Poravasara vai iskuporakone

maallikko2

Tarvitsen koneen, että porailen harvakseltaan reikiä ihan kotitarpeeseen. Nyt akuutti tarve on saada hyllykiskoa betoniseinään.

Tuo poravasara on aivan uusi tuttavuus, rautakaupassa kuulin ensimmäistä kertaa koko sanan...

Nyt luin täällä joitakin viestiketjuja, ja jotain käsitystä sainkin asiasta.

Tarvitsen porata sekä betoniseinää että puuta.
Joskus kun olen betonia porannut, taulureiän verran on mennyt ok. Mutta kun oli hyllykiskon poraus, siis ehkä 6 reikää, niin siinähän meinasi mennä ikä ja terveys ja vielä hermotkin... Eli tuossako nyt ilmeni se, että iskuporakone ei ehkä ollut paras vaihtoehto?

Ajattelen periaatteessa, että köyhällä ei ole vara ostaa halpaa. Mutta toisaalta, kun en sitä poraa tai vasaraa paljoa tarvitse, niin onko ihan ok ratkaisu ostaa jokin halppis, jos se sen vähän käytön kestäisi?

No sitten niistä teristä.
Siis onko kahdenlaisia kiinnityssysteemejä? Siitä ei rautakaupan myyjä puhunut mitään... Onko niillä mitä väliä tai eroa, että kumman hankkii? Kestävyys? Toiseen edullisemmat terät?

Vai pitäisikö kuitenkin pyytää joku remonttireiska... tulisi kerralla valmista eikä tarvitsisi miettiä, että minkä kokoisia teriä pitää ostaa...

Toivoisin että joku selventäisi minulle, kiitos kaunis! :)

58

30162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joooo.

      Osta poravasara.iskuporakone on mennyttä aikaa ja tarkoitettu lähinnä muihin porauksiin ja hätätilassa betoniin. Nykyään akkupora ja erillinen poravasara on korvannut iskuporat.
      Poravasara poraa ja iskee isommalla voimalla ja pienemmällä metelillä kuin iskupora. Yleensä niillä voi porata ilman iskuakin mutta ei kuitenkaan kovin kätevästi.
      Poravasaroissa käytetään ns. sds kiinnitystä joka on eräänlainen kuula-ura tai pikalukitus. Poravasaroissa tulee usein mukaan istukka normaalin poranterän kiinnitystä varten.

      40e halpis poravasara on täysin käyttökelpoinen hankinta silloin tällöin tehtävään kairaamiseen varsinkin kiviseinään. Laadunvaihtelua vehkeissä on joten koneita voi joskus joutua viemään takuuvaihtoon. Yleensä kuitenkin antaa täyden vastineen sijoitetulle rahalle.

      • alkup.

        Kiitos vastauksesta.
        Olinkin jo vähän siihen poravasaraan kallistunut ja kävin niitä tänään katselemassa.
        Kuitenkaan siihen halppis-versioon ei tule tavallisen terän istukkaa mukaan, eli hinta nousee (mikäli siihen sen istukan saa ostettua jostain erikseen), tai sitten pitäisi ostaa erikseen akkupora (= vie tilaa säilytyksessä ja maksaakin). Muuten, myöskään rautakaupan laitteeseen, minkä hinta oli 3-numeroinen luku, ei siihenkään tullut mukaan sitä istukkaa vaan olisi pitänyt ostaa erikseen (hintaa muutama kymppi).

        No, nyt kun kaupassa kiertelin ja katselin ja tenttasin myyjää, niin tulin oppimaan, että on erikseen teriä metallille ja betonille. Olin nimittäin luullut, että teriä on olemassa yhdenlaisia teriä puulle ja sitten toisenlaisia kaikelle muulle. Ja kun niitä teriä katselin, niin voi olla niin, että kun olen sitä sementtiä porannut ja minulla on se mielikuva, että siitä ei oikein tullut mitään, niin olen ehkä porannut sitä metalliterällä. Vai vaikuttaako tuo terä miten paljoa sen poraamisen onnistumiseen??
        Nimittäin, jos poraaminen vähän paremmin onnistuisi sillä sementtiterällä, niin ehkä iskuporakone kuitenkin olisi parempi vaihtoehto? Kun kyllä se poraaminen jonkun verran hankalaa ja hidasta saa olla (tarvetta aika vähän), kunhan nyt jotenkin saa porattua. Silloin aikaisemmin vain tuntui, että se reikien aikaansaaminen oli _ihan_ liian työlästä.

        Onpa tämä vaikeaa...


      • joooooo.-
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Olinkin jo vähän siihen poravasaraan kallistunut ja kävin niitä tänään katselemassa.
        Kuitenkaan siihen halppis-versioon ei tule tavallisen terän istukkaa mukaan, eli hinta nousee (mikäli siihen sen istukan saa ostettua jostain erikseen), tai sitten pitäisi ostaa erikseen akkupora (= vie tilaa säilytyksessä ja maksaakin). Muuten, myöskään rautakaupan laitteeseen, minkä hinta oli 3-numeroinen luku, ei siihenkään tullut mukaan sitä istukkaa vaan olisi pitänyt ostaa erikseen (hintaa muutama kymppi).

        No, nyt kun kaupassa kiertelin ja katselin ja tenttasin myyjää, niin tulin oppimaan, että on erikseen teriä metallille ja betonille. Olin nimittäin luullut, että teriä on olemassa yhdenlaisia teriä puulle ja sitten toisenlaisia kaikelle muulle. Ja kun niitä teriä katselin, niin voi olla niin, että kun olen sitä sementtiä porannut ja minulla on se mielikuva, että siitä ei oikein tullut mitään, niin olen ehkä porannut sitä metalliterällä. Vai vaikuttaako tuo terä miten paljoa sen poraamisen onnistumiseen??
        Nimittäin, jos poraaminen vähän paremmin onnistuisi sillä sementtiterällä, niin ehkä iskuporakone kuitenkin olisi parempi vaihtoehto? Kun kyllä se poraaminen jonkun verran hankalaa ja hidasta saa olla (tarvetta aika vähän), kunhan nyt jotenkin saa porattua. Silloin aikaisemmin vain tuntui, että se reikien aikaansaaminen oli _ihan_ liian työlästä.

        Onpa tämä vaikeaa...

        Rautakaupat ei yleensä myy halpis poravasaroita kun panostavat parempaan työkalukantaan. Et tarvi parempaa poravasaraa. Hong kong tms. marsmars.

        Teriä on pääsääntöisesti kivelle, puulle ja metallille ja tietenkin monelle muullekin.
        Betonia porataan kiviterällä joka voi olla pikakiinnityskannalla tai ilman semmoista. Halpisvasaraan sds mene suoraan ja tavallinen paketissa mukana tulevaan tavalliseen istukkaan. Kiviterän tunnet kärjessä olevasta kovametallikappaleesta jota ei ole puu tai metelliporassa.

        Betonia ei kannata porata muulla kuin kiviterällä. Uudehkossa kerrostalossa iskuporakone ei välttämättä saa reikää lainkaan vaikka ois kiviterä. Poravasaran isompi iskuteho auttaa siinä kohtaa.
        Yleisesti ottaen reikien poraaminen kivitalossa ja varsinkin kerrostalossa on harkintaa vaativaa hommaa ettei vahingossa poraa mihinkään semmoseen mihin ei kannattaisi porata.


      • Syväkairaaja
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Olinkin jo vähän siihen poravasaraan kallistunut ja kävin niitä tänään katselemassa.
        Kuitenkaan siihen halppis-versioon ei tule tavallisen terän istukkaa mukaan, eli hinta nousee (mikäli siihen sen istukan saa ostettua jostain erikseen), tai sitten pitäisi ostaa erikseen akkupora (= vie tilaa säilytyksessä ja maksaakin). Muuten, myöskään rautakaupan laitteeseen, minkä hinta oli 3-numeroinen luku, ei siihenkään tullut mukaan sitä istukkaa vaan olisi pitänyt ostaa erikseen (hintaa muutama kymppi).

        No, nyt kun kaupassa kiertelin ja katselin ja tenttasin myyjää, niin tulin oppimaan, että on erikseen teriä metallille ja betonille. Olin nimittäin luullut, että teriä on olemassa yhdenlaisia teriä puulle ja sitten toisenlaisia kaikelle muulle. Ja kun niitä teriä katselin, niin voi olla niin, että kun olen sitä sementtiä porannut ja minulla on se mielikuva, että siitä ei oikein tullut mitään, niin olen ehkä porannut sitä metalliterällä. Vai vaikuttaako tuo terä miten paljoa sen poraamisen onnistumiseen??
        Nimittäin, jos poraaminen vähän paremmin onnistuisi sillä sementtiterällä, niin ehkä iskuporakone kuitenkin olisi parempi vaihtoehto? Kun kyllä se poraaminen jonkun verran hankalaa ja hidasta saa olla (tarvetta aika vähän), kunhan nyt jotenkin saa porattua. Silloin aikaisemmin vain tuntui, että se reikien aikaansaaminen oli _ihan_ liian työlästä.

        Onpa tämä vaikeaa...

        Tarvitaan oikea tekijä ja oikeat työkalut. Siis suunnilleen tällainen nainen:

        https://www.instagram.com/p/-n8kxMnNXK/

        ja tällainen työkalu:

        https://i.ytimg.com/vi/sK6vwVaPO-E/maxresdefault.jpg


    • ZXFR

      elä osta ainakaan Lidl:n poravasaraa, se ei ole mikään poravasara.(se muovinen punainen ison porakoneen näköinen).

      perkele tuli ostettua tyhmyyksissä, paska vekotin.
      iskee milloin sattuu,pelkkänä porana varmaan ihan hyvä, tulee tavallinen 13mm istukka mukana onneksi, muuten oli lentänyt jorpakkoon.

      • tuotteita...

        Miksi et vie takaisin? Minäkin olen hankkinut Lidlistä kaiken näköista ja jos tuote on ollut kelvoton, niin olen palauttanut sen saman tien..
        Nehän antaa useille käyttötavaroille jopa viiden vuoden takuun.


      • toinen,.
        tuotteita... kirjoitti:

        Miksi et vie takaisin? Minäkin olen hankkinut Lidlistä kaiken näköista ja jos tuote on ollut kelvoton, niin olen palauttanut sen saman tien..
        Nehän antaa useille käyttötavaroille jopa viiden vuoden takuun.

        Lidl se punainen poravasara ei ole viallinen vaikka onkin huono. Itellä on samanlainen. Se ei hakkaa kunnolla vaan on aika mieto. Reikiä sillä saa juuri ja juuri porattua mutta piikkaamisessa aivan olematon. Takuut ei koske huonoa tuotetta vaan viallista tuotetta. Se punainen poravasara on huono tuote ei viallinen.


      • fdsvcxvcxvcx
        toinen,. kirjoitti:

        Lidl se punainen poravasara ei ole viallinen vaikka onkin huono. Itellä on samanlainen. Se ei hakkaa kunnolla vaan on aika mieto. Reikiä sillä saa juuri ja juuri porattua mutta piikkaamisessa aivan olematon. Takuut ei koske huonoa tuotetta vaan viallista tuotetta. Se punainen poravasara on huono tuote ei viallinen.

        Mielestäni aika outoa hankkia noinkin vaativaan hommaan kuin piikkaaminen joku halpa työkalu. Tuollaiset on yleensä tarkoitettu siihen, että porataan muutama reikä seinään kotona.


      • Sekundasusi
        tuotteita... kirjoitti:

        Miksi et vie takaisin? Minäkin olen hankkinut Lidlistä kaiken näköista ja jos tuote on ollut kelvoton, niin olen palauttanut sen saman tien..
        Nehän antaa useille käyttötavaroille jopa viiden vuoden takuun.

        JOS tuote on kelvoton?!? Lidlistä puhuttaessa: KUN tuote on kelvoton! Niiden elektroniikka on sutta ja sekundaa.


    • paroni

      Betonin ja kivimateriaalien poraamiseen poravasara on ehdoton valinta. Poravasaroissa on pääsääntöisesti kahta eri teräkiinnitystä, sds ja sds-max, molemmat boschin kehittämiä (ei siis hiltin!!!) ja nykyään standardeja. Alle kuudensadan euron ja viiden kilon poravasaroissa on pääsääntöisesti sds istukka. Näihin istukoihin ei ole olemassa muita kuin betoni teriä. Mutta, on saatavilla lisäistukka johon voi liittää "normaaleja" poranteriä tai vaikka ruuvikiärkiä. Betoniin poratessa halpakin poravasara on pääsääntöisesti parempi kuin kalleinkaan iskuporakone. Johtuu pneumaattisesta iskukoneistosta.

      Mutta. Jos poraat usein myös puuhun ja metalliin tai käytät konetta ruuvaamiseen, tai laastin yms. sekoittamiseen on valinta kaksi-vaihteinen iskuporakone.

      Mitä hinta-laatu suhteeseen tulee. Ostin itse k-raudasta noin viidenkympin poravasaran, joka toimii hyvin. Aloittaessani talonrakennusta ajattelin piiskaavani "halpaa paskaa" oikein kunnolla ja hajottua ostavani kunnon makitan tai boschin. koneella on nyt piikattu rajusti jo yli kuukausi ja tunteja päivässä. Ei suostu saatana hajoamaan..

      • 2010 päivitystä

        No löytyykö markkinoilta poravasaraa jolla voisi porata iskulla tai ilman ja piikata. Eli kaksi istukkaa, normaalit terät sekä SDS terät. Lisäksi tarvitsisin toisinaan paljon vääntöä, eli voisi olla hyvä jos koneessa olisi kaksi vaihdetta. Esimerkiksi isojen ruuvien vääntämiseen ja isojen kruunuterien pyörittämiseen. Olisiko yhtä konetta jolla voisi hoitaa nämä kaikki?


      • varaposara
        2010 päivitystä kirjoitti:

        No löytyykö markkinoilta poravasaraa jolla voisi porata iskulla tai ilman ja piikata. Eli kaksi istukkaa, normaalit terät sekä SDS terät. Lisäksi tarvitsisin toisinaan paljon vääntöä, eli voisi olla hyvä jos koneessa olisi kaksi vaihdetta. Esimerkiksi isojen ruuvien vääntämiseen ja isojen kruunuterien pyörittämiseen. Olisiko yhtä konetta jolla voisi hoitaa nämä kaikki?

        löytyypi, hintaa n. 300.00


      • rbgrgea
        varaposara kirjoitti:

        löytyypi, hintaa n. 300.00

        poravasara on iskupora jolla voi myös piikata. parilla sadalla saa koneen jossa iskuteho vajaa 3 joulee, jolla pärjää kotikäytössä hyvin.


      • Kari789
        rbgrgea kirjoitti:

        poravasara on iskupora jolla voi myös piikata. parilla sadalla saa koneen jossa iskuteho vajaa 3 joulee, jolla pärjää kotikäytössä hyvin.

        Poravasara ja iskuporakone ovat kaksi aivan eri asiaa. Ne ovat rakenteeltaan erilaisia ja samoin teholtaan.

        Hyvää ei yleensä saa halvalla, mutta näissä poravasaroissa se ei päde. Markkinoilla on noin 40 € maksava eri nimillä myytävä laite, jota tässäkin foorumissa on monasti kehuttu.

        Minun laitteeni nimi on Toolmate ja tehoa on noin 700 W. Maksoi Starkilla 35 € vuosia sitten. Sillä on porattu satoja reikiä ja piikattu irti tuhansia kaakeleita ja muita laattoja. Kone on yhä ammattikäytössä ja pelaa hyvin.

        Toiseksi koneeksi kannattaa ostaa vaikkapa DeWaltin akkuporakone. Malli, jossa on 13 mm pikaistukka karalukolla ja 2 Ah:n akut. Hinta 149, joten nämä kaksi saa yhteensä alle 200 eurolla.

        Ja teristä vielä. Esim 6 mm Tamo-merkkinen kivipora sds kannalla maksaa 1,5 - 2 € halpiskaupoissa ja kestää kotikäyttäjän koko iän. Lisäksi tarvitaan 8 mm ja ehkä 10 mm, kotikäytössä tuskin muita.Nämä kaikki saa kympillä, joten terien hinnalla ei juurikaan ole merkitystä. Koko paketti maksaa 200 €.


      • friikki (työkalu)
        2010 päivitystä kirjoitti:

        No löytyykö markkinoilta poravasaraa jolla voisi porata iskulla tai ilman ja piikata. Eli kaksi istukkaa, normaalit terät sekä SDS terät. Lisäksi tarvitsisin toisinaan paljon vääntöä, eli voisi olla hyvä jos koneessa olisi kaksi vaihdetta. Esimerkiksi isojen ruuvien vääntämiseen ja isojen kruunuterien pyörittämiseen. Olisiko yhtä konetta jolla voisi hoitaa nämä kaikki?

        Hyvä kysymys mielestäni!

        Jos en ihan väärin muista, niin jossain AEG:n valmistamassa poravasarassa on kaksi vaihdetta, ja käsittääkseni muutkin haluamasi herkut. (Saattoi olla Metabo, en nyt varma ole kun alkaa olla aikaa kun tuohon törmäsin)

        Vaihtoistukan voi hoitaa sitten SDS-plus -karalla ja istukalla.

        Vähän kömpelöhän tuo on, painonsa vuoksi, mutta voisi toimia yleiskoneena jos sellaisen haluaa.


    • kallentalo

      Kyllä iskuporakoneella betoniin pystyy, jos kysymyksessä on vain jotain"pienimuotoista" työtä. Isompiin töihin poravasara.

    • Kokemusta on

      Valitettavasti tavallinen (harrastelija)iskuporakone ei uppoa nykyaikaiseen kantavaan betoniseinään. Voihan sitä tietysti yrittää jurnuttaa tunnin verran (kerrostalo)naapureiden iloksi. Satunnainen käyttäjä pärjää muutaman kympin halpisvehkeellä ja laite toimii myös piikkaukseen ja tavallisena porana.

      • Anonyymi

        No sinähän nyt vitsin murjaisit! Kyllä iskuporakoneella saa reiän nykyaikaiseen kantavaan betoniseinäänkin.

        Halpisvinkki tuli sulta :)!


    • Aivan sama kummalla

      PAS**AT. Mulla on 3 vuotta sitten ostettu 9,90€ maksanut halpis iskuporakone ja kyllä minä sillä olen seinään, kuin seinään reijät tehnyt ilman suurempaa tuskaa.

      • k-rauta....

        Makita missä kaikki kolme toimintoo oliko joku 160e.
        Sama kone mitä näkee joka toisen putkarin tai raksa äijän kädessä.
        Helvetin hyvä ja kestävä.
        Tietty siinä ei sitä metalli ja puuterien settii ole mukana.
        No toinen vaihtoehto bauhaus dewalt setti 199e tuli mun mielestä se normiteräistukka mukana.


      • petteribehm
        k-rauta.... kirjoitti:

        Makita missä kaikki kolme toimintoo oliko joku 160e.
        Sama kone mitä näkee joka toisen putkarin tai raksa äijän kädessä.
        Helvetin hyvä ja kestävä.
        Tietty siinä ei sitä metalli ja puuterien settii ole mukana.
        No toinen vaihtoehto bauhaus dewalt setti 199e tuli mun mielestä se normiteräistukka mukana.

        Ostin Makitan poravasaran ja olen ollut hemmetin tytyväinen. Menee kovaankin seinään kuin voihin, ei metelöi ja tekee nopeasti pyöreän reiän. Normaali iskuporakoneellakin saa reiän jurnuttamalla naapureiden iloksi ja reikä usein soikean ylisuuri.


      • Anonyymi
        petteribehm kirjoitti:

        Ostin Makitan poravasaran ja olen ollut hemmetin tytyväinen. Menee kovaankin seinään kuin voihin, ei metelöi ja tekee nopeasti pyöreän reiän. Normaali iskuporakoneellakin saa reiän jurnuttamalla naapureiden iloksi ja reikä usein soikean ylisuuri.

        Taitoa vaatii iskuporakoneen käyttö, siinä olet oikeassa.

        Mutta sitä konetta voi käyttää porakoneena sujuvammin kun poravasaraa.


    • Poravasara,.

      Kyllä jokaisella miehellä pitää olla poravasara, sehän on nimenäkin jo niin äijää. Lisäksi pitää olla tavallinen sähköpora ja kunnollinen akkukone.

      En ole käyttänyt iskuporaa kertaakaan sen jälkeen kun ostin poravasaran ja kyse on juurikin sellaisesta halvasta muutaman kympin vehkeestä. Irtoistukkaan en ole juurikaan käyttänyt, se avautuu iskiessä ja tavalliseen poraamisen tavallinen porakone on parempi, tuo iskukone on kuitenkin aika suuri rohjake.

      Akkukone on hyvä olla pienempiin poraustarpeisiin ja ruuvariksi. Jos on paljon käyttöä kannattaa ostaa kunnollinen ja ehdottomasti vähintään kahdella akulla.

      Tavallinen sähkökone ei paljon maksa, se on hyvä olla varalla jos on paljon puuhun poraamista isommilla terillä. Tai jos pitää porata metalliin reikiä. Akkukoineissa ei potku riitä pitkään eikä ehkä kierroksetkaan metallille.

      • Anonyymi

        Juurikin sana siellä tekstissäsi teki sinusta minulle idiootin! En lukenut muuta tekstiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin sana siellä tekstissäsi teki sinusta minulle idiootin! En lukenut muuta tekstiä!

        Nyt luin ja hölmöläisen tekstiähän se oli kaikki muukin: Itsestään selviä asioita kirjoittelet.


    • kalle

      yks merkki puuttuu nimittäin hilti jolla saa reiän kuin reiän betoni seinään

      • Miesvm86

        Hilti on perus kiinakuraa nykyisin. Laatu laskenut aeg :n tasolle. Panasonic taitaa olla sellainen kone jota ei takuuseen lähetellä koska ne eivät rikki mene. Tosin panasonic sitten maksaakin tuplat mihin tahansa muuhun merkkiin verrattuna. Vähän kuin miele pesukoneissa.


    • ilmainen vihje

      Juuri nyt 10/2012 honkkarissa poravasara 30 eurolla. just semmonen ddr-malliinen. mulla on tuommonen ja kestänyt vuosikausia ahkerassa kotikäytössä

    • Järki käteen

      Ihan täytyy näin ammattimaisesta näkökulmasta sanoa, että joka poramallilla on oma tarkoituksensa. (Ajatusleikki: miksi moottorisahaa ei käytetä lautojen katkontaan ja halkaisuun rakennustyömailla vaikka se toimisi siinä tehtävässä?)

      Poravasarat on lähinnä kaikkeen piikkaamiseen ja betoniporauksiin tarkoitettuja möhkäleitä, jotka eivät oikein sovellu mihinkään pikkunäppärään, eivätkä kunnolla ainakaan jatkuvaan "pikkuporailuun".

      Jos liikut työskennellessäsi paljon osta akkuiskuporakone jolla pärjäät lähes hommissa kuin hommissa. Myös pienempi akkuporakone hoitaa poraukset aina 13mm asti kun muistat valita sen 13mm istukalla.

      Jos taas tarvitset poraa verstaalla ja porailet paljon esimerkiksi työpenkissäsi niin hommaa sitten pieni pylväsporakone tarkkoihin porauksiin ja johdollinen iskuporakone nopeisiin ja näppäriin porauksiin, sekä ruuvien kiinnittämiseen. Pylväsporakoneita saa jopa 50eurolla ja samoin iskuporakoneita. Molemmissa on sekä hyviä, että huonoja ja valitsisin aina merkkikoneen. Pylväsporakoneen kohdalla kannattaa vähän paneutua asiaan, sillä halvimmat saattavat olla myös kieroja rungoltaan jolla ei sitten tarkkaa jälkeä tulekaan. Kuitenkin Fermillä on ihan kohtuullinen pylväspora tarjouksessa 50e ja normaalisti 100e. Tämä on ainakin saanut hyvät arvostelut.

      • Järki käteen

        Ja mainitsen vielä, että 13mm istukka ei varsinaisesti rajoita terän halkaisijaa joka voi silti olla vaikka 45mm, mutta ei sillä akkuporakoneella silti aleta metalliin porailemaan reikiä tuollaisilla terillä. 100mm reikäpora saattaa silti upota puuhun.


      • Järki käteen
        Järki käteen kirjoitti:

        Ja mainitsen vielä, että 13mm istukka ei varsinaisesti rajoita terän halkaisijaa joka voi silti olla vaikka 45mm, mutta ei sillä akkuporakoneella silti aleta metalliin porailemaan reikiä tuollaisilla terillä. 100mm reikäpora saattaa silti upota puuhun.

        Kannattaa sitten oikeasti valita merkkikone sen vuoksi, että niissä on jopa 3 vuoden takuu joita nykyään Metabo, Bosch ja Hitachi myöntää ainakin joihinkin tuotteisiinsa. Hitachi myönsi takuun myös akuille! Eli jos kone simahtaa takuuaikana sen voi palauttaa. Bauhauksin takuut on erikseen, taisivat olla jopa 5 vuotta vaikka ois millainen romu kyseessä. Hyviä merkkikoneita myydään nettikaupoissa ja tarjouksissa välillä 50-200e noin budjettiluokassa. Tämmöiset koneet soveltuvat kaikkeen jatkuvaan pikkuporailuun, eli siihen mihin ne on suunniteltu 1-20mm. Puureikäporat on erikseen, ne eivät vaadi koneelta älyttömiä.


      • Vintage-vintilä

      • Poravasarakäteen

        Mösjöö ammattilainen!
        Akkuiskuporakoneella ei ainakaan betoniseinään tehdä kovin suurta reikää. Akkuporavasaralla sen sijaan tehdään. Et olisi ensimmäinen ammattilainen joka kutsuu akkuporavasaraa akkuiskuporakoneeksi...


    • kari789

      Taas mainitaan tuo Bauhausin 5 vuoden takuu. Jos on lukenut ne takuuehdot, niin selviää, että täyden korvauksen saa vain alle 2 vuotta vanhasta koneesta.

    • kari789

      Remonttia olen tekemässä ja naapuriasunnossa remontoidaan myös. Kuulin äänestä, että siellä piikataan laattoja irti poravasaralla. Menin uteliaisuudesta katsomaan, millaisella koneella se tapahtuu, kun itse käytän siihen muutaman kympin halpiskonetta.

      Kaverilla oli myös halpiskone. Oli jo toinen menossa. Ensimmäinen oli kestänyt 10 vuotta.

    • tttttrddd

      Annan tässä oman mielipiteeni. Jos yhden koneen haluaa ostaa niin
      Kyllä se johdollinen 2 vaihteinen porakone jossa on lisänä "iskutoiminto" on monipuolisin.
      tämä pora on hyvä kaikenlaisissa puu,metalli,hionta/kiillotus sekoitustöissä.43mm kaulalla olevan saa kiinni erilaisiin poratelineisiin.
      Betoniin porauskin onnistuu hyvin.Ei niin nopeasti kuin poravasaralla mutta kuitenkin. Terissä on sitten paljon eroja, laadukkaalla betoniterä terällä " esim Hawera merkkisellä vanhaan kovaan kerrostalon seinään tulee yleensä reijät aika nopeasti verrattuna "halpaan"aasialaiseen terään jossa tylsät kovapalat .

      poravarasan isku on täysin erilainen ja pora on suunniteltu vain betonin poraukseen ja kevyeen piikkaukseen, Muihin hommiin se ei oikein sovellu.
      Jos tarvitsee paljon porailla jatkuvasti niin se kannattaa ostaa lisäksi.


      Johdollinen laadukas pora on semmonen perustyökalu joka kannattaa ensiksi hankkia. Lisäillä muita tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Aivan täydellinen analyysi ja neuvo vielä nyt 2022.
        Akkukoneet ovat vieläkin vain "pisnistä" myyjille ja valmistajille ja tyhmille tarkoitettu, jos vähäisestä kotitalouskäytöstä puhutaan.


    • naapureitakinVoiJelpata

      Itse hommasin selllaisen Makita poravasaran, jollainen nykyisin on kaikilla putkireiskoilla. Olen hemmetin tyytyväinen. Aluksi mietin halpiskonetta, mutta ei ole kiva, jos menee esim. kesken mökkikeikan rikki ja homma seisoo siinä. Olen omistanut Makitan perusporan jo 25 vuotta ilman ongelmia, joten merkki oli tuttu ennestään. Poravasara uppoaa todella tehokkaasti erittäin kovaankin seinään ilman kummempaa painamista ja äänikin on paljon miellyttävämpi kuin normaalissa iskuporakoneessa.
      Naapuri kiittää! :)

    • K-Rauta

      Itse ammatikseni myyn työkaluja rautakaupassa, ja aina kun asiakas haluaa tehdä reijän betoniseinään on poravasara varma valinta. Kuten ketjussa jo aikaisemmin mainittu on mikä tahansa poravasara parempi betoniin kuin iskuporakone. Poravasarassa 2 eri kiinnitystä: sds sekä sds-max. Ja jälkimmäinen vain isoimmissa ja järeimmissä poravasaroissa.

      • K-Rauta

        Lisään vielä että kun eletään vuotta 2018, on akkukäyttöiset poravasarat yhtä hyviä kun johdolliset, käytännöllisyydestä puhumattakaan. Lukuunottamatta isoja kombivasaroita.


      • Miesvm86

        Ei kyllä ole. Iskuporakoneella tehdään yleensä sen verran enemmän virtaa kuluttavampia hommia että johdollista versiota voittanutta ei ole.


      • Poravasarakäteen
        Miesvm86 kirjoitti:

        Ei kyllä ole. Iskuporakoneella tehdään yleensä sen verran enemmän virtaa kuluttavampia hommia että johdollista versiota voittanutta ei ole.

        Tarkoitat varmaankin poravasaraa...


      • Poravasarakäteen
        Miesvm86 kirjoitti:

        Ei kyllä ole. Iskuporakoneella tehdään yleensä sen verran enemmän virtaa kuluttavampia hommia että johdollista versiota voittanutta ei ole.

        Ja ainakin oman kokemukseni perusteella kyllä on.


    • Miesvm86

      Jo on juttuja. Perus kotihölmö pärjää oikein hyvin iskuporakoneella ja mihin se betoni olis muuttunut muutamassa vuodessa? Lisäksi iskuporakone on paljon monikäyttöisempi kotikäyttöön. Mihin kotipuuhastelija tarvii poravasaraa? Reijät saa seiniin iskuporakoneella oikein hyvin ja iskuporakoneella pystyy poraamaan kaikkea muutakin. Lisäksi ehdottomasti johdollinen versio. Akut kuoleentuu vuosien saatossa. Äläkä osta mitään halpista, vaan makitan parinsadan kone niin kestää koko elinikäsi.

      • tärkeysjärjestys

        No joo, iskuporakoneella saa reikiä aikaiseksi, mutta parempi tyytyä Ø5-6 mm kokoluokkaan ja terän tulee olla hyvä & hyväkuntoinen. Huonon terän kanssa rupeaa aikaa kulumaan ihan liikaa.

        Mutta, ja tämä on iso mutta. Se iskuporakaan ei saa olla ihan pienimmän pään kone. Muutoin voi tulla edellä esitetty ilmiö eli ei varttitunnissa synny tarpeeksi syvää reikää. Mistä sitten seuraa, että vehje on kaikkeen muuhun kovin kömpelö. Esimerkiksi ruuvinvääntöhommat saa unohtaa ihan kokonaan, koska vehkeessä ei ole säädettävää momenttia, kierrosluku yleensä turhan kova eikä vääntökärkineen melkoisen pitkä vekotin mahdu kaappien yms sisään, kun pitäisi saranoita ruuvailla kiinni yms.

        Eli joka tapauksessa pitää olla pieni akkupora, jossa myös momentin rajoitus ja alennusvaihde, jolloin se on käypänen sekä puun poraukseen että ruuvinvääntimeksi. Akkukaan ei mene tässä huonoksi, koska käyttöä löytyy useamman kerran vuodessa. Huom tässä tosiaan pieni koko on oleellinen juttu, jotta vehkeellä mahtuu askartelemaan ahtaissakin koloissa.

        Kun pieni akkupora on hommattu, niin sitten se kakkoshankinta on jämerämpi iskupora tai poravasara. Eikä tarvi enää surra sitä, että saako siihen poravasaraan puuporan kiinni.


      • Anonyymi
        tärkeysjärjestys kirjoitti:

        No joo, iskuporakoneella saa reikiä aikaiseksi, mutta parempi tyytyä Ø5-6 mm kokoluokkaan ja terän tulee olla hyvä & hyväkuntoinen. Huonon terän kanssa rupeaa aikaa kulumaan ihan liikaa.

        Mutta, ja tämä on iso mutta. Se iskuporakaan ei saa olla ihan pienimmän pään kone. Muutoin voi tulla edellä esitetty ilmiö eli ei varttitunnissa synny tarpeeksi syvää reikää. Mistä sitten seuraa, että vehje on kaikkeen muuhun kovin kömpelö. Esimerkiksi ruuvinvääntöhommat saa unohtaa ihan kokonaan, koska vehkeessä ei ole säädettävää momenttia, kierrosluku yleensä turhan kova eikä vääntökärkineen melkoisen pitkä vekotin mahdu kaappien yms sisään, kun pitäisi saranoita ruuvailla kiinni yms.

        Eli joka tapauksessa pitää olla pieni akkupora, jossa myös momentin rajoitus ja alennusvaihde, jolloin se on käypänen sekä puun poraukseen että ruuvinvääntimeksi. Akkukaan ei mene tässä huonoksi, koska käyttöä löytyy useamman kerran vuodessa. Huom tässä tosiaan pieni koko on oleellinen juttu, jotta vehkeellä mahtuu askartelemaan ahtaissakin koloissa.

        Kun pieni akkupora on hommattu, niin sitten se kakkoshankinta on jämerämpi iskupora tai poravasara. Eikä tarvi enää surra sitä, että saako siihen poravasaraan puuporan kiinni.

        Poravasaraa ei kukaan tarvitse kotitalouskäytössä!

        Noin 30--40 euron iskuporakone on täydellinen valinta. Halvin mahdollinen siis.

        Kaikki akku -jutut voi iskuporakoneiden ja poravasaroiden kohdalla unohtaa.
        Maksavat ja niistä et hyötyä saa.

        Porakoneen ja suuvvinvääntimen pitääkin olla akkutoiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poravasaraa ei kukaan tarvitse kotitalouskäytössä!

        Noin 30--40 euron iskuporakone on täydellinen valinta. Halvin mahdollinen siis.

        Kaikki akku -jutut voi iskuporakoneiden ja poravasaroiden kohdalla unohtaa.
        Maksavat ja niistä et hyötyä saa.

        Porakoneen ja suuvvinvääntimen pitääkin olla akkutoiminen.

        Nuo muutaman kympin iskoporalelut voi unohtaa! Ne on just vehkeitä, millä yhtä 6 mm reikää jyystetään varttitunti!


      • Anonyymi

        Makita on ollut minullakin ja olen tosi tyytyväinen. Johdollinen versio on itselläni toiminut hyvin, koska kämpillä aina pistoke lähellä. Ymmärrän kyllä hyvin sen, että ammattikäytössä ei ehditä pelaamaan jatkoroikkien kanssa ja silloin akkukone on paikallaan.
        Ostaisitko auton, jonka kaasupolkimessa on kaksi asentoa: nolla ja täysillä? Halvoissa poravasaroissa ei ole nopeudensäätöä. Pintatasotteiden läpi ajelen pienemmillä kierroksilla ja kaakeileiden poraaminen täytyy tehdä myös varovasti ilman iskua. Isku vasta sitten päälle, kun on saanut kaakeliin reiän!
        Ensimmäiset reiät tuli kairattua Hiltin isolla poravasaralla Jätkäsaaren satamavarastossa 70-luvulla....


    • Reiska591

      Kyllähän iskuporakone riittää hyvin tavalliselle kotikäyttäjälle mutta voi tulla tilanteita joisa varsinkin ok rakentaja tarvitsee isompaa ja nopeammin ja isompia reikiä tekeviä koneita. Poravasara säästää aikaa kun on paljon tehtäviä läpivientejä ym. Toki voi vuokratakin mutta miksei jos rahaa on ostaisi kunnon poravasaraa jotain Makitaa tms niin ei tarvitse elinaikanaan toista konetta ostaa. niissä on joissain pika istukan vaihtokin joten voi käyttää ihan puuporanakin eli saa tavallisen porakoneen istukan kiinni sds terän tilalle.

    • tarpeenmukaanvehkeet

      Aloittaja lienee saanut jo reikänsä aikaiseksi. Jos tarvitse taululle tai hyllylle kuusi 6-millin reikää vuodessa, pärjää iskuporakoneellakin (ja kasalla poria), varsinkin jos naapurit jaksavat kuunnella vartin, pari. Jos tarvitsee isompia reikiä, tai muutaman kuukaudessa, on poravasara ainoa kelvollinen vehje. Ja tuollaisella poraustarpeella onkin jo ammattilainen valinnut sellaisen.

      Akkukone on kätevä. Mutta tehokas on kallis ja akut aina tyhjiä... Verkkovirralla toimivan johtoa saa kiskoa perässään, mutta piikatessa ei muuta vaihtoehtoa ole. Duunissa kaverit eivät pahoihin paikkoihin kanna pionjäriä, vaan vetäisevät kallioon akkukoneella 20-millisen reiän. Sekin on kyllä kiusallisen hidasta, mutta selkä säästyy.

    • 2000a

      No kyllä luulis että reiät on tehty tän 10v aikana mutta on ne halppis poravasarat kyllä kestäviä hintaansa nähden. Omani ostin joskus 10v sitten 29€ ja aikanaan on sillä laastia sekoitettu tuhansia litroja eikä mukana tulleita varahiiliäkään ole tarvittu.

    • Anonyymi

      Tavallisella iskuporakoneella betonin poraaminen on taitolaji.
      Kyllä se uppoaa silläkin.
      Ei saa heti lähteä liipasin pohjassa vinguttamaan koska silloin polttaa vain terän pilalle.
      Pienillä kierroksilla alkuun ja kunnes alkaa upota voi kierroksia nostaa jolloin seinästä irtoava betoni alkaa jo vähän jäähdyttämää terää.

    • Anonyymi

      Iskulla varustettu akkuporakone riittää 10 millin reikiin betoniin mainiosti. Kokemusta milwaukee ha hikokin akkuiskuporakoneista. Porausaika sama kuin poravasaralla. Ei tule enää mieleenkään käyttää pienehköihin betoniporauksiin isoa kolhoa poravasaraa.
      Iskuporakoneeseen sopii metalli betoni ja puuterät. Sitten kun porataan 12 millin ja isompia reikiä betoniin niin sitten vasta varsinainen poravasara.

      • Anonyymi

        Akkuporakonetta en suosittele. Siinä on se akun lataus ja kolmen tai viiden vuoden päästä ehkä sekään ei auta.

        Mikä siinä akussa on niin seksikästä?

        Mutta poravasaran suhteen olen samoilla linjoilla, vain yli kymppimillisiin ja yli 50 millisiin betoniseiniin sitä ratvitaan.


    • Anonyymi

      > Ajattelen periaatteessa, että köyhällä ei ole vara ostaa halpaa.

      Joskus on, jos poraat harvakseltaan kotona reiän silloin tällöin ei ole mitään järkeä ostaa kallista ammattikonetta, jotka on tarkoitettu päivittäiseen urakkaporaamiseen.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Edelleen reed (deuzer) 620w on aivan huippu. Riittää betoniin ja aktivointiin. 850w on huonompi jossa n 800r/ min

      • Anonyymi

        No just joo, mitähän ajat takaa, siis halusit meille kertoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe