Aries!!!

Polgara

Tuolla jossakin juttelitte noista juhlapyhistä ja -päivistä... Kyllä ainakin minä voisin turkuun tulla hihhuloimaan... :D

Pol

18

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menthe

      Jep. Ja sitten yks Marulk tulisi kanssa ja mun mies varmaankin kanssa tulisi. Ehkä meijän suunnitelmat ei meekkään myttyyn :) riippuu tosin myös finanssipolitiikasta ja yöpymismahiksista...

      • Aries

        Mikä on Marulk?


      • menthe
        Aries kirjoitti:

        Mikä on Marulk?

        ,joka joskus palloilee täällä ja ainaskii magiachatissa maanataisin kun olen ollut...

        Marluk on joku syväläinen jättiläiskalmari tai jotain...

        No katsotaan, alfauros

        :)


      • Aries
        menthe kirjoitti:

        ,joka joskus palloilee täällä ja ainaskii magiachatissa maanataisin kun olen ollut...

        Marluk on joku syväläinen jättiläiskalmari tai jotain...

        No katsotaan, alfauros

        :)

        Ota kalmari mukaan :-)


    • Aries

      Oishan se kiva nähhä! Tässä on vielä avoimia kysymyksiä, mutta katsotaan...

      • ogelilainen

        minäkin olen edelleen kiinnostunut. Kuten tiedämme, kekri/marrasyö sijoittuu loka-marraskuun vaihteen viikonloppuun.

        Olisipa hienoa kerrankin viettää pakanoiden kesken "uutta vuotta".


      • Aries
        ogelilainen kirjoitti:

        minäkin olen edelleen kiinnostunut. Kuten tiedämme, kekri/marrasyö sijoittuu loka-marraskuun vaihteen viikonloppuun.

        Olisipa hienoa kerrankin viettää pakanoiden kesken "uutta vuotta".

        Näinlaskien meitä olisi kuusi asiasta kiinnostunutta. Lisäksi yksi nuori neitokainen tältä ilmansuunnalta jonka olen netissä oppinut tuntemaan on ollut myös kiinnostunut.


      • ogelilainen
        Aries kirjoitti:

        Näinlaskien meitä olisi kuusi asiasta kiinnostunutta. Lisäksi yksi nuori neitokainen tältä ilmansuunnalta jonka olen netissä oppinut tuntemaan on ollut myös kiinnostunut.

        ja eiköhän muitakin ilmaantuisi, jos itse kukin kyselee kavereitaan ja erityisesti sellaisia, jotka ovat kiinnostuneita pakanuudesta. Tärkeää on tietysti, että kaikki tulijat ovat selvillä illan teemasta, miten se sitten sovitaankin.


    • wiikatemies

      Enpä tiedä, jaksanko lähteä sinne 500 km päähän, mutta tässä on hieman vinkkejä vanhan kansan kekristä.

      "Vainajain muistoksi vietetyissä juhlissa, jolloin vainajain luultiin olevan liikkeellä, on noudatettu aivan samoja tapoja kuin hautajaisissakin, sekä sinä aikana, jolloin vainajan ruus vielä oli talossa.
      Muistojuhlienkaan aikana ei saanut tehdä kolisevaa työtä, mistä juuri esim. palvelijain vapaavikko on saanut alkunsa. Vainajille valmistettiin uhriateria, joka jätettiin nautittavaksi joko pirttiin, saunaan, navettaan tai pellolle, mikä osoittaa erikoisesti ajatellun juuri talonhaltioita. Nurmeksessa isäntä tipautteli useita kertoja keittoa lattialle ennen aterialle rupeamista. Ja kylvystä palatessa, jonka aikana pöytä oli ollut henkiä varten katettuna, sanottin:

      Manalaiset maiskuttaa,
      tuonelaiset toskuttaa.

      (...)
      Kekrijuhlan tavat hajautuivat sitten kaikkien syksyllä ja talvella vietettyjen kirkkojuhlien tavoiksi, ennenkaikkea joulun. Mm. tapa tuoda jouluna olkia tupaan ja heitellä niitä kattoon ja seinille ei mielestäni voi olla muuta kuin elojuhlien aikaista perua.
      Ennen kekriä oli tapana paistaa myös yksi tai useampia isoja leipiä, joita sitten säilytettiin viljalaarissa ja pidettiin suurina juhlina pöydässä, mutta viimeinen niistä syötiin vasta touonaikana Vapun tai Jyrin päivänä."

      Lisää vinkkejä voi löytyä myös Kustaa Vilkunan teoksesta Vuotuinen Ajantieto. Sen pitäisi oikeastaan kuulua peruskoulun opetusohjelmien kivijalkaan.

      Me silloin 10 v. sitten siellä Turun liepeillä kysyimme rummun avulla hengiltä neuvoja, ja ihan viisaita neuvoja sieltä tulikin. Jos joku utelias naapuri olisi kuunnellut sitä hihhulointia, se ei ikinä olisi uskonut, ettei meillä ollut talossa tippaakaan viinaa. Siinä hommassa shamaanilla ei ole kultaista keskitietä. Joko pämpätään tai tehdään matkoja. Alkoholi ei ole siinä kontekstissa mikään synti eli tabu, mutta se ihan fyysisesti sotkee matkantekoa.

      Siis: Olen joskus asunut Turussa, mutta en tunne sinne mitään erityisempää kaipausta. Minulla ei ole autoa, mutta jos joku muuten vaan viitsisi ottaa minut kyytiin Savonlinnasta tai Lappeenrannasta, voisin ehkä jotenkin vielä kiinnostua katsastamaan niitä maisemia...?

      Joka tapauksessa toivotelen maagisia viboja...

      £-maagi

      • Polgara

        Minullakin taitaa olla vaikeuksia päästä kun kekri aikaan oon töissä... Elikkä siihen kaatu tää mun matkustusinto... :(

        Pol Silverlook


      • Aries
        Polgara kirjoitti:

        Minullakin taitaa olla vaikeuksia päästä kun kekri aikaan oon töissä... Elikkä siihen kaatu tää mun matkustusinto... :(

        Pol Silverlook

        ...lauantai-ilta!


      • wiikatemies

        Ai niin, se unohtui mainita.

        V.Rikkonen: Vainajainpalvontataikoja.
        Kirjapaino Tarmo 1931.

        Sain muuten tuon kirjan aika mystisellä tavalla.
        Joskus reilut 10 vuotta sitten olin tulossa Turusta shamaanien kokouksesta, kun siinä jyrkässä ylämäessä, missä pyörää piti taluttaa, huomasin vanhan risaisen kirjan levällään tien pientareella, kuin taivaasta pudonneena. Kai se kuitenkin oli siihen autosta heitetty. Tottahan vanha roskisdyykkari sen talteen nappasi...


      • ogelilainen

        Tietyin osin noita tallennettuja kekrin viettotapoja voi soveltaa nykyäänkin. Tärkeää on esi-isien, suvun, perheen vainajien muistaminen ja symbolinen mukanaolo juhlassa. Uuspakanat viettävät maailmalla kyseistä juhlaa kuitenkin melko vapautuneissa merkeissä, juhlan ei ole tarkoitus olla synkkä.


    • Aries

      ...VIIKKOA KEKRIIN/MARRASJUHLAAN/HALLOWEENIIN!

      Vähintään kymmenen varmaa osallistujaa pitäisi saada kokoon.

      • Polgara

        Just sillon oon kamujen kanssa mökillä eikä sitä voi siirtää ja muutenkin olin viimeviikonlopun Helsingissä juomassa.. Baareista paras on Mannerheimintien Oluthuone William K. :D

        Pol


      • Itzli
        Polgara kirjoitti:

        Just sillon oon kamujen kanssa mökillä eikä sitä voi siirtää ja muutenkin olin viimeviikonlopun Helsingissä juomassa.. Baareista paras on Mannerheimintien Oluthuone William K. :D

        Pol

        Ei meijän Pol ole noin säälittävä. Vaikka tapanani ei ole jakaa arvostelijan pisteitä niin 0-


      • Josefina
        Itzli kirjoitti:

        Ei meijän Pol ole noin säälittävä. Vaikka tapanani ei ole jakaa arvostelijan pisteitä niin 0-

        Lankeaa se Itzlikin. Nyt meni setältä uskottavuus.

        Mutta lopetan silti arvailun omalta osaltani tähän päivään, koska voihan olla että Itzli ei ole Itzli.


      • Polgara
        Itzli kirjoitti:

        Ei meijän Pol ole noin säälittävä. Vaikka tapanani ei ole jakaa arvostelijan pisteitä niin 0-

        Toi oli mun oma viesti *punastelee* Olihan se huono mutta kuitenkin... :P Etkä sie oo Itzli...

        Pol


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe