liikunnanopettajaksi

tuleva ope?

Heips! Olen nyt lukiossa toista vuotta opiskeleva tyttö ja haaveammattina olisi ala-asteen luokanopettaja ja liikunnanopettaja. Mitähän aineita kannattaisi kirjottaa? Olen miettinyt, että kirjoittaisin äidinkielen ja vieraan kielen lisäksi biologian, psykologian ja terveystiedon.

Toisaalta myös historia kiinnostaa. Olisiko ihan mahdotonta erikoistua liikuntaan ja historiaan? :'D Erikoistuvatko ala-asteen luokanopettajat yleensä liikunnan lisäksi enää muihin aineisiin, kun terveystietoakaan ei ala-asteella vielä opeteta.

Entä pitääkö psykologia olla kirjoitettuna/onko hyödyksi jos opettajaksi meinaa? Riittääkö vain jos on kaikki kurssit käytynä? Jyväskylän yliopistahan taitaa tällä hetkellä olla ainoa, josta liikunnanopettjan paprut käsiinsä saa.

Siis, jos täällä palstalla pörrää joitakin alalle opiskelevia/ alalla toimivia, jotka osaisivat kokemuksen syvällä rintaäänellä vähän selkiyttää mun ajatuksia niin kiitollinen olisin. :) On kyllä kamalasti kysymyksiä, mutta jos jollakin olisi vastauksen tynkää edes yhteen, niin kerrohan toki.

Ai niin. Liikunta on ollut aina 9, ja harrastan vapaa-aikana paljon liikuntaa. Olisi aivan unelma työskennellä aikuisena liikunnan parissa.

8

5200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkiä sinnepäin

      Jyväskylän yliopiston liikunnan nettisivut. J-kylä on ainoa paikka Suomessa, jossa voi opiskella liikkamaikaksi. Koulutusohjelma on HYVIN suosittu, joten sisäänpääsy on vaikeaa. Tässä linkki:

      http://www.jyu.fi/sport/

      • aloittaja

        sivut on luettu muutaman kerran läpi, mutta kiitos nyt kuitenkin. :)


    • Luttajotta

      Luokanopettajan ammatti on hieno, onnea valitsemallesi tielle. Itse aloitin luokanopettajan opinnot tänä syksynä.

      Kysyit, mitä aineita kannattaisi kirjoittaa, jos luokanopettajaksi haluaa. Mistään tietyistä aineista ei ainakaan Turkuun saa(nut) mitään lisäpisteitä, taisiko olla niin että ainoastaan äidinkielestä kirjoitetuista E:sta tai L:sta sai yhden lisäpisteen. Lisäksi myös joistain suoritetuista lukiodiploimeista sai lisäpisteitä. Muista yliopistoista en valitettavasti tiedä tarkemmin, mutta netti auttaa.. :)

      Mutta esim. mainitsemasi psykologia on hyvää taustatietoa sitten kasvatustieteen pääaineen opiskelussa, varsinkin kasvatuspsykologian opintojakso sivuaa hyvinkin paljon lukion psykologian tietoja.

      Luokanopettajan pätevyyden ohella voit suorittaa aineenopettajan pätevyyden suorittamalla jostain tietystä aineesta ns. pitkän sivuaineen, ts. kyseisestä aineesta sekä perus- että aineopinnot. Jos siis haluat liikunnanopettajan pätevyyden (huom. ala- ja yläasteille), opiskelet pitkänä sivuaineena liikuntaa.

      Ja mikäs siinä, jos haluat sekä liikunnan- että historianopettajan pätevyyden, niin siitä vaan opiskelemaan myös historiaa, ei kukaan estä sinua! Se tietää vaan sitten lisää opiskelua. :)

      • aloittaja

        Kiitos kun vähän selkiytit ajatuksiani. :) kun opo vähän naureskeli, että mitä ihmettä sinä hamstraat nuita kirjotettavia aineita, ja tuli sitten sellanen epävarmuus että uuvutanko itseni ihan turhaan.

        Itse ajattelin lähinnä sillai, että biologia ja terveystieto nyt taitaa olla ihan välttämätönä kirjoittaa jos liikunnanopeksi haluaa. Psykologiasta on varmasti hyötyä ja äidinkieli on tietysti pakollinen. Ruotsin ajattelin kirjoittaa pitkänä koska se sujuu paljon paremmin kuin englanti. Historia minua toisaalta kiinnostaa ja ajattelinkin, että jos en liikunnanopettajakouluun jyväskylään pääse (pitää aina olla suunnitelma b :), menen johonkin luokanopettajakouluun ja erikoistun historiaan, ja, no, johonkin toiseen aineeseen. Opo itse ehdotti, että kirjoittaisin vielä englannin lyyenä.. Minulle tulisi 7 kirjoitettavaa ainetta.. Voiko tästä paletista nyt oikeen mitään pudottaa pois.. Itseä kyllä vähän se englanti mietityttää, että kannattaako sitä kirjoittaa, jos en kielten opettajaksi edes tahdo..?


      • gregoryn
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos kun vähän selkiytit ajatuksiani. :) kun opo vähän naureskeli, että mitä ihmettä sinä hamstraat nuita kirjotettavia aineita, ja tuli sitten sellanen epävarmuus että uuvutanko itseni ihan turhaan.

        Itse ajattelin lähinnä sillai, että biologia ja terveystieto nyt taitaa olla ihan välttämätönä kirjoittaa jos liikunnanopeksi haluaa. Psykologiasta on varmasti hyötyä ja äidinkieli on tietysti pakollinen. Ruotsin ajattelin kirjoittaa pitkänä koska se sujuu paljon paremmin kuin englanti. Historia minua toisaalta kiinnostaa ja ajattelinkin, että jos en liikunnanopettajakouluun jyväskylään pääse (pitää aina olla suunnitelma b :), menen johonkin luokanopettajakouluun ja erikoistun historiaan, ja, no, johonkin toiseen aineeseen. Opo itse ehdotti, että kirjoittaisin vielä englannin lyyenä.. Minulle tulisi 7 kirjoitettavaa ainetta.. Voiko tästä paletista nyt oikeen mitään pudottaa pois.. Itseä kyllä vähän se englanti mietityttää, että kannattaako sitä kirjoittaa, jos en kielten opettajaksi edes tahdo..?

        Luokanopettajakoulutukseenkaan ei kyllä koskaan vain mennä, vaan sinne haetaan - ja joissakin tapauksissa myös päästään. LO-koulutus on mielettömän suosittu; sinne on lähestulkoon yhtä vaikea päästä kuin Jyväskylän liikuntatieteelliseen.

        Otathan huomioon, että mikäli tahdot opettaa vaikkapa historiaa lukiossa, sinun tulee tehdä siitä myös syventävät opinnot (syventävät tehdään yleensä vain pääaineesta, mutta myös sivuaineilija voi suorittaa ne). Perus- ja aineopinnot riittävät peruskouluun (tai oikeastaan yläkouluun asti).


      • aloittaja
        gregoryn kirjoitti:

        Luokanopettajakoulutukseenkaan ei kyllä koskaan vain mennä, vaan sinne haetaan - ja joissakin tapauksissa myös päästään. LO-koulutus on mielettömän suosittu; sinne on lähestulkoon yhtä vaikea päästä kuin Jyväskylän liikuntatieteelliseen.

        Otathan huomioon, että mikäli tahdot opettaa vaikkapa historiaa lukiossa, sinun tulee tehdä siitä myös syventävät opinnot (syventävät tehdään yleensä vain pääaineesta, mutta myös sivuaineilija voi suorittaa ne). Perus- ja aineopinnot riittävät peruskouluun (tai oikeastaan yläkouluun asti).

        No hups, huomasin itekkin kuinka koomiselta tuo kuulosti. Tarkoitin siis tietysti, että haen. :D Ajattelin lähinnä, että ala-asteen luokanopettajaksi, ja erikoistuisin historiaan.
        --> historiahan alkaa jo viidennellä luokalla muistaakseni..


      • maahinen88
        aloittaja kirjoitti:

        No hups, huomasin itekkin kuinka koomiselta tuo kuulosti. Tarkoitin siis tietysti, että haen. :D Ajattelin lähinnä, että ala-asteen luokanopettajaksi, ja erikoistuisin historiaan.
        --> historiahan alkaa jo viidennellä luokalla muistaakseni..

        Heippa!

        Hienoa tuo sinun innostuksesi :)

        Käytännössä LO-koulutuksessa opiskellaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita. Se, mitä sinä käsität erikoistumisella, tarkoittaa juuri sivuaineen lukemista eli käytännössä yleensä pätevöitymistä opettamaan kyseistä ainetta myös yläkoulun puolella. Mikäli haluaan varsinaisen aineenopettajanpätevyyden sinne lukioon asti, pitää tosiaan lukea syventävätkin opinnot, jotka yleensä siis luetaan vain omasta pääaineesta (luokanopettajilla kasvatustiede).

        Se, että saat pätevyyden johonkin aineeseen yläkoulun puolelle (eli erikoistut), tarkoittaa useimmiten 60 opintopisteen opintoja eli käytännössä vuoden mittaisia opintoja. LO-koulutukseen sisältyy vain hmm.. oisko ollu 80op sivuaineopintoja jos mielii viidessä vuodessa valmistua. Käytännössä tarkoittanee sitä, että jos mielit valmistua tavoiteajassa, et oikeastaan voi lukea kuin yhden pitkän (eli 60op) sivuaineen.

        Kun ajatellaan erityisesti sinun kiinnostuksenkohteitasi, homma menee vielä monimutkaisemmaksi. Hitoria on sellainen aine, että siihen ei LO-opiskelijalle riitä pelkkä 60op:n sivuaine yläkoulun pätevyyden hankkimiseen vaan se on jonkin verran enemmän (nyt en kuollaksenikaan muista paljonko). Tämä johtuu siitä, historia jakautuu erilaisiin aihealueisiin, esim. yleiseen historiaan ja kulttuurihistoriaan. Liikunnan opettamiseen yläkoulunkin puolella saa ptevyyden ihan sillä 60op:n sivuaineella, mutta käytännössä sen sivuaineopiskeluoikeuden saavuttaminen voi olla aika haastavaa, koska myös siihen on aika paljon kilpailua.

        Mennäkseni siihen ongelmaasi kirjoitettavista aineista, täytyy todeta, että yliostoon päästyäsi niillä ei ole pätkänkään vertaa väliä. Pääsykoevaiheessa saatat saada lisäpisteitä tietyistä aineista, mutta sen jälkeen koko yo-todistuksella ei ihan oikeasti tee mitään. Näin ollen, ote selvää siitä OKL:stä johon haluat, että saako jostain aineista lisäpisteitä ja kirjoita ne ja keskity sitten vaikka suosiolla niihin. Jos kirjoittaa hirveän monta eri ainetta, arvosanat yleensä kärsivät ja tämä vaan suoraan sanottuna yleensä heikentää mahdollisuuksia päästä opiskelemaan.

        Kuten aiemmin todettua, psekologian lukio-opiskelusta ja tietopohjasta on ehkä eniten hyötyä OKL:ssä opiskellessa. Muutoin ihan perustietopohja ja yleissivistys riittää aivan mainiosti.

        Kysy toki lisää jos selitin jotain liian vaikeasti :)


      • selvensit
        maahinen88 kirjoitti:

        Heippa!

        Hienoa tuo sinun innostuksesi :)

        Käytännössä LO-koulutuksessa opiskellaan kaikkia alakoulussa opetettavia aineita. Se, mitä sinä käsität erikoistumisella, tarkoittaa juuri sivuaineen lukemista eli käytännössä yleensä pätevöitymistä opettamaan kyseistä ainetta myös yläkoulun puolella. Mikäli haluaan varsinaisen aineenopettajanpätevyyden sinne lukioon asti, pitää tosiaan lukea syventävätkin opinnot, jotka yleensä siis luetaan vain omasta pääaineesta (luokanopettajilla kasvatustiede).

        Se, että saat pätevyyden johonkin aineeseen yläkoulun puolelle (eli erikoistut), tarkoittaa useimmiten 60 opintopisteen opintoja eli käytännössä vuoden mittaisia opintoja. LO-koulutukseen sisältyy vain hmm.. oisko ollu 80op sivuaineopintoja jos mielii viidessä vuodessa valmistua. Käytännössä tarkoittanee sitä, että jos mielit valmistua tavoiteajassa, et oikeastaan voi lukea kuin yhden pitkän (eli 60op) sivuaineen.

        Kun ajatellaan erityisesti sinun kiinnostuksenkohteitasi, homma menee vielä monimutkaisemmaksi. Hitoria on sellainen aine, että siihen ei LO-opiskelijalle riitä pelkkä 60op:n sivuaine yläkoulun pätevyyden hankkimiseen vaan se on jonkin verran enemmän (nyt en kuollaksenikaan muista paljonko). Tämä johtuu siitä, historia jakautuu erilaisiin aihealueisiin, esim. yleiseen historiaan ja kulttuurihistoriaan. Liikunnan opettamiseen yläkoulunkin puolella saa ptevyyden ihan sillä 60op:n sivuaineella, mutta käytännössä sen sivuaineopiskeluoikeuden saavuttaminen voi olla aika haastavaa, koska myös siihen on aika paljon kilpailua.

        Mennäkseni siihen ongelmaasi kirjoitettavista aineista, täytyy todeta, että yliostoon päästyäsi niillä ei ole pätkänkään vertaa väliä. Pääsykoevaiheessa saatat saada lisäpisteitä tietyistä aineista, mutta sen jälkeen koko yo-todistuksella ei ihan oikeasti tee mitään. Näin ollen, ote selvää siitä OKL:stä johon haluat, että saako jostain aineista lisäpisteitä ja kirjoita ne ja keskity sitten vaikka suosiolla niihin. Jos kirjoittaa hirveän monta eri ainetta, arvosanat yleensä kärsivät ja tämä vaan suoraan sanottuna yleensä heikentää mahdollisuuksia päästä opiskelemaan.

        Kuten aiemmin todettua, psekologian lukio-opiskelusta ja tietopohjasta on ehkä eniten hyötyä OKL:ssä opiskellessa. Muutoin ihan perustietopohja ja yleissivistys riittää aivan mainiosti.

        Kysy toki lisää jos selitin jotain liian vaikeasti :)

        asiaa.. :) Joka puolelta tulee vain kehotuksia kirjoittaa kaikenmaailman eri aineita. Viimeksi tänään joku sanoi, että sinuna kyllä kirjottaisin matikan jos opettajaksi tahdot. Yms. yms. :D Mutta lievitit stressiä jo paljonkin.

        En tiedä miten muualla, mutta itse kun asun näin kytysessä kylässä, että ala- ja yläaste on samassa rakennuksessa, niin meillä opetti ala-asteella eri aineita monet eri opettajat. Siis esim. juurikin yläkoulun historian opettaja piti meille historiaa, yms. Siitä kai on sitten päähäni jäänyt, että ala-asteen luokanopettajankin pitää erikoistua eri aineisiin, jotta niitä voi opettaa.. :O


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      886
    Aihe