Tuta, Tite vai mikä?

opiskelukriisi

Nyt on tässä tullut jo hetken mietittyä, mitä ainetta kannattaisi lähteä opiskelemaan. Päävaihtoehtona oli pidempään tuo tietotekniikka, kun kiinnostus ohjelmointiin, tietoliikenne yms. asioihin oli suurikin. Mutta viimeisen parin vuoden aikana ohjelmointikiinnostus on laskenut, osana varmaankin siitä ettei itseopiskeluna ainakaan tuntunut mitään saavan aikaseksi. Enkä ole varma riittääkö taidot sitten loppujen lopuksi itse koodaamiseen.

Toisena vaihtoehtona on jo pitkään ollut AMK:n puolelta logistiikkainsinööri, varsinkin kun olen varastohommia tehnyt koko pienen ikäni. Siksi siis tuotantotalous kiinnostaisi korkeakoulupuolelta, varsinkin tuo toimitusketjun johtaminen. Mietin vaan että pärjäisinköhän siellä, koskaan en ole kovin hyvä ollut ns. lukuaineissa (eli lukiossa taloustieto, historia yms). Matikkakin oli lähempänä keskitasoa. Kielissä sen sijaan olen aina ollut hyvä... Kiinnostus kyseiseen alaan olisi kyllä suuri.

Uskon kyllä pääseväni molempiin koulutusohjelmiin jopa papereilla, enkä tarkoita tässä nyt TKK:ta vaan lähinnä LTY, TTY tai sitten pohjoisempia vaihtoehtoja.

Olisiko kellään itse aloja opiskelevalla antaa neuvoja/kokemuksia yms. että millaista on ja miten niissä pärjää?
Vai kannattaisiko suosiolla jäädä PK-seudulle ja mennä tota AMK inssiä suorittamaan...

2

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TKK Tutalainen

      Itse lähtisin sinuna opiskelemaan tietotekniikkaa TKK:lle, kun kerran kiinnostusta löytyy. Sivuaineena voit sitten lukea esim. tuotantotaloutta. Taitojahan kertyy siinä opiskellessa, eli ei tarvitse huolestua ettei osaa riittävästi entuudestaan.

      Tietotekniikan osaajille löytyy hurjasti kysyntää, ja töitä löytyy varmasti jo varhaisessa vaiheessa opintoja. Siksi siis TKK:lle että täällä ne työpaikatkin on. Tietotekniikkaa ei ole edes kovin vaikea päästä lukemaan, tutaa hieman vaikeampi, mutta molemmat varmasti työllistää hyvin. Tietotekniikassakin on vähemmän koodauspainotteisia pääaineita (esim. ohjelmistoliiketoiminta), joten ei pidä miettiä että opinnot olisi pelkkää koodin vääntämistä.

    • <Annina>

      Lähtökohdathan sulla on kunnossa. Suosittelisin, että ottaisit tutan pääaineeksi ja tietotekniikan sivuaineeksi. Saisit kasattua itsellesi kovan paketin, kun lukisit toimitusketjujen hallinnan pääaineena ja tietotekniikan sivuaineena. Erilaisten tietojärjestelmien hallinta kyseisessä tutkinnossa on kuitenkin oleellinen asia.

      Uskon, että pärjäät hyvin yliopistossa. Niin kuin sanottu itse teoriapuoli opitaan luennoilla. Keskitason matematiikka antaa ok lähtöalustan pakollisiin Di matematiikan opintoihin, mutta se ei yksin riitä kurssien läpivientiin. Vaatii myös pientä panostusta:)

      Kannattaa harkita LTY:tä, sillä yliopiston tuotantotalouden yksikkö on pohjoismaiden suurin ja laatupalkittu kansainvälisesti kolme kertaa. Opetuksen taso on siis tod.hyvä ja proffat osaavia.

      Ehdottomasti yliopistoon lukemaan! Tsemppiä päätöksiin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      203
      2412
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      62
      2308
    3. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      71
      2053
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1891
    5. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1495
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1404
    7. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1245
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1176
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1166
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1112
    Aihe