temppuja koiralle

Colliekoira

Hei.
Tietäisikö joku nettisivuja/kirjoja, joissa kerrottaisiin miten koiralle voisi opettaa erilaisia temppuja? Ihan koiran aktivoimismielessä tahtoisin opettaa sille juttuja, joilla saisi koiralle tekemistä / päänvaivaa kotioloissa...

Yksi mikä kiinnostaisi myös asuin alueen levottomuuden vuoksi, miten opettaa koira näyttämään käskystä hampaita ja murisemaan?

11

1796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SunShine

www.koti.mbnet.fi/piskit. sieltä klikkaile KOULUTUS ja AKTIVOINTITEMPPUJA.

• Shelttikoira

Mulla on 3 vuotias shetlanninlammaskoira Karion Luana. Aivan ihana otus. Oppi vielä 2 vuotiaana temppuja. se on susta kiinni miten koulutat. Colliet fiksuja koiria. Opeta namupaloilla ja kärsivällisyydellä ni kylä oppii. Onnea ;)

• Mukipuki

Minun koirani täyttää 4 ja se on sekarotuinen. Se oppii temppuija erittäin hyvin. Minä opetan sitä namupaloila ja yleensä jos opetan n.10min niin se osaa jo aika hyvin sit pidän taas 10 min taukoa ja kokeilen taas niin silleen ainaki mun koira oppii.

• Briard

Kyllähän ne koirat oppii vaikka 10-vuotiaana temppuja jos vain osaa treenata oikein sitä koiraa..ei se iästä ole kiinni..

• suff-

Shelttikoira// Kyllä meiän koira oppi vielä 7-vuotiaanakin ja sheltti sekin. Nyt se on kahdeksan ja opetellaan aina välillä lisää. Ja koiraa kyllä koulutetaan sen koko elämän ajan. Ja kolme vuotias ei oo vanha. =).

• Lapikka
        suff- kirjoitti:

Shelttikoira// Kyllä meiän koira oppi vielä 7-vuotiaanakin ja sheltti sekin. Nyt se on kahdeksan ja opetellaan aina välillä lisää. Ja koiraa kyllä koulutetaan sen koko elämän ajan. Ja kolme vuotias ei oo vanha. =).

Meillä on 9-vuotias kerryterrieri, narttu, joka oppii vieläkin uusia temppuja. Tänään opetin sen arvaamaan tassulla kummassa nyrkissä herkkupala on. Ei kestänyt kuin kymmenisen minuuttia niin Lily tajusi tempun juonen. Se ei ollut vaikea opettaakaan:

1. Ota herkkupala käteen ja laita käsi nyrkkiin lattialle koiran viereen.
        2. Ole aivan hiljaa ja kärsivällinen ja anna sen itse keksiä miten se saa herkun (eli koskemalla tassulla kättä).
        3. Heti kun koira koskee kättäsi, avaa nyrkki ja anna herkkupala.
        4. Kun tämä sujuu hyvin voit nostaa kättäsi vähitellen ylemmäs, suunnilleen koiran kuonon alapuolelle.
        5. Kun tämäkin sujuu hyvin, ota toinen käsi mukaan ja laita sekin nyrkkiin herkkukäden viereen, mutta pidä herkku yhä samassa kädessä kuin alussa.
        6. Koira arvaa varmaankin oikean käden, mikäli ei niin astu taaksepäin ja koita uudestaan.
        7. Kun se on tajunnut juonen, voit laittaa herkun välillä toiseen käteen. (koirasi haistaa herkun luultavasti, mutta jotkut koirat tykkäävät arvailusta ja se on hauskaa niiden mielestä, vaikka ei osuisi oikeaankaan käteen) :D

Onnea koiran koulutukseen!!! :)))

• Tarkoitatko

Tarkoitatko nyt sitä että et ole enää vuoteen opettanut koiralle uusia temppuja? Ja oletko todella sitä mieltä että 3-vuotias koirasi on jo dementoitunut vanhus? Huhhuh

• Leslien

Kuka tietäis koiran opetus sivua? Mullakin on koira se on valkoinen söpö Chihuahua ja se on 1 vuotias naaras.

• Vanha koirakin oppii

Kyllä koirat oppivat temppuja missä iässä tahansa.
      Kunhan vain on kärsivällisyyttä opettaa niitä

• ..................

Mitä temppuja koirille?

Itse olen opettanut joitakin, esimerkiksi erilaisten esineiden tunnistamista (esimerkiksi tuo pullo, pallo, solmu, vinku, kenkä, hihna ym.), kierimistä, Erilaisia kodin askareita, tarkkuutta vaativia juttuja, kuten pallon kuljetusta maaliin kuonolla, tai esineiden asettamista pyydetylle paikalle ym. En mitenkään vakavalla tarkoituksella, vaan lähinnä vaan koiran mielenvirkeydeksi.
      Esimerkiksi koiran opetin kanttarellin etsintään yhdeksänvuotiaana, ja noin viikossa siirryttiin sisätiloista suoraan maastoon harjoittelemaan, ja koira hoksasi äärettömän nopeasti homman jujun, enkä itse usko, että koiran ikä on mikään este. Höppänä koirakin kyllä oppii uusia temppuja, mutta eriasia on, että muistaako ne heti pyydettäessä, tai saako koiraan kontaktin. Mutta meillä esimerkiksi vanhin koira oli ihan höppänä jo, mutta siltikin jotain pientä opeteltiin ja tehtiin liki päivittäin.

Toinen koiramme osaa kävellä sekä etu-, että takajaloillaan. Tällaisia se oppi varmaan vahingossa ihan pentuna, ehkä sen toilailuille tuli naurettua, ja se vahvisti tuota "temppua", jota se alkoi sitten käyttämään saadakseen huomiota. Erityisesti vieraille esittää sitä edelleenkin joskus.

Menetlminä itse olen käyttänyt lähinnä kosketuksesta palkintaa alkuun, ja yhdistänyt käskyjä, eli vaikka pallo->kosketus kuonolla->kehu->uusi käsky tuo-> kehu suuhun ottamisesta, ja pikku hiljaa kehun viivettä. Mutta siis ensi on peruskäsky tuo opeteltu ihan yksinään. Sekavasti selitetty, mutta kuitenkin. Ja käytän näissä tempuissa naksutinta, sen avulla vaan on niin helppo ajoittaa palkkio oikein.

Yksi tehokas tapa koiralle oppimiseen on toisen koiran matkiminen, ainakin meillä. Käytän vanhemman koiran esimerkkiä melko paljon, ja toisaalta myöskin tuntuu "kateus" tuovan lisää intoa treenaamiseen. Joku väittää, että koira ei mallista opi, mutta kyllä meillä ainakin utelias nuori koira pyrkii matkimaan meitä kaikkia. Niin lapsia ja aikuisia. Sellainen se on ollut pennusta asti, että jos jotain joku tekee, niin koira tekee sen perässä, tai ainakin yrittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81