Tarvitsen apuanne

oman asunnon

myyntiin laittamisessa. Tai siis lähinnä mitä papereita isännöitsijältä tarvitsen?

Laitan ilmoituksen nettiin ja yhteydenotoista pidän näyttöjä. Valitettavasti ei ole ketään keltä tähän hätään kysyä, joten turvaudun tänne ;)

En kaipaa ilkeitä vastauksia, vaan ihan reilusti ystävällisiä neuvoja.

Kaupat tulen tietenkin tekemään pankissa.

6

2070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O T O

      Ammattitaitoinen isännöitsijä tietää, mitä tarvittavia papereita saat talosta.
      Jos mahdollista, yritä saada myös huoneiston pohjapiirros. Se ei kuulu tavalliseen
      isännöitsijäntodistukseen, mutta usein se löytyy talosta ainakin jonkinlaisessa muodossa.

      Hanki etukäteen kauppakirjalomakkeita ja mieti valmiiksi, minkälaisiin kauppaehtoihin
      (maksuaika, vapautuminen yms) voit suostua. Käytä omaa vanhaa kauppakirjaasi tukena.

      Onnea myynnille

    • Nämä

      Ainakin seuraavat dokumentit pitää olla:

      - Isännöitsijätodistus
      - Viimeisimmän varsinaisen yhtiökokouksen pöytäkirja mahdollinen ylimääräisen yhtiökokouksen pöytäkirja
      - Edellisen tilikauden tase ja tilinpäätös
      - Edellisen tilikauden toimintakertomus
      - Kuluvan vuoden budjettiesitys

      Ja lisäksi vielä se asunnon pohjapiirros. Ja vielä esittelyihin valmis tarjouslomakepohja. Kauppakirjapohja tulee sitten myöhemmin. Sitä ei tarvitse vielä myyntivaiheessa, vaan vasta sitten, kun se ostaja on löytynyt.

      Noilla nyt ainakin pääsee alkuun

      • : )

        olivat ok ja tarvittavia dokumentteja paitsi ne yhtiökokousten pöytäkirjat.

        Totta kai niitä saa osakas pyytää (kohtuullista maksua vastaan) mutta ne eivät ole julkisia asiakirjoja eikä niissä ole sellaista tietoa jota ostajan olisi välttämätöntä tietää -> tiedettävät päätökset ovat jo isännöitsijätodistuksessa.


    • vai.

      "Valitettavasti ei ole ketään keltä tähän hätään kysyä, joten turvaudun tänne ;)"

      Anteeksi, mutta sinä ja ostaja teette silloin kaupan ja olet tiedotuksestasi täysin itse vastuussa.
      Jos tulee kuten usein jokin joka iskee aina yksityismyyjiin ja sitten löytää vian ja pyytää 20 % hinnanalennusta ja pelottelee käräjillä,
      keneltä siten kysyt apuja ?
      Monella on tuollaiset mielessä jo ostaessaan,
      moni yksityismyyjä hyväksyy tuon hinnanalennuksen, kun vaihtoehtona on vuosien käräjöinti.
      (ja myyjä ei halua kaupastaan muille puhua)


      "En kaipaa ilkeitä vastauksia, vaan ihan reilusti ystävällisiä neuvoja."

      Olisiko ystävällistä kysyä, oletko yleensä asioissa "tuhat taituri" ja kaikki asiat onnistuu parhaiten päin,
      vai miten mut asiasi ovat onnistuneet. ????
      Vai onko sinulla nyt "äkkirikastuminen mielessä"

      "Kaupat tulen tietenkin tekemään pankissa."

      Niin, sinä otat kaikki vastuun,
      tuo pankki vain tarkistaa henkilöllisyydet, muuta vastuuta ei ole.

      • Omansa myynyt

        Kiitos kun oikein välittäjäkin tänne viitsii kirjoitella. Asia on kuitenkin niin, että myyjänä olet aina vastuussa asunnostasi. Välittäjää et saa ikinä vastuuseen mistään ja se on varma!

        Mitään vastuu asioita ei tarvitse pelätä, kun rehellisesti myynti tilanteessa kerrot kaikki pienimmätkin asiat asunnostasi ja yhtiöstä. Kerrot jos yhtiökokouksessa on edes suunniteltu tai harkittu jotain remonttia yms. vaikka siitä ei olisikaan mainintaa isännöitsijän todistuksessa.

        Jos asunnossasi on vikoja kerro ne rehellisesti! Asunto-osakekaupoissa ei välittäjällä tee yhtään mitään se joka väittää toisin on välittäjä.

        Välittäjän voit ottaa jos haluat itse päästä hiukan helpommalla... mutta pitää silti harkita onko se niiden tuhansien eurojen arvoista vai ehkä EI!


      • vai.
        Omansa myynyt kirjoitti:

        Kiitos kun oikein välittäjäkin tänne viitsii kirjoitella. Asia on kuitenkin niin, että myyjänä olet aina vastuussa asunnostasi. Välittäjää et saa ikinä vastuuseen mistään ja se on varma!

        Mitään vastuu asioita ei tarvitse pelätä, kun rehellisesti myynti tilanteessa kerrot kaikki pienimmätkin asiat asunnostasi ja yhtiöstä. Kerrot jos yhtiökokouksessa on edes suunniteltu tai harkittu jotain remonttia yms. vaikka siitä ei olisikaan mainintaa isännöitsijän todistuksessa.

        Jos asunnossasi on vikoja kerro ne rehellisesti! Asunto-osakekaupoissa ei välittäjällä tee yhtään mitään se joka väittää toisin on välittäjä.

        Välittäjän voit ottaa jos haluat itse päästä hiukan helpommalla... mutta pitää silti harkita onko se niiden tuhansien eurojen arvoista vai ehkä EI!

        "Välittäjää et saa ikinä vastuuseen mistään ja se on varma! "

        ei välittäjällä olekaan paljoa vastuuta, lue lakia,
        mutta on "vähän/paljon" ostajia, jotka ostelevat vain yksityisiltä ja aiheuttavat hankaluukisa.

        Vaikka välittäjällä ei paljon ole todellista vastuuta, on heillä auttava mielipide ja pahimmat huijarit he tuntevat ja pahimmat huijarit eivät välittäjältä edes katsomaan mene.

        Usein kuitenkin kannattaa ottaa välittäjä, sillä on paljon rikkaista ja toiselta paikkakunnalta, jotka eivät mitenkään pikkuilmoituksia lue, eivät edes paikallisien välittäjien ilmoituksia.
        Minullekin on sattunut pari joissa on Oulusta ja yleensä kaukaa ostanut opiskelijalleen asunnon, eivätkä ole edes katsoman tuleen, vasta kun 6kk jälkeen ostosta muuttokuorman kanssa. Jopa minä olen pientä remppa tehnyt myynnin jälkeen, yms.
        Monelle ei yksi kympintonni merkitse yhtään mitään, siis kuukauden tulot.

        Useampia asuntoja ovat vuosia ulkomailla olleet, ostaneet meidänkin taloyhtiön 180 asunnoista, kun on samassa asunut 60 vuotta niin kaikki tietää ja tuntee.
        Hekin ovat ostaneet täysin asuntoa katsomatta ja välitysfirma on seuraavaksi teettänyt täysrempan.

        ELI jos asunto on >hyvällä paikalla< jollekin ryhmälle, eläkeläinen, opiskelija, perhe, tms., parhaan hinnan saa varmaan kaukaisimmalta ostajalta,
        paikankunnan tunnetuimmalta välittäjältä, kunhan puoli vuotta odottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe