päähän putkahti ajatua että saisikohan maalavaa tukevammaksi jos etupäähän laittais "väliseinän" joka olis saranoitu yläreunastaan? ainakin kun näkee kaatuneen kippiauton lava pystyssä , aina on etukelmat täys tavaraa. em. systeemillä ei ainakaan kulmassa oleva savi sais yhtäaikaa otetta 3 sivulta vaan joka kerta kun lava nousee ,saranoitu seinä pyyhkis kulmat puhtaiksi?
lisää kippaus
9
4227
Vastaukset
- Reimars.
Rupesin tosissaan funtsiin, olisikohan siinä ratkaisu? Vahvistettu turkkipelti ja alareunaan reilusti painoa. Vai pitäisikö toimia hydraulisesti? Se ei ole mikään iso juttu.
Muistuu mieleen nuoruus ennen lämpölavoja. Silloin ajettiin kahta vuoroa, 2x8 tuntia ja lauantaina 2x5 tuntia. Sunnuntaina hakattiin jäätynyt kura irti useita tunteja, jäi vapaaika melko lyhkäseksi. Valtion miehet keitti suolavettä tynnyreissä ja heitti lavalle joka kippauksen jälkeen, ei paljon auttanut. Näin mm. Korpilahden tunneliaukon työmaalla v. 1968. - carrier
tuntuu että varsinkin savimaa kyllä aika tehokkaasti jumiuttaa sen liikkumattomaksi paikalleen. Hydraulinen jos olis niin vois jopa toimia. Melkeen pitäs jonkun kokeilla.
- tukevuutta
tarkemmin kun funtsailin niin miksipä ei vaikkapa kumimattokin joka olisi vaikkapa 10 senttiä puoleltaan leveempi ja 10 korkeampi kuin etulaita (eli siis käntyis pohjalle ja sivuille) pitäis nurkat siistinä eikä rupeais tavaraa kertymään kun ei alkua sais.
Sitä kääntyvää seinää ei saa niin tiiviiksi reunoja vasten ettei sinne väliin menisi maa-ainesta ta vetistä savimaata joka jäätyy.
Sitten kun sielä välissä on maata ja seinän ulkopuolelle tulee lisää, niin tämä seinä junttaa sen välissä olevan aineen kiinni nurkkaan ja väliseinä on vielä enemmän auki jne... lopuksi tämä läliseinä törröttä sielä 45 asteen kulmassa taaksepäin kun sen alla on kivikovaksi juntattua maata.- unohtui
lavalämmitys?
- kertyy kesälläkin
unohtui kirjoitti:
lavalämmitys?
alkuperäinen ajatushan oli että joka kerta pyyhkäistäisi kulma puhtaaksi vapaasti roikkuvalla levyllä joka tuhjänä ajettaessa pikkusen heiluiskin ja samalla hierois roippeet pois, ettei kertyminen lainkaan käynnistyisi!
kertyy kesälläkin kirjoitti:
alkuperäinen ajatushan oli että joka kerta pyyhkäistäisi kulma puhtaaksi vapaasti roikkuvalla levyllä joka tuhjänä ajettaessa pikkusen heiluiskin ja samalla hierois roippeet pois, ettei kertyminen lainkaan käynnistyisi!
Jos sen levyn tekee vielä ajossa heiluvan eli se täytyy saranoida 1) etuseinästä jonkin verran taaksepäin 2)
Kun tämä levy nyt heiluu ja sinne lavan ja levyn väliin mennee mitä tahansa ainetta niin se hakkaa sen sinne lavan etuseinään ja heiluvan levyn väliin lujaksi betonin kovaksi aineeksi ja tämä levy ei enään heilu mihinkään , sitten kun sitä ainetta on sielä etuseinän ja levyn välissä tarpeeksi niin tämä levy makaa sen massan päällä 45 asteen kulmassa.
Sitä levyä et saa millään niin tiukaksi lavan reunoja vasten ettei sinne taakse pääsis maa-ainesta. Jos siihen laittaa jonkin kumin niin ei se ole sama kuin tuulilasinpyyhin että pyyhkii vain ulos päin, se kaapii sitä maa-ainetta myös sinne väliin ja jos pääsee, niin se jäätyy sinne, tähän tietysti auttaa lavalämpö, mutta eikös se ole hoitanut nämä muutkin jäätymiset.
1) Mikä saranointi kestää sora/kivi kuormat?
2) Lava tilavuudesta pois.
Lavalämpö lisättynä tähän "levylekaan" siinä ei lavalämpö enään auta, kyllä te tiedätte mitä on kuivanut savi.
Eikös näitä lavatäryyttimiäkin ole olemassa?- toimii?
RK-asentaja kirjoitti:
Jos sen levyn tekee vielä ajossa heiluvan eli se täytyy saranoida 1) etuseinästä jonkin verran taaksepäin 2)
Kun tämä levy nyt heiluu ja sinne lavan ja levyn väliin mennee mitä tahansa ainetta niin se hakkaa sen sinne lavan etuseinään ja heiluvan levyn väliin lujaksi betonin kovaksi aineeksi ja tämä levy ei enään heilu mihinkään , sitten kun sitä ainetta on sielä etuseinän ja levyn välissä tarpeeksi niin tämä levy makaa sen massan päällä 45 asteen kulmassa.
Sitä levyä et saa millään niin tiukaksi lavan reunoja vasten ettei sinne taakse pääsis maa-ainesta. Jos siihen laittaa jonkin kumin niin ei se ole sama kuin tuulilasinpyyhin että pyyhkii vain ulos päin, se kaapii sitä maa-ainetta myös sinne väliin ja jos pääsee, niin se jäätyy sinne, tähän tietysti auttaa lavalämpö, mutta eikös se ole hoitanut nämä muutkin jäätymiset.
1) Mikä saranointi kestää sora/kivi kuormat?
2) Lava tilavuudesta pois.
Lavalämpö lisättynä tähän "levylekaan" siinä ei lavalämpö enään auta, kyllä te tiedätte mitä on kuivanut savi.
Eikös näitä lavatäryyttimiäkin ole olemassa?Eli etuseinän kokoinen vaikkapa 4mm.levy järeällä "piano saranalla" etuseinän yläreunaan roikkumaan pystysuoraan, pohjaan ja sivuihin nähden 2.54 mm. välys ,eli tukeutuu kokopinta alaltaan etuseinään .saranointi kannatta vain levyn massan n.60kg saven joka jää siihen aluksi roikkumaan. lavan noustessa levy savineen roikkuu vielä etuseinässä kiinni kippauskulmassa alaspäin ja painaa massallaan pohjaa ja sivuja puhtaiksi. kun levu nytkähtää liikkeelle se pyyhkäisee sivut ja pohjan puhtaaksi. maaaines joka 2,54mm. raosta menee läpi (irrallisena, ei siis kiinni juntattuna) putoaa kipatulle lavalle josta vierii pois. heilumista tyhjänä ei paljoa tapahdu mutta aina kun kiihdytetään levy heilahtaa taakse päin.vrt. roikkuvat kuormaliinat umpikorissa jotka kyllä hierovat ajan saatossa seinät "hienoiksi"
- dumpperissakin
toimii? kirjoitti:
Eli etuseinän kokoinen vaikkapa 4mm.levy järeällä "piano saranalla" etuseinän yläreunaan roikkumaan pystysuoraan, pohjaan ja sivuihin nähden 2.54 mm. välys ,eli tukeutuu kokopinta alaltaan etuseinään .saranointi kannatta vain levyn massan n.60kg saven joka jää siihen aluksi roikkumaan. lavan noustessa levy savineen roikkuu vielä etuseinässä kiinni kippauskulmassa alaspäin ja painaa massallaan pohjaa ja sivuja puhtaiksi. kun levu nytkähtää liikkeelle se pyyhkäisee sivut ja pohjan puhtaaksi. maaaines joka 2,54mm. raosta menee läpi (irrallisena, ei siis kiinni juntattuna) putoaa kipatulle lavalle josta vierii pois. heilumista tyhjänä ei paljoa tapahdu mutta aina kun kiihdytetään levy heilahtaa taakse päin.vrt. roikkuvat kuormaliinat umpikorissa jotka kyllä hierovat ajan saatossa seinät "hienoiksi"
Caterpillarin dumppereihin saa nykyään hydraulisesti liikkuvan etuseinän. Sillä on kaks eri tarkoitusta, pystyy "kippaamaan" vaikka ois kuinka kallellaan sekä pyhkii kaikki maaainekset pois lavalta ettei keulaan tartu mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset27217624Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"19212522Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El736242MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny395236Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään845083Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.594213NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun694032Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja603810Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta1043726Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1463179