auta! Miten bkk-pnom penh?

Nimetön

menos marraskuussa kaukoitään ja tarvin käytännön ohjeita reitille bkk-siemreap-pnompenh-saigon-hanoi-beijing-moskova-hki. Viisumit ja bussi/junaliput yms. Matkustan yksin ja halvalla...

3

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinneppäsinne

Bkk suunnista mo chit -bussiasemalle ja etsi luukku jossa lukee Aranyaprathet. Ostat lipun sinne ja perillä otat tuk-tukin rajalle. 4 kaputsalaista (joista yksi on homo) piirittää sut ja kauppaa viisumia. He sen kyllä hommaavat mutta ottavat n. 500bht omaan taskuun. Eli jos kykenet niin kannattaa etsiä se konttori itse.

Rajan tuolla puolen ota ehdottomasti "taksi" siam reapiin. Vaikka bussimatka on halvempi niin ei todellakaan ole sen arvoista. (Huom. tilanne saattaa muuttua/olla jo muuttunut. Tietä kuulemma kunnostetaan jossain vaiheessa).

Siam reapissa angkor watin jälkeen bussilla Phnom pheniin ja sieltä saigoniin mutta tästä matkasta ei ole omakohtaista kokemusta.

Huom. Khao sanilla matkatoimistoista löytyy pakettihintoja bkk-siam reap. En suosittele koska tosiaan rajalta siam reapiin kulkuvälineenä on se romubussi.

• Tintin Thaimaassa

Yes Bkk - rajalle bussilla. Viisumin saat rajalta. Ne "auttajat" rajalla ovat ihan sieltä syvältä. Marssi itse rajalle ja täytä kaavake. Apu on turhaa ja se on vale, että viisumi pitää olla valmiina. Se virkailija antaa sen. Ehkä on hyvä olla US$ valmiina ja rajanylitys käy helpommin jos annat pari taalaa virkailijalle. Hän kyllä itse pyytää jos haluaa. Ja se viisumi maksetaan US$:ssa.

Itse menin romubussilla Siam Reapiin. Tietä ei tulla saamaan valmiiksi ainakaan tällä vuosisadalla. Vaatii istuinlihaksia ja kärsivällisyyttä. Bussin loytäminen voi olla vähän hankalaa, koska ne khmerit odottaa, että lahjoisit heitä. Siinä voi tuskastua, kun mitään ei näytä tapahtuvan. En tiedä, onko se taksi kalliskin? Lopulta kaikki sujuu kuitenkin. Ja bussi vie sinut johonkin majapaikkaan, jossa ei pakoteta jäämään yoksi mutta melkein kuitenkin. Ja siellä on tuk-tuk-kuskeja, jotka haluavat kaikki viedä sinut aamulla Ancor Wattiin. Voivat sanoa, jos haluat muualle majoittua, että tuk-tuk on ilmainen, mutta ehdottomasti haluavat sitten viedä sinut Ancor Wattiin.

Pnom Penhiin on hyvä tie. No problem. Samoin Saigoniin. Viisumi on suomalaisille ilmainen 2 viikkoa. Saat viisumin rajalla. Mutta pari US$ täytyy antaa virkailijalle.

Saigonista voit mennä junalla Hanoihin. Se kestää monta tuntia. Ainakin 2 yotä ja junassa saa ruuan. Siitä eteenpäin minulla ei ole kokemusta.

Sekä Kambodjassa että Vietnamissa käytetään US-taaloja.

• ainakin Siem Reapiin

Itse olen mennyt Pattajalta Siem Reapiin saakka paikallisen matkatoimiston pikkubussilla, jonka kuski auttoi viisumi-ym muodollisuuksissa rajalla. Luulisi, että Bangkokissakin olisi tällaisia matkatoimistoja. Sieltä menimme laivalla Phnom Penhiin, josta bussilla Saigoniin. Sieltä juna-vaihtoehdon hylättyämme lentäen Hanoihin (tuskin oli isoa hintaeroa, mutta aikaero kylläkin). Jos kiinnostaa, niin vilkaise blogiani www.vaelluksillasielljatll.blogspot.com,

Edessäsi on mielenkiintoinen matka. Lykkyä tykö!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      329
      12076
    2. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      157
      11164
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      277
      6516
    4. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      250
      5311
    5. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      182
      3768
    6. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      174
      3588
    7. L/OVER ikuisesti minun

Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin
      Ikävä
      60
      2631
    8. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      117
      2089
    9. Mitä voisit miehenä tehdä?

Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä
      Ikävä
      329
      2010
    10. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      13
      1884
    Aihe