Apua alottajalle ;)

Aloittelija.....

Eli asia on näin:

Ostin pari päivää sitten suomalaisesta kirjakaupasta erään 1000 palan palapelin.
En tiedä yhtään miten aloittaa.
Olen tehnyt aiemminkin pari palapeliä ne olivat helppoja, koska ne oli värikkäitä.
Tämä jonka ostin on oikea ongelma.
Kauhean ykstoikkonen ja vaikuttaa vaikealta.

Kysymys kuuluu: Miten ihmeessä te 'huippu' palapelin tekijät aloitatte tekemään ykstoikkosiakin palapelejä?

Itse olin aiemmissa palapeleissa ekaksi etsinyt kaikki reunapalat, sitten lajitellut palat väreittän ja siitä ruvennut pala kerrallaan mutta nyt ei luista.

6

6629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä teen näin

      reunat omiin kasoihin,rakennukset tai muut yksityiskohdat.kerro mikä on aihe?

    • ItämaanTietäjä

      Iltaa. Vaikka palapelien rakentelu on suurimmalta osin suunnattu lähinnä päiväkoti-ikäisille, ja nuo kaikkea muuta kuin haastavat 1000 palan 'wannabe'-palapelit korkeintaan ala-asteikäisille, voin hyvää hyvyyttäni sysätä rakennusoperaatiosi aluilleen. Yleensä minulla on Keski-Suomen palapeliyhdistyksen puheenjohtajana tapana lähinnä konsultoida 5000 palan 3D-palapelien ratkaisemista, sillä nämä tuotokset tuottavat minullekin silloin tällöin vähäisiä ongelmia. Mutta kuten 3-vuotias tyttäreni taannoin hoksasi kootessaan 1500-palaista alkeispalapeliä, kannatta unohtaa väreihin keskittyminen, ja observoida meditaation avulla muotojen similariteetteja, ja täten lähteä nöyrästi kokoamaan palapelia. Toinen yleisessä tiedossa oleva nyrkkisääntö on pelin aloittaminen AINA vasemmasta alakulmasta. Tämän jälkeen kokoa raamit tasaisesti, kunnes palapeliaihio muistuttaa onttoa suorakaidetta. Sitten vuorossa onkin kriittisin ja haastavin osuus. Minun kaltaiselleni puoliammattilaiselle ei tämä enää tuota vaikeuksia, mutta useat amatöörit saavat kestokävyn rektaaliinsa, koska eivät kykene kokoamaan sulavasti kulmista keskelle. Eli palapelipiireissä ns. kolmen K:n sääntö: Kokoa Kulmista Keskelle! Mikäli et näilläkään ohjeilla pärjää (mikä olisi täysin käsittämätöntä!), kannattaa joko ripustaa palapelihansikkaat naulakkoon, tai vierailla järjestämässäni palapelien suosiota kasvattamaan pyrkivässä manifestissa, joka järjestetään Peliko OY:n porttien edessä 10.12. kuluvaa vuotta. Lisäinformaation puitteissa, ota yhteyttä numeroon: 358 41 5462 064.

      • ----mari----

        Upeaa että tuollaisia palapelineroja löytyy. Ja lapsinerokin vielä samasta perheestä... Itsetuntoa ei ainakaan puutu.
        Itse pidän 2000-4000 palan palapelejä sopivina. Kootkoon jokainen oman mielenkiintonsa ja kykynsä mukaisia palapelejä! Kaikkien hammotuskyky ei vain ole samanlainen! Minun 3-vuotiaani kokoaa 20palan palapelejä ja koen ne täysin sopiviksi hänelle!


    • ----mari----

      Mulla oli yksi Anne Geddesin palapeli, jossa oli kokonaan puhtaan valkoinen tausta. Lajittelin eri malliset palat eri pinoihin ja sitten vaan yksi kerralaan kokeilin mikä pala sopii mihinkin. Aikaa menee, mutta valmis palapeli palkitsee :OD

    • Anonyymi

      Saisivat noihin palapeleihin laittaa numerot. Esim 1000 palan palapelissä vasemmassa yläkulmassa olisi palan takana numero 1 jne. Ei niitä muuten pysty tekemään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe