Kuinka hyvin kalaöljykapseli säilyy härskiintymättä huoneenlämmössä? Riittääkö pelkkä gelatiinikuori suojaamaan, jos niitä säilytetään kuivassa paikassa ja valolta suojassa?
Kalaöljyä kun myydään suojakaasuun pakattuina "lääkelevyissä" ja sitten kapseleissa, jotka ovat sellaisenaan purkissa. Kapselipurkin ohjeessa kehoitetaan säilyttämään "kuivassa paikassa". Kalaöljypullohan pitää ohjeen mukaan säilyttää avaamisen jälkeen jääkaapissa.
Kalaöljykapseleiden säilyvyys?
3
6086
Vastaukset
- säilöntäaine
Luonnossa E-vitamiini sisältää kahdeksaa eri komponenttia. Tunnetuin osa on alpha-tokoferoli, jota pystytään kemiallisesti syntetisoimaan. Synteettinen E-vitamiini ilmaistaan purkissa dl-alphatokoferolina ja d-alpha-tokoferoli on luonnollista E-vitamiinia. DL ilmaisee spiniä eli kiertoliikettä, jossa dextro kiertyy oikealle ja levo vasemmalle. Synteettisessä on siis molemmat kierresuunnat ja luonnollisessa vain oikealle kiertyvä muoto. Molempien ollessa läsnä, solu hyväksyy ensin dextro-muotoisen. Tästä syystä osa synteettisistä valmisteista menee imeytymisprosessissa hukkaan. On myös väittämiä, että solut saattavat hylkiä luonnollista, jos synteettistä on solukalvoilla. Merkittävä ero on myös se, että luonnossa oleva E-vitamiini sisältää alpha-tokoferolin lisäksi beta-, gamma- ja delta-tokoferolit sekä alpha-, beta-, gamma- ja delta- TOKOTRIENOLIT. Tokotrienolit ovat 40 - 60 prosenttia tehokkaampia kuin alphatokoferoli. Niiden sanotaan olevan tärkeimmät osat silloin, kun siemenen pitää itää tai suojata perimää mutageeneilta tai syövältä.
Kaikissa kalaöljyissä on tuota synteettistä E-vitamiinia säilöntäaineena.
Kapselit ovat ilmatiiviitä, joten säilyvät hyvin.
Nestemäiset ovat kosketuksissa ilman kanssa, joten on hyvä säilyttää ne jääkaapissa.
Kaikki kalaöljyt ovat tummissa purkeissa, joista ei valoa juurikaan pääse läpi.- Nimetön
Mielenkiintoinen juttu tämä E-vitamiini... onko mitään käsitystä millaisia määriä ko. antioksidanttia lisätään kalaöljyyn.
- ....
Minun kalaöljykapselien purkin kyljessä lukee, että säiltys avaamisen jälkeen mieluiten jääkaapissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713829- 993456
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773310Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362618- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361486Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221094Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421090Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181046Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181006