Yritin aamulla

Ruuneperi

Avasin aamulla keskustelun kutsuhuudolla. Moni vastasi ja kirjoitti.

Aiheeksi valittui lehmien kutsuhuuto ja monia hyvä kommentteja.
Nyt on päivä vietetty Ruuneperiä haukkumalla.

Olenko vääräsä?

Kaikilla palstalaisilla on ollut ja on, avata hienoja keskusteluja.

Missä ne ovat! Missä ovat erinomaiset vietit, joita mainostatte.

Mielellään mukana KESKUSTELUISSA.

Ruuneperi

36

1790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AvausYrittäjä

saa tehdä mitä haluaa, toiset asialliset poistetaan!
      Eihän täällä siedetä asiallista huumoria, sairas kyllä näyttää kelpaavan...

• sanon höpö, höpö

runeperin avvaukset ovat ain hyvii ,nääthää tuon
        mite paljo hää saa vastauksii,
        turhoo sättii hyvvii kirjottajii,, ethä vaa olis sie katteelline,,

• pykolookian maisteri
        sanon höpö, höpö kirjoitti:

runeperin avvaukset ovat ain hyvii ,nääthää tuon
        mite paljo hää saa vastauksii,
        turhoo sättii hyvvii kirjottajii,, ethä vaa olis sie katteelline,,

ja hänel on ihtellään huono olo. Sääliksi käypi.

• Minuako tarkoitat?

Jos Ylläpito yltäisi asiallisuuteen, niin vastaisit oikeudessa väitteistäsi!

Olen kyllä vammainen, halvaantunut 12-vuotiaana, en kuitenkaan aivoistani. Entäs sinä?

• Ainakin minun koneni tökkii Suomi24:n kohdalla niin, että on vaikea vastata tai seurata mitään keskusteluja.

Yritin lukea ed. viestisi vastauksia, mutta kärsivällisyys ei riitä.

Keskusteluja täällä kaipaisi monikin, saattaa olla, että Suomi24:n vaikeudet ovat osasyy kirjoittajien vähyyteen.

• Hintriika*

Makriina puhuu totta. Ei kenelläkään riitä kärsivällisyyttä odottaa viestien aukeamisia ja lukea ilmoitusta väliaikaisesti suljetusta palvelusta joka välissä! Eivät edes minun kuminauhahermoni veny niin pitkiksi!

• Atolfia
        Hintriika* kirjoitti:

Makriina puhuu totta. Ei kenelläkään riitä kärsivällisyyttä odottaa viestien aukeamisia ja lukea ilmoitusta väliaikaisesti suljetusta palvelusta joka välissä! Eivät edes minun kuminauhahermoni veny niin pitkiksi!

toimii melko mukavasti tämä aparaatti. Lienevätkö eläkeläiset katsomassa BIG Brotheria, kun on niin vähän kirjoittajia palstoilla.

• Jatta
        Atolfia kirjoitti:

toimii melko mukavasti tämä aparaatti. Lienevätkö eläkeläiset katsomassa BIG Brotheria, kun on niin vähän kirjoittajia palstoilla.

olen jostain kumman syystä jäänyt melkein koukkuun. Ei olisi pitänyt aloittaa ollenkaan, enkä tiedä mikä siinä oikein viehättää. Ei mikään, mutta katsoa pitää.

Uskallan jopa tunnustaa. Olen sellainen "koukkuun jäävä tyyppi" sarjassa kuin sarjassa ja kaikkiruokainen.
        Mulla ei ole ollut suurempia ongelmia koneen kanssa. Joskus tulee, ettei voi näyttää sivua, tai jotain vastaavaa. Mutta kun yrittää uudelleen, niin aukeaa.

• main-eko*
        Hintriika* kirjoitti:

Kyllä tökkii ja hermo menee.Ei pääse kirjautumaan,tai kirjautua ulos.Alku sujuu hyvin sitten.... hups,ei tapahdu mitään.Sellainen ei houkuttele ketään.
        Sitäpaitsi Suomi24 sen ylläpito vastaa,jos viitsii,tai ei vastaa mitään.Käyttäjästä kuitenkin tuntuu ettei palvelun parantumista ainakaan tapahdu.

• Maalaismies*

Ajattelin eilisestä avauksestasi, että nyt se Ruune mokoma (pilke silmäkulmassa) testaa, toimiiko karjan kutsuhuuto palstalla. Toimihan se.

Joku tiesi, että karjan kohdalla entisaikaan kutsun kuultuaan lähtivät nekin liikkeelle, joita ei nimeltä mainittu. Niin kävi palstallakin. Taisi naapuripalstaltakin olla tulijoita.

Itse lähdin laukkaamaan hetikohta antaakseni meriselitystä näkymättömyydestäni. Päätäni olivat olleet sekoittamassa sotilassoittokunta ja sitten (hups) entiset työkaverini. Minäkö muka vielä tarttuisin vaativiin tehtäviin!

Runsaat 15-vuotta eläkkeellä on siirtänyt ajatukset, kyvyt ja voimat siihen tasoon, jota vasta eläköityneet eivät voi ymmärtää.

• Ruuneperi*

Kritiikistä päätellen se ei ollut kovin kelvollinen.

Ajattelin vaan huhuilla palstaväkeä avaamaan keskusteluja.

En minä teitä minään nautoina, en ketään, pitänyt.

Kaikkia en pystynyt nimimerkiltä kutsumaan mutta olihan siellä se ym.-ryhmä.

Tunsin itseni ihan aidosti sairaaksi, niin suuri oli henkinen kuorma. Oliko taustalla yksi suuri vihaaja vaiko suuri määrä palstalaisia?

Kiitos Maalaismies*, Palstakampraatti ja Muinaisjäännös II.

Toivotan palstalle parempaa jatkoa!

• jotka ovat
        Ruuneperi* kirjoitti:

Tunsin itseni ihan aidosti sairaaksi, niin suuri oli henkinen kuorma. Oliko taustalla yksi suuri vihaaja vaiko suuri määrä palstalaisia?

kyllästyneet tähän kellokaslaumailmiöön. Muut eivät mielestänne ole mitään, ette vastaa muille kuin toisillenne.Kaikkein typerinkin Ruunen oikku saa näiltä kehuja. Yököttää.
        Olette toisenne ansainneet. 60 palstalla minäkin nykyisin kirjoitan, siellä on koko ajan paljon kiinnostavia ketjuja, eikä taida olla kuin yksi koko sivulla rekatun nikin aloittama!

• Maalaismies*
        jotka ovat kirjoitti:

kyllästyneet tähän kellokaslaumailmiöön. Muut eivät mielestänne ole mitään, ette vastaa muille kuin toisillenne.Kaikkein typerinkin Ruunen oikku saa näiltä kehuja. Yököttää.
        Olette toisenne ansainneet. 60 palstalla minäkin nykyisin kirjoitan, siellä on koko ajan paljon kiinnostavia ketjuja, eikä taida olla kuin yksi koko sivulla rekatun nikin aloittama!

Ei nikitön voi väittää, että tämän kaplakan takana olisi suurempi ryhmä. Minä voin väittää, että meitä nikillisiä on niin ja niin paljon. Me olemme laskettavissa ynnälaskulla. Teistä yksi ainoa voi kirjoittaa 50 viestiä, niin että joo...

Pantaisko jäitä hattuun!

• entinen kirjoittaja
        Ruuneperi* kirjoitti:

Älä välitä jos kaikilla ei liene ymmärtämystä,
        kaikkeen.
        Minä en pitänyt nautana itseäni, vaikka kutsuhuudon
        kuulin, ei kaikki voi oivaltaa kaikkee, vaan
        pitävät kiinni entisajan riidoista.

• Hiljainen tämä palsta on ollut pitkään.

Pelkäävätkö uudet yrittäjät tulla? Luulevat, että omat mielipiteet eivät kelpaisi?

Tyhjästä nyhjäisty arvelu, että "huhuilu" olisi jokin provokaatio. Kutsuun vastatkoon kaikki kirjoitustaitoiset seitsemänkymppiset.

Miksi ei uusia ajatuksia otettaisi vastaan? Olen pitkään toivonut, että mistä tahansa asiasta saataisiin monipolvinen keskustelu aikaan, enkä vieläkään ole toivoani menettänyt.

Wennamoko se aina oli "asialinjalla"? Otetaanpa siis oppia hänestä.

• että uudet kirjoittajat
        Makriina kirjoitti:

Hiljainen tämä palsta on ollut pitkään.

Pelkäävätkö uudet yrittäjät tulla? Luulevat, että omat mielipiteet eivät kelpaisi?

Tyhjästä nyhjäisty arvelu, että "huhuilu" olisi jokin provokaatio. Kutsuun vastatkoon kaikki kirjoitustaitoiset seitsemänkymppiset.

Miksi ei uusia ajatuksia otettaisi vastaan? Olen pitkään toivonut, että mistä tahansa asiasta saataisiin monipolvinen keskustelu aikaan, enkä vieläkään ole toivoani menettänyt.

Wennamoko se aina oli "asialinjalla"? Otetaanpa siis oppia hänestä.

eivät varmaan heti alussa kirjoita rekatulla nikillä, joten he häipyvät vähin äänin, kun eivät saa vastakaikua.
        Ihan turha väittää, etteivätkö vanhat nikit juttelisi tuttavallisesti toisilleen, täällä ON sisäpiiritunnelmat. Miksi niitä tuttavuuksia pitää julkisesti esitellä?
        Kahvipirtissä kävin kaksi kertaa , oikein ystävällisesti kirjoitin, kukaaan ei vastannut.

• että uudet kirjoittajat kirjoitti:

eivät varmaan heti alussa kirjoita rekatulla nikillä, joten he häipyvät vähin äänin, kun eivät saa vastakaikua.
        Ihan turha väittää, etteivätkö vanhat nikit juttelisi tuttavallisesti toisilleen, täällä ON sisäpiiritunnelmat. Miksi niitä tuttavuuksia pitää julkisesti esitellä?
        Kahvipirtissä kävin kaksi kertaa , oikein ystävällisesti kirjoitin, kukaaan ei vastannut.

Tottahan toki vanhat tuttavat juttelevat tuttavallisesti, hehän ovat tutustuneet aikojen kuluessa. Niinhän se on elävässäkin elämässä.
        Minusta ei kuitenkaan pidä ajatella, että palstalla toimisii joku sisäpiiri. Tai jos toimii, niin en ole antanut asian häiritä itseäni.
        Kirjoitan siihen ketjuun, jossa on mieleiseni aihe.
        Murehdin sitä, että niin vähän keskustelunaiheita löytyy nykyisin.

Maailma on täynnä tapahtumia, miksi emme ottaisi kantaa joihinkin tämän päivän puheenaiheisiin?
        Esimerkiksi, minkä Waltarin kirjan olet lukenut ja koska?

• "Johannes angelos"
        Makriina kirjoitti:

Tottahan toki vanhat tuttavat juttelevat tuttavallisesti, hehän ovat tutustuneet aikojen kuluessa. Niinhän se on elävässäkin elämässä.
        Minusta ei kuitenkaan pidä ajatella, että palstalla toimisii joku sisäpiiri. Tai jos toimii, niin en ole antanut asian häiritä itseäni.
        Kirjoitan siihen ketjuun, jossa on mieleiseni aihe.
        Murehdin sitä, että niin vähän keskustelunaiheita löytyy nykyisin.

Maailma on täynnä tapahtumia, miksi emme ottaisi kantaa joihinkin tämän päivän puheenaiheisiin?
        Esimerkiksi, minkä Waltarin kirjan olet lukenut ja koska?

Konstantinopolin valloituksesta v.1453 Kristuksen maailmanajan päättyessä:
        taattua laatua sekin "Sinuhe" ym. myös luettu.

• "Johannes angelos" kirjoitti:

On se minulla hyllyssä, ja ollut jo vuosia koskematta. Pitääkin lukea se taas.

Jostain syystä olen mieltynyt Turms, kuolemattomaan. Olen ostanut sen jo v. -69, ja lukenut monta kertaa.

• Mallamargareetta
        "Johannes angelos" kirjoitti:

Johannes Angelos minulle.Viimeksi luin "Tanssi yli hautojen" uudelleen menneenä kesänä.
        Ajankohtainen on taas näytelmä "Gabriel, tule takaisin."

• uzma-m
        että uudet kirjoittajat kirjoitti:

pitaisi olla keskustelu palsta jossa keskustellaan, tarkoitan sita etta saa vastauksen,ei yksinpuhelu ole keskustelua ja sisapiri palstoilla on,yksi syy miksi lopetin kirjoittamisen,vahan noloa jos ei kukaan vstaa.
        Tykkasin uudesta serifista vaan en enaa taas ollaan menossa vanhoihin hyviin aikoihin kirjoitukset yhtakkia haviaa,ei ehdi edes vastaamaan.

• Johannes A
        Mallamargareetta kirjoitti:

Johannes Angelos minulle.Viimeksi luin "Tanssi yli hautojen" uudelleen menneenä kesänä.
        Ajankohtainen on taas näytelmä "Gabriel, tule takaisin."

luin jo nuorena, sen ollessa suuressa maineessa.

Kerrottiin että amerikasta tullut kirjailijapalkkion vei verottaja eikä edes riittänytkään.

• uzma-m kirjoitti:

pitaisi olla keskustelu palsta jossa keskustellaan, tarkoitan sita etta saa vastauksen,ei yksinpuhelu ole keskustelua ja sisapiri palstoilla on,yksi syy miksi lopetin kirjoittamisen,vahan noloa jos ei kukaan vstaa.
        Tykkasin uudesta serifista vaan en enaa taas ollaan menossa vanhoihin hyviin aikoihin kirjoitukset yhtakkia haviaa,ei ehdi edes vastaamaan.

Kun poistokeskustelut olivat kuumimmillaan, niin neuvoksi annettiin, että pitäisi aina vastata aloittajan viestiin, eikä jatkaa ketjua.

Se oli ehkä hyvä neuvo sen vuoksi, että oman tekstin poistossa meni koko loppuketjukin samalla maailman tuuliin, mutta kuitenkin tuntui siltä, että ei ole mitään keskustelua se, että kaikki mielipiteet ovat allekkain ilman jatkoa.

Keskusteluhan on sitä, että jatketaan toisen viestiä omalla kommentilla.

Keskustelu tyrehtyi aikanaan siihen, että vilkkaimmatkin ketjut hävisivät, kun joku rekattu sai sellaisia vastauksia, jotka eivät häntä miellyttäneet.

Niinpä on kansa kasvatettu miettimään, kenen ketjuun vastaa, ja ilmeisesti itsekritiikki on niin kova, että kukaan ei enää ole halukas esittämään mitään mielipidettä mistään.

• Hintriika*
        Makriina kirjoitti:

Kun poistokeskustelut olivat kuumimmillaan, niin neuvoksi annettiin, että pitäisi aina vastata aloittajan viestiin, eikä jatkaa ketjua.

Se oli ehkä hyvä neuvo sen vuoksi, että oman tekstin poistossa meni koko loppuketjukin samalla maailman tuuliin, mutta kuitenkin tuntui siltä, että ei ole mitään keskustelua se, että kaikki mielipiteet ovat allekkain ilman jatkoa.

Keskusteluhan on sitä, että jatketaan toisen viestiä omalla kommentilla.

Keskustelu tyrehtyi aikanaan siihen, että vilkkaimmatkin ketjut hävisivät, kun joku rekattu sai sellaisia vastauksia, jotka eivät häntä miellyttäneet.

Niinpä on kansa kasvatettu miettimään, kenen ketjuun vastaa, ja ilmeisesti itsekritiikki on niin kova, että kukaan ei enää ole halukas esittämään mitään mielipidettä mistään.

Monta mieltä taitaa olla noista vastailuistakin. Minusta on turha vastata vain vastaamisen vuoksi, ellei ole mitään kommentoitavaa. Joskus jopa ärsyttää, kun vain kerrataan toisen sanoma. Jatkuuhan siinä ketju, mutta en näe mitään järkeä kilpailussa ketjujen pituudesta.

Livenäkin kerrotaan omia kuulumisia ja toinen jatkaa omillaan. Jos on kysyttävää tai kommentoitavaa, niin eri asia, mutta ei se mikään keskustelun sääntö ole. Ei koko aikaa tarvitse vakuutella, että kiva kun olet siinä.

Minä paremminkin aina vähän säikähdän, kun näen oman nimimerkkini mainittavan! Siitähän seuraa oitis kamalat sisäpiiriepäilyt!!! Ei auta edes, ettei minulla ole rekattua nikkiä. Olen vain kolmisen vuotta kirjoitellut samalla nimellä ja saanut niskaani saman kirouksen kuin rekatut.

• Jonoa ei tee koskaan se ensimmäinen auto, vaan sen perään jämähtänyt ajoneuvo. Ja sitten sen perään ja sen perään jne.
      Jonon eka ajoneuvon pitää vain ajaa sellaista nopeutta, ettei sitä voi helposti ohittaa, mutta perässä on helppo pysyä.
      Täälläkin aloitus on merkittävä, mutta vasta sen jälkeen kirjoitetut jutut muodostavat ketjun.
      Alottajan merkitys tietysti korostuu, jos hän ottaa osaa aktiivisesti keskusteluun.

Hyviä esimerkkejä nuo Aamukahvijutut alku oli niin helppo, että kuka vaan uskalsi kirjoitta jotakin sen perään ja siitä se lähti.

• Oliko se nyt niin äänekäs?

• Ruunepri*

Viestini on poistanut Ylläpito. Palstalaiset ovat siis valittaneet siitä.

• murreketju
        Ruunepri* kirjoitti:

ja murheketju myös, vaikka niissä oli hyväntahtoista huumoria. Kuka täällä saa määritellä, mikä on sallittua huumoria? Kaikki huumorin perään kylläkin kuuluttavat.

Eipä tässä valossa ihmetytä, miksi monet hyvät kirjoittajat kirjoittavat nyt muualla.

• murreketju kirjoitti:

ja murheketju myös, vaikka niissä oli hyväntahtoista huumoria. Kuka täällä saa määritellä, mikä on sallittua huumoria? Kaikki huumorin perään kylläkin kuuluttavat.

Eipä tässä valossa ihmetytä, miksi monet hyvät kirjoittajat kirjoittavat nyt muualla.

Ovatko vanhat ajat tulossa takaisin?
        a) palstalle ei pääse, kun Suomi24 hidastelee joka päivä.
        b) kun lopulta pääset, on mieleisesi ketju kadonnut.
        c) kaikilla on pinna kireellä.

• Jatta
        murreketju kirjoitti:

oppinut ymmärtämään, miksi Ruunen aloitus poistettiin. Enkä myös sitä, mikä siinä oli niin loukkaavaa, että toiset ottivat nokkiinsa.

Vaikka minuakaan ei nimeltä mainittu, niin kyllä ymmärsin, että minutkin kutsuttiin palstalle kirjoittamaan omia töherryksiäni. Kaikkihan meidät sinne kutsuttiin.

En ole teidän kauan kirjoittajien vertainen, enkä koskaan tulekkaan, mutta silti haluan joskus osallistua ja omat mielipiteenikin uskallan sanoa.
        Vai uskaltaako, ettei saa heti turpiinsa?

• Ruuneperi*
        Jatta kirjoitti:

oppinut ymmärtämään, miksi Ruunen aloitus poistettiin. Enkä myös sitä, mikä siinä oli niin loukkaavaa, että toiset ottivat nokkiinsa.

Vaikka minuakaan ei nimeltä mainittu, niin kyllä ymmärsin, että minutkin kutsuttiin palstalle kirjoittamaan omia töherryksiäni. Kaikkihan meidät sinne kutsuttiin.

En ole teidän kauan kirjoittajien vertainen, enkä koskaan tulekkaan, mutta silti haluan joskus osallistua ja omat mielipiteenikin uskallan sanoa.
        Vai uskaltaako, ettei saa heti turpiinsa?

Olet asiallinen kirjoittaja, jollainen saa kritisoidakin palstalla.

Uskon, että kaltaisiasi kaivataan enemmänkin.

"Kahden sanan kirjoittajat" viihdyttävät harvoja.

• tiedämme ?
        murreketju kirjoitti:

Onkohan sefulla poiston kanssa jotain tekemistä,
        koskahan kahvipirtti poistetaan, se olisikin
        se viimeinen poisto.
        Sen jälkeen enää näitä keskustelupalstoja availe.
        Onko niin ettei vain olisi sama sefu kuin ennenkin?

• poistettu*
        murreketju kirjoitti:

Eihän murreketjua ole poistettu.

• poistettu* kirjoitti:

Eihän murreketjua ole poistettu.

näe Monican aloittamaa MURREKETJUA missään .
        Ja siihen oli jo muutamat kerenneet kirjoitellakkin . Joku arvosteli ,miksi emme kaikki kirjoittele
        Aamukahvilla tai sSiinä pirtissä .
        Minä sain aloittaa sen jo kohta putoamassa olevan ja nyt toivon että Monica avaisi meille uuden . Annetaan "huutia" sille joka ei voi pysyä sovinnolla.
        Ja eihän tämä onneksi "maailmaa kaada" ainakaan nämä kepeät kirjoitukset!

• himuli???
        ullamirjami kirjoitti:

näe Monican aloittamaa MURREKETJUA missään .
        Ja siihen oli jo muutamat kerenneet kirjoitellakkin . Joku arvosteli ,miksi emme kaikki kirjoittele
        Aamukahvilla tai sSiinä pirtissä .
        Minä sain aloittaa sen jo kohta putoamassa olevan ja nyt toivon että Monica avaisi meille uuden . Annetaan "huutia" sille joka ei voi pysyä sovinnolla.
        Ja eihän tämä onneksi "maailmaa kaada" ainakaan nämä kepeät kirjoitukset!

Tuollahan se on toisella sivulla sinun aloittamasi,
        koska Monica ei ollut saanut linjaa auki
        ja oletti sinun avaavan sen murreketjun,
        en ole ainakaan muuta murreketjua täällä nähnyt.
        Ja aivan hyvä ketju on vaikka on toinen avaaja,
        sen pitäisi nyt vain avata tähän etusivulle.
        Kiitos hyvästä ketjusta sitä lueskelee mielellään.

• Atolfia
        Ruunepri* kirjoitti:

tuo Ptrui-ketju poistettiin. Minusta se oli hauska ja toi mukavasti esiin noita maaseutuväen kansanperinteitä, joita tuskin enää maallakaan tapaa.

Ikävää, että tällaisia poistoja tapahtuu. Voisikohan meidän serifimme kertoa, mikä siinä tökki niin pahasti, että piti toimeen tarttua ja suorittaa poislakaisu.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1779
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1111
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1086
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      972
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      92
      829
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      150
      799
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      754
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      53
      745
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      684
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      671
    Aihe