Mä tossa hieman alempana kysäsin joku aika sitten tuollasen vanhan vessanpöntön korjauksesta. Eli siinä on se huuhtelulaite rikki eikä siihen löydy enää osia mistään. No, nyt se on edelleenkin vaihtamatta, koska isännöitsijä on keksinyt että istuinosa olisi asukin vastuulla ja hänen pitää maksaa osa tuosta pöntön vaihdosta tämän takia. Se istuinosa on kuitenkin tuossa täysin ehjä ja ainut ongelma on se vuotava huuhtelulaite. Mä kerroin hänelle, että hän voi hoitaa asian kuten parhaaksi näkee, mutta mä en maksa siitä vaihdosta mitään. Tämä ei hälle nyt käy eikä tuo homma ole sen takia edennyt yhtään. Eli mitäs mä voin tehdä tän asian kanssa? Onkos mulla jotain tahoa, johon mä voin ottaa yhteyttä (muu kuin lakimies) tai löytyykö vastaavasta esim jotain oikeustapausta tms.
tarttee apua?
8
498
Vastaukset
- O T O
Osaketalossa lähetät hallituksen puheenjohtajalle hallitukselle osoitetun kirjeen,
jossa kerrot, että isännöitsijä tuhlaa menettelyllään välillisesti satojen eurojen
arvosta vettä. Eiköhän asia ala edetä.- takia .....
.....
- osakkaan vastuulle
ja huuhtelulaitteet yhtiön vastuulle, jollei varaosia löydy täytyy pytty vaihtaa. Kustannukset jaetaan yhtiön ja osakkaan kesken, ei siinä mitkään kirjelmät auta.
Ammatti-isännöitsijä noudattaa vastuunjakoa ja jos hallitus ei sitä hyväksy niin muuttakoon vastuunjakoa esittämällä asia yhtiökokoukselle. Järkevintä olisi että koko pytty siirretään yhtiön vastuulle. - kuuluu .....
osakkaan vastuulle kirjoitti:
ja huuhtelulaitteet yhtiön vastuulle, jollei varaosia löydy täytyy pytty vaihtaa. Kustannukset jaetaan yhtiön ja osakkaan kesken, ei siinä mitkään kirjelmät auta.
Ammatti-isännöitsijä noudattaa vastuunjakoa ja jos hallitus ei sitä hyväksy niin muuttakoon vastuunjakoa esittämällä asia yhtiökokoukselle. Järkevintä olisi että koko pytty siirretään yhtiön vastuulle.Tulevassa laissa koko pytty kuuluu yhtiölle.
- jarkko
osakkaan vastuulle kirjoitti:
Ammatti-isännöitsijä noudattaa vastuunjakoa ja jos hallitus ei sitä hyväksy niin muuttakoon vastuunjakoa esittämällä asia yhtiökokoukselle. Järkevintä olisi että koko pytty siirretään yhtiön vastuulle.Osakasta ei kiinnosta kenen vastuulla on istuinosa ja jos yhtiön vastuulla olevaa huuhtelulaitteistoa ei muuten saada kuntoon on yhtiön asia vaihtaa myös ehjä istuinosa uuteen.
Tuo väittämä, että osakkaan pitäisi maksaa yli 90% kuluista jos yhtiö ainoastaan korvaisi huuhtelulaitteen ja sen minkä huuhtelulaitteen vaihtaminen normaalisti maksaisi on naurettava.
Jos yhtiö ei saa korjattua heille kuuluvaa osaa yksinään niin sitten se vaihtaa sen minkä tarvitsee tai jättää korjaamatta. - laki luke
jarkko kirjoitti:
Osakasta ei kiinnosta kenen vastuulla on istuinosa ja jos yhtiön vastuulla olevaa huuhtelulaitteistoa ei muuten saada kuntoon on yhtiön asia vaihtaa myös ehjä istuinosa uuteen.
Tuo väittämä, että osakkaan pitäisi maksaa yli 90% kuluista jos yhtiö ainoastaan korvaisi huuhtelulaitteen ja sen minkä huuhtelulaitteen vaihtaminen normaalisti maksaisi on naurettava.
Jos yhtiö ei saa korjattua heille kuuluvaa osaa yksinään niin sitten se vaihtaa sen minkä tarvitsee tai jättää korjaamatta.jos taloyhtiö ei vaihda huuhtelulaitetta tai koko pyttyä, niin talossa jatkuu ylimääräinen veden kulutus.
Isännöitsijät luulevat määräävänsä kaikesta, vaikka ovatkin vain hallituksen käskyläisiä ja hallituskin on yhtiökokouksen alapuolella.
Jos taloyhtiö ei saa huuhtelulaitetta kuntoon, nin laittakoon kustannuksellaan uuden toimivan pytyn huuhtelulaitteineen. Kukaan ei voi pakottaa osakkeenomistajaa vaihtamaan ehjää pyttyä omalla kustannuksellaan.
Pitää vaan ilmoitta, että veden tuhlaus siis jatkuu ja kannatta puhua asiasta myösmuille asukkaille. Eiköhän ala tapahtua. - jarkko
laki luke kirjoitti:
jos taloyhtiö ei vaihda huuhtelulaitetta tai koko pyttyä, niin talossa jatkuu ylimääräinen veden kulutus.
Isännöitsijät luulevat määräävänsä kaikesta, vaikka ovatkin vain hallituksen käskyläisiä ja hallituskin on yhtiökokouksen alapuolella.
Jos taloyhtiö ei saa huuhtelulaitetta kuntoon, nin laittakoon kustannuksellaan uuden toimivan pytyn huuhtelulaitteineen. Kukaan ei voi pakottaa osakkeenomistajaa vaihtamaan ehjää pyttyä omalla kustannuksellaan.
Pitää vaan ilmoitta, että veden tuhlaus siis jatkuu ja kannatta puhua asiasta myösmuille asukkaille. Eiköhän ala tapahtua.Jos telkkari menee rikki takuuaikana ja siitä vaihdetaan 1 piirilevy jossa on 1 transistori palanut niin kyllä takuu koskee koko piirilevyn vaihtoa eikä sitä, että juotettaisiin piirilevyyn uusi transistori ja itse transistorin hinta.
Asioita pitää katsoa kokonaisuuksina ja sitä täällä ei ymmärretä.
Jos tilanne on se, että osakas rikkoo istuinosan ja hän vaihtaa koko pöntön ja en usko, että yhtiö suostuisi maksamaan uuden pöntön huuhtelulaitteen, ne jotka pitävät osakasta maksuvelvollisena otsikon tapaukseen eivät varmasti suostuisi siihen, että yhtiö sen huuhtelulaitteen maksaisi vaikka tilanne on periaatteessa sama.
Eli,
Isännöitsijä tulkitsee istuimen osakkaan vastuulle kuuluvaksi. Oletan että yhtiössä ei ole AsOyL 78 §:stä poikkeavia määräyksiä.
"Kunnossapitovastuu
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä yhtiön rakennuksen ja muiden tilojen kunnossapitovastuun jakamisesta osakkeenomistajien ja yhtiön kesken. Yhtiöllä on kuitenkin aina oikeus suorittaa välttämätön korjaustyö. Sikäli kuin yhtiöjärjestyksessä ei ole määrätty kunnossapitovastuun jakamisesta, se jakautuu 2–4 momentin mukaan.
Osakkeenomistajan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat ja muut osakkeiden perusteella hallinnassaan olevat tilat. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin. Osakkeenomistajan on ilmoitettava yhtiölle viivytyksettä sellaisesta huoneiston viasta tai puutteellisuudesta, jonka korjaaminen kuuluu yhtiölle.
Yhtiökokous voi päättää osakkeenomistajalle kuuluvien kunnossapitotöiden suorittamisesta yhtiön kustannuksella, jos se saattaa tapahtua osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta loukkaamatta.
Yhtiö on vastuussa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajille."
Eli mikäli osakkeenomistaja (tai aikaisempi osakkeenomistaja) ei ole itse tehnyt muutostöitä, niin vastuu on kokonaan asunto-osakeyhtiöllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815