Nyt sanotaan hyvästi...

issu56

tai siis sanottiin jo, eli kesälle. Kaikki amppelit ja muut talvehtivat pihakukat on istutettu ruukkuihin ja nostettu kuistille. Vaan voi härregyyden sentään...se on kuin viidakko, hyvä kun siellä pääsee kääntymään. Isäntäkin tuumas, että voi junalautoja Bergemanin puutarhalla, kun on kukkia poikineen :)).
Kukkatelineeseen ja -laatikoihin hain vanhan tavan mukaan katajanoksia ja väriksi pistin marjallisia pihlajanoksia.
Kun noita kukkia pois otin, niin tuntui ihan siltä, että justiinhan minä ne pihalle pistin ja nyt jo pitää taas ottaa pois.

Miten muilla on syyshommat alkaneet?

12

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin paljon hommaa ole. basilika josta vielä jäi on kuivatettu.persiljat ja tillit on syöty pois sitä mukaa kun ovat kasvaneeet. ruukkukukat jotka on ollut kesän parvekkeella on siirretty sisälle. siinä se.
      muuten kun on pimeät illat alkanut niin on kiva polttaa kynttilöitä ja käpertyä viltin alle lukemaan hyvää kirjaa.
      myöskin leipominen ja muukin ruuanlaitto on syksyisin kivaa puuhaa.

• issu56

leivon pääsääntöisesti leivät, sämpylät, pullat jne. ympäri vuoden...
        Kesällä menee pääsääntöisesti grillauksen puolelle meillä ja syödäänkin aina pihalla, mutta näin syksystä alkaakin jo se tavanomainen hellan ääressä kykkiminen.
        Heh, eikä mun mielestä näissä mun syyshommissa paljon hommaa ole.

• issu56 kirjoitti:

leivon pääsääntöisesti leivät, sämpylät, pullat jne. ympäri vuoden...
        Kesällä menee pääsääntöisesti grillauksen puolelle meillä ja syödäänkin aina pihalla, mutta näin syksystä alkaakin jo se tavanomainen hellan ääressä kykkiminen.
        Heh, eikä mun mielestä näissä mun syyshommissa paljon hommaa ole.

leivon silloin kun saan inspiraation. näin syksyllä tuntuu mukavalta kesän jälkeen.
        kesäisin leivon vaan jonkun kakun tai piirakan silloin tällöin. liian kuumaa touhua.
        en muutenkaan leivo enään leipiä useinkaan. viimeksi kokeilin tehdä rieskoja muussista jossa oli perunaa, porkkanaa ja palsternakkaa. tuli ihan hyviä.
        kesäisinhän sitä tahtoo olla ulkona mahdollisemman paljon ja varastoida aurinkoa talven varalle ;-))))

• issu56
        majorica kirjoitti:

leivon silloin kun saan inspiraation. näin syksyllä tuntuu mukavalta kesän jälkeen.
        kesäisin leivon vaan jonkun kakun tai piirakan silloin tällöin. liian kuumaa touhua.
        en muutenkaan leivo enään leipiä useinkaan. viimeksi kokeilin tehdä rieskoja muussista jossa oli perunaa, porkkanaa ja palsternakkaa. tuli ihan hyviä.
        kesäisinhän sitä tahtoo olla ulkona mahdollisemman paljon ja varastoida aurinkoa talven varalle ;-))))

ja se kesällä ulkonaolo näkyy myös värinä iholla heh.
        Vaan kyllä sitä aina jonkun raon keksii, missä tehdä myös niitä sisähommia. Pakkohan se on, sillä eihän mitään voi jättää tekemättä ja toivoa, että kaikki valmistuu ihan itsestään...

• molossi

Pikkuhiljaa,mutta roikun silti epätoivoisesti vielä kesässä.Sen verran myöte annoin,että tänään istutin muutamien kesäkukkien tilalle kanervia,kun oli niin pahuksen komeita saatavilla.
      Ensin piti samalla laittaa kaikki kesäkukat veks,mutten taaskaan raskinut.Tuossa ne nyt kuistilla nököttää vielä.Onneksi on tullut istuteltua noita myöhäisperennojakin,ne kun vielä tuota kesää antaa kukinnoillaan.

• issu56

ne myöhään kukkivat perennat ja ruusut piristävät ja samoin ne pitkään kukkivat yksivuotisetkin. Pari ihanuutta jos mainitsisin, niin keltapäivänsää ja kesämalvikki...aivan hurmaavia.
        Vaan ruusut ne vauin kukkii edelleenkin ja pukkaavat uusia nuppuja edelleenkin...ihan uskomatonta...joskus muinoin oli lumi jo maassa tähän aikaan ja lumisota oli kovasana :).

• oon kärrännyt puolet jättibalsameista, siivonnut karviaispuskat ja keltaisen vadelman.
      Keijunmekon ja kesäkoisot oon pelastanut kuistiin jo muutama päivä takaperin.
      Terassilta muratit ja palmut muuttivat sisälle ennen pakkasöitä.
      Terassin kukkalaatikoista osa on tyhjennettynä mutta parissa laatikossa yhä orvokit kukkivat niin nätisti että saavat olla.

Tarha-alpit pitäis kyllä jo siivota pois mutta kokeilen kypsyvätkö niiden siemenet jos annan olla vielä muutaman viikon.

Pelargoniat pitää kerätä kellariin lähipäivinä, samaten daalianjuurakot.

• issu56

toivottavasti nyt pysyy yön lämpöasteilla, sillä olen täysin unohtanut yhden...sen kelloköynnöksen.
        Aika surkean näköisiä olivat balsamit, joten saivat kyytiä ne tänään muiden hommien sivussa :).
        Tarha-alpeihin en vielä ole koskenut, kun kukkivat edelleen samoin kuin alppitatarkin.

Mistä ihmeestä löydät tarha-alpin siemenet? Niin kauan kuin meillä on tuota ollut, niin en siemenen siementä ole missään koskaan nähnyt.

• issu56 kirjoitti:

toivottavasti nyt pysyy yön lämpöasteilla, sillä olen täysin unohtanut yhden...sen kelloköynnöksen.
        Aika surkean näköisiä olivat balsamit, joten saivat kyytiä ne tänään muiden hommien sivussa :).
        Tarha-alpeihin en vielä ole koskenut, kun kukkivat edelleen samoin kuin alppitatarkin.

Mistä ihmeestä löydät tarha-alpin siemenet? Niin kauan kuin meillä on tuota ollut, niin en siemenen siementä ole missään koskaan nähnyt.

ei tunnu siltä että pakkasta olis tulossa,mittarissa 6 eli vain asteen pudonnut päivälämpötilasta.

Mulla on kelloköynnökset pihalla myös, en tiedä ottaisinko kokeeksi yhden sisälle vai kylvänkö keväällä uusiksi.
        Toki sen vois kaivaa maasta ja leikata kohtuullisen matalaksi niin olis helpompi säilyttää, jostain luin että ei haittaa jos sitä leikkaa mutta saattaa olla väärä tieto.

Kukkiko sun jättibalsamit vielä, mulla kukki mutta ovat niin räjähtäneen näköisiä että päätin niiden kesän olevan ohi.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

ei tunnu siltä että pakkasta olis tulossa,mittarissa 6 eli vain asteen pudonnut päivälämpötilasta.

Mulla on kelloköynnökset pihalla myös, en tiedä ottaisinko kokeeksi yhden sisälle vai kylvänkö keväällä uusiksi.
        Toki sen vois kaivaa maasta ja leikata kohtuullisen matalaksi niin olis helpompi säilyttää, jostain luin että ei haittaa jos sitä leikkaa mutta saattaa olla väärä tieto.

Kukkiko sun jättibalsamit vielä, mulla kukki mutta ovat niin räjähtäneen näköisiä että päätin niiden kesän olevan ohi.

näköisiä kukkia niissä oli, mutta kun varret oli selvästikin jo kylmettyneitä..."kylmänpanemia", niin eikun pois vain.
        Vaan ne siemenet...???

• issu56 kirjoitti:

näköisiä kukkia niissä oli, mutta kun varret oli selvästikin jo kylmettyneitä..."kylmänpanemia", niin eikun pois vain.
        Vaan ne siemenet...???

jos vain suinkin ehdin tutkin sitä tarha-alpien siemenasiaa, mä luulisin ainakin että se jonkinlaiset siemenet tekee niinkuin suurinosa kukkivista kasveista.

• issu56
        Haukullinen kirjoitti:

jos vain suinkin ehdin tutkin sitä tarha-alpien siemenasiaa, mä luulisin ainakin että se jonkinlaiset siemenet tekee niinkuin suurinosa kukkivista kasveista.

mutta joko olen ollut liian aikaisessa tai sitte liian myöhäisessä vaiheessa niitä siemeniä etsiskelemässä, sillä en niitä koskaan ole löytänyt. Heh tai sitte olis aika päivittää klasit :)).

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5187
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2179
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1907
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe