eikös se ole jo vanha
ainakin mie tunnen itseni vanhaksi
Tietysti vielähän sitä yhtä ja toista puuhailee
nuoret jättää minut yksin, ei niitä huvita jutella
vanhojen kanssa
Onko 60 v jo vanha?
130
6822
Vastaukset
- tuntee
itsensä vanhaksi;)Minä en ainakaan myönnä et olisin
vanha;)Vielä se jalka nousee;)Älähän nyt masennu
Pertsa;) - Suomalainen mies
En minä ole mielestäni vanha vaikka olen 63. Olen ainakin tänään terve ja viriili, elämäni kunnossa.
Kun olin 50 vuotispäiväni kynnyksellä, jo silloinen esimieheni haukkui minut liian vanhaksi työelämään, vaikka työni tein siinä kuin toisetkin.
Tämä irvailu tapahtui kaikkien kuullen ja oikein nimeltä mainiten kuuluvalla äänellä kailottaen.
Kenellekään läsnäolevista ei jäänyt epäselväksi, mitä herra tahtoi ilmoittaa.
Mitähän ko.herra nyt arvelee, kun itse alkaa lähestyä tuota 50:kympin ikää?
Taidan antaa potut pottuina, eli kengän pohjan kuvat työpaikalleen.Olipas rumasti toimittu. Valitettavasti kaikki esimiehet eivät ole tehtäviensä tasalla.
Kaikkea hyvää sinulle, ja lisää virkeitä vuosia.
- ibiza
Juuri tämä ikä on mitä parasta... Työelämä on takana ja voi nauttia "työnsä tuloksista" eli omistaa elämänsä itselle... Ihminen on juuri niin "vanha" kun haluaa olla... Itsestähän se on kiinni jääkö sohvalle makaamaan vaan toteuttaako ne unelmat jotka ovat vuosien saatossa jääneet alitajuntaan odottamaan oikeaa aikaa... Nyt on aikaa toteuttaa ne haaveet jotka jäivät toteuttamatta silloin...
Minusta on juuri päinvastoin tuo nuorten yksinjättäminen... Joka aamu puhelin soi ja nuo "täysikäiset nuoret" vaihtavat muutaman sanan kanssani ennen töihinsä menoa... Usein viikonvaihteisin saan nuo rakkaimpani luokseni ja mikä onkaan parempaa ajankulua kun puuhailu lastenlasteni kanssa... Minä olen se ylpeä pappa joka opetan tuossa rannassani heitä onkimaan tai ajamaan mopolla... Aina meillä on hauska puuhaa... :)
Minusta tämä on uutta nuoruutta!!!- katso peiliin
Pidät siis tärkeämpänä että ovat omana leikkikalunasi,
kuin lasten tulevaisuutta elää omaa elämäänsä.
Mopolla ajo tuntui pahalta, tiedän useita jotka ovat jollain lailla vammautuneet,
joku heti, mutta viimeisin tapaus on kun lapsemme ikäisen polvi alkoi vaivaamaan kun 30 täytti,
nyt on ollut pyörätuolissa jo pari vuotta.
Alussa ajattelin että kyllä nykyään saadaan kaikki leikattua, ei se vain näin ole.
Onneksi kaveri on korkeasti koulutettu ehti olemana työelämässä ja saa hyvän eläkkeen.
Jos mopolla ajelee alaikäisenä, kyllä se pitää aloitella kunnon varusteilla ja pienellä mopolla moottoriseuroissa, ei millään pikku mopolla huonoilla mökkiteillä. - ibiza
katso peiliin kirjoitti:
Mopolla ajo tuntui pahalta, tiedän useita jotka ovat jollain lailla vammautuneet,
joku heti, mutta viimeisin tapaus on kun lapsemme ikäisen polvi alkoi vaivaamaan kun 30 täytti,
Alussa ajattelin että kyllä nykyään saadaan kaikki leikattua, ei se vain näin ole.
Onneksi kaveri on korkeasti koulutettu ehti olemana työelämässä ja saa hyvän eläkkeen.
Jos mopolla ajelee alaikäisenä, kyllä se pitää aloitella kunnon varusteilla ja pienellä mopolla moottoriseuroissa, ei millään pikku mopolla huonoilla mökkiteillä.Juuri noin käy niille kokemattomille mopoilijoille kun käteen annetaan mopo ja sanotaan että antaa mennä... Takana vielä "pumpuliin kääritty" lapsuus... :)
Valvottu ja ohjattu ajelu pihalla on parasta opetusta... Sitäpaitsi tuo "mopo" on kotitekoinen, lasten unelma pieni automaatti "Harrikka", joka kulkee vain reilua kävelynopeutta... Me elämme lasten omilla ehdoilla ja mieltymyksien mukaan... :)
Vanhin tuolla "Harrikalla" ajanut opiskelee lääketieteellisessä ja toiseksi vanhin insinööriksi... Mopokausi teininä on ohitettu turvallisesti, kiitos lapsena opitulle, ja nyt autoillaan... :)
Jaa... Kukahan on kenenkin leikkikalu??? :) - Saari ..
ja nikkinä täällä aina olen naiseksi luullut!
- Miksi ei polkupyörä
ibiza kirjoitti:
Juuri noin käy niille kokemattomille mopoilijoille kun käteen annetaan mopo ja sanotaan että antaa mennä... Takana vielä "pumpuliin kääritty" lapsuus... :)
Valvottu ja ohjattu ajelu pihalla on parasta opetusta... Sitäpaitsi tuo "mopo" on kotitekoinen, lasten unelma pieni automaatti "Harrikka", joka kulkee vain reilua kävelynopeutta... Me elämme lasten omilla ehdoilla ja mieltymyksien mukaan... :)
Vanhin tuolla "Harrikalla" ajanut opiskelee lääketieteellisessä ja toiseksi vanhin insinööriksi... Mopokausi teininä on ohitettu turvallisesti, kiitos lapsena opitulle, ja nyt autoillaan... :)
Jaa... Kukahan on kenenkin leikkikalu??? :)kelpaa?
Lihaksetkin kasvaisivat siinä menossa, niin ettei tulisi myöhemmin jalkavaivoja.
Lihaskunto on a sekä o jalkavaivojen ennaltaehkäisyssä.
Muuten on vanhempana nivelrikkoinen. - ibiza*
Miksi ei polkupyörä kirjoitti:
kelpaa?
Lihaksetkin kasvaisivat siinä menossa, niin ettei tulisi myöhemmin jalkavaivoja.
Muuten on vanhempana nivelrikkoinen.pyöräily, jalkapallo, vaellukset Lapissa, luonnossa kulkeminen, jne. liityvät heidän lapsuuteensa... Oli vain pienen pieni osa-alue heidän mielihaluistaan tuo mopoilu joka mielessäsi paisui yli äyräittensä...
- ibiza*
Saari .. kirjoitti:
ja nikkinä täällä aina olen naiseksi luullut!
lomakohteena ole juuri miehisten miesten mielipaikka... "Luulo ei ole tiedon väärti"...
- vapaasti.
ibiza kirjoitti:
Juuri noin käy niille kokemattomille mopoilijoille kun käteen annetaan mopo ja sanotaan että antaa mennä... Takana vielä "pumpuliin kääritty" lapsuus... :)
Jaa... Kukahan on kenenkin leikkikalu??? :)saat olla, sitä kun haluat.
- ö-.
Miksi ei polkupyörä kirjoitti:
kelpaa?
Muuten on vanhempana nivelrikkoinen.mutta älä sekoa.
- zarabanda
...ja elämänmyönteisestä mielipiteestäsi.
Papan turvallisessa ohjauksessa on hyvä opetella uusia taitoja, ja kokea lämpöä ja välittämistä. Nuo lapsenlapset muistavat sinua iloisesti ja pitävät varmasti yhteyttä aikuistuttuaankin.
Noita kurttunaamaisia, tosikkomaisia isovanhempia riittää, ollaan me erilaisia.
Ibiza on kaunis saari, olen lomaillut siellä perheeni kanssa pariinkiin kertaan 80-luvulla, sieltä jäi mukavia muistoja. Sekään ei todellakaan ole mikään tiukkapipoisten paikka, mutta avarsi lastemme maailmankuvaa, turvallisesti omien vanhempien seurassa. Mahtavia kalaravintoloita, kulinaristisia elämyksiä. - Anonyymi
katso peiliin kirjoitti:
Jos mopolla ajelee alaikäisenä, kyllä se pitää aloitella kunnon varusteilla ja pienellä mopolla moottoriseuroissa, ei millään pikku mopolla huonoilla mökkiteillä.60 on ikäloppu
Kannattaa vetää itsensä hirteen nyt, ettei jää lopullisesti nuorten tielle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60 on ikäloppu
Kannattaa vetää itsensä hirteen nyt, ettei jää lopullisesti nuorten tielleTällaisen kommentin kirjoittajan kandee aloittaa itsestään. - Nm. Pipimpi
- äidiltä!
!!!!
- kohta 6kymmentä
Tässä iässä ei tunneta sanaa vanha. Ollaan just niinkuin aina ollaan oltu; kokeneita ja viisaita.
Vanhat on aina meitä vanhempia.
No toki askel on lyhentynyt ja matka kestää pidempää, vastapainoksi osaamme jo väistää harha-askeleet.
Vai osaammeko?.......;)) - Tilja
Heippa!
- selvästi
Kyllä isoisoäitinä tunnen jo itseni vanhaksi.
Ja saan ollakin, ehdin elää jo silloin kun se asiaan kuului.
Maapallo kierretty, ja muksut, osin ekat lapsenlapsetkin kasvatettu.
Kun jäin eläkkeelle, en värjännyt enää hiuksia, ja nyt nautin uudesta väristä, joka on luonnollinen harmaa..
Kiire taakse jäännyttä, ja olla möllöttelen, ja nautin.
Hyvin ehdin elää täysillä, ennen eläköitymistä, joten ei tarvetta enää, hötkyillä.
Ehkä osa yrittää elää "uutta nuoruutta", minä en sitä kaipaa.- eläOmaaElämääsi
emme ole VANHOJA vaan vanhempia kuin 50 tai 40 ja taas nuorempia kuin 80v,
olen 66 ja näytän 40 kymppiseltä ja mieleni on 25vuotiaan, ja himot samoin, - Kateusviekalatkin
"Uutta nuoruutta" ? Ehei, tätä päivää.
- katso .
luulevat kaiken osaavansa ajatella, kun yhden alan ovat opiskelleet.
Ovat kyllä omalla alallaan huippupäteviä, mutta en tiedä kuinka kertoisin heille että ei se tee heistä mitenkään kaikkitietäviä.
Toiset ovat aina hieman vanhanoloisia, ei se liikunta mitenkään takaa terveyttä ja pitkää ikää.
Toisille liikunta sopii, mutta meidänkin suvussa on hyvin jakseltu kaikki yli 85v ikään ja parhaat 95v ikään, ja kukaan ei ole ylimääräisiä liukunut.- Liikuntahan
on kaikkien tautien ehkäisijä.
- rostuu
Liikuntahan kirjoitti:
on kaikkien tautien ehkäisijä.
Kohtuus kaikessa eikä se liikunta kaikkea estä, vaikka hyväksi onkin.
- ojankaivuun
Kyl 60 on esim: lapiolla ojankaivuun hieman
tehoton . Mutta politikkona menee. Siinähän
ei edes pään tarvitse olla ns: täysi - Atolfia
vielä. Olen yli 70:nen, mutta en suostu olemaan vielä vanha.
Ei saa päästää itseään "sammaloitumaan". Pitää mennä niin kauan kuin jalka nousee. Itsestä se on kiinni, miten vanhaksi itsensä tuntee.
Sehän on selvä, että nuoret hakevat ikäistensä seuraa. Niin sinunkin pitää tehdä, hakea juttuseuraa vaikka eläkeläiskerhoista. Onhan niitä paikkoja, missä ihmisiä tapaa. - aatu w
Jos ihmisen ikä jaetaan lapsuuteen, nuoruuteen, keski-ikään ja vanhuuteen,niin 60 -ikäinen on lähinnä vanha.
toinen asiahan on, miten ihminen vanhenee henkisesti ja fyysisesti ja siinä on suuriakin yksilökohtaisia eroja.
Monet asiat käyvät vaivalloisemmiksi.
Näkö ja kuulo heikkenevät, voimat ehtyvät (liikunta vähenee ja ollaan sisällä), liikakiloista irtipääsy on yhä hankalampaa (ellei joudu sairaalahoitoon), seksi ei suju (tosin miehillä sentään lääkitys auttaa), höppänöidytään jne. Ainakin viimeksi mainitusta näkee täälläkin väliin selviä esimerkkejä. - Bussissa kuultua
Iältään kuusikymppinen on kiistatta vanha. Kysy vaikka keneltä nuoremmalta. Jo viisikymppisen näkökulmasta kuusikymppinen on vanha. Ei vanhus, mutta vanha.
Eri asia on, mitä mieltä yksilöt itse ovat asiasta. Näistäkin vastauksista näkee, miten vanhuutta pelätään ja koetaan se asiana, jota ei saisi olla. Kummallista, että emme itse osaa arvostaa ikäämme ja kokemuksiamme vaan häpeämme ja todistelemme toisillemme,miten ihmeen nuoria tässä ollaan. Kuka sitä tosissaan uskoo, kenties kirjoittaja itse päiväunissaan.
Minusta on hienoa ja arvokasta olla vanha sen vaikuttamatta, mitä joku toinen persoonastani ajattelee. Olen 61-vuotias ja proud of it. En yritä elää nuoruutta uusiksi tai mitään muutakaan ikää siksi,että nyt olen muka vapaa tekemään sitä mikä jäi tekemättä. Ne ajat ovat jo ohi, nyt mietin mitä kroppa antaa tehdä ja mihin aivoni venyvät. Tässä hyvässä iässä monet asiat tuntuvat ja maistuvat erilaisilta. Yleensä hyviltä.
Eilen bussissa istui viereeni vanhus eli rouvashenkilö, jonka arvioin ulkoisten tuntomerkkien perusteella yli 70-vuotiaaksi. Rouva selosti kovaan ääneen, miten hänelle tarjotaan usein istumapaikkaa ja tutkasi matkaseuraltaan ( todennäköisesti tyttäriltään): " Olenko muka niin vanhan näköinen?". Tyttäret kiemurtelivat eivätkä vstanneet mitään, minä olisin vastannut että olet kyllä.
Rouva vaikutti henkisesti erittäin vireältä, mutta fyysisten merkkien perusteella hän oli sekä vanha että vanhus. Miksi hän ei saisi olla vanhus ja miksi siitä ei saisi olla ylpeä? Keskustelusta ilmeni, että hän oli jo aikaa viettänyt 70-vuotispäivänsä. Ja oli hyvinkin istumapaikan arvoinen. Minulle valitettavasti ei kukaan tarjoile istumapaikkoja. Hymyilisin nätisti ja istuisin kerkeästi, jos tarjottaisiin.- asenteet?
vanhuuden merkki on kun pitää itseään nuorne.Pitää hyväksyä ikänsä vaikka vaikeaa on tässä yhteikunnassa,kun iäkästä pidetään höppänänä,jos hän uslaltaa nauttia elämästään ja olla sitä mitä on.
Kaikki vanhenee,jos vaan saa elää. - tiedostava vanha
Kiitos nimimerkille hyvästä kirjoituksesta. Asia on juuri noin kuin kirjoitit. Monet palstalla haikailevat, että tekevät mitä nuoruudessa jäi tekemättä niin sitten eläkkeellä. Onneksi tuli elettyä ja nimenomaan elettyä nuoruudessa, niin ei tarvitse haikailla.
- 63 v ja risat
Olen samaa mieltä kanssasi ja kirjoituksesi todisti, että eletty ikä tuo mukanaan myös rohkeuden ja viisauden puhua tästäkin asiasta rehellisesti.
Olen usein ihmetellyt, mikä kumma on, että halutaan todistella kuinka "nuoria sitä ollaan" ja että "ihminen on sen ikäinen kuin itse tuntee olevansa". Ei muuten pidä paikkaansa. Allakka tietää, allakka muistaa ja muistuttaa. Mikään häpeä ei kuitenkaan ole olla vanha. On surkuhupaisaa ja suoraan sanoen hävettävää katsottavaa kun vanha ihminen on olevinaan nuori. Miksi elettyä ikää pitäisi piilotella.
Minulle istumapaikkaa usein tarjotaan ja otan sen mielihyvin vastaan, aina on ystävällisiä ja avuliaita läheisiä ympärilläni, jopa ventovieraat nuoret tarjoavat apuaan ja aukovat minulle ovia. Siinä tulee kumottua sekin väärää luulo, että nuoret katsoisivat ylen meitä iäkkäitä.
Niin metsä vastaa... jne. - "MpM"
En pidä itseäni kovin vanhana enkä lainkaan arvokkaana. Olen kaiketi ulkoisesti vanhentunut sairauden vuoksi, muttei se vaikuta mitään omiin ajatuksiini. Teen, mitä teen lainkaan ajattelematta ikääni. Sikäli olen kyllä oikeasti vanha, etten enää erota, kuka on kaksikymppinen, kuka kolmikymppinen ja usein jopa kuka on neli- tai viisikymppinen. Mutta siihen kai ihmiset pyrkivätkin, ettei ikä näkyisi.
Olin keväällä katsomassa uusinta Batman-elokuvaa, ja olin taatusti vanhin yleisön joukosta. Eikä minulla ollut edes ketään nuorta esiliinana. (Elokuva oli liian pitkä, mutta muuten siinä oli ajatusta. Mahtoivatko nuoret löytää sen ajatuksen?) Minua ei lainkaan häirinnyt se, että kaikki muut olivat keskimäärin 45 vuotta nuorempia. En kiinnittänyt huomiota siihen, kohdistettiinko minuun ihmetteleviä katseita. Nuoria sanotaan lyhytjänteisiksi. Kärsivällisemmin he kuitenkin jaksoivat katsoa Batmania kuin minä. Kai minä sitten olin vanha siihen. Minä olisin ollut valmis lähtemään pois jo parin tunnin jälkeen. Elokuva kesti kolme tuntia. Meidän nuoruudessamme normaali elokuva oli 1,5 tuntia.
Kun olin vielä töissä pari vuotta sitten, niin tulin hyvin juttuun nuorten kanssa. Tuumasin itsekseni, etteivät hekään ajattele, että olen vanha, vaan että olen yksi työtoveri ilman sen kummempaa ikää. Olin utelias nuorten ajatusmaailmasta. Se poikkesi suuresti omastani, mutta osasin pitää suuni etupäässä supussa. Minä kaipaan sitä nuorten seuraa nyt. Silloin saatoin kysyä aivan luontevasti sellaisita heidän asioistaan, jotka olivat minulle täyttä hepreaa, nyt en voi. (Esimerkiksi: "Miksi menitte isolla tyttöporukalla homodiskoon?":) )
Havahduin toimitusjohtajan syntymäpäivänä. Olin pitänyt häntä 35-vuotiaana 15 vuotta. Hän täytti 50. Silloin huomasin, että kyllä muutkin ikääntyvät.
Jos joku sanoo minua vanhaksi, niin panen sen kyllä merkille, mutten loukkaannu. Sanojan näkökulmasta olen vanha, vaikka omastani en.
Sairauteni aikana minua on vähän ärsyttänyt lääkäreiden sinnikäs teitittely, joka useimmiten kyllä murtuu muutaman repliikin jälkeen. Olen ajatellut, että teitittely on varmaan enemmänkin varokeino pitää potilas hiukan etäisenä kuin että sen takana olisi ajatus siitä, että olen liian vanha. Tai ehkä he vain luulevat olevansa kohteliaita. - Anonyymi
asenteet? kirjoitti:
vanhuuden merkki on kun pitää itseään nuorne.Pitää hyväksyä ikänsä vaikka vaikeaa on tässä yhteikunnassa,kun iäkästä pidetään höppänänä,jos hän uslaltaa nauttia elämästään ja olla sitä mitä on.
Kaikki vanhenee,jos vaan saa elää.Mulkku ei seiso, järki ei luista, joka paikkaa kolottaa, mitään ei muista, naapurien kakarat kiljuu, kävely etanavauhtia.
Kyllä elämä on eletty ja lopullista ratkaisua on suunniteltava - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulkku ei seiso, järki ei luista, joka paikkaa kolottaa, mitään ei muista, naapurien kakarat kiljuu, kävely etanavauhtia.
Kyllä elämä on eletty ja lopullista ratkaisua on suunniteltavaKuka sulle tuon kommenttisi kirjotti? - Nm. Jotain jäljellä
Yksinkertaiseen kysymykseen, oletko vanha, vastaan: Ei ole, ellei itsestä siltä tunnu. Siinä se raja kulkee. Mitä niistä toisten mielipiteistä!
- Fridanna
Jäin oikein miettimään, että ajattelinko omia vanhempiani vanhoina ihmisinä heidän ollessaan 60 ja 70 välillä. Ehkä he olivat niin lähellä, että en hoksannut heitä vanhoiksi ja varsinkaan vanhuksiksi.
Mutta sairauksien muuttaessa heidän ulkonäköään ja liikkumistaan, tuli huoli heidän vanhuudestaan.
Ehkä me huomaamme vieraista heidän vanhuutensa, mutta emme tutuista. Tuttujemme muut piirteet ovat tärkeämpiä.
Ainakin yksi asia itsessäni viittaa ikään (lue vanhuuteen) on, että kadehdin joskus nuorten muodikkaita vaatteita, joita ei enää itselleen voisi hankkia. Kroppa ei enää suosi kaikenlaisia. Muistan 70-luvun alun minihameet, jollainen itsellänikin oli ja pidin mielelläni.
Kun on terve ja jalat sekä pää toimivat, niin viis minihameista. Ja "hymyä naamaan", niin kuin lapsenlapseni sanoi joskus. - ei ole se
Fridanna kirjoitti:
Jäin oikein miettimään, että ajattelinko omia vanhempiani vanhoina ihmisinä heidän ollessaan 60 ja 70 välillä. Ehkä he olivat niin lähellä, että en hoksannut heitä vanhoiksi ja varsinkaan vanhuksiksi.
Mutta sairauksien muuttaessa heidän ulkonäköään ja liikkumistaan, tuli huoli heidän vanhuudestaan.
Ehkä me huomaamme vieraista heidän vanhuutensa, mutta emme tutuista. Tuttujemme muut piirteet ovat tärkeämpiä.
Ainakin yksi asia itsessäni viittaa ikään (lue vanhuuteen) on, että kadehdin joskus nuorten muodikkaita vaatteita, joita ei enää itselleen voisi hankkia. Kroppa ei enää suosi kaikenlaisia. Muistan 70-luvun alun minihameet, jollainen itsellänikin oli ja pidin mielelläni.
Kun on terve ja jalat sekä pää toimivat, niin viis minihameista. Ja "hymyä naamaan", niin kuin lapsenlapseni sanoi joskus.miten vanha on, vaan se miten on vanha.
- 1943
Viikonloppuna vertasin kahta miestä. Toinen 50 , toinen 70 . Kyllä jälkimmäinen on minun mielestäni nuorempi. Hänellä on terveet elämäntavat ja jäntevä vartalo. Toinen kaveri kittaa viinaa viikonloput ja on plösö koko kropasta. Omalta kohdaltani en vielä edes ajattele asiaa, vaan mennä porskuttelen eteenpäin. Tuttuja ja ystäviä on eri ikäluokista.
- gerontologit
ym vanhuuden "asiantuntijat" ovat sitä mieltä, ettei voi käyttää vanhus-nimikettä kaikista yli 70 v ja ei jopa vanhemmistakaan.
Ihmisellä monta ikää. Toinen on vanha/vanhus jo 50 v ja toisesta 70v ei voi millään käyttää noita nimikkeitä. Jos on kunnossa ja toimintakykyinen - fyysisesti kuin henkisesti niin se on meekityksellinen. Tärkeämpää kuin kronologinen ikä. Siis ikävuodet. - on ja
gerontologit kirjoitti:
ym vanhuuden "asiantuntijat" ovat sitä mieltä, ettei voi käyttää vanhus-nimikettä kaikista yli 70 v ja ei jopa vanhemmistakaan.
Ihmisellä monta ikää. Toinen on vanha/vanhus jo 50 v ja toisesta 70v ei voi millään käyttää noita nimikkeitä. Jos on kunnossa ja toimintakykyinen - fyysisesti kuin henkisesti niin se on meekityksellinen. Tärkeämpää kuin kronologinen ikä. Siis ikävuodet.netistä löytyy tietoa vaikka kuinka. Laittaa hakuun esim biologinen ikä...sosiaalinen ikä, krologinen ikä jne... tuossa eräs linkki.
Itse tein viime vuonna jonkin testin, joka näytti että olen psylogisesti iältäni 43v...ikää on nyt 62v, eikä ole perimän ansiosta hiuksissa harmaat, mutta en silti näe harmautta vanhuutena. Äitini harmaantui vasta hyvän matkaa yli 70v, eikä silloinkaan täysin.Ikä on vaan vuosia ja ihmisellä on neljä ikää...
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tts00011 - älliistelii
on ja kirjoitti:
netistä löytyy tietoa vaikka kuinka. Laittaa hakuun esim biologinen ikä...sosiaalinen ikä, krologinen ikä jne... tuossa eräs linkki.
Itse tein viime vuonna jonkin testin, joka näytti että olen psylogisesti iältäni 43v...ikää on nyt 62v, eikä ole perimän ansiosta hiuksissa harmaat, mutta en silti näe harmautta vanhuutena. Äitini harmaantui vasta hyvän matkaa yli 70v, eikä silloinkaan täysin.Ikä on vaan vuosia ja ihmisellä on neljä ikää...
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tts00011Voihan sitä pettää itseään ja kieltäytyä tunnustamasta tosiasiaa:" en minä, olen kunnossa, aivan nuori ja jne."
Laskutoimituskaan keskimääräisestä eliniästä ei häiritse:" sehän ei koske minua!" älliistelii kirjoitti:
Voihan sitä pettää itseään ja kieltäytyä tunnustamasta tosiasiaa:" en minä, olen kunnossa, aivan nuori ja jne."
Laskutoimituskaan keskimääräisestä eliniästä ei häiritse:" sehän ei koske minua!"Minun tuntemani viisikymppiset taasen ovat laitaluvulta nuoremman näköisiä kuin seitsemänkymppiset - aivan riippumatta elintavoista.
- KiinnostuinMuttaMutta
on ja kirjoitti:
netistä löytyy tietoa vaikka kuinka. Laittaa hakuun esim biologinen ikä...sosiaalinen ikä, krologinen ikä jne... tuossa eräs linkki.
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat_tmp.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tts00011Ei auennut tuo linkki. Onko oikein?
- kateellinen 65
olette kaikki. Toivottavasti minäkin nuorrun, kun työelämän jätän. Eläkeläispiireissä tunnen itseni nuoreksi, mutta työssä minua huomattavasti nuorempien kanssa, usein hyvinkin vanhaksi.
- valehteleva peili
Voi pieksut, aivan naurettavaa, et 60-70 palstalaiset olis nuoria.
Kyllä vanhuksia ollaan, ja siltä myös näytetään.
Ei siihen auta vaatteet, värjätyt hiukset, ja muut kommerverkit.
En ymmärrä, miksi ihmiset kieltää totuuden itseltään.
"mä oon niin nuorekas" huhhuh, ehkä uudet silmälasit olis paikallaan.
En ole yhtään nuoren näköistä yli kuuskymppistä tavannut koskaan, typerästi pukeutuneita ja käyttäytyneitä, sitäkin useimmin. - Mitä se tarkoittaa?
valehteleva peili kirjoitti:
Voi pieksut, aivan naurettavaa, et 60-70 palstalaiset olis nuoria.
Kyllä vanhuksia ollaan, ja siltä myös näytetään.
Ei siihen auta vaatteet, värjätyt hiukset, ja muut kommerverkit.
En ymmärrä, miksi ihmiset kieltää totuuden itseltään.
"mä oon niin nuorekas" huhhuh, ehkä uudet silmälasit olis paikallaan.
En ole yhtään nuoren näköistä yli kuuskymppistä tavannut koskaan, typerästi pukeutuneita ja käyttäytyneitä, sitäkin useimmin.Luullakseni se ei tarkoita samaa kuin nuoren näköinen, vaan sitä miltä itsestä sisältäpäin tuntuu. Sitä kun ei koko ajan katso peiliin, niin omakuva on kokonaisvaltaisempi.
- Nainen 62 v.
Mitä se tarkoittaa? kirjoitti:
Luullakseni se ei tarkoita samaa kuin nuoren näköinen, vaan sitä miltä itsestä sisältäpäin tuntuu. Sitä kun ei koko ajan katso peiliin, niin omakuva on kokonaisvaltaisempi.
Mitä Pertsa murehtii? Muuten vaikeaa? Jos ollaan terveitä, ollaan kuin muutkin. Tunnen paljon 80- vuotiaita, joilla "leikkaa" edelleen paremmin kuin monilla nuoremmilla. Nuoretkin voivat olla sairaita ja vammaisia. Ei siinä saa jäädä sääliin ja tuleen makaamaan! Ei ikävuosi ole täysipainoisen elämän este!
- kloppihan -
sinä vielä oot meikä on jo kasivitonen melkein ja täällä teille neuvojani jakelen kun tulaa omassa ikäryhmässä ei enään ketään ole juuri koskaan, että sllaista tänään, tulkaa perässä .
- Taasaurinko
Paras ikä menossa. Tunnen itseni jotenkin iättömäksi mieleltäni. Keho ehkä aavistus takkuilee. Ei valittamista. Elän nk itse haluan, enkä välitä muiden mielipiteistä. Ja voisin hyvin vielä mennä naimisiin, jos vain sopiva häiskä osuu kohdalle. Omaksi iloksi ja sukulaisten kauhuksi. Heh.
- ikäloppuitsekin
Tähän ketjuun yhdeksän vuotta sitten osallistuneet ovat nyt VANHOJA!!!
- eppu2
Pötyä.
Juuri luin, että nyt 70-vuotta täyttävät ovat aiempiin sukupolviin verrattuna terveempiä, toimintakykyisempiä ja paremmin koulutettuja, kuin aiemmat sukupolvet.
Me 60 olemme vielä nuoria, verrattuna aikaisempiin sukupolviin saman ikäisinä. eppu2 kirjoitti:
Pötyä.
Juuri luin, että nyt 70-vuotta täyttävät ovat aiempiin sukupolviin verrattuna terveempiä, toimintakykyisempiä ja paremmin koulutettuja, kuin aiemmat sukupolvet.
Me 60 olemme vielä nuoria, verrattuna aikaisempiin sukupolviin saman ikäisinä."eppu2"
Väärin!
60 ovat vanhuksia.
Kuten aikanaan ajatuksestani jankutettiin, elämää näytellään loppuun saakka.
Nuoruus on aina ikä-vuosien määritelmä.
Tarpeeksi kun vuosia kertyy, ei pashaa enää kannata asiasta jauhaa.
Olet varmaan sinäkin huomannut palstallamme tosi-vanhojen mietteitä.
Näyttelijöitä monet heistä.
H.
- siilinä
Ihminen on tasan niin vanha kuin tuntee olevansa. Eli siis on eri tasoisia samanikäisiä.
Ihminen voi tuntea olevansa vaikka leikki-käinen, silti hän just niin vanha kuin mitä ikävuotensa kertovat.
Tasoja voi kyllä olla, mutta ikävuodet ovat samanikäisillä samat.- siilinä
Ancelina kirjoitti:
Ihminen voi tuntea olevansa vaikka leikki-käinen, silti hän just niin vanha kuin mitä ikävuotensa kertovat.
Tasoja voi kyllä olla, mutta ikävuodet ovat samanikäisillä samat.Noniin jos aattelee niin suppeasti et pelkkää syntymävuotta. Moni kuitenkin voi olla ikäistään vanhempi tai nuorempi, mieleltään.
siilinä kirjoitti:
Noniin jos aattelee niin suppeasti et pelkkää syntymävuotta. Moni kuitenkin voi olla ikäistään vanhempi tai nuorempi, mieleltään.
Niinhän minä juuri kirjoitin, omasta mielestään voi olla ihan millä ikätasolla tahansa.
- siilinä
Ancelina kirjoitti:
Niinhän minä juuri kirjoitin, omasta mielestään voi olla ihan millä ikätasolla tahansa.
No eikös sitä silloin ole. Toinen on freesimpi fysiikaltaan kuusikymppisenä kuin toinen, vaikka syntymävuosi on sama. Mun mielestä syntymävuoteen ei kannata niin tuijottaa kuin vain niissä virallisissa tapauksissa.
- Anonyymi
Ihminen voi kuvitella näyttävänsä nuoremmalta, toiset kyllä näkee tai tietää iän aika kohdalleen
Ei auta kureliivit, tupeet, värjäykset eikä satunnainen voimistelu.
Oikea ikä näkyy kyllä ja imarteluja ei usko erkkikään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen voi kuvitella näyttävänsä nuoremmalta, toiset kyllä näkee tai tietää iän aika kohdalleen
Ei auta kureliivit, tupeet, värjäykset eikä satunnainen voimistelu.
Oikea ikä näkyy kyllä ja imarteluja ei usko erkkikäänSe on kuule aivan sama, mitä sinä kuvittelet. Kenenkään pään sisään et pääse ja jos sulla on siellä vanhaa, kaikilla ei ole. Nuoruus ja vanhuus asuu korvain välisessä tilassa, ei hipiässä eikä missään muussakaan kehon krumeluurissa. - Nm. Tuuleta vinttisi
- reppuriika
Mitä miettinee aloittaja nyt melkein kymmenen vuotta myöhemmin. Onko päässyt ikäkriisistään ja onko enää edes elossa. Biologinen ikä ei kulje yhdessä mielen kokemuksen kanssa. Ei moni 60-kymppinen edes ajattele vanhenemistaan ja jopa laiminlyövät terveyttään ja unohtavat hoidella asioita, jotka saattavat yllättää ja eivät ole sitten enää kykeneviä hoitelemaan ja päättämään itseään ja läheisiään koskevia asioita.
Aloittaja on nyt aika paljon vanhempi kuin kirjoittaessaan aloituksen.
Ei kai kukaan säästy vanhuudelta jos ei kuole nuorena.
Olen nykyisin tyytyväisin elämääni mitä koskaan olen ollut.
Ainoa ikäkriisi oli nelikymppisenä, mietti kaikenlaista turhaa, vaikkapa sitä että viehätysvoima katoaa jonnekin.
Tämän ikäisellä on varaa olla juuri sellainen kuin on, voi olla iäkkäämpänäkin viehättävä, eri tavalla. Eikä se ole edes kovin tärkeää, terveys on ehdottomasti ensimmäisellä sijalla.
Toivoisin elämääni vielä paljon antoisia ja ihania vuosia. Joskus on jätettävä kaikki, sekään ei pelota kun on nähnyt monen läheisen poistuvan rajan taakse."mielikki.mummo"
Kommenttisi on tyypillinen kuolemaa pelkäävälle vanhukselle.
Toimii tietysti 60
Mutta pysyttelisit kuitenkin siellä 80
H.hunksz kirjoitti:
"mielikki.mummo"
Kommenttisi on tyypillinen kuolemaa pelkäävälle vanhukselle.
Toimii tietysti 60
Mutta pysyttelisit kuitenkin siellä 80
H.Heeehhh... Arvasin jo kirjoittaessani tuon kommenttisi. Sinä se et petä koskaan odotuksia.
Kirjoittelin sinusta huolimatta :)mielikki.mummo kirjoitti:
Heeehhh... Arvasin jo kirjoittaessani tuon kommenttisi. Sinä se et petä koskaan odotuksia.
Kirjoittelin sinusta huolimatta :)"mielikki.mummo"
Olen pahoillani.
Olisin toivonut sinun kirjoittavan toisistakin totuuksista.
Ihan kaikki asiat eivät kuulu nuoremmille.
Vaan vanhemmille.
H.
- IkäOnKorvienVälissä
Muistan takavuosien Studia Generaliasta yleisökysymyksen, joka koski vanhuksia. Kysymyksensä lopuksi arviolta 80 vuotias arvokkaan näköinen rouva täsmensi tarkoittavansa vanhuksilla yli 85 vuotiaita.
Kun yritin leikilläni sanoa lapsenlapselleni (nti 9v), ettei vanha pappa jaksa sun vauhdissa, niin neiti pysähtyi ja sanoi ihan vakavana: Et sinä pappa vanha vielä ole.
Enkä olekaan. Tänään taisi olla kauden viimeinen hankihiihto. Latuja ei ole ollut enää aikoihin. 1220 km oli hiihtokilometrien loppulukema. Ei se vielä 62 vuotiaalle iso määrä ole, mutta kun ruumiinrakenne on enemmän pitkän matkan painijan kuin pitkän matkan hiihtäjän, niin siihen nähden kondis on hyvä. Yhden ainoan kerran olen hiihtänyt yhdellä kaudella enemmän.
Jos keho ja pää pysyvät terveinä, niin ikä on enemmänkin suhtautumiskysymys.- Twelvepoints
Tämä oli hyvä kommentti. Ikä on no. mielentila.
- flegmaatti
Ketjun aloituksen aikaan olin 65v ja olin "jälleen heräämiseni" ajan parhaassa lihaskunnossa.
Pian tuon jälkeen jouduin neljästi puukkojunkkarien käsittelyyn joista olen palautunut mielestäni hyvin.
Tekemisestä puheen ollen yritän joskus salilla vetäytä ikäni suojaan mutta en tule hyväksytyksi. Yhden sortin ikäsyrjintää tämäkin. Ihmistä ei hyväksytä vanhukseksi."flegmaatti"
Kun ihminen on nuori, oppii hän kehumaan ominaisuuksiaan.
Usein ilman aihettakaan.
Tämän-lainen ihminen usein jatkaa oma-kehuaan vanhenpanakin.
Moinen kehu on hyvinkin hyväksyttävä ja ansaittukin.
Mutta kehu ei sovi ihan kaikkialle.
Lähinnä nuoriso-palstoille se sopii.
Miksi sitten juuri sinne?
Niin, miksi?
H.
- Nbtrs
ikä on korvien välissä. Mitä muisti vähän pätkii nimissä ja ei myöskään jaksa rehkiä niinkuin nuorena mutta takulla on mieli parempi kuin vanhemmillani tässä iässä. Heidän elämänsä oli paljon rankempaa sodan aikana ja sen jälkeen, itse on päässyt vähemmällä. Elintaso on länsimaissa korkea ja vapaa-aikaa on vaikka kuinka. Ei voi valittaa. Olen hyvin tyytyväinen joka ikinen päivä kun saa elää. Eniten harmittaa se ettei elä ikuisesti tai ainakin jotain 500 vuotta. Olisi niin paljon opittavaa ja tutkittavaa, et ei oikein yksi elämä meinaa riittää.
Minuakin harmittaa että aikamme on niin rajallista. Haluaisin elää ainakin 200v, vaikka pidempäänkin. Se vain on niin että 120v on maksimi, siitäkin loppuaika saattaa olla ihan turhaan elämistä.
Onkohan niin että hyvin niukoissa oloissa eläneet ovat pitkäikäisimpiä. Äitini täti oli "Amerikan leski" Etelä-pohjanmaalta muutti paljon väkeä atlantin taakse viime vuosisadan alussa. Tämä sitkeä nainen eli 106-vuotiaaksi, Miehestä ei kuulunut mitään sen jälkeen kun lähti. Äitini täti jäi yksin kuuden lapsen kanssa, silloin ei ollut sosiaaliturvaa, piti pärjätä miten pystyi. Ukkini auttoi heitä paljon selviytymään.
Ei varmasti ollut elintasosairauksia, oli loppuun asti melko virkeä.- eppu2
mielikki.mummo kirjoitti:
Minuakin harmittaa että aikamme on niin rajallista. Haluaisin elää ainakin 200v, vaikka pidempäänkin. Se vain on niin että 120v on maksimi, siitäkin loppuaika saattaa olla ihan turhaan elämistä.
Onkohan niin että hyvin niukoissa oloissa eläneet ovat pitkäikäisimpiä. Äitini täti oli "Amerikan leski" Etelä-pohjanmaalta muutti paljon väkeä atlantin taakse viime vuosisadan alussa. Tämä sitkeä nainen eli 106-vuotiaaksi, Miehestä ei kuulunut mitään sen jälkeen kun lähti. Äitini täti jäi yksin kuuden lapsen kanssa, silloin ei ollut sosiaaliturvaa, piti pärjätä miten pystyi. Ukkini auttoi heitä paljon selviytymään.
Ei varmasti ollut elintasosairauksia, oli loppuun asti melko virkeä.Ruoka oli ykseinkertaisempaa, suoraan maasta tai eläimien kautta.
Maa oli terveempää, eikä kaikenlaista teollisuussotkua tehty.
Koivuntuhkassa hyvin pienessäkin määrässä on kaikki ihmisen tarvitsemat hivenaineet.
Ennen leivinuunin arinalla, kun paistettiin tuhkaa jäi aina jonkin verran leipien pohjaan. Ihminen sai hivenaineita.
Kyllähän sitä pidempäänkin elää voisi, jos vain saisi terveyden pitää sillä tasolla, että arjessa pärjäisi itsekseen. mielikki.mummo kirjoitti:
Ei varmasti ollut elintasosairauksia, oli loppuun asti melko virkeä."mielikki.mummo"
Menehän kaheksankymppisiin.
Mitä järkeä on jauhaa vanhusta täällä?
H.hunksz kirjoitti:
"mielikki.mummo"
Menehän kaheksankymppisiin.
Mitä järkeä on jauhaa vanhusta täällä?
H.Minähän annan toivoa kuusikymppisille, elämästä on melkein puolet jäljellä jos hyvin käy :)
Juuri tämän ikäisenä on elämä mallillaan, Eletään niin täysillä kun pystytään ja huvittaa. Osaa valikoida jyvät akanoista, eikä kaikenlaiset vietit sumenna järjen ääntä!!??- Nbtrs
Ei varmasti ollut elintasosairauksia, oli loppuun asti melko virkeä.Onpas kiva, kun joku muukin on elämänhaluinen ja haluais paahtaa parisataa vuotta lisää! Hienoa. Olen ilahtunut. Ajattelen, että sellainen ihminen on nuori tai elämässä kiinni joka haluaa ja pystyy oppimaan uutta. Jos kyky omaksua uusia asioita katoaa, niin ihminen alkaa henkisesti vanheta. Äh, harmittaa, kun ei ole mahdollisuutta tietää, ymmärtää eikä vissiin omaksuakaan tähtitiedettä niin, että ymmärtäisi universumin rakenteen ym.
Nbtrs kirjoitti:
Onpas kiva, kun joku muukin on elämänhaluinen ja haluais paahtaa parisataa vuotta lisää! Hienoa. Olen ilahtunut. Ajattelen, että sellainen ihminen on nuori tai elämässä kiinni joka haluaa ja pystyy oppimaan uutta. Jos kyky omaksua uusia asioita katoaa, niin ihminen alkaa henkisesti vanheta. Äh, harmittaa, kun ei ole mahdollisuutta tietää, ymmärtää eikä vissiin omaksuakaan tähtitiedettä niin, että ymmärtäisi universumin rakenteen ym.
Ollaan sukulaissieluja. Olen lapsesta asti ollut todella kiinnostunut avaruudesta ja universumista. Mitä enemmän olen siitä lukenut, sen vaikeampi kaikkea on ymmärtää.
Luulisin että ollaan ihan lapsen kengissä vielä näissä asioissa.
Vielä nytkin luen kaiken mitä saan käsiini aiheesta.- eppu2
Ollaan sukulaissieluja. Olen lapsesta asti ollut todella kiinnostunut avaruudesta ja universumista. Mitä enemmän olen siitä lukenut, sen vaikeampi kaikkea on ymmärtää.
Vielä nytkin luen kaiken mitä saan käsiini aiheesta.Oletko katsonut sarjaa Uljas universumi. Varmaan lähetetään uusintaakin jossain vaiheessa. Hieno sarja niille, joita asia kiinnostaa.
Vielä nytkin luen kaiken mitä saan käsiini aiheesta.Nuorempi likkani on myös ollut kiinnostunut pienestä saakka kaikesta, mitä maapallon ulkopuolella tapahtuu. Minulle riittää hyvästi se, minkä paljain silmin näen tuosta parvekkeeltani.
Olikohan se viime viikolla vai edellisellä, kun menin parvekkeelle iltapimeällä, niin koko etelänpuoleinen taivas läimötti häikäisevän kirkkaan sinisenä, yhtä kirkkaana kuin salama. Sen verran aikaa se kesti, että ehdin hyvästikin kummastelemaan, että mikä hitto tuo valo on.
Sitten olin ollut jo jonkun aikaa sisällä, kun kuului räjähdys niin että ikkunat helisi. Ekana kai tuli mieleen, että atomivoimala räjähti jossain, sillä ei se voinut ukkonenkaan olla.
Lehdestä luin, että se oli meteoriitti, mikä räjähti ilmakehässä. Arvelivat sen olleen ison nyrkin tai jopa jalkapallon kokoinen, ei sen isompi, mutta kai siitä sen verran sitä tähtipölyä riitti maahan asti, että muutamaan ihmiseen, ettei syntyvyys ihan pysähdy.
- Onsejospäästäävanhaksi
Jos pukeutuminen ja tyyli on vanhan oloista niin on mielikin vanhan ihmisen ja en ihmettele jos nuoret karttelevat sillä karttelisin itsekkin vaikka se olisi samaa ikäluokkaa kuin olen itsekkin.
Ja mitä puhuu, onko yhteiskunnan asioista ajan tasalla. Vaivojaan ei kannata alkaa valittamaan sillä se on vihonviimeistä myrkkyä kuulijalle. Jos ei ole opiskellut eikä kehittänyt itseään aikoihin niin on ihan pihalla.Vaivojaan ei tietysti kannattaisi valitella. On vain niin että vaivoja tulee iän mukana jokaiselle.
Niistä on kiva ja rentouttavaa puhua :)
Naurettiin juuri äskettäin asiasta erään ystävättären kanssa, ennen puhuttiin miehistä heti kun nähtiin. Nyt kilpaillaan siitä kummalla on karmeammat sairaudet ja vaivat ;)
- eimittäähättää
alle 70v on vielä keski-ikäinen, katsoin just tv:tä ja selvis :)
- olisollukiva
No voi Vitsi! nyt on tosiaankin vitsit vähissä, minä kun täytän kesällä 71 ja ajattelin vielä ensi kesänä vähän hupsutella ja pilettää mutta eihän se vanhukselta taida onnistua.
- Tääonnähty
Ei välttämättä, 70 kymppinen voi olla kaikinpuolin paremmassa kunnossa kuin 50 kymppinen.
- flegmaatti
Mahdotonta verrata. Minun vanhat, hyvät kaverini kuolivat elintapojensa seurausina 5-kympin kahden puolen.
Yksi poikkeus oli. Ainoa joka kävi töissä eli 62-vuotiseksi.
Väittämäsi pitää minun kohdallani paikkansa. Nyt 73v ikäisenä olen todella paremmassa fyysisessä kunnossa kuin 5-kymppisenä kun kuntoa mitataan terveystiedoilla tai fyysisellä suorituskyvyllä, aerobisella tai maksimivoimatasolla.
Vertaamista voisi tietenkin harrastaa suhteessa kanssaihmisiin mutta verrokkiryhmän valinta olisi vaikeaa.
Biologisen iän testit antavat tolkuttomia tuloksia rehellisestikin täytettyinä.
Kaukomuisti pelaa lähimuistia paremmin. Eli rumemmin ilmaistuna, muisti on heikentynyt. - Vaihtoehto-on
Tai sitten et keskity tarpeeksi ...
- Anonyymi
Kokaiinia vois poltella näin loppusuoralla, kun aikaisemmin ei uskaltanut,
Vois antaa uusia fiiliksiä!!
- rokkariks
Eiköhän se ole mielikuvista kiinni kuinka vanhaksi itsensä tuntee. Kun katselee esim. vanhoja Suomi filmejä niin niissähän kuuskymppinen oli jo oikein harmaa pää ja selkä kumarassa keppiä käyttävä ukko tai akka joka puhuikin vapisevalla äänellä. Sit on ihmisiä jotka omaksuvat tavat joltain toiselta et minkälainen on vanha ihminen ja kuinka se käyttäytyy ja ikäänkuin ajattelee silleen et kuuskymppisen pitää olla jo tietynlainen. Toisaalta jos sä asut sellaisessa yhteisössä missä on vain ikä ihmisiä niin helpostihan siinä samaistuu ryhmään. Itse olen 65 v ja täytyy sanoa et mun kaveriporukka on kaikki mua nuorempia ja itsekin tykkään tuntea ja tutustuakin vielä näihin nuorempiin sukupolviin se käy hyvin kun liikkuu paljon heidän porukoissaan. Joskus tuntuu et heidän juttunsakin on paljon fressimpiä kuin oman ikäisten jutut jotka jo 60 v tuntevat olevansa vanhoja.
- sgdhrhtdh
Ennen vanhan ääni vapisi, mutta nykyisin jo nuoren ( varsinkin naisen) ääni narisee. Ei oo siis äänenlaatu paranna. Ennen kilisi naisen ääni riehakkaan vallattomasti, kuin rasvakurkkuisen satakielen, joka kipataan kesken unten jääkylmään rikkihappokylpyyn. miettikään vaikha Ansa Ikuista. Nyt naraa kauniin pään alla oleva kurkku kuhin masentunut vinttikaivo tahikka kalmistotarhan rasvomaton portinsarana
- flegmaatti
Kaveripiirin ikäjakauma.
Ne muutama "siviilikaverini" jotka ovat vielä hengissä, ovat kuitenkin minua nuorempia mutta yli 6-kymppisiä. Olen itse 73v.
Suurin osa kavereistani muodostuu "harrastuskavereista" joiden ka. ikäjakauma on paljon nuorempi. Joukossa on kuitenkin yksi 65v ukko ja muutama 50v heppu. Loput ovat nuorempia mutta harrastukseen liittymättömissä asioissa alkaa olemaan suhtautumiseroja.
Mummelit ovat tiiviisti omassa porukassaan mutta nuoremmat naiset, abi-ikäisestä 50:een, touhuavat muiden joukossa.
En ole kokenut koskaan ikäsyrjintää vähäisimmässäkään määrin. sgdhrhtdh kirjoitti:
Ennen vanhan ääni vapisi, mutta nykyisin jo nuoren ( varsinkin naisen) ääni narisee. Ei oo siis äänenlaatu paranna. Ennen kilisi naisen ääni riehakkaan vallattomasti, kuin rasvakurkkuisen satakielen, joka kipataan kesken unten jääkylmään rikkihappokylpyyn. miettikään vaikha Ansa Ikuista. Nyt naraa kauniin pään alla oleva kurkku kuhin masentunut vinttikaivo tahikka kalmistotarhan rasvomaton portinsarana
Laittanut merkille tuon saman narinan monen nuoren naisen äänessä.
Onkohan se joku nykytrendi sekin, puhua (ja laulaakin) narisemalla, aamukarkealla äänellä niinkuin olisi yön kuorsannut suu auki ja kurkku päässyt kuivumaan.
Ei kuulosta minun korvaani hyvältä, ja voiko se olla äänihuulillekaan hyväksi pitemmän päälle.- dfghdfhgfhfgjh
Tellukka kirjoitti:
Laittanut merkille tuon saman narinan monen nuoren naisen äänessä.
Onkohan se joku nykytrendi sekin, puhua (ja laulaakin) narisemalla, aamukarkealla äänellä niinkuin olisi yön kuorsannut suu auki ja kurkku päässyt kuivumaan.
Ei kuulosta minun korvaani hyvältä, ja voiko se olla äänihuulillekaan hyväksi pitemmän päälle.Vanhojen ihmisten puheääni, puhenopeus, sananparret,lauserakenne ja sanavasrasto on minusta, 33-vuotiaasta,paljon paremmalla tolalla kuin nuorilla ja alle 5-kymppisillä. Viimeksimainituilla on valtavasti tyhjää merkitseviä itseasioita, mummielestejä, ningkuja, ikäänkuja, kyymustia, tavallaaneja, esimerkiksejä ja muita ylitoisteltuja raaseja kamala määrä. Lisäksi puhutaan liian nopeasti, huutaen, kailottaen,, kilpaa toisten juontajien tai roskamusiikin pauhun kanssa.
Lisäksi puheiden sisältö voi vieläpä olla sitä että kikatellaan omille kännisekoiluille. Semmonen "ilo" ei tartu kuulijaan sen paremmin kuin teippi kieleen. Eikä semmosta jaksa kuunnella, kuten ei vaikkapa myöskään 2-vuotiaan känkkäränkkä-itkua tai lasten leikkeihin mukaan tahtovan, ketjuun kytketyn koiran louskutusta.
- sfddfgbdfg
Aadami oli 60-vuotiaana kuluttanut vasta reilut 6 prosenttia tästä maanpäällisestä, ajallisesta kehossaoloajastaan ja elänisi yhä jos olis tiennyt olla sortumati syntiin; että siihen nähte 60-vuotias on aika tanakasti vielä untuvihko
- seonhyväikä
Ei todellakaan ole.
- Näkökulmia
60 eikä 70 v ole vanha, mutta vaivaine voi olla.
Vanha on vasta kun on lähellä 80v, tosivanha kun on yli 90vLuin facelta entisen kouluni sivulta, että entinen englannin opettajani täytti nyt maaliskuussa 102v.
Vielä viime keväänä, kun oli kuvia 50 vuotta sitten ylioppilaiksi tulleitten treffeistä koululla, niin hän oli siellä mukana. Pelkkään kävelykeppiin näkyi nojailevan, ei rollaattoria eikä rullatuolia vieläkään.
60vuotiaalla voi hyvinkin olla vielä reilu kolmasosa elämästään jäljellä. Siksi ihmetyttää välillä nämä palstalaisten omien hautajaistensa kiireelliset valmistelut jo tässä iässä.Tellukka kirjoitti:
Luin facelta entisen kouluni sivulta, että entinen englannin opettajani täytti nyt maaliskuussa 102v.
Vielä viime keväänä, kun oli kuvia 50 vuotta sitten ylioppilaiksi tulleitten treffeistä koululla, niin hän oli siellä mukana. Pelkkään kävelykeppiin näkyi nojailevan, ei rollaattoria eikä rullatuolia vieläkään.
60vuotiaalla voi hyvinkin olla vielä reilu kolmasosa elämästään jäljellä. Siksi ihmetyttää välillä nämä palstalaisten omien hautajaistensa kiireelliset valmistelut jo tässä iässä."Tellukka"
Eivätköhän tällaiset aloitukset ole enimmäkseen nuorenpien pilkkaa ja irvistelyä meille.
-
Minä kyllä olen vanha.
H.hunksz kirjoitti:
"Tellukka"
Eivätköhän tällaiset aloitukset ole enimmäkseen nuorenpien pilkkaa ja irvistelyä meille.
-
Minä kyllä olen vanha.
H.Kaikki on suhteellista.
Jo tuolla parikymmentä vuotta sitten minua sanottiin vanhemmaksi. Tuli koululta kutsuja vanhempain kokouksiin.
Toinen siskoistani oli vanhin jo lapsesta saakka, pienenä lettipäisenä.
Nyt sitä on enää vanha, mutta ei liian vanha vieläkään.
Lesket lomailee ja kuolleet maksaa, pahempi kuin Kreikka. (muut maksavat)
- viriys
Vaikka kuin yrittäisi vakuutella, että ei olla vanhoja, niin yhtyminen on työläämpää kaikinpuolin, vaikka on pillerit ja voiteet apuna.
Palautumisesta puhumattakaan, kun ennen vetäisi Mallboron sängynlaidalla ja uutta kehiin, niin nyt ei kohtsiltaan.- Pienetonympyrät
Eikö elämässäsi tapahdu mitään muuta?
- HS.3.4.2017.A12
Minkä ikäinen on vanhus?
Järjen köyhyyttä aloitus vuodelta 2008! Missä kuljette? Tietenkin hyviä kysymyksiä oli ennen ajamme laskua.
- Alle60
60 vuotias voi olla nuorekas hyväkuntoinen ja 40 vuotias voi olla huonokuntoinen itseään vanhemmalta näyttävä. Riippuu mm. elintavoista. Se huonokuntoinen voi kuolla ennen kuin edes pääsee vanhaksi ja hyväkuntoinen 60 vuotias elää tervettä elämää vielä 30 vuotta.
- ItseTaidanLähteäAikais
Tai parhaassa tapauksessa vaikka yli 40 vuotta ihan hyväkuntoisena.
Olen tavannut aktiivisia toimivia yli 100-vuotiaitakin jo muutaman.
- lacucaracha
Juuu, tästähän on usiasti keskusteltu, mistä mahtaakin johtua. Johan kirjallinen muotokin 60 sen kertoo, että enemmän on takana kuin edessä vuosia, vanha siis, ei vanhus vielä, mutta sille tielle menossa. Voi toki olla vaikka kuinka vireä, mies- tai naiskuntoinen ja niin hirveen kaunis tai komea, että kukaan ei uskoisi, että siinäpä käppäilee kuudenkymmenen vuotensa kanssa. Silti faktat ovat faktat. Että, jos ei eksytä sivupoluille, niin vanha on ja voi olla sisällään otettu siitä, että on eloa kertynyt näin pitkälle. Ajanjakso 1-60 on ollut hasrvinaisen vauhdikas, jos kehitystä katsomme vaikka vain Suomessa.
- Psykoterapeutitar
Kiva aloitus kymmenen vuoden takaa! Olinhan silloin kymmenen vuotta nuorempi ja tilanne oli aivan toinen. Nyt olen kymmenen vuotta vanhempi ja vanha.
- Hah-hah-haaa
Niin minäkin mutta ma olen vain kymmenen vuotta kokeneempi.
Ohoh, olipas hauska juttu. En ollenkaan kiinnittänyt huomiota siihen, milloin aloitus tehty. Tämän aloittajan tuskan lienee aika jo hoitanut. :-) Muuten aihe on kai ajankohtainen milloin tahansa. Kuka näitä ikivanhoja aloituksia kaivelee? Huvinsa kullakin.
- Anonyymi
Niin kauan kuin innostuu uusista asioista, on nuori, vaikka olis 100 vuotias.
- Anonyymi
Onko 60v vanha riippuu mihin vertaa. 100-vuotiaaseen nähden 60v on nuorempi,
muttei nuori tietenkään.
Erikoista, että 50 vuotiasta pidetään keski-ikäisenä,
koska harva näkee edes 75vuotispäiväänsä.
Olen iältäni vanha, 70 ja risat. Joka kolmas kuolee minun ikäisenäni ja
kohta heitän itsekin veivit nurkkaan
enkä takuulla ole niin "nuori ja skarppi" henkisesti kuin itse voisin toiveikkaasti kuvitella eli pettää itseäni.
Jos henkilö kysyy onko 60 vuotias vanha, mitä se kertoo kysyjästä ? - Anonyymi
Minä vanhetuin 52 vuotisena lopettaessani vakituisessa työssä käymisen.
- Anonyymi
Ei siis olisi kannattanut lopettaa. - Nm. Työ ja toiminta pitää pirteänä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tapu tapu. Mikä oivallus. Ihan uusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päin vastoin! Mahdollisuus itsensä toteuttamiseen sekä oman terveyden ja kunnon hoitamiseen on pitänyt miehen pirteänä ja toimintakykyisenä tähän mennessä 25 huoletonta vuotta.
Pahus sentään kun en ole onnistunut kehittämään edes verenpainetta, kohonnutta sokeria ja kaksi päivittäistä pilleriä takaavat keskeytymättömät yöunet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päin vastoin! Mahdollisuus itsensä toteuttamiseen sekä oman terveyden ja kunnon hoitamiseen on pitänyt miehen pirteänä ja toimintakykyisenä tähän mennessä 25 huoletonta vuotta.
Pahus sentään kun en ole onnistunut kehittämään edes verenpainetta, kohonnutta sokeria ja kaksi päivittäistä pilleriä takaavat keskeytymättömät yöunet.Eilisessä viestissä klo 19:36 väität (?) muuta. - Nm. Tai joku muu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilisessä viestissä klo 19:36 väität (?) muuta. - Nm. Tai joku muu
Olisi kai selvyyden vuoksi täytynyt laittaa "vanhettuminen" sitaatteihin kun viestin tulkinta tuottaa näköjään vaikeuksia.
Meillä on yhteisenä harrastuksena matkailu ja minulla henkilökohtaisena energian käytön kohteena kuntoilu.
Keväät ja syksyt Espanjassa. Kesäisin joku Keski-Euroopan kaupunki omatoimisesti.
Joulut urheiluopistossa, kylpylöissä tai kuten viime vuosina, kiertomatkoilla.
Kylmään aikaan muutama lämpimän meren risteily usein jatkoviikkoinneen tai sitten talvikiertely Kuubassa ja Mexikossa. Ainoa jokiristeilymme oli viikko Niilillä.
Atlantin vähemmän turismikohteina oleviin saariin tutustuminen.
Pari harhailua Kiinan mantereella, Albaniassa ja Irlannissa.
Kuntoni ja terveyteni on parempi kuin 6-kymppisenä.
Toivottavasti selvensi asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kai selvyyden vuoksi täytynyt laittaa "vanhettuminen" sitaatteihin kun viestin tulkinta tuottaa näköjään vaikeuksia.
Meillä on yhteisenä harrastuksena matkailu ja minulla henkilökohtaisena energian käytön kohteena kuntoilu.
Keväät ja syksyt Espanjassa. Kesäisin joku Keski-Euroopan kaupunki omatoimisesti.
Joulut urheiluopistossa, kylpylöissä tai kuten viime vuosina, kiertomatkoilla.
Kylmään aikaan muutama lämpimän meren risteily usein jatkoviikkoinneen tai sitten talvikiertely Kuubassa ja Mexikossa. Ainoa jokiristeilymme oli viikko Niilillä.
Atlantin vähemmän turismikohteina oleviin saariin tutustuminen.
Pari harhailua Kiinan mantereella, Albaniassa ja Irlannissa.
Kuntoni ja terveyteni on parempi kuin 6-kymppisenä.
Toivottavasti selvensi asiaa.Ikäni unohtui. 77v.
- Anonyymi
63v, kovasti työelämässä. Kassaneidit eivät teitittele ja tänään arveltiin minun olevan alle kuusikymppinen. Mutta öisin, kun pitää herätä kuselle tunnen itseni tosi vanhaksi.
- Anonyymi
Nykyään ei teititellä satavuotiaitakaan. Kun tulen suihkusta ja joudun väkisin näkemään
itseni kylppärin peilistä on kuin elävää ruumista katselisi. Tekee pahaa.
Jos ikävuosia katsotaan koen olevani vanha. Vanhuseläkeikä lähestyy. Muutoin en. Tokikaa ei enää kunto ole niin kuin nuorempana mut etiäpäin porskutellaan kuitenki.
- Anonyymi
Älä höpötä.
- Anonyymi
voi sanoa, että on vanha, koska 60 vuotias on ainakin , yli puolet elämästään jo elänyt.
- Anonyymi
Oota kun oot 70 ! Olisit mielellään 60.
- Anonyymi
Riippuu keneltä kysyt .- Muistan ku nuorena seurojentalolla kolmekymppiset jo vanhoja , ja 50-vuotiaat toinen jalka haudassa :)
Gubbe 73- Anonyymi
Se oli ennen, nyt on nyt. - Nm. Yhä nuoremmat täyttävät 60 vuotta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli ennen, nyt on nyt. - Nm. Yhä nuoremmat täyttävät 60 vuotta
harvemmin nykyäänkään kukaan kuitenkaan elää 120 vuotiaaksi, että siis käytännössä yli puolet on elämästä eletty 60 vuotiaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
harvemmin nykyäänkään kukaan kuitenkaan elää 120 vuotiaaksi, että siis käytännössä yli puolet on elämästä eletty 60 vuotiaana.
Entä sitten. - Nm. So what
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten. - Nm. So what
ei mitään sitten, otsikko vaan on : "onko 60 vuotia vanhus", ainakin sinnepäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei mitään sitten, otsikko vaan on : "onko 60 vuotia vanhus", ainakin sinnepäin.
Mutku sä vastasit / kommentoit mun viestiä, et aloitusta. - Nm. Vasemman laidan 'luku'taito
- Anonyymi
Muta omaa asennettasi. Unohda sana Vanha! Hyväksy itsesi ja ikäsi. Muista älä valita vaivojasi tai yksinäisyyttäsi,rahasi tai köyhyys ymm? Sillä niitä ei Nuoret ei Minkään Ikäiset ihmiset Jaksa kuunnella!Mene asukastalot ymm. Ihmisten ilmoille kuitenkin piristyt.
- Anonyymi
Kuusikymppinen on kolme neljäsosaa elämästään elänyt.
Jäljellä se yksi neljäsosa,,keskimäärin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2302135Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601406Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801205Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171048- 591031
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15980- 70832
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42824