Kumpi voittaisi, auto vai moottoripyörä jos ajaisivat radalla kilpaa Suomessa ja kumpikin olisivat katukäyttöön laillisia renkaineen kaikkineen?
Auto vs mp
32
4844
Vastaukset
- Turo--lnkeri
Riippuu radasta. Jollain crossiradalla tuskin autosta on vastusta, mutta muuten useimmissa tapauksissa auto voittaisi.
- R1R6R
en kyl usko että ois saumoja autolla jos ajetaan asfaltti radalla ja kummatki o katulaillisii
- hah
ei pyörälle ole vastusta, niin kaukana ovat tehot toisistaan, mutta mitä mutkaisempia radat ovat ja laitetumpia autot, sitä enemmän kuppi kallistuu autojen hyväksi.
- joku le mans auto
todennäköisesti voittaisi, kiitos ajettavuuden kaarteissa.
Muut autot häviää.- Formula-Renault pesee mopot
Ei siinä mitään formulaykkösiä tarvita. Suomessa jo formula-rellut pyyhkii mopoilla ahteriaan.
4-pyörää ja dounforssi niin ei tarvita edes älyttömästi konetehoja kun alkaa 2-pyöräiset jäämään mutkateillä.
- Turo--Inkeri
voittaisi, jonka kuljettaja olisi nopeampi. Mutta jos oletetaan että on samantasoiset kuskit, ja myös samanhintaiset laitteet, niin mp.
- muuta..
poikani mopo maksaa samanverran kuin papan traktori!
- Turo--lnkeri
Eipä ole montaa päivää, kun hävityn vänkäyksen päätteeksi lupasit olla ottamatta kantaa yhteenkään kommenttiin, jota ei ole kirjoittanut rekisteröitynyt kirjoittaja.
No ei se mitään. Ei kukaan alunperinkään uskonut, että voisit pitää puheitasi. - bemulla
Turo--lnkeri kirjoitti:
Eipä ole montaa päivää, kun hävityn vänkäyksen päätteeksi lupasit olla ottamatta kantaa yhteenkään kommenttiin, jota ei ole kirjoittanut rekisteröitynyt kirjoittaja.
No ei se mitään. Ei kukaan alunperinkään uskonut, että voisit pitää puheitasi.näin pahasti hävitty vääntö?
Ei uskalla orgissa enää ääntään orottaa, mut täällä leikkii Miestä?
- mcautoilija
http://www.youtube.com/watch?v=EeP0_aLvc0I
Siinä parinsadantonnin auto ja parin kympin mp ja mp vie. Ei tarvi kauaa miettiä kun osaa päätellä että miten kävisi vaikka 15ke tonnikyykky ja 60ke evo-mitsubishi tai joku vastaava. Jo viiden tonnin 90-luvun lopun kuussatanen jättää tuollaiset haistelemaan pakokaasuja.
MP! - matula
Tuollaiseen kysymykseen ei ole suoraa vastausta, mutta kannattaa vertailla eri ratojen eri ajoneuvoilla ajettuja kierrosaikoja. Vielä kun muistaa eri lajien erilaiset rengasmääräykset ym. ym.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että esim. Mitsun uudemmat Evot menevät mutkatiellä menojaan jos puikoissa on yhtään rattimiestä. Aikojen perusteella radalla on aika tasaista kilpaa vakiorenkailla...- Turo--Inkeri
mutta johtuu kyllä suurimmaksi osaksi siitä, että autoa voi käytännössä kadulla viedä kovaa huomattavasti helpommin kuin moottoripyörää. Harva mp-kuski on niin hullu, että ajaisi kadulla aivan limitillä. Mutta jos mennään radalle ajamaan, laittaen viivalle joku sm-tason superbikekuski, ja sm-tason kilpa-autokuski, todella harvalla autolla pärjätään pyörälle.
Mites olisi vaikkapa Ducati 1098R, josta irtosi Performancebikesin testissä 167 heppaa (huom takapyörältä!), eli 2hv enemmän kuin samassa testissä olleesta ZX10R:stä, ja vääntöä sitten jo vähän perkeleesti enemmän (Ducati on 1200-kuutioinen). Alustakin on aivan parasta mitä kaupasta saa. Tällainen alle, ja joku Vehniäinen tai V.Kallio ohjaimiin, ja jotta peli on reilu, autolle hintakatoksi sama kuin pyörällä (50.000 eur).
Kyllä veikkaan, että rata kuin rata Suomessa, niin pyörä tekisi kaulaa sekuntikaupalla. - mä kyllä
Turo--Inkeri kirjoitti:
mutta johtuu kyllä suurimmaksi osaksi siitä, että autoa voi käytännössä kadulla viedä kovaa huomattavasti helpommin kuin moottoripyörää. Harva mp-kuski on niin hullu, että ajaisi kadulla aivan limitillä. Mutta jos mennään radalle ajamaan, laittaen viivalle joku sm-tason superbikekuski, ja sm-tason kilpa-autokuski, todella harvalla autolla pärjätään pyörälle.
Mites olisi vaikkapa Ducati 1098R, josta irtosi Performancebikesin testissä 167 heppaa (huom takapyörältä!), eli 2hv enemmän kuin samassa testissä olleesta ZX10R:stä, ja vääntöä sitten jo vähän perkeleesti enemmän (Ducati on 1200-kuutioinen). Alustakin on aivan parasta mitä kaupasta saa. Tällainen alle, ja joku Vehniäinen tai V.Kallio ohjaimiin, ja jotta peli on reilu, autolle hintakatoksi sama kuin pyörällä (50.000 eur).
Kyllä veikkaan, että rata kuin rata Suomessa, niin pyörä tekisi kaulaa sekuntikaupalla.hakkaan keikki teidät fillarillaki
- matula
Turo--Inkeri kirjoitti:
mutta johtuu kyllä suurimmaksi osaksi siitä, että autoa voi käytännössä kadulla viedä kovaa huomattavasti helpommin kuin moottoripyörää. Harva mp-kuski on niin hullu, että ajaisi kadulla aivan limitillä. Mutta jos mennään radalle ajamaan, laittaen viivalle joku sm-tason superbikekuski, ja sm-tason kilpa-autokuski, todella harvalla autolla pärjätään pyörälle.
Mites olisi vaikkapa Ducati 1098R, josta irtosi Performancebikesin testissä 167 heppaa (huom takapyörältä!), eli 2hv enemmän kuin samassa testissä olleesta ZX10R:stä, ja vääntöä sitten jo vähän perkeleesti enemmän (Ducati on 1200-kuutioinen). Alustakin on aivan parasta mitä kaupasta saa. Tällainen alle, ja joku Vehniäinen tai V.Kallio ohjaimiin, ja jotta peli on reilu, autolle hintakatoksi sama kuin pyörällä (50.000 eur).
Kyllä veikkaan, että rata kuin rata Suomessa, niin pyörä tekisi kaulaa sekuntikaupalla.Partanen oli pyörällä kiskonut Ahveniston 1.25 aikoihin ja merkkiluokkien sekä harrasteluokkien autoilla on ajeltu 1.28-1.35 aikoja keleistä riippuen.
Tuolla perusteella pyörä olisi nopeampi, no toisaalta ratakuski on muistaakseni vetänyt radan 1.16 oikealla kilpuriautolla.
Mutkatien Evoarvioni perustan siihen, että autolla on, kuten kirjoititkin, niin naurettavan helppoa ajaa kovaa verrattuna pyörään. Lähes kuka tahansa uskaltaa repiä autolla sisäojia käyttäen kun taas äärimmäisen harva osaa käyttää pyörän kaikki ominaisuudet.
Ja kun alkuperäinen kysyjä vaikuttaa asettelusta päätellen olevan allekirjoittaneen tavoin sangen tavallinen kahvankääntäjä, niin sen asetelman huomioiden hyvä tehokas auto on vaarallisen nopea vastus. Varsinkin pimeällä ts. vieraalla mutkatiellä ja jopa radalla jossa pyörän kanssa ottaa paljon isommat riskit kuin autolla.
Tuosta tullaankin aasinsillan kautta tärkeään asiaan. Aivan liian moni motoristi ajaa aivan kamalasti liian tehokkaalla pyörällä josta ei sitten osaa ottaa irti kuin pienen osan kapasiteetista. Eikä sitten opikaan kun jo alusta alkaen pyörä vie miestä... - R1R6R
matula kirjoitti:
Partanen oli pyörällä kiskonut Ahveniston 1.25 aikoihin ja merkkiluokkien sekä harrasteluokkien autoilla on ajeltu 1.28-1.35 aikoja keleistä riippuen.
Tuolla perusteella pyörä olisi nopeampi, no toisaalta ratakuski on muistaakseni vetänyt radan 1.16 oikealla kilpuriautolla.
Mutkatien Evoarvioni perustan siihen, että autolla on, kuten kirjoititkin, niin naurettavan helppoa ajaa kovaa verrattuna pyörään. Lähes kuka tahansa uskaltaa repiä autolla sisäojia käyttäen kun taas äärimmäisen harva osaa käyttää pyörän kaikki ominaisuudet.
Ja kun alkuperäinen kysyjä vaikuttaa asettelusta päätellen olevan allekirjoittaneen tavoin sangen tavallinen kahvankääntäjä, niin sen asetelman huomioiden hyvä tehokas auto on vaarallisen nopea vastus. Varsinkin pimeällä ts. vieraalla mutkatiellä ja jopa radalla jossa pyörän kanssa ottaa paljon isommat riskit kuin autolla.
Tuosta tullaankin aasinsillan kautta tärkeään asiaan. Aivan liian moni motoristi ajaa aivan kamalasti liian tehokkaalla pyörällä josta ei sitten osaa ottaa irti kuin pienen osan kapasiteetista. Eikä sitten opikaan kun jo alusta alkaen pyörä vie miestä...... kaikesta huolimatta voittavani auton kuin auton suomalaisella moottoriradalla. Radat vastaavat katuolosuhteita kohtuullisen hyvin. Autolla ei olisi vastusta, edes minulle.
- helppo sillä on...
mä kyllä kirjoitti:
hakkaan keikki teidät fillarillaki
...ihmisiä hakata. huiskippa jollain tonnisella...autosta puhumattakaan.
- 600:set mopot
R1R6R kirjoitti:
... kaikesta huolimatta voittavani auton kuin auton suomalaisella moottoriradalla. Radat vastaavat katuolosuhteita kohtuullisen hyvin. Autolla ei olisi vastusta, edes minulle.
jää jalkoihin jopa maantiellä.
- mp.........
moottoripyörällä ajo vaatii taitoja kun taas autolla radalla on enemmän akkojen hommaa,ja eihän akat uskalla tehokkaaalla mp:llä ajaakkaan.
Jos radalla ei ole paljoa jyrkkiä mutkia ei näillä suomen vakioautoilla ts. 300hp ole kyllä jakoa. Mutkainen rata eri juttu.
- JOHTOON
NIIN MOTORISTI EI USKALLA YRITTÄÄ OHI.
- R1R6R
...ohittamisessa muka ihmeellistä. Siitä vaan ajaa ohi ja jatkaa matkaansa. Kilpa-autojen kanssa asia ehkä toinen, mutta kaikki katuautot ovat pyörille paperia radalla.
- varmasti kaikki pyörät
Jos oletetaan että teho/paino suhde on sama molemmissa siis autossa ja prätkässä niin auto vie varmasti. Kyllähän joku f1 vie motogp luokan pyörää kuin märkää rättiä. Ei 2 pyörää pärjää ikinä neljälle pyörälle pidossa. Olkoon mitä videoita vaan. Suomen oloissa riittää joku 2 litranen gti hakkaamaan ainakin meitsin omalla 600 giksulla kun ikinä en o radalla ajanut. Mitä vittua on katulailliset autot? Ei noi nykyiset katulailliset rr pyörät ole kadulle edes tarkoitettu vaan radalle. Suurin osa niiden kanssa kadulla silti pärrää. Ottakaas joku veyroni tai 9 ff porcshe kisaamaan jotain kawan er 6:sta vastaan.
- realisti33
Mikäli kuskeilla on edes jonkinlainen käsitys siitä miten radalla ajetaan niin useimmissa tapauksissa mp voittaa auton.
Olisihan se tietysti kiva kokeilla, itsekin... Vaikka siten että halukkaat ajaa eri aikaan radalla samoissa olosuhteissa tai vaikka samaan aikaan.
Kuitenkin turvallisesti, eli siten että ajoneuvot eivät kohtaa, siis ohita toisiaan.
Tuollainen kisa on jo kalentereissakin joten sinne vaan Alastaron radalle 18.-19.7.2009 katsomaan miten pyörä pärjää vai pärjääkö?? Vastassa kun taitaa olla aika nopeita autoja...
Hieno homma että tällainen on saatu järjestettyä.
Nyt monella autopalstalla ollut keskustelu aiheesta saa vähän lisää faktaa alleen kaikkien youtube -videoiden lisäksi, onhan siellä youtubessa se 2008 ajettu rata-audi vs Yamaha R6 Alastarolta... Sekin taisi olla aika tasainen ja kova vääntö.
Kovasti useimmat automiehet vannoo ajotaitoon, mutkanopeuksiin ja parempaan pitoon, ja sitten mahdollisen tappion kohdatessa he vetoavat teho/paino-suhteeseen ja muihin seikkoihin.
Ainahan noita seikkoja löytyy, mutta olisi kiva päästä testaamaan...
Itse olen ajellut mp:llä eri radoilla jo useampia kertoja ja koen sen aivan mielettömän hauskaksi ja opettavaksi. Vaikka pyörä ei vetomiesten vaatimuksia täytäkään. Pyörän specsit
merkki&malli Kawasaki ZR-7 vm 2000
Teho(viritetty:) n.70 hv takarenkaalla koneteho 78hv (mitattu 2009)
Paino ajossa n.230kg minä ajovarusteissa = n. 320kg
Kone on 70-luvun lopulta ilmajäähdytteinen rivi4... Hurja peli... :)
Toiset haukkuu malmikasaks toiset höyryveturiks, ota noista selvää.
Joka tapauksessa tuossa on n. 0,22hv / kilo tai yhdellä hevosella noin 4,5kg...
Eli 1600kg autossa pitäisi olla 350hv?
Siis ihan tavallinen sporttinen perheauto riittää voittamaan teho/painosuhteen.
-Real- - maailmassa
Auto voittaa kaikki,todellisessa elämässä homma onkin sitten eri juttu.Tietysti
on henkilöitä jotka ovat alalla kun alalla hoippuhenkilöitä,eri foorumeilla ollaan
saatu pitkin syksyä ja kevättä lukea erään edesottamuksia,mutta jokainen niistä on päättynyt sulaan
mahdottomuuteen,nyt vaan odotellaan missä tuo täydellinen henkilö jälleen
putkahtaa suuren yleisön valokeilaan.Rallipuolen nyhveröt vaviskaa sillä his masters
gaming very soon. - Tämmöistä!
Auto vie mutka tiellä! se on ihan selvä asia kahdella pyörällä ei pysty mutkaan niin kovasti kääntymään kuin neljällä renkaalla. suorainen ja vähän mutkainen niin pyörä vie !
- 1300cc-T
Kyllä vaaditaan todellinen urheiluauto että auto pärjää moottoriradalla pyörälle kuten seuraavasta videosta voit päätellä. Tavallisella tautolla ei ole mitään jakoa tehokkaalle sporttipyörälle,ei mutkaisella tiellä eikä huipuissakaan!
Auto vs. pyörä==>> http://suomimoto.fi/index.php?do=/Jukka_Relander/video/auto-vs-mp/ - niin ja näin.
kattokaa siitä niin ei tartte kinata .AUTOT. F 3 Teemu Tanninen PFKK Dallara 1994 1:04.227 29.6.2003
Formula Renault Bottas Valtteri LAHDFK Tatuus FR2000 1:04.629 12.5.2007
Formula Light Vladimir Semenov ZyXEL Racing TeamDallara F307 1:04.714 10.8.2008
Radical Emma Kimiläinen AL-Hki Radical 1:05.969 12.5.2007
GT Petri Lappalainen FK-K Porsche 911 GT3 R 1:09.164 14.8.2010
Formula Ford Antti Buri 500-K Mygale SJ08 1:09.764 13.8.2010
Super Saloon Kalle Sarlin TerUA Ford Escort Cosworth 1:11.942 14.7.2001
Avoin luokka Jari Kämäräinen KiuUA Lancia 037 1:13.229 10.8.2008
Super Touring Alexander Lvov Colden Motors Honda Civic Type R 1:14.347 10.8.2008
Sport 2000 Pekka Pohjanperä LuPäSUA Honda Integra Type R 1:16.191 29.6.2003
Honda Challenge Vladimir Udalenkov Neva Motorsport Honda Civic Type R 1:18.586 13.8.2010
Fiat Uno Turbo Jonas Ahola NSB-86 Fiat Uno Turbo i.e 1:19.095 26.5.2001
Touring Saloon Harri Horto KotkaUA BMW 320i 1:19.138 15.9.2002
Lada Jukka Inkiläinen HmlUA Lada 1600 1:19.206 26.5.2001
Legends Sami Erkkilä FinnAK Ford 34 Sedan 1:19.521 13.9.2008
Legends Mekaanikot Toni Saarinen Ford -34 Sedan 1:20.297 19.9.2009
BMW Exterme 1 tunti Kari Grönthal/Veli-Matti Jalonen NuUA BMW 325i 42 kierr 1:22.268 10.8.2008
Porsche Sports Erkka Suominen PRCF Porsche 911 GT3 Cup 1:13.386 13.8.2010
Saab Kai Repo EPUA Saab 900 Turbo 1:22.592 15.9.2002
Mini Tonni Janne Havinen VUA Minitron Mini 1:26.865 7.6.2009
Vakio 1600 Aku Pellinen ATAK/UA Alfa Romeo 147 1:27.246 13.8.2010 MOOOTTORIPYÖRÄT: Nordic Superbike Vesa Kallio ValkMK KTM 1:07.647 24.5.2009
Superstock 600 Erkka Korpiaho TMK Triumph 1:08.748 24.5.2009
GP 250 Vesa Kallio ValkMK Yamaha 1:09.016 12.8.2001
Sivuvaunut Pekka Päivärinta/Topi Tala KerMoKe/ Suzuki 1:09.257 24.5.2009
Supersport Erkka Korpiaho TMK Suzuki 1:09.330 6.7.2003
Superbike B Jarmo Ylijoki HelRC Suzuki 1:10.090 23.5.2009
Supersport B Ville Kyynäräinen WCRC Yamaha 1:10.124 22.5.2010
Jokamiesluokka Markus Raimi TMK Yamaha R1 1:10.933 26.7.2009
GP 125 Mika Kallio ValkMK Honda 1:11.377 12.8.2001
Free For All Timo Hietanen TMK Suzuki 1:11.399 6.7.2003
STD 600 Vesa Kallio ValkMK Suzuki 1:11.422 2.7.2005
B 250 Jari Aromaa OrMK Honda 1:13.198 7.7.2002
B 125 Mikko Kyyhkynen MRC Honda 1:14.108 7.7.2002
Ducati-cup Jarno-Petteri Parviainen SaMK Ducati 1:15.176 2.7.2005
Classic-TT Harri Loponen TMK Suzuki 1:18.054 23.5.2010
SSC Antero Vesterinen SVKMK Yamaha 1:20.192 23.5.2009
Classic SV Pekka Kärävä/Jari Räihä LrMP Suzuki 1:49.995 11.8.2001
Endurance Jarno-Petteri Parviainen / Tuomas Järvinen SaMS / PeiMK Kawasaki 1:10.899 23.7.2006
Endurance 200 Miles Raimo Kesseli / Janne Vesterinen 123 kierrosta kokonaisaika 2:37:34.640 23.7.2006- Österreichring
Mukava olisi tietää missä nämä ajat on ajettu??? Olisi myös mukava saada esim. Moto-GP-pyörien aikoja ko.radalle koska se olisi OIKEA vertailukohta ylläolevan listan nopeimmille "autoille" jotka ovat siis täysverisiä tehdasformuloita. Jos nopein FORMULA-luokan auto on vain n.neljä sekunttia Nordic Superbike-luokan pyörää nopeampi voi vain kuvitella mikä aika olisi mottoripyörien "formula-luokan"-pyörän eli siis MotoGp-pyörän aika. Sen suorituskyky kun on jokseenki eriluokkaa kuin "Superien"!!!
Kyllä ylläoleva auto vs. pyörä antaa paremman kuvan auton suorituskyvystä suhteessa pyörään koska molemmat ovat katulaillisia,molempia ajaa kuljettaja joiden kokemukset ovat suurinpiirtein samanlaiset eli rataa on kierretty runsaasti muttei kumpikaan ole minkään tallin kilpakuljettaja eli ajokkia ei ole valmistettu juuri hänelle. Molemmat ajokit voi ostaa kaupasta kuka tahansa jos rahat riittää.
- Ex Köröttelijä
Jaahas!
Itsellä ollut jokunen nopea pyörä,siis huippunopeudeltaan,useita kertoja päässyt ajamaan myös oikeesti mutkissa nopeita pyöriä...koskaan ei ole ollut hilloa tarpeeksi nopean auton hankkimiseen,jolla olisin edes itseni pystynyt mutkatiellä,moottoripyörään verraten päihittämään!- Bandit 1200
Ihmeesti omassa "siviili" pyörässä kahdella lämpimällä ja pehmeällä renkulalla riittää pitoa! Ei mitään jakoa ajaa omalla "siviili" autolla samoja nopeuksia samoissa mutkissa! Rengasmenekkikin on hieman eri sfääreissä verratessa näitä kahta menopeliä! Harrastuksen kuluja tosin ei tule tarkasteltua niin kriittisesti!
- Bandit 1200
Bandit 1200 kirjoitti:
Ihmeesti omassa "siviili" pyörässä kahdella lämpimällä ja pehmeällä renkulalla riittää pitoa! Ei mitään jakoa ajaa omalla "siviili" autolla samoja nopeuksia samoissa mutkissa! Rengasmenekkikin on hieman eri sfääreissä verratessa näitä kahta menopeliä! Harrastuksen kuluja tosin ei tule tarkasteltua niin kriittisesti!
Ja nimenomaan , kun pysytään alle 180km/h vauhdeissa niin laiska "hieman" viritetty" Bandiitti on omiaan!! Kyllä on jokaikinen MERSU ohitettu, vaikka mustaa on tupannu putkesta. Diisseliksihän Banditiakin on haukuttu.
- autoon saa kitkaa
kyllä kilpa-auto moottoripyörän voittaa.autoon saa enempi pitoo leveillä renkailla ,mutta moottoripyörässä pito loppuu ,siksi kun renkaat on kuin kottikärryssä.selvähän se on että renkaat vaikuttaa pitoon olisihan formula autoissakin kottikärryn renkaat ,jos rekailla ei olisi merkitystä.niin se vaan on..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161