Perheen päivä

Hanna Sa

Tapsin erään vanhan ystäväni pitkästä aikaa, 7 vuoden tauon jälkeen, ja keskustelussa tuli sitten hänen tietoonsa että meillä on 11 lasta ;) Hän vähän kauhistui ja päivitteli kovasti, miten arjesta voimme selvitä ja miten käytännössä toimii, ja tulin sitten sanoneeksi puolitosissani että mitä jos kirjoittaisin pienen kuvauksen päivästämme. Hän innostui asiasta, ja pitihän se kuvaus sitten kirjoittaa. Tässä tämä tännekin:

TORSTAIMME

Lapset ja iät: Aada 16, Eeli 14, Elmo 13, Miila 12, Tilda 10, Peetu 9, Hilla 8, Linnea 7, Lenni 5, Aatos 4, Emma 2

Kellonajat: ei tarkkoja, välillä voi heitellä paljon kun kelloa en kerenyt katsomaan hirveästi. osa ajoista on "päätelty" jälkeenpäin

Toteutus: kirjoittelin jääkaapin ovessa olevaan isoon muistion sivuun, kopioin myöhemmin koneelle

KLO 6: Isä nousee ja Emma herää. Käyttää Emman pissalla ja tuo takaisin nukkumaan. Laittaa kahvin tippumaan ja hakee postin, tyhjentää tiskikoneen.

Isä herättää minut kun lähtee, Emma on jo noussut pirteänä seisomaan sängyssään.

KLO: 7: Herättelen Emman kanssa isot lapset jotka menevät kouluun puoli yhdeksäksi, eli Aadan, Eelin ja Elmon. Aada hyökkää heti suihkuun, ja pojat muodostavat vähän myöhemmin haukottelevan jonon kylppärin oven taakse. (Alakerran kylppäri on täynnä kuivuvia pyykkejä)

Lätkin muropakettia ja jugurttipurkkia pöytään, Emma kattaa lasit ja kulhot. Aada tulee suihkusta ja alkaa paahtaa leipää: aamussa menee kevyesti pussillinen. Laitan teetä kiehumaan. Tutkin, onko pienempien koululaisten repuissa kaikki lukujärkän mukaiset kirjat. Lukaisen Linnean reppuvihon.

Pojat tulevat suihkusta ja pukevat päälleen. Käsken Elmon herättää loput koulualaiset. Aatos ja Lenni kömpivät vuoteistaan omatoimisesti.

Aada, Eeli ja Elmo syövät nopsaan ja häipyvät yläkertaan valmistautumaan lähtöön (tai lukemaan Aku Ankkaa tai vastaavaa)

KLO 8: Aamupalalla. Aatos taiteilee jotain ruuastaan kuten tavallista, Emma muuttuu yhtäkkiä nirppanokaksi ja huitoo jogurtit seinille. Tilda ja Linnea näykkivät ruokaansa sitä vähemmän mitä enemmän komentelen. Peetu lukee maantiedon läksyään ruokapöydässä ja unohtaa syömisen kokonaan.

Isot lähtee kouluun.

Tildan ja Peetun pöydänsiivousvuoro, Miila auttaa pieniä pukemisessa, Hilla, Linnea ja Lenni sijaavat kaikkien vuoteet. Minä etsin kaikille lapsille lapaset, pipot ja takit ja laitan kunkin omaan koriin kodinhoitohuoneen pöydälle.

KLO 8.30: Linnea ja Hilla, jotka kävelevät kouluun alkavat pukea päällensä ja lähtevät.

Isommat muksut ovat hetken jouten, juttelevat ja nahistelevat. Hetken kuluttua komennen heidätkin pukemaat päälleen. Muistutan vielä kaikkia pyöränavaimista ja kypäristä. Miilan kanssa tulee taas kypärän käytöstä pientä sanaharkkaa. Lopulta tyttö ottaa sen päähänsä, mutta epäilen hänen tunkevan sen reppuunsa heti ensimmäisen kulman takana.

Pienten kanssa rullataan matot ja heitetään pihalle odottamaan tamppausta. Sen jälkeen häädän lapset lastenhuoneeseen leikkimään ja hoidan kotihommia: viikkaan osan kuivista pyykeistä ja laitan märät vaatteet kuivausrumpuun, noukin lasten tavaroita lattiialta ja laitan ne aina omistajansa "törkykoriin" (eli verkkokankaiseen lokerikkoon joka roikkuu eteisen kaapissa, ja jossa on kullekin muksulle oma lokero)

KLO 9.30: Emma itkee lastenhuoneessa. Menen katsomaan ja selvittelen asiaa. Pojat ovat kyllästyneet pikkusiskon "kaitsemiseen" joten otan tytön mukaan alakertaan.

Kuunnellaan yhdessä uutta lastenlevyä ja laulellaan mukana.

Pojat tulevat pian alas ja vetävät ulkomappeet niskaan. Haalarit, hanskat ja lenkkarit sujahtavat päälle ihan kuin itsestään. Hiekkis kutsuu. Emma huomaa poikien aikeet ja alkaa kitinän kun ei itse pääse. Pojat sanovat etteivät kaipaa Emmaa hajottamaan leikkejään.

KLO 10.30: Emma kiukuttelee ja paiskoo kaikenlaista ympäriinsä.

Kuorin perunat kattilaan ja tarkkailen samalla ikkunasta poikien leikkiä.

KLO 11: Laitetaan yhdessä Emman kanssa ruoka. Käyn huutamassa pojat sisälle kattamaan pöydän. Vastahakoisesti pienet rekkamiehet jättävät kuormurinsa parkkiin.

Pesen poikein kädet hiekasta. Kattavat pöydän vähän vinksin vonksin mutta kattavat kuitenkin. Syödään. Riitaa porkkananpalojen syönnistä. Lenni alkaa kiukuttelun ja nirsoilun. Komennan syömään tietyn määrän mutta yhteisymmärrykseen ei päästä. Hermostun lopulta temppuiluun ja Lenni lähtee itkun kanssa miettimään käytöstään. Aatosta ei velipojat rangaistus paina, poika juttelee ummet ja lammet traktoreista ja rekoista ja ties mistä.

Kun Aatos ja Emma ovat syöneet, lähden vaatimaan Lennin anteeksipyyntöä. Jutellaan vähän ruuat kunnioittamisesta ja lopulta saan anteeksipyynnön.

KLO 12: Naapurin pojat Ilari, Elmeri ja Roni tulevat kysymään Aatosta ja Lenniä ulos. Ovi vain heilahtaa kun pojat ovat jo pihalla, ja varoitukseni tiellemenosta kaikuvat kuuroille korville.

Emma kiukuttelee tylsistyneenä, joten puetaan ulkovaatteet ja lähdetään käymään vähän pihalla. Keinutaan ja laulellaan. Pian Emma kyllästyy omaan pihapiiriin ja alkaa päättäväisenä tepastella kohti leikkipuistoa. Lähdetään siis leikkipuistoon leikkiseuran haaveissa.

Puistossa onkin lähitalon eräs äiti lapsensa kanssa. Jutellaan ja lapset leikkivät keskenään.

KLO 13.30: Pitää lähteä kotia kohti ottamaan koululaisia vastaan. Emma tietysti taas kiukustuu kun hyvät leikit jää kesken. Onneks yhtäkkinen sadekuuro saa Emmankin kaipaamaan takaisin rattaisiin ja kotiin.

Kotona istuukin jo Linnea ja Hilla portailla närkästyneinä, kun ovi on lukossa. Päästän lapset sisään ja käsken tyttöjen huolehtia Emmalta ulkovaatteet pois, lähden etsimään pikkupojat.
Lenni ja Aatos hyppivät kavereineen trampoliinilla kengät jalassa, vaikka se on kiellettyä. Suutun ja komennan omat pojat sisälle. Naapurin pojat lähtevät kotiin.

KLO 14: Hilla ja Linnea laittavat paistovalmiita sämpylöitä uuniin nälkäisiä koululaisia varten. Tilda tulee kotiin.

Minulla on jo kiire kauppaan, joten pyydän lapsia olemaan kiltisti puoli tuntia keskenään ja katsomaan toistensa perään siihen asti että Aada tai isot pojat tulevat koulusta puoli kolme. Soitan Aadalle ja pyydän pitämään kiirettä kotimatkalla.

Emma haluaisi jäädä kotiin mutten viitsi jättää tyttöä lasten vastuulle. Syötän tytölle vähän välipalaa ja lähdetään kauppaan.

Hoidan kauppareissun vajaassa tunnissa.

KLO 15: Takaisin kotona, lapset ovat tulleet kaikki kotiin ja syöneet. Pöytä on korjaamatta joten komennan Elmon ja Eelin siihen puuhaan. Elmo hoitaa homman turhan pikaisesti ja Eeli suuttuu kun saa taas tehdä suuremman osan. Elmo on kuitenkin jo viilettämässä ovesta ulos ja kaverilleen.

Aadan vuoro auttaa Hillaa, Tildaa, Peetua ja Linnea läksyissä. Lapset kasaavat kirjansa pöytään ja minä tyhjennän pikkupoikien kanssa kauppakassit.

Isä tulee kotiin. Vastaanottokomitea on riemukas.

Eeli ja Peetu, joka on saanut läksynsä hoidettua, laittavat uuniin kalapuikkoja ja lohkoperunoita.
Koska annoksesta ei riitä kaikille, käsken poikia vielä laittamaan jauhelihapihvejä pöytägrilliin.

KLO 16: Aada saanut lasten kanssa läksyt tehtyä, korjaavat kirjat pöydästä ja katetaan Emman kanssa pöytä. Isä soittaa Elmolle että ruoka on valmis ja pitäisi tulla syömään. Elmo ei millään suostu ja asiasta käydään pitkää keskustelua. Lopulta se päättyy kun Elmon "akku loppuu".

Syödään ja keskustellaan. Kun ruoka on melkein syöty, tupsahtaa Aadan poikakaveri sisään ovesta. Komennetaan nuorukainen pöytään ja pikkutytöt riemastuvat: heidän lempipuuhaansa on poikaparan kiusaaminen.

Aada, poikakaveri, Tilda ja Peetu korjaavat pöydän, Eeli tyhjentää tiskikoneen ja Miila täyttää.

KLO 18: Talo täynnä porukkaa, omien lasten lisäksi siskoni ja hänen tyttönsä Rebekka 7 ja Riina 10 ovat tulleet kylään. Tehdään yhdessä vähän kotihommia. Riina hoitaa Emmaa ja katselee tämän kanssa kuvakirjoja. Isommat pojat pelaavat tietsikalla. Aada, poikakaveri ja Miila alkavat leipoa piirakkaa iltapalalle.
Pikkupojat touhuavat jotain yläkerrassa. Hilla ja Linnea ja valittavat tylsyyttä.

KLO 19: Pikkupojat tappelevat ja huutavat, isä puuttuu asiaan. Molemmat saavat puhuttelun ja tietsikkakiellon loppuillaksi.

Iskä lähtee kirjastoon palauttamaan lainoja, ottaa Emman, Hillan ja Linnean mukaan.

KLO 20: Aada ja poikakaverinsa läksivät lukemaan läksyjä. Elmo tulee vihdoin kotiin ja uhkaan kunnon puhuttelulla jahka vieraat lähtevät.

Elmo viisveisaa ja häipyy yläkertaan.

Peetu ja Eeli pois pelien äärestä, komennan pojat laittamaan iltapalaa pöytään. Kuunnellaan radiota vieraiden kanssa ja jutellaan. Komennan Tildan harjoittelemaan soittoläksyä. Tyttö nurisee ja narisee ja viulun asettaminen olkapäälle tuntuu olevan sula mahdottomuus. Tarkistan teoriatehtävät nopeasti.

Iltapalaa. Isä ja tytöt tulevat. Vieraat ja Aadan poikakaveri lähtevät syötyään. Aada lähtee saattelemaan poikaa vaikka kiellänkin, häntä tarvittaisiin pikkulasten nukkumaan laittamisessa.

Isä hoitaa Miilan kanssa Emman ja pikkupojat hampaitten pesulle. Komennan sitä isommat hankkiutumaan itse pesulle ja huoneisiin, lähden katsomaan Elmoa.

Kyselen pojalta missä miksi ja kenen kanssa oli, murahtelee vastaukset. Kyselen onko koulussa sattunut mitäään (=eli onko yhtään uutta jälkkälappua tai myöhästymislappua allekirjoitettavaksi). Kaivelee reppuaan ja löytää kasan vanhoja kokeita joihin sitten sutaisen nimmarini jokaiseen kuin mikäkin julkkis. Yksi jälkkälappukin löytyy ja suutahdan tietysti. Komennan lukemaan vielä huomiseen kokeeseen ja kerron ettei tällainen holtiton käytös voi jatkua.

KLO 21: Pienet onnellisesti yöpuulla, satu luettu ja sitä rataa. Hilla ja Linnea kiljuu turhan isosti kamarissaan ja menen peittelemään tytöt sänkyihin. Isommat oleskelee vielä aikansa yläkerran olkkarissa ennen kuin menevät nukkumaan.

Käyn suihkussa ja lukaisen lehden. Isän kanssa jutellaan vielä jonkin aikaa ja käydään nukkumaan ennen puolta yötä.

14

2158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuuksia taas

      Äiti on ollut monta kertaa sukupuoliyhdynnässä vaikka teeskenteleekin, että lasten olemassaolo on seurausta lastenhoitamisesta ja yrittää tuupata lastenhoitovastuunsa perheen vanhimmille lapsille.

      • tässä esimerkkiä

        Minulla on VAIN 1 nuorempi veli,5 vuotta nuorempi.Nyt ollaan jo aikuisia ja perheellisiä.Vanhempamme elivät "omaa elämäänsä" ja mm.ryyppäsivät monta kertaa viikossa.Kuka hoiti ja huolehti pikkuveljestä?-Minä tietenkin!!
        Olen 10 vanhasta huolehtinut enemmän ja vähemmän veljestäni.Nyt hänellä on jo vaimo ja lapsi joten voin keskittyä omaan perheeseeni.
        Tekstiisi viitaten;väitänpä että omat 5 lastani,jotka silloin tällöin toisistaan huolehtivat ja vanhemmat nuorempia kaitsevat,voivat huomattavasti paremmin ja terveemmin kuin minä joka pienessä perheessä jouduin ottamaan vanhempien kasvatusvastuun liian nuorena.Paino sanalla JOUDUIN!Ja harvemmin suurissa perheissä alkoholi näyttelee niin suurta roolia kuin esim.minun lapsuuden perheessäni.


    • kun jaksoit pastettaa päiväohjelmasi tänne.
      Näitä on aina mukava lukea.
      Kuulostaa täydelle, onnelliselle elämälle.

      • Hanna Sa

        mukava kuulla.


    • jaksaa kirjata

      Hyvin toimivalta kuulostava arki teillä, paitsi että pikkupojat olivat mielestäni päivällä liian kauan keskenään "teillä tietymättömillä" ovat kuitenkin vielä aika pieniä. Itse olisin ottanut puistoon pojat mukaan.

      Entä nukkuuko pikku-Emma lainkaan päiväunia enää?

      Hauska tuo; Aada ja poikakaveri menivät tekemään läksyjä. No, ei varmasti mennyt kyllä tekivät jotain ihan muuta =)

      Aika myöhään alettiin vaatia soittoläksyä, jaksaako enää tuohon aikaan keskittyä?

      Mutta kaiken kaikkiaan voimia teille ja mukavaa syksyä!!!

      • Hanna Sa

        Kiitos kommentista :)

        Tuosta poikien yksin jättämisestä, tarkennusta sen verran että oltiin Emman kanssa puistossa aika lähellä, ja pojat jäi mieluummin kotiin kavereineen. Naapurin lasten äiti oli kotona koko ajan, ja heiltä näkyvyys pihallemme.

        Emman päikkäreistä, tuona nimenomaisena päivänä ne jäi aika rikkonaisiksi kyllä kun autossa matkalla kaupunkiin nukahti ja siinä sitten nukkui sen aikaa kun kerkesi, sitten käytiin nopeasti kaupassa ja kotimatkalla taas nukahti ja sisälle kannoin sen jälkeen vielä vähäksi aikaa nukkumaan. Yleensä kyllä tulee kunnon pitkät päikkärit nukuttua.

        Heh joo, no kyllähän nuo nuoret vakuuttivat että läksyjä tekevät ja vielä kokeeseenkin kertaavat. Oma tappionsa jos jotain muuta erehtyivät tekemään (;

        Soittoläksyt lasten pitäisi hoitaa itsenäisesti, kun tietävät milloin soittotunti on niin sen mukaan pitäisi jaksaa harjoitella. Se on tehty selväksi, että jos suht. kallista soittoharrastusta haluaa jatkaa, niin sitten pitää läksytkin tehdä ja kotona soittaa ettei tyhjästä makseta. :) Lasten pitää mielestäni oppia, että sen minkä taakseen jättää edestään löytää. Eli soittoläksytkään ei katoa minnekään vaikka niitä kuinka siirtäisi viimeiseen iltaan.

        Kiitos kannustuksesta, kaikkea hyvää myös sinulle :)


    • oilimo

      ihan mukavaa lukea, mutta minun silmiini pisti tuo lasten työhön komentaminen. Itse ison perheen äitinä olen kyllä sitä mieltä, että se koulun käynti on lasten työtä. Toki voi auttaa kotitöissä silloin tällöin mutta tekstistäsi tuli koko ajan eteen lasten komentaminen milloin pöydän kattamiseen tai pienempien kaitsentaan, milloin nuorempien läksyissä auttamiseen...eiköhän nuo hommat kuulu vanhemmille, ehtii ne lapset harrastaa aikuisten töitä sitten aikuisina, annetaan heidän olla lapsia...

      • Hanna Sa

        Heippa. Kiitos viestistä :)

        Lapset saa kyllä olla lapsia niin kauan kuin tarvii, mutta minusta on ihan yhtä tärkeää leikin ja koulun ohella oppia että työtäkin on tehtävä ja autettava toisia. Talomme ei ole koskaan ollut mikään hotelli jossa isä ja äiti laittaa kaiken valmiiksi. Lapset oppivat, että jos haluaa murua nopeasti rinnan alle niin nopeuttaa asiaa kun alkaa itse omatoimisesti kattaa pöydän jne... Ja lapset ovat niin tottuneet siihen, että pienempien puolia pidetään ja hoidetaan niitä, että se on itsestäänselvyys. Isossa porukassa kaikkien kekoon kantama korsi kasvattaa nopeasti suuren keon. Ja loppujen lopuksi yhdelle lapselle ei jää paljonkaan tehtävää, kun melkein aina jokaiseen hommaan löytyy joku kaveri.


      • tsaidu
        Hanna Sa kirjoitti:

        Heippa. Kiitos viestistä :)

        Lapset saa kyllä olla lapsia niin kauan kuin tarvii, mutta minusta on ihan yhtä tärkeää leikin ja koulun ohella oppia että työtäkin on tehtävä ja autettava toisia. Talomme ei ole koskaan ollut mikään hotelli jossa isä ja äiti laittaa kaiken valmiiksi. Lapset oppivat, että jos haluaa murua nopeasti rinnan alle niin nopeuttaa asiaa kun alkaa itse omatoimisesti kattaa pöydän jne... Ja lapset ovat niin tottuneet siihen, että pienempien puolia pidetään ja hoidetaan niitä, että se on itsestäänselvyys. Isossa porukassa kaikkien kekoon kantama korsi kasvattaa nopeasti suuren keon. Ja loppujen lopuksi yhdelle lapselle ei jää paljonkaan tehtävää, kun melkein aina jokaiseen hommaan löytyy joku kaveri.

        Meillä "vain" 5 lasta ja meilläkin lapset tekevät päivittäin pieniä kotitöitä.Jos nyt pedin petaus,tiskikoneen tyhjäys,pöydän kattaminen,pyykkien levitys on niitä kamalia kotitöitä.Meillä jokainen tekee vähän,ja näin meille jää yhteistä aikaa pelailuun ja ulkoiluun.
        Tyylillä;lasten tarvitsee olla vain lapsia,syntyy juuri niitä uusavuttomia joilla opiskelijakämpät homehtuu likaan.


    • .........

      Oli ihanaa lukea tekstiäsi, kiitos siitä. Teillä on selvästi palikat ns. kohdallaan :)

      t. toistaiseksi kahden lapsen äiti

    • aivan kivaa luettavaa!

      Toivotan perheellesi kaikkea hyvää ,samalla kun siunaan itseäni siitä että minulla on onneksi vain yksi lapsi,huhhuh :)

      • Hanna Sa

        Itse olen jo unohtanut miltä yhden lapsen äitiys tuntuu. Meillä Aadan ja Eelin ikäero on vain 11 kk joten kauaa siinä en kerennyt yhden lapsen mutsi olla :D Esikoisen saadessani olin vasta 20-vuotias.

        Olisi mielenkiintoinen ajatus (ja vain sitten ajatus, heh) vaihtaa osia pariksi päiväksi pienen perheen äidin kanssa ;D Saattaisin ihan vanhasta tottumuksesta lätkiä kaupassa kärryyn toistakymmentä maitopurkkia ja etsiä aamulla kaapista yksitoista lapasparia ja pipoa.

        Kaikkea hyvää myös sinnepäin :)


      • Hanna Sa
        Hanna Sa kirjoitti:

        Itse olen jo unohtanut miltä yhden lapsen äitiys tuntuu. Meillä Aadan ja Eelin ikäero on vain 11 kk joten kauaa siinä en kerennyt yhden lapsen mutsi olla :D Esikoisen saadessani olin vasta 20-vuotias.

        Olisi mielenkiintoinen ajatus (ja vain sitten ajatus, heh) vaihtaa osia pariksi päiväksi pienen perheen äidin kanssa ;D Saattaisin ihan vanhasta tottumuksesta lätkiä kaupassa kärryyn toistakymmentä maitopurkkia ja etsiä aamulla kaapista yksitoista lapasparia ja pipoa.

        Kaikkea hyvää myös sinnepäin :)

        paholainen. Tai näppisvirhe. Tarkoitinpa siis että 1v11kk esikoisen ja seuraavan ikäero.


    • sinulle.....

      miltä tuntuu seksi 11 lapsen synnyttämisen jälkeen? Oletko sinä onnellinen? Onko miehesi onnellinen? En kysy piruilutarkoituksessa. Minulle isot perheet eivät ole arkipäivää, en tunne muite, kuin serkkuni ison perheen. ja siellä tuntuu olevan täysi kaaos koko ajan. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe