Erityispanttaus

Joudunko maksamaan?

Kiinteistö jossa olen osakkaana on pantattu erityispanttauksella ulkopuolisen henkilön velkojen vakuudeksi. Jos velallisen maksukyky pettää ja panttina olevan kiinteistön rahaksi muuttaminen ei jostain syystä onnistuisikaan, niin joudunko itse maksamaan omistusosuuteni arvon suuruisen summan rahaa pankille? Vai onko kyseessä vaan se, että pankki saa kiinteistön ja se on pankin oma tappio jos ei saa sitä myydyksi? Tiedän, että tällaiset asiat pitäisi olla selvillä ennen kuin laittaa nimet paperiin, mutta osakkaita on monta ja oma osakkuuteni ei ole onneksi suuri.

3

4096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on panttina, sen voi vain m...

Kun kiinnitys koskee vain kiinteistöä, eivät kiinteistön omistajat voi menettää muuta kuin kiinteistön.

Panteilla ei useinkaan ole mitään todellista realisointiarvoa. Esimerkiksi joku tehdaskiinteistö, jota voi käyttää vain yhdenlaiseen tuotantoon, on käytännössä arvoton muille paitsi tehdasta pyörittävälle yritykselle.

Pankki ei laske yleensä pantin realisoinnin varaan, vaan velallisen maksukyvyn varaan. Pantti on useimmiten vain varmemmaksi vakuudeksi velallisen maksuhalusta otettu.

• Vakuus häviää

Kyse varmaan on taloyhtiöstä jossa on monta osakasta .
        Taloon on tehty pintapuolinen tai jokin muu remontti mihin taloyhtiö on ottanut velkaa .

Taloyhtiöllänne ei ole omistus tonttia joten olette vuokra-tontilla .

Jos taloyhtiö ei ole yhdistänyt lainoja toisiinsa ja olette taloyhtiöltä otaneet remontin lasketun summan taloyhtiölainana jos olette tarvineet maksaaksenne remontin osuutenne ( yhtiövastikkeen yhteydessä maksettava ) .

Olette itse vastuussa osuudesta joka teihin kohdistuu joten joudutte maksamaan teihin kohdistuneen osuuden .

Taloyhtiöllä ei ole takausta lainaan kun kyseinen takaus häviää kun remontti on tehty siis mitään takausta ei ole mikä kohdistuisi myös henkilöihin joilla ei ole taloyhtiölainaa .

• LKV

Kiinteistö pantataan panttioikeudella eli kansanomaisemmin panttikirjoilla. Panttioikeuden haltija voi vaatia pantin realisoimista (esim. voutin järjestämällä huutokaupalla) ja maksimisumma, mitä hän voi saada on hallussa olevien panttikirjojen euromäärä sisältäen mahdolliset korot ja kulut.

Joskus rahoittajien papereissa on lisäksi henkilötakaus toissijaisena vakuutena. Mainitsemassasi tapauksessa tällainen voi olla kysymyksessä, jos et ole perehtynyt takaussopimuksen sisältöön. Tällöin jos pantin arvo ei kata saatavia, loppusumma voidaan hakea toissijaisesta vakuudesta eli takaajilta.

Lue ensi kerralla paperit huolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2336
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      119
      1895
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      90
      1493
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1449
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1131
    8. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1130
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe