C-kortin oikeuksista

Tietämätön...

Tiedustelisin sitä, että saako pelkällä C-kortilla mennä ajamaan työkseen kuorma-autoa? Vai tarvitseeko autokoulun jälkeen suorittaa jotain lisäkursseja?

3

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyytitykki

Tietysti ajo-oikeus oikeuttaa työntekoon kuorma-autolla. Oppisopimuksella vain johonkin firmaan töihin. Tällöin tarvittava oppi tulee, kun kokeneet opettaa alaa hiljakseen.

• A BE CE

Jonnekin 1960- ja 70-lukujen vaihteen tienoille osui ajokorttiuudistus, jossa luovuttiin aikaisemmasta jaosta ”yksityiseen” ja ”ammattimaiseen” kuorma-autokorttiin. Yksityisen oli voinut saada 18-vuotiaana, ammattimaiseen tarvittiin 20 vuoden ikä.

Tilalle saatiin jako C-kortteihin (”nuppikortti” eli kuorma-autokortti) ja E-kortteihin (”rekkakortti” eli yhdistelmäajoneuvokortti).

Itse täytin 18 vuotta toukokuussa 1969. Olin ”inssiajossa” synttäripäivänäni, mutta kortin sain vasta pari päivää myöhemmin, helluntaipyhien jälkeen. Kortti oli silloin vielä vanhaa ”yksityistä” mallia.

Isälläni oli maansiirtoliike. Firmalla oli puoliperävaunutyppinen kuljetuslavetti. Se oli tyhjänäkin ylileveä ja ylipitkä. Täydellä 32 tonnin kuormalla mentiin selvästi ylipainonkin puolelle senaikaisilla painoilla (yhdistelmä painoi täyteen kuormattuna noin 50 tonnia, mutta akseleita ei ollut enempää kuin 5).

Tuota lavettiyhdistelmää minä ajoin työkseni pari kuukautta silloin kesällä 1969. Kerran jopa katsastusmiehet pysäyttivät minut tiellä. Käytiin keskustelua ajoneuvon suurimmasta sallitusta nopeudesta ja oikeudestani ajaa yksityiskortilla moista yhdistelmää. Tuloksena oli, että nopeutta pitää pudottaa mutta ajaa minä saan kuin saankin. Ajoneuvon rekisteriotteeseen oli merkitty ”käyttö: yksityinen” ja se ratkaisi. (Silti ajoneuvolle sai suorittaa kuljetuksia myös vieraille, ilman liikennelupaa).

1972 oli ajokorttijärjestelmä jo muutettu nykyiselleen. Sain korttini muutetuksi pelkällä hakemuksella yksityisestä k-autokortista uudenmalliseksi ”rekkakortiksi”.

A BE CE on taskussani edelleen, vaikka tuolle ”isolle E:lle” ei ole ollut käyttöä aikoihin. Täysperän puikoissa en ole käväissytkään koskaan.

Tänään tuon ”ison E:n” saaminen olisikin jo oleellisesti isomman työn takana.

Perävaunutonta kuorma-autoa saat kuitenkin käsittääkseni ajaa C-kortilla muitta mutkitta, ilman mitään lisäkursseja.

Joitakin muutoksia lienee tapetilla lähitulevaisuudessa.

• AjuriX

Pelkällä ennen 10.9.2009 hankitulla C-kortilla voi mennä palkatuksi kuorma-autonkuljettajaksi ennen päivämäärää 10.9.2014.
      Viimemainittu päivämäärä on teoreettinen, sillä kyseisenä päivämääränä on oltava jo suoritettuna 35 tunnin jatkokoulutus. Näitä jatkokoulutuksia varmaan järjestetään kyllä myöhemminkin, sehän on joka tapauksessa uusittava pätevyyden säilyttämiseksi kerran viidessä vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe