Sängyn sälepohja vs vaneripohja

selkäpoikki

Onko kellään muulla ongelmana, että uuden parisängyn sälepohja "notkuu" niin, että patjat (2kpl 80cm leveitä, myöskin uudet) painuvat kumpikin keskeltä montulle?
Mistä tämä johtuu ja mikä siihen auttaa? Olemme alle 70kg kumpikin ja patjamme ovat ns. kovat, joten ylikuormituksesta ei pitäisi olla kyse.
Auttaisiko jos sänkyyn vaihtaisi säleikön sijasta vaneripohjan? Sängyn keskellä on tukeva rakenne, joten sänky ei notku siitä, vaan kummankin patjan keskeltä.

9

17604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pane

      vaneria, koska ilma ei kierrä ja patjat saattavat homehtua, ainakin ummehtuvat. Katso. voitko ruuvata pitkittäissuuntaiset tuet (esim. 50x50mm soirosta (ohuempikin menettelee) säleiden alle patjojen keskelle. Tämä lienee mahdollista, jos käsitin rakenteen oikein.

      Säleet voivat olla väärinpäinkin, Kaari ylöspäin kuten kaarisillassa, on oikea asento. Sängystä saattaa puuttua keskeltä poikittainen kiristintanko, joka aiheuttaa sen, että säleet notkuvat alaspäin.

      Sänkyä näkemättä esittäisin tällaisia arveluja.

      • paskaa puutakin

        Ei kai nyt kunnon laudat tuollaisesta painosta liikaa notku.


    • mallipuuseppa

      Sälepohjaa mainostetaan kovin, mutta säleiden laadussa tingitään. Vaneripohja toimii aina.
      Itse ihmettelen miksi pitää olla sänky aina patjanpohjalta ilmassa kun se lattiapinnasakin voi olla.

      itselläni jo 20 v ollut sängyn laidan korkeus 200mm eli patjat lähes lattialla kakalossa kehyksien sisällä. 30mm juoksut 6mm vaneripohjan alla ja sängyn reunat lattian saakka eli sängynalle ei mitään voi mennä.
      Kaukalossa ympäri 300mm leveät reunat paitsi päädyssä jossa aikoinaan oli rulolla varustettu viinikaappi yhdelle pullolle ja kahdelle lasille :)...

      Kokeilkaa patjoja pariyötä pelkästään lattialla niin tiedätte onko patjat vai sänky väsähtänyt.

    • KaaretKoholla

      Veikkaisin että olet laittanut sälepohjat väärin päin (eli kaari alaspäin) kun niitten pitäisi olla ylöspäin, jolloin ne toimivat kuten jouset.

    • Muutamia.tehnyt

      Yksi mahdollisuus, että teet paksummat säleet.
      Vaneeripohjaan voit porata jotakin 30 mm:n läpimittaisia reikiä ilmanvihdon parantamiseksi.

    • Suskisuski

      Suunnittelen tehdä laudoista tukevat säleet. En kaipaa joustoa. En ole näppärä käsistäni eli saanko ne laudat kiinnitettyä ohuilla nauloilla? Ruuvaamiseen ei ole kuin ruuvimeisseli, joten ei varmaan onnistu...

      • Kotipuuseppä

        Olen tehnyt lauta"säleitä". Ruuveilla kiinni. Ja akkuporakone ruuvaamaan. Säleisiin porasin ensin reiät, etteivät halkea ruuvatessa.
        Olen tehnyt myös vaneerista. En muista minkä paksuisesta, oliko 6 vai 10 millistä. Jos kovin ohutta niin sitten vaikka pitkittäin 1-2 lautaa syrjälleen tueksi. Ja vaneeriin noin 30 mm reikiä siltä varalta, että ilma pääsee vaihtumaan eikä tule homeita tms. Reikien reunat karkealla hiomapaperilla tylsiksi eli pieni pyöristys. Vaneeria saa määrämittaisena puutavaraliikkeistä. Tämä olisi ehkä vaivattomampi; se säleitten teko ja kiinnitys on suurempi työ kuin luuletkaan.


    • Kitee

      Minun ongelma on silmiä ja ihoa ärsyttävä liima sälepohjassa.

      • barbababax

        Mikä ihmeen liima, säleet laitetaan nitojalla kiinni siihen kangaskaistaleeseen eikä liimalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe