päähän putkahti ajatua että saisikohan maalavaa tukevammaksi jos etupäähän laittais "väliseinän" joka olis saranoitu yläreunastaan? ainakin kun näkee kaatuneen kippiauton lava pystyssä , aina on etukelmat täys tavaraa. em. systeemillä ei ainakaan kulmassa oleva savi sais yhtäaikaa otetta 3 sivulta vaan joka kerta kun lava nousee ,saranoitu seinä pyyhkis kulmat puhtaiksi?
lisää kippaus
9
4027
Vastaukset
- Reimars.
Rupesin tosissaan funtsiin, olisikohan siinä ratkaisu? Vahvistettu turkkipelti ja alareunaan reilusti painoa. Vai pitäisikö toimia hydraulisesti? Se ei ole mikään iso juttu.
Muistuu mieleen nuoruus ennen lämpölavoja. Silloin ajettiin kahta vuoroa, 2x8 tuntia ja lauantaina 2x5 tuntia. Sunnuntaina hakattiin jäätynyt kura irti useita tunteja, jäi vapaaika melko lyhkäseksi. Valtion miehet keitti suolavettä tynnyreissä ja heitti lavalle joka kippauksen jälkeen, ei paljon auttanut. Näin mm. Korpilahden tunneliaukon työmaalla v. 1968. - carrier
tuntuu että varsinkin savimaa kyllä aika tehokkaasti jumiuttaa sen liikkumattomaksi paikalleen. Hydraulinen jos olis niin vois jopa toimia. Melkeen pitäs jonkun kokeilla.
- tukevuutta
tarkemmin kun funtsailin niin miksipä ei vaikkapa kumimattokin joka olisi vaikkapa 10 senttiä puoleltaan leveempi ja 10 korkeampi kuin etulaita (eli siis käntyis pohjalle ja sivuille) pitäis nurkat siistinä eikä rupeais tavaraa kertymään kun ei alkua sais.
Sitä kääntyvää seinää ei saa niin tiiviiksi reunoja vasten ettei sinne väliin menisi maa-ainesta ta vetistä savimaata joka jäätyy.
Sitten kun sielä välissä on maata ja seinän ulkopuolelle tulee lisää, niin tämä seinä junttaa sen välissä olevan aineen kiinni nurkkaan ja väliseinä on vielä enemmän auki jne... lopuksi tämä läliseinä törröttä sielä 45 asteen kulmassa taaksepäin kun sen alla on kivikovaksi juntattua maata.- unohtui
lavalämmitys?
- kertyy kesälläkin
unohtui kirjoitti:
lavalämmitys?
alkuperäinen ajatushan oli että joka kerta pyyhkäistäisi kulma puhtaaksi vapaasti roikkuvalla levyllä joka tuhjänä ajettaessa pikkusen heiluiskin ja samalla hierois roippeet pois, ettei kertyminen lainkaan käynnistyisi!
kertyy kesälläkin kirjoitti:
alkuperäinen ajatushan oli että joka kerta pyyhkäistäisi kulma puhtaaksi vapaasti roikkuvalla levyllä joka tuhjänä ajettaessa pikkusen heiluiskin ja samalla hierois roippeet pois, ettei kertyminen lainkaan käynnistyisi!
Jos sen levyn tekee vielä ajossa heiluvan eli se täytyy saranoida 1) etuseinästä jonkin verran taaksepäin 2)
Kun tämä levy nyt heiluu ja sinne lavan ja levyn väliin mennee mitä tahansa ainetta niin se hakkaa sen sinne lavan etuseinään ja heiluvan levyn väliin lujaksi betonin kovaksi aineeksi ja tämä levy ei enään heilu mihinkään , sitten kun sitä ainetta on sielä etuseinän ja levyn välissä tarpeeksi niin tämä levy makaa sen massan päällä 45 asteen kulmassa.
Sitä levyä et saa millään niin tiukaksi lavan reunoja vasten ettei sinne taakse pääsis maa-ainesta. Jos siihen laittaa jonkin kumin niin ei se ole sama kuin tuulilasinpyyhin että pyyhkii vain ulos päin, se kaapii sitä maa-ainetta myös sinne väliin ja jos pääsee, niin se jäätyy sinne, tähän tietysti auttaa lavalämpö, mutta eikös se ole hoitanut nämä muutkin jäätymiset.
1) Mikä saranointi kestää sora/kivi kuormat?
2) Lava tilavuudesta pois.
Lavalämpö lisättynä tähän "levylekaan" siinä ei lavalämpö enään auta, kyllä te tiedätte mitä on kuivanut savi.
Eikös näitä lavatäryyttimiäkin ole olemassa?- toimii?
RK-asentaja kirjoitti:
Jos sen levyn tekee vielä ajossa heiluvan eli se täytyy saranoida 1) etuseinästä jonkin verran taaksepäin 2)
Kun tämä levy nyt heiluu ja sinne lavan ja levyn väliin mennee mitä tahansa ainetta niin se hakkaa sen sinne lavan etuseinään ja heiluvan levyn väliin lujaksi betonin kovaksi aineeksi ja tämä levy ei enään heilu mihinkään , sitten kun sitä ainetta on sielä etuseinän ja levyn välissä tarpeeksi niin tämä levy makaa sen massan päällä 45 asteen kulmassa.
Sitä levyä et saa millään niin tiukaksi lavan reunoja vasten ettei sinne taakse pääsis maa-ainesta. Jos siihen laittaa jonkin kumin niin ei se ole sama kuin tuulilasinpyyhin että pyyhkii vain ulos päin, se kaapii sitä maa-ainetta myös sinne väliin ja jos pääsee, niin se jäätyy sinne, tähän tietysti auttaa lavalämpö, mutta eikös se ole hoitanut nämä muutkin jäätymiset.
1) Mikä saranointi kestää sora/kivi kuormat?
2) Lava tilavuudesta pois.
Lavalämpö lisättynä tähän "levylekaan" siinä ei lavalämpö enään auta, kyllä te tiedätte mitä on kuivanut savi.
Eikös näitä lavatäryyttimiäkin ole olemassa?Eli etuseinän kokoinen vaikkapa 4mm.levy järeällä "piano saranalla" etuseinän yläreunaan roikkumaan pystysuoraan, pohjaan ja sivuihin nähden 2.54 mm. välys ,eli tukeutuu kokopinta alaltaan etuseinään .saranointi kannatta vain levyn massan n.60kg saven joka jää siihen aluksi roikkumaan. lavan noustessa levy savineen roikkuu vielä etuseinässä kiinni kippauskulmassa alaspäin ja painaa massallaan pohjaa ja sivuja puhtaiksi. kun levu nytkähtää liikkeelle se pyyhkäisee sivut ja pohjan puhtaaksi. maaaines joka 2,54mm. raosta menee läpi (irrallisena, ei siis kiinni juntattuna) putoaa kipatulle lavalle josta vierii pois. heilumista tyhjänä ei paljoa tapahdu mutta aina kun kiihdytetään levy heilahtaa taakse päin.vrt. roikkuvat kuormaliinat umpikorissa jotka kyllä hierovat ajan saatossa seinät "hienoiksi"
- dumpperissakin
toimii? kirjoitti:
Eli etuseinän kokoinen vaikkapa 4mm.levy järeällä "piano saranalla" etuseinän yläreunaan roikkumaan pystysuoraan, pohjaan ja sivuihin nähden 2.54 mm. välys ,eli tukeutuu kokopinta alaltaan etuseinään .saranointi kannatta vain levyn massan n.60kg saven joka jää siihen aluksi roikkumaan. lavan noustessa levy savineen roikkuu vielä etuseinässä kiinni kippauskulmassa alaspäin ja painaa massallaan pohjaa ja sivuja puhtaiksi. kun levu nytkähtää liikkeelle se pyyhkäisee sivut ja pohjan puhtaaksi. maaaines joka 2,54mm. raosta menee läpi (irrallisena, ei siis kiinni juntattuna) putoaa kipatulle lavalle josta vierii pois. heilumista tyhjänä ei paljoa tapahdu mutta aina kun kiihdytetään levy heilahtaa taakse päin.vrt. roikkuvat kuormaliinat umpikorissa jotka kyllä hierovat ajan saatossa seinät "hienoiksi"
Caterpillarin dumppereihin saa nykyään hydraulisesti liikkuvan etuseinän. Sillä on kaks eri tarkoitusta, pystyy "kippaamaan" vaikka ois kuinka kallellaan sekä pyhkii kaikki maaainekset pois lavalta ettei keulaan tartu mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015