieheni vitsailee asialla ja en voi olla ajattelematta, että hänen puheissaan on pieni totuuden siemen.

Meillä ei ole oikein muuta omaisuutta, kuin tämä talo. Auto on miehen nimissä, mutta sen arvo on luonnollisesti pieni taloon verrattuna. Miten voisin pelata asiat niin, että avioeron sattuessa saisin pitää taloni? Onko muuta keinoa, kuin säästää puolet talon arvosta ja antaa se sitten "ilmaiseksi" miehelle? Avioehtoa mies ei suostu allekirjoittamaan - hänellä ei ole yhtä suuret tulot, eikä hän tule perimään juuri mitään => ei ole kannattavaa hänelle.

Testamentin toinen kopio on myös hukkunut. On selvityksen alla, löytyykö kolmatta kopiota henkilöltä, joka teki alkuperäisen testamentin.

10

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäys

      Lisäyksenä, että olemme olleet naimisissa kohta kymmenen vuotta, jostain luin tämänkin seikan vaikuttavan asioihin.

    • Otan osaa suruusi.

      Kannattanee tehdä se avioehto nyt, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Lisäksi suosittelen kääntymistä lakimiehen puoleen tuon testamentin ehdon suhteen. Se voi olla lain edessä pätemätön, itse en ole varma voiko noin tehdä.

      Toivottavasti se testamentti löytyy ajoissa. Kadonneilla asiapapereilla on ilkeä taipumus putkahtaa esille sitten, kun ne on jo mitätöity ja suuri vaiva nähty. ;)

    • nix nax

      Kadonneen testamentin osalta katsopa täältä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000082&posting=22000000037616758

      Jos kadonnut testamentti on ns. keskinäinen testamentti eli aviopuolisoiden samalle asiakirjalle laatima yhteinen tahdonilmaisu, sen tahallinen kadottaminen peruuttamistarkoituksessa varmaankin olisi toteutettu puolisoiden kesken yhteisymmärryksessä. Jos leski on sitä mieltä, että testamentti on joutunut kadoksiin tahattomasti, ja jos sen kopio löytyy (jossa siis perillisen aviopuolison avio-oikeus on suljettu pois), saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa, että perillinen voisi pätevästi testamenttiin vedota.

      >>Miten voisin pelata asiat niin, että avioeron sattuessa saisin pitää taloni? Onko muuta keinoa, kuin säästää puolet talon arvosta ja antaa se sitten "ilmaiseksi" miehelle?>Olemme alustavasti puhuneet, että saisin perinnöksi talon

    • kadoksissa.

      Oletteko kysyneet pankista tallelokeroa tai asiakirja säilytyksestä?

      Missä testamentti ja kuka sen on tehtyn? Onko kopiota sielä? Onko testamentti annettu jonkun asian vuoksi muualle, esim. pankille?

      Katsokaa isänne paperit, esim. minä vuona on tehty? Löytyykö vaikka veropapereiden ja kuitien joukosta?

      • testamentista

        Yksi mahdollisuus on aina otettava huomioon.
        Tiedän joitakin tapauksia, että moneen kertaan puhuttua testamenttia ei ole koskaan itse asiassa tehtykään. Eikä ainakaan nimikirjoituksia todistettu. Saati siis että sitä olisi vahvistettu missään tai saati että olisi viety tallelokeroihin.
        Esim. minäkin olen rauhoitellut yhtä kärkästä perijää lupaamalla testamentin olevan valmiina. Ei muuten ole eikä tule.


      • nix nax
        testamentista kirjoitti:

        Yksi mahdollisuus on aina otettava huomioon.
        Tiedän joitakin tapauksia, että moneen kertaan puhuttua testamenttia ei ole koskaan itse asiassa tehtykään. Eikä ainakaan nimikirjoituksia todistettu. Saati siis että sitä olisi vahvistettu missään tai saati että olisi viety tallelokeroihin.
        Esim. minäkin olen rauhoitellut yhtä kärkästä perijää lupaamalla testamentin olevan valmiina. Ei muuten ole eikä tule.

        >>Saati siis että sitä olisi vahvistettu missään


      • se alkuperäinen
        nix nax kirjoitti:

        >>Saati siis että sitä olisi vahvistettu missään

        Olen perimässä siis kokonaisen talon. Äitini pitää oman talonsa, minä saan tämän toisen. Näin ollen, mikäli testamenttia ei löydy, miehellä on oikeus avioeron yhteydessä napata puolet talosta itselleen. Voi kun kiva :(

        Testamenttia etsitään parhaillaan testamentin tehneen varatuomarin arkistoista, mutta sen tekemisestä on kohta kymmenen vuotta, joten pahoin pelkään, ettei sitä löydy. Kaksi nykyistä kopiota on mitä suurimmalla todennäköisyydellä menetetty. Toinen oli mummini hallussa (sairastui Alzheimeriin ja hukkasi järkensä lisäksi paljon muutakin), toinen oli äidilläni, joka erehdyksessä heitti läjän tärkeitä papereita paperinkeräykseen. Fiksua olisi ollut säilyttää tuotakin paperia tallelokerossa, mutta jälkiviisaus ei nyt auta :(


      • vielä vahvistettu
        se alkuperäinen kirjoitti:

        Olen perimässä siis kokonaisen talon. Äitini pitää oman talonsa, minä saan tämän toisen. Näin ollen, mikäli testamenttia ei löydy, miehellä on oikeus avioeron yhteydessä napata puolet talosta itselleen. Voi kun kiva :(

        Testamenttia etsitään parhaillaan testamentin tehneen varatuomarin arkistoista, mutta sen tekemisestä on kohta kymmenen vuotta, joten pahoin pelkään, ettei sitä löydy. Kaksi nykyistä kopiota on mitä suurimmalla todennäköisyydellä menetetty. Toinen oli mummini hallussa (sairastui Alzheimeriin ja hukkasi järkensä lisäksi paljon muutakin), toinen oli äidilläni, joka erehdyksessä heitti läjän tärkeitä papereita paperinkeräykseen. Fiksua olisi ollut säilyttää tuotakin paperia tallelokerossa, mutta jälkiviisaus ei nyt auta :(

        missään, niin hae ukostasi ero! Ero tilanteessa otetaan huomioon sen päivän tilanne, jolloin haet eroa. Kun otat perinnön vastaan vasta sen jälkeen, niin mies ei saa lutin lutia koko perinnöstä itselleen.


      • nix nax
        vielä vahvistettu kirjoitti:

        missään, niin hae ukostasi ero! Ero tilanteessa otetaan huomioon sen päivän tilanne, jolloin haet eroa. Kun otat perinnön vastaan vasta sen jälkeen, niin mies ei saa lutin lutia koko perinnöstä itselleen.

        Ratkaisevaa on perittävän kuoleman ajankohta, ei se, milloin perintö jaetaan.


      • chanel3
        se alkuperäinen kirjoitti:

        Olen perimässä siis kokonaisen talon. Äitini pitää oman talonsa, minä saan tämän toisen. Näin ollen, mikäli testamenttia ei löydy, miehellä on oikeus avioeron yhteydessä napata puolet talosta itselleen. Voi kun kiva :(

        Testamenttia etsitään parhaillaan testamentin tehneen varatuomarin arkistoista, mutta sen tekemisestä on kohta kymmenen vuotta, joten pahoin pelkään, ettei sitä löydy. Kaksi nykyistä kopiota on mitä suurimmalla todennäköisyydellä menetetty. Toinen oli mummini hallussa (sairastui Alzheimeriin ja hukkasi järkensä lisäksi paljon muutakin), toinen oli äidilläni, joka erehdyksessä heitti läjän tärkeitä papereita paperinkeräykseen. Fiksua olisi ollut säilyttää tuotakin paperia tallelokerossa, mutta jälkiviisaus ei nyt auta :(

        Miten kävi?? Löytyikö testamentti?

        Mulla on vakaa uskomus,että kaikki testamentit,jotka ovat tehtyinä varatuomarin tms. valvonnassa,ovat tallella...niiden on oltava!juuri tällaisia tapauksia varten,jos esim. tulee riitaa,tai testamentti katoaa.

        Äitini nimittäin teki testamentin,ja tuomarille jäi kaksoiskappale kopiona itselleen ja kaksi,(toinen alkuperäinen) antoi meille!
        Sanoi,että tää pysyy hänen hallussaan...

        Toivottavasti asiasi on ratkennut positiivisesti:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe