KASVATTAJAN MORAALI,

Onko sitä?

Kävinpä taas huvikseni selailemassa Kennelliiton jalostustietojärjestelmää. Ja silmääni pisti eräs(kin) kasvattaja, ulkomuototuomari, joka kasvattaa pienikokoista terrierirotua. Tällä ko. kasvattajalla on puolisen tuhatta rekattua kasvattia. Hän on käyttänyt "jalostukseen" vain muutamaa, todennäköisesti omaa urostaan. Urosten pentuemäärät todella suuria. Samaten yhdistelmien sukusiitosprosentit. Todella monia pentueita/ vuosi, vuosituhannen vaihteessakin n. 14 pentuetta/ vuosi, yht. n. 30 pentua/ v.

Eihän sellaisessa ole enää kyse mistään jalostuksesta, jos vuosi toisensa jälkeen käytetään samoja koiria ja sukusiitosprosentit ovat hurjia? Minulle ainakin tuli tunne lähinnä tehtailusta. Ko. rodun pennut maksavat noin 1500 euroa...

Samaten ihmettelen niitä kasvattajia jotka kasvattavat jopa 5-10 rotua samaan aikaan. Kuinka paljon sellaisilla kasvattajilla koiran saavat hoitoa ja huomiota, mitkä ovat koirien olosuhteet? Uskallan väittää että kukaan (ellei satu olemaan sikarikas) ei pysty menestyksellisesti kasvattamaan montaa rotua samanaikaisesti. Jos tiedätte jonkun joka pystyy siihen, kertokaa ihmeessä minullekin!

13

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitit,aika räikeää on kyllä,sillä lähemmin tarkasteltuna kasvattaja on teettänyt esim sisaruksilla pentuja ja totta on,että joidenkin pentueitten sukusiitos% on jopa yli 26% mikä on kyllä ihan liikaa.Toisaalta suurin osa on 0-5% asteella joka taas on tavallista.Urosten jälkeläismäärä tuntuu suurelta,mutta tuota samaa on havaittavissa lähes joka rodussa...vähänkään menestynyt uros niin pentueita voi olla 10-100.Rahastusta tai ei,en usko että kukaan jaksaa hoitaa kunnolla 14 pentuetta
      vuodessa,en sitten millään =(

• -aloittaja-

kasvattaja ei suinkaan ole ainoa joka tätä harrastaa! Jos olisi joskus aikaa, olisi kiva käydä koko koiranetti läpi ja katsoa kasvattajien "saavutuksia" tarkemmin...

• -aloittaja- kirjoitti:

kasvattaja ei suinkaan ole ainoa joka tätä harrastaa! Jos olisi joskus aikaa, olisi kiva käydä koko koiranetti läpi ja katsoa kasvattajien "saavutuksia" tarkemmin...

Monista,varsinkin pienistä roduista(mun mittapuulla pieni alle 45cm)löytyy näitä,toki monista isoistakin.

• n.sorsa

kyseiseen tuomariin törmännyt, noh ja löytyy jalostusnetistä eräältä erään rodun vuolasvirta palkitun kasvattajan sukusiitos prosenttien kohdalta pahinmillaan 40% ei ole palstalainen kasvattaja ja koirat ei todellakaan ole terveemmästä päästä ei lonkissa ei muutenkaan, mutta se näyttely on tärkeintä ja terveydessä tingitään, et hoh hoh touhulle.

• -aloittaja-

että koiranäyttelyistä on tullut vain pelkkä missikisa! Rotujen ulkomuoto ja terveys menee päin p*****tä, mutta ei se mitään, kunhan koira on saanut pokaaleja ja ruusukkeita....

• n.sorsa
        -aloittaja- kirjoitti:

että koiranäyttelyistä on tullut vain pelkkä missikisa! Rotujen ulkomuoto ja terveys menee päin p*****tä, mutta ei se mitään, kunhan koira on saanut pokaaleja ja ruusukkeita....

käytti nartullaan urosta ja jälkeenpäin kuuli liian myöhään, että uroksen veli puolella oli syntynnyt jälkeläisiä, mitkä osa oli sokeita ja sydänvikaisiakin löytyi, mutta kas kun eräillä on monopooliasema rotujen jalostuksessa hällä väliä rahat pois vain ihmisiltä.

Noh jokaisesta koirasta saa mva jos jaksaa juosta näyttelyissä, meinaappas eräs koiranomistaja kertoi käyneensä liki sadassa näyttelyssä ja enään yksi serti puuttui sai sen vikansakki.

• paivansadeko
        n.sorsa kirjoitti:

käytti nartullaan urosta ja jälkeenpäin kuuli liian myöhään, että uroksen veli puolella oli syntynnyt jälkeläisiä, mitkä osa oli sokeita ja sydänvikaisiakin löytyi, mutta kas kun eräillä on monopooliasema rotujen jalostuksessa hällä väliä rahat pois vain ihmisiltä.

Noh jokaisesta koirasta saa mva jos jaksaa juosta näyttelyissä, meinaappas eräs koiranomistaja kertoi käyneensä liki sadassa näyttelyssä ja enään yksi serti puuttui sai sen vikansakki.

Ihan noinkaan on. Riippunee paljon rodustakin. Minun roduissani on suomessa erinomainen taso ja yleensä näyttelyissä on useita rotunsa edustajia. Eikä ne sertit todellakaan tule lahjaksi ;)

• tanttarainen
        paivansadeko kirjoitti:

Ihan noinkaan on. Riippunee paljon rodustakin. Minun roduissani on suomessa erinomainen taso ja yleensä näyttelyissä on useita rotunsa edustajia. Eikä ne sertit todellakaan tule lahjaksi ;)

johdattelee keskustelua "tiettyyn suuntaan" taas kerran, ei kannata ottaa kovin vakavasti

• n.sorsa
        paivansadeko kirjoitti:

yleinen rotu kyseessä.. Dalluissa on edustus aika suuri näyttelyissä, kärkipäässä, saa olla iloinen jos edes punaisen nauhan saa. Noh meillä on semmoinen keskitason kotikoiran vipeltäjä, mutta kuitenkin niin mukava perheenjäsen, alkukantaisineen vaistoineen. Minä olen saannut muuten semmoisen arpajais sertin aikoinaan.

• Niin.Kaikkea hurjaa sitä löytyy,ihan mistä vaan koirankasvattajistakin.Niinhän se menee.Ja helposti sitten ne hyvät ja vastuuntuntoiset jää myös sen negatiivisuuden alle.

Tosin taas kerran,ostajat ne ratkaisevin tekijä on.Sen toimintaa kannatat,mistä koirasi ostat.Simppeliä.

• pointti on

mutta milläs saat ihmiset tämän tajuamaan!?! Eli ostamalla koiran huonoista oloista tai massakasvattajalta, tuet epäinhimillisen kasvatustoiminnan jatkumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1280
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe