Mikä lintu?

Minä vain

eli asun kerrostalossa, ja olen ajatellut hankkia linnun. sanokaa mitä mieltä olette, että minkä linnun minun pitäisi ottaa, montako ja mitä sukupuolta? kiitos vastauksistanne!

ps. tajuan kyllä että lintu on pitkäikäinen ja vaativa, olen harkinnut tätä jo monta vuotta ja olen vieraillut ystävien lintujen luona!

6

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Ensin pitäisi miettiä haluatko linnut kesyiksi kavereiksi vai enemmän silmän/korvaniloksi.
      Kerrostaloon sopii aloittelevalle esim loistopeipot tai kanarialinnut, undulaatit ja pienin varauksin neitokakadut. Useimpia lintuja kannattaa ottaa kaksi heti alkajaisiksi, kovin pitkiä päiviä ei mikään sosiaalinen eläin yksinään viihdy.

      Luepa alkajaisiksi tämä jatkopohdiskelun pohjaksi, siinä on ainakin jotain mainitsemiasi kysymyksiä käsitelty:
      http://www.papukaijayhdistys.fi/web/index.php?option=com_content&task=view&id=111&Itemid=53

      • Minä vain

        kiitoksia paljon! :) olen joissain myös törmännyt sellaiseen otukseen kuin naurukyyhky, onko se teidän mielestä liian haasvata aloittelijalle?

        ja vastatakseni tuohon aiempaan niin kesyiksi kavereiksi haluaisin niitä lintuja :)


      • ----------------
        Minä vain kirjoitti:

        kiitoksia paljon! :) olen joissain myös törmännyt sellaiseen otukseen kuin naurukyyhky, onko se teidän mielestä liian haasvata aloittelijalle?

        ja vastatakseni tuohon aiempaan niin kesyiksi kavereiksi haluaisin niitä lintuja :)

        juu,sopii vallan mainiosti ekaksi linnuksi ja siinä se hyvä puoli että on suoranokka,eli ei voi tarrata sormeen ja purra pahasti kuin undulaatti tai neitokakadu.

        Jos mietit sukupuolta,suosittelen naarasta,sillä ne hiljaisempia ja kiltimpiä, koiraat saattavat nokkia ja kujertavat paljon,etenkin keväisin kun pesimäaika koittaa saattavat kukkua 24h,,,,,,

        kyyhkyjen ainoa huoli puoli on uloste,se on erillaista kuin esim, undujen,neitojen eli ei kuivu yhtä nopeasti ja saattaa värjätäkkin vaaleita pintoja,,,kyyhkyllä voi pitää orsipaikkojen alla papereita,mutta totuus on että kyyhky kuin kyyhky sotkee ja varsinkin jos kesy semmoinen saat luvan tottua että ulostetta löytyy joka paikasta,vaatteista, kenkien päältä ym,,

        Mutta sekin on vaan niin että linnusta kuin linnusta kyllä tulee kakkaa ympäri asuntoa, pölyä ja sulkia,,,joten on myös oltava valmiina kohtaamaan se tosia että saa päivittäin riehua se rätti kädessä,,,


        Kyyhkyt tykkäävät köpötellä paljon lattialla,ovat myös erittäin uteliaita joten tuskin on mitään paikkaa minne eivät lentäisi,,,,,

        Aikuinenkin naurukyyhky kesyyntyy ajan kanssa, että sen saa kädelle,toki mitä nuorempi sen helpommin kesyyntyy,,


        jos vielä naurukyyhky kiinostaisi,ehdotan että etsit lisää tietoa googlella,,,,,,


      • -M-
        ---------------- kirjoitti:

        juu,sopii vallan mainiosti ekaksi linnuksi ja siinä se hyvä puoli että on suoranokka,eli ei voi tarrata sormeen ja purra pahasti kuin undulaatti tai neitokakadu.

        Jos mietit sukupuolta,suosittelen naarasta,sillä ne hiljaisempia ja kiltimpiä, koiraat saattavat nokkia ja kujertavat paljon,etenkin keväisin kun pesimäaika koittaa saattavat kukkua 24h,,,,,,

        kyyhkyjen ainoa huoli puoli on uloste,se on erillaista kuin esim, undujen,neitojen eli ei kuivu yhtä nopeasti ja saattaa värjätäkkin vaaleita pintoja,,,kyyhkyllä voi pitää orsipaikkojen alla papereita,mutta totuus on että kyyhky kuin kyyhky sotkee ja varsinkin jos kesy semmoinen saat luvan tottua että ulostetta löytyy joka paikasta,vaatteista, kenkien päältä ym,,

        Mutta sekin on vaan niin että linnusta kuin linnusta kyllä tulee kakkaa ympäri asuntoa, pölyä ja sulkia,,,joten on myös oltava valmiina kohtaamaan se tosia että saa päivittäin riehua se rätti kädessä,,,


        Kyyhkyt tykkäävät köpötellä paljon lattialla,ovat myös erittäin uteliaita joten tuskin on mitään paikkaa minne eivät lentäisi,,,,,

        Aikuinenkin naurukyyhky kesyyntyy ajan kanssa, että sen saa kädelle,toki mitä nuorempi sen helpommin kesyyntyy,,


        jos vielä naurukyyhky kiinostaisi,ehdotan että etsit lisää tietoa googlella,,,,,,

        Kyyhkyt tosiaan sopivat kyllä aloittelijallekin. Naurukyyhkyn ohella kannattaa kyllä kerrostalossa miettiä myös vaikkapa timanttikyyhkyä, menee pienempään tilaan ja sotkukin on hieman vähäisempää...
        Toki naurukyyhky on vähän "tukevampi" käsitellä.


      • ei nipotus
        ---------------- kirjoitti:

        juu,sopii vallan mainiosti ekaksi linnuksi ja siinä se hyvä puoli että on suoranokka,eli ei voi tarrata sormeen ja purra pahasti kuin undulaatti tai neitokakadu.

        Jos mietit sukupuolta,suosittelen naarasta,sillä ne hiljaisempia ja kiltimpiä, koiraat saattavat nokkia ja kujertavat paljon,etenkin keväisin kun pesimäaika koittaa saattavat kukkua 24h,,,,,,

        kyyhkyjen ainoa huoli puoli on uloste,se on erillaista kuin esim, undujen,neitojen eli ei kuivu yhtä nopeasti ja saattaa värjätäkkin vaaleita pintoja,,,kyyhkyllä voi pitää orsipaikkojen alla papereita,mutta totuus on että kyyhky kuin kyyhky sotkee ja varsinkin jos kesy semmoinen saat luvan tottua että ulostetta löytyy joka paikasta,vaatteista, kenkien päältä ym,,

        Mutta sekin on vaan niin että linnusta kuin linnusta kyllä tulee kakkaa ympäri asuntoa, pölyä ja sulkia,,,joten on myös oltava valmiina kohtaamaan se tosia että saa päivittäin riehua se rätti kädessä,,,


        Kyyhkyt tykkäävät köpötellä paljon lattialla,ovat myös erittäin uteliaita joten tuskin on mitään paikkaa minne eivät lentäisi,,,,,

        Aikuinenkin naurukyyhky kesyyntyy ajan kanssa, että sen saa kädelle,toki mitä nuorempi sen helpommin kesyyntyy,,


        jos vielä naurukyyhky kiinostaisi,ehdotan että etsit lisää tietoa googlella,,,,,,

        "juu,sopii vallan mainiosti ekaksi linnuksi ja siinä se hyvä puoli että on suoranokka,eli ei voi tarrata sormeen ja purra pahasti kuin undulaatti tai neitokakadu."

        Se että kyyhky ei pure yhtä lujasti kuin koukkunokat ei tarkoita tietenkään sitä, että niiden pitäminen olisi jotenkin helpompaa siltä osin ettei niiden oikeanlaiseen käsittelyyn tarvitsisi panostaa. Koukkunokatkaan eivät pureva pelkästään siksi, että voivat tuottaa pahaa jälkeä vaan esim. siksi ettei niitä osata oikein käsitellä eikä niiden käytöstä tulkita.


      • korjaus,,,,,
        ei nipotus kirjoitti:

        "juu,sopii vallan mainiosti ekaksi linnuksi ja siinä se hyvä puoli että on suoranokka,eli ei voi tarrata sormeen ja purra pahasti kuin undulaatti tai neitokakadu."

        Se että kyyhky ei pure yhtä lujasti kuin koukkunokat ei tarkoita tietenkään sitä, että niiden pitäminen olisi jotenkin helpompaa siltä osin ettei niiden oikeanlaiseen käsittelyyn tarvitsisi panostaa. Koukkunokatkaan eivät pureva pelkästään siksi, että voivat tuottaa pahaa jälkeä vaan esim. siksi ettei niitä osata oikein käsitellä eikä niiden käytöstä tulkita.

        tarkoitin tuolla kommentillani lähinnä sitä,esim. kynsien leikkuuden yhteydessä undulaatti tai neitokakadu puree ja kovaa jos saa sormesta vähänkin otetta,,,

        Minusta on myös turvallista että linnulla on suoranokka,eikä terävää nokkaa

        esim. ihan kesy neitsikka voi napata mielenoikussa vaikka korvasta tai muuta kivaa,,,varsinkin kun ei linnuilla aina joka päivä ole tyyni,varsinkin kevätaikaan saattavat muuttua kenkuiksi,,,ja purra arvaamatta,,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe