Eroavaisuudet
rikosoikeus vs. siviilioikeus
tietääkö kukaan
rikosoikeus vs. siviilioikeus
9
4130
Vastaukset
- suurin ero
on se, että rikosoikeudenkäynnissä syyttäjä vs syytetty ja siviilioikeudessa ratkotaan riitoja ja erimielisyyksiä kantaja vs vastaaja.
Nykyään poliisi suosittelee helposti jopa rikosasioita ajamaan siviilikanteella jolloin tietenkään vastaajaa ei tuomita vaan mahdollisesti määrätään maksamaan korvauksia.
Niissä on aina riski että häviää ja joutuu maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut joita rikosasiassa ei joudu koska syyttäjä on laittanut asian vireille.- lexlexlexlexlexlex
Rikosasioiden ajaminen siviilikanteella on ihan fiksu tapa!
Asian selviäminen näin edellyttää sitä, että vastaajalla on sen verran järkeä päässään, että kantaa vastuun tekemisistään ja ymmärtää sen, että näin välttää rikosoikeudellisen prosessin, joka olisi paljon raskaampi hänelle.
Jos vastassa on itsepäinen rikollinen, niin eipä siinä tahdo muu auttaa kuin poliisien ja syyttäjän pakkokeinot tarvittaesa. - qwqwq
Meni aika pahasti metsään. Rollin 1:14 § mukaan asianomistaja saa itse nostaa syytteen rikoksesta vain, jos syyttäjä on jättänyt syytteen nostamatta, tai poliisin esitutkinta ei etene syyttäjälle.
Eli, rikosasiat on ensin kierrätettävä vähintään poliisin kautta. Koskee niin virallisen syytteen alaisia rikoksia, kuin asianomistajarikoksiakin.
Ihmeeltä tuntuu, että poliisi suosittelisi asianomistajaa ajaamaan virallisen syytteen alaista rikosta siviilikanteella. Ehkä se on mahdollista, jos asianomistaja siihen suostuu ja poliisi tekee esim. vähäisyys perusteella tutkinnan lopettamispäätöksen. Asianomistajarikoksen tutkinnan poliisi taas päättää heti, jos asianomistaja ei vaadi rangaistusta. Sen jälkeen asianomistaja on tietysti vapaa itse nostamaan esim. korvauksista siviilikanteen.
- jieevee
"tietääkö kukaan"
Tietää. Mutta aika hemmetin iso aihe tällä foorumilla käsiteltäväksi, jos et tarkoita pelkästään eroja rikosprosessin ja siviiliprosessin välillä. Joita niitäkin on.
Mene kirjastoon ja lainaa pari kirjaa, niin ei tarvitse täällä kysellä. - doctus
Niinhän se on, kuten "jieevee" kirjoittaa. Mutta jos yrittäisi rautalangasta vääntäen karkeasti yksinkertaistaa niin rikosoikeudessa on kysymys yhteiskunnan ja yksilön välisestä konfliktista ja siviilioikeudessa yksityishenkilöiden välisestä asiasta, joka ei välttämättä ole vaikka voi olla konflikti. Mutta olen samaa mieltä kuin "jieevee", että tällä palstalla näiden oikeusalojen erojen ja yhtälaisyyksien enempi selittely ei ole hedelmällistä.
- doctus
Niinhän se on, kuten "jieevee" kirjoittaa. Mutta jos yrittäisi rautalangasta vääntäen karkeasti yksinkertaistaa niin rikosoikeudessa on kysymys yhteiskunnan ja yksilön välisestä konfliktista ja siviilioikeudessa yksityishenkilöiden välisestä asiasta, joka ei välttämättä ole vaikka voi olla konflikti. Mutta olen samaa mieltä kuin "jieevee", että tällä palstalla näiden oikeusalojen erojen ja yhtälaisyyksien enempi selittely ei ole hedelmällistä.
- doctus
- doctus
- doctus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458