melatoniinin sivuoireet?

melatonnniini

Hei, mulla on ollut käytössä melatoniini-napit nyt viikon ja joka ilta kun otan pillerit, tuntuu kuin iskisi kauhea päänsärky ja huimaus/tasapaino menee.. Onko tämä ihan normaalia? Käytän 6mg, mutta ei ole vaikuttanut unensaantiin juurikaan muuten kuin haukotuttamalla..

102

82520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melskutoniini

      Joillakin sen melatoniinin vaikutus alkaa heti, eli alkaa huimata ym. Minulla on myös esiintynyt päänsärkyä jos otan sitä enkä nukahda. Annostuksesi on liian suuri, etenkin kun et kuitenkaan nukahda sillä. Ota vain 1-3 mg, ja vasta juuri ennen sänkyyn menemistä. Kaikkiin melatoniini ei tehoa. Etenkin vaikeisiin univaikeuksiin, esim masennuksesta tai ahdistuneisuudesta johtuviin tuskin auttaa. Jos ongelmana on iltavirkkuus, eli piristyy iltaisin vaikka olisi jopa valvottu yö takana eikä ole nukkunut päiväunia, melatoniini autaa rytmin kääntämiseksi nyky-yhteiskunnan vaatimusten mukaiseksi..

      • Melatoni

        Ihmisillä on vääristynyttä ja vanhentunutta tietoa melatoniinin käytöstä. Paras hyöty saavutetaan kun melatoniini otetaan 3-5h ennen nukkumaan menoa.


      • Circadin_melatoniiniaa
        Melatoni kirjoitti:

        Ihmisillä on vääristynyttä ja vanhentunutta tietoa melatoniinin käytöstä. Paras hyöty saavutetaan kun melatoniini otetaan 3-5h ennen nukkumaan menoa.

        Circadin = Pitkävaikutteinen Melatoniini eli Depot. Sitä saa vain reseptillä Suomessa ja se on erittäin kallis.

        Tästä pitkävaikutteinen melatoniini PAAALJON halvemmalla:
        http://www.iherb.com/p/41639?rcode=mop737

        Tuo on 1mg melatoniini. Max 1mg vahvuista melatoniinia voi tilata laillisesti netistä. Jos tarvitset 2mg, ota 2 tablettia, mutta useimmille riittää 1mg.


      • Untapäähän
        Melatoni kirjoitti:

        Ihmisillä on vääristynyttä ja vanhentunutta tietoa melatoniinin käytöstä. Paras hyöty saavutetaan kun melatoniini otetaan 3-5h ennen nukkumaan menoa.

        Ainoa melatoniini tåuote joka imeytyy nopeasti on suihkemuotoinen , jota on nyt apteekissa. Se imeytyy suoraan suun limakalvolta ja jo 5-10 min kuluttua alkaa vaikutus. Teho on parempi kuin tableteilla kun ei kulje mahan kautta . Tablettien melatoniinista hajoaa suurin osa . Suihkeessa on 1 mg/ suihkaus ja se vastaa ainakin 3 tablettia ( 1mg) . Nyt saa apteekista nimellä Sleepguide . Minulla toimii hyvin ja ei ole aamulla mitään tuntemuksia


      • Vuorotyöläinen39

        Aivan oikein. Otan itse 1,9mg tablettie ja uskoisin sen olevan täysin turvallinen. Pääsääntöisesti se määrä auttaa hyvinkin nukahtamaan ja auttaa vielä pysymään unessa. Käytän aika usein, kun teen vuorotyötä. Voi toki olla, että siinä on puolet ns. plasebovaikutusta, mutta so what, jos saa nukuttua hyvin ja olo on virkeä. Välillä pidän taiko, esim, jos seuraavana päivänä on iltavuoro, eikä tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Kannattaa ajoittaa siten, että ottaa ne ajoissaklo 21-22 välissä ja saa sitten nukuttua 8h kunnollista unta. Olen huomannut vielä, että saan nukuttua ns. syvempää unta melatoniinin avulla. Kannattaa kokeilla tosiaa myös eri valmisteita esim. tuota suihketta. Kokeilemalla selviää mikä tuote on itselle paras. Ihmisissä kun on yksilöllisiä eroja.


      • Vuorotyöläinen39
        Vuorotyöläinen39 kirjoitti:

        Aivan oikein. Otan itse 1,9mg tablettie ja uskoisin sen olevan täysin turvallinen. Pääsääntöisesti se määrä auttaa hyvinkin nukahtamaan ja auttaa vielä pysymään unessa. Käytän aika usein, kun teen vuorotyötä. Voi toki olla, että siinä on puolet ns. plasebovaikutusta, mutta so what, jos saa nukuttua hyvin ja olo on virkeä. Välillä pidän taiko, esim, jos seuraavana päivänä on iltavuoro, eikä tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Kannattaa ajoittaa siten, että ottaa ne ajoissaklo 21-22 välissä ja saa sitten nukuttua 8h kunnollista unta. Olen huomannut vielä, että saan nukuttua ns. syvempää unta melatoniinin avulla. Kannattaa kokeilla tosiaa myös eri valmisteita esim. tuota suihketta. Kokeilemalla selviää mikä tuote on itselle paras. Ihmisissä kun on yksilöllisiä eroja.

        Lisäisin vielä sen, että melatoniini on hyvä aikaerorasituksissa, auttaa nukahtamaan ja syventää ainakin itselläni unta. Jos taas on kyse vakavemmasta unettomuudesta ja vielä pitkäaikaisesta, niin kannataa kääntyä lääkärin puoleen. Melatoniini voi olla apu lievemmissä tapauksissa ja enemmän olenkin kuullut siitä olevan hyviä kokemuksia.


      • Urtrött
        Untapäähän kirjoitti:

        Ainoa melatoniini tåuote joka imeytyy nopeasti on suihkemuotoinen , jota on nyt apteekissa. Se imeytyy suoraan suun limakalvolta ja jo 5-10 min kuluttua alkaa vaikutus. Teho on parempi kuin tableteilla kun ei kulje mahan kautta . Tablettien melatoniinista hajoaa suurin osa . Suihkeessa on 1 mg/ suihkaus ja se vastaa ainakin 3 tablettia ( 1mg) . Nyt saa apteekista nimellä Sleepguide . Minulla toimii hyvin ja ei ole aamulla mitään tuntemuksia

        Ei auta melatoniini eikä suihke sen kummemmin. Saattaa auttaa uskon voimalla joillekin lieväasteisista ja satunnaisista unihäiriöistä kärsiville, mutta krooniseen unettomuuteen ei varmasti auta, kun eivät auta mitkään muutkaan mömmöt. Lääkärit suosittelevat lääkkeetöntä unettomuuden "hoitoa"! Mitä se mahtaa olla? Ei kai monikaan huvikseen lääkkeitä käytä, jos ilmankin pärjää. Helppohan lääkärin on sanoa, että reseptiä ei uusita vaan nyt "rupeat nukkumaan" ilman unilääkettä. Tuommoiset lääkärit pitäisi lähettää takaisin lastentarhaan
        leikkimään lasten kanssa kissaa ja hiirtä tai vaihtoehtoisesti kokeilisvat itse esim. vkon valvomista putkeen...

        Ihan turha lässyttää murheitten kirjaamisesta paperille ennen sänkyyn menoa, huoneen tuuletusta, unihygieniaa, alkon ja tupakan jättämistä, tietokoneen ja puhelimen näpräämisen välttämistä ennen nukkumaanmenoa, rauhoittumista, rentoutumista jne. jne. Ei auta kuin ei auta!


      • Kukkahattutäti420
        Melatoni kirjoitti:

        Ihmisillä on vääristynyttä ja vanhentunutta tietoa melatoniinin käytöstä. Paras hyöty saavutetaan kun melatoniini otetaan 3-5h ennen nukkumaan menoa.

        Joka purkissa lukee hieman enne nukkumaan meno nii mitäs jelvetin paskaa sä jauhat täällä herra tohtori?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        No ei kyllä auta rytminkääntöön🤭
        Melatoniini on hyvä unensaantia edistävä, mutta ei todellakaan tuo unta koko yöksi jos on muutenkin uniongelmia...


      • Anonyymi
        Vuorotyöläinen39 kirjoitti:

        Aivan oikein. Otan itse 1,9mg tablettie ja uskoisin sen olevan täysin turvallinen. Pääsääntöisesti se määrä auttaa hyvinkin nukahtamaan ja auttaa vielä pysymään unessa. Käytän aika usein, kun teen vuorotyötä. Voi toki olla, että siinä on puolet ns. plasebovaikutusta, mutta so what, jos saa nukuttua hyvin ja olo on virkeä. Välillä pidän taiko, esim, jos seuraavana päivänä on iltavuoro, eikä tarvitse nousta kukonlaulun aikaan. Kannattaa ajoittaa siten, että ottaa ne ajoissaklo 21-22 välissä ja saa sitten nukuttua 8h kunnollista unta. Olen huomannut vielä, että saan nukuttua ns. syvempää unta melatoniinin avulla. Kannattaa kokeilla tosiaa myös eri valmisteita esim. tuota suihketta. Kokeilemalla selviää mikä tuote on itselle paras. Ihmisissä kun on yksilöllisiä eroja.

        Juurikin noin. Pitkävaikutteinen, niin ei yöllä herää kesken unien.


      • Anonyymi

        Paras unilääke ilman reseptiä - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi.


      • Anonyymi

        Niin..en käytä minä ennää.. Aloin miettiä, mikä pistää valvottamaan. Melatoniinin jälkeen sydän hakkasi liian lujasti, ei nopeasti, mutta oimakkaasti. Joten ei käy sydänsairaalle. Lukekaa melatoniinin haittavaikutukset kohta.


      • Anonyymi
        Melatoni kirjoitti:

        Ihmisillä on vääristynyttä ja vanhentunutta tietoa melatoniinin käytöstä. Paras hyöty saavutetaan kun melatoniini otetaan 3-5h ennen nukkumaan menoa.

        no nyt on kyllä paskapuhetta, itellä toimii kun ottaa juuri ennen noin 30 min nukkumista.


    • Mies-25

      Kaikkiin ei tosiaan vaikuta.

      Itselläni ei ole esiintynyt päänsärkyä eikä huimausta. Oikeastaan olo ei muutenkaan yleensä varsinaisesti "muutu" kuin n. kerran pari viikossa huomattavan väsyneeksi (n. tunnin päästä ottamisesta). Aluksi tuo toi väsymyksen aina, sitten ei koskaan ja nyt (parin vuoden käytön jälkeen) taas välillä alkaa väsyttämään.

      Eron huomaa käytännössä kuitenkin sitten jos tuon syömisen lopettaa. Olen ottanut tavaksi mennä nukkumaan tunnin tai korkeintaan parin päästä pillerin ottamisesta ja saan unta 80% varmuudella inhimillisessä ajassa (n. 30 minuutissa). Jos jätän pillerin ottamatta niin pyörin sängyssä arviolta keskimäärin 1.5 tuntia, kuten tilanne oli käytännössä koko elämäni ajan ennen melatoniinin syömisen aloittamista.

      Jos päänsärky jatkuu tulevaisuudessakin, niin kannattaa harkita tilanne uudestaan. Suosittelisin kuitenkin vielä toistaiseksi jatkamaan. Itselläkin meni pari viikkoa ennenkuin se kunnolla alkoi toimimaan. Tilanne parani entisestään kun aloitin jokailtaiset rentoutumisharjoitukset sängyssä.

    • haluaa tietoa

      Mulla on ollut 24h kestävää keinuntaa,eli ei suoranaista huimausta.Kuinka kauan tuollainen 3mg mahtaa vaikuttaa?Voisiko mun oireeni johtua melatoniinista,vaikka oireeni on koko päivän tasaisesti?Tietääkö kukaan?

      Päänsärkyä on ollut myös päivittäin,mutta oireet ei ole pahentuneet kun otan illalla tabletin.

      • kettua

        Melatoniinin erittyminen noudattaa valo-pimeärytmiä ja valo vaimentaa sen eritystä. Suurimmillaan sen eritys on illalla. Päivällä oleva huimaus ei voi johtua melatoniinista, koska yön aikana ja aamua kohti melatoniini jo hajoaa.


      • Anonyymi

        Voikohan melatooni, nostaa aamun verensokeria ??


    • TL66

      olen ottanut yhtenä yönä,aamulla rajua huimausta ja oksettava olo. kokeilen tänä yönä uudestaan, jos jatkuu hylkään kyllä nämä napit !

      • 37 v

        Luulen, että viikon melatoniinia (2mg)käyttäneenä minulla on sivuoireina huono vatsan toiminta ja kuvotus iltaisin. Onko muilla samoja kokemuksia? Unen olen saanut kohtalaisesti, tosin kolmen maissa olen saattanut valpastua kolmeksikin tunniksi. Aiemmin käytin nukahtamistabletteja.

        En halua lisäkiloja huonon aineenvaihdunnan takia...


      • vierailija11
        37 v kirjoitti:

        Luulen, että viikon melatoniinia (2mg)käyttäneenä minulla on sivuoireina huono vatsan toiminta ja kuvotus iltaisin. Onko muilla samoja kokemuksia? Unen olen saanut kohtalaisesti, tosin kolmen maissa olen saattanut valpastua kolmeksikin tunniksi. Aiemmin käytin nukahtamistabletteja.

        En halua lisäkiloja huonon aineenvaihdunnan takia...

        Minullakin 2mg melatooni, aamulla yököttävämja masentunut olo. On epämukavaa, jatkan nukahtamis lääkkeillä vaikka en kyllä niilläkään nuku kuin parin tunnin pätkiä.


      • Anonyymi
        37 v kirjoitti:

        Luulen, että viikon melatoniinia (2mg)käyttäneenä minulla on sivuoireina huono vatsan toiminta ja kuvotus iltaisin. Onko muilla samoja kokemuksia? Unen olen saanut kohtalaisesti, tosin kolmen maissa olen saattanut valpastua kolmeksikin tunniksi. Aiemmin käytin nukahtamistabletteja.

        En halua lisäkiloja huonon aineenvaihdunnan takia...

        Minulla on Melatonin Vitabalans 3 mg ollut käytössä noin viikon ajan. Nyt on alkanut olla vähän yököttävää oloa, päänsärkyä, vatsa möyryää ja on ripulia. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vatsavaivoja.

        Onko muilla samoja sivuoireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Melatonin Vitabalans 3 mg ollut käytössä noin viikon ajan. Nyt on alkanut olla vähän yököttävää oloa, päänsärkyä, vatsa möyryää ja on ripulia. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vatsavaivoja.

        Onko muilla samoja sivuoireita.

        Olen ottanut 2 kpl 1,9 mg Melatoniinin ja saanut ripulin, joka loppuu heti kun lopetan Melatoniin käytön. Ärsyttää🤬


    • valonlapsi32

      Melatoniinia on olemassa kahdenlaista, luonnonmukaista melatoniinia ja synteettistä melatoniinia. Lääkäri määrää tietysti tätä synteettistä. Tässä tuotteessa on melkoinen lista haittavaikutuksia, jotka kuulemma ovat harvinaisia. Yleisimmät haittavaikutukset, joita tulee noin yhdelle sadasta, on muun muassa ärtyneisyys, unettomuus, levottomuus, painonnousu, väsymys, jne. Saattaa olla että listalla oli myös päänsärky.

      Kun itse kokeilin jonkin aikaa tuotetta, niin totesin, ettei se sopinut minulle. Tuote ei auttanut tippaakaan nukkumiseen, mutta aiheutti ikäviä haittavaikutuksia. Koin oloni ärtyneeksi, saamattomaksi ja väsyneeksi. Mikään ei huvittanut, eikä kiinnostanut. Hyvin pian tajusin, että oloni johtuu tästä tuotteesta.

      Reilu vuosi sitten aloin käymään hyvin asiantuntevalla ja viisaalla vyöhyketerapeutilla. Hän on hoitanut minua kokonaisvaltaisesti (pitkä aikainen uniongelma tekee hallaa myös sisäelimille ja koko kehon tasapainolle). Vyöhyketerapeuttini antoi minulle kokeiltavaksi melatoniinia, joka on luonnonmukaista. Tuotteessa ei ole mitään haittavaikutuksia, eikä se aiheuta myös riippuvuutta. Useamman viikon kokeilun jälkeen totesin, että tuote sopii minulle. Aloin nukahtamaan helpommin ja en enää herännyt jatkuvasti öisin. Viime aikoina on ollut jopa sellaisia öitä, että olen herännyt vain kerran ja se on todellakin suuri ihme ihmisille, jolla on ollut 6 vuotta unihäiriö ja ajoittain hyvinkin pahana.

      • okkim

        olen 28 vuotias mies henkilö olen jo reilun vuoden ajan syönyt mirtazapiiniä 7,5mg-30mg ,zopinoxia 2-3kertaa viikossa sekä melatoniinia. voin kertoa kokemuksesta että melatoniinin sekä mirtazapiinin sekakäyttö on toiminut minulla suht hyvin, mutta nyt tuli ongelmia koska näköni rupesi sumenemaan ensimmäisellä kerralla kun se tapahtui maaliskuussa säikähdin hieman nykyään enniin pahasti mutta lääkäri sanoi että circadiini saattaa sumentaa näköä.

        näinn ollen lääkäri sanoi ettet enää syö sitä ja laittoi minulle ajan hänen vastaan otolle.Tympäsee nyt syödä noita zoppareita koska niissähän on se riski toleranssiin.


        Onko teistä kukaan kuullut että melatoniini voisi sumentaa näköä, toivottavasti se näkö palaa myös sitten takaisinkin no mistäpäs sen tietää kun ei ole lääkäri.


        kiitokset etukäteen!


      • lääketietokannasta
        okkim kirjoitti:

        olen 28 vuotias mies henkilö olen jo reilun vuoden ajan syönyt mirtazapiiniä 7,5mg-30mg ,zopinoxia 2-3kertaa viikossa sekä melatoniinia. voin kertoa kokemuksesta että melatoniinin sekä mirtazapiinin sekakäyttö on toiminut minulla suht hyvin, mutta nyt tuli ongelmia koska näköni rupesi sumenemaan ensimmäisellä kerralla kun se tapahtui maaliskuussa säikähdin hieman nykyään enniin pahasti mutta lääkäri sanoi että circadiini saattaa sumentaa näköä.

        näinn ollen lääkäri sanoi ettet enää syö sitä ja laittoi minulle ajan hänen vastaan otolle.Tympäsee nyt syödä noita zoppareita koska niissähän on se riski toleranssiin.


        Onko teistä kukaan kuullut että melatoniini voisi sumentaa näköä, toivottavasti se näkö palaa myös sitten takaisinkin no mistäpäs sen tietää kun ei ole lääkäri.


        kiitokset etukäteen!

        melatoniini aiheuttaa yleisesti vain vähän ja lieviä haittoja. yleisimmät haittavaikutukset on näköjään päänsärky, ristiselän kivut ja väsymys sekä vilkastuneet unet. harvinaiset on niitä, kun lääkkeen koeajossa ihan kaikki ilmoitettu on merkittävä mahdolliseksi, harvinaiseksi sivuvaikutukseksi, vaikka ei voida tietää johtuiko asia oikeasti ko lääkkeestä. siis tyyliin että jos naapurin koira kuoli niin sekin saattaa olla sivuvaikutus, mistäpä sen tietää..

        mutta toi näön sumeneminen on kyllä merkitty erittäin harvinaiseksi mahdolliseksi sivuvaikutukseksi, joten voi olla että sulla on huono tuuri ja saat sen melatoniinin pitkäaikaisessa käytössä. varmaankin se on jo palautunut ja näet nyt hyvin? lisäksi ainakin fluoksetiini ja siprofloksasiini nostaa melatoniinin pitoisuutta eli jos jompaa kumpaa noista on sattunut käyttämään samaan aikaan, on todennäköisempää saada joku sivuvaikutus. noilla sun käyttämillä lääkkeillä ei ollut todettuja yhteisvaikutuksia melatoniinin kanssa.

        kannattaa olla jonkin aikaa ilman melatoniinia ja jos silti tulee vastaavaa näön sumenemista, on aika epätodennäköistä että se johtuisi melatoniinista. voisit myös ehdottaa lääkärillesi circadinin vaihtamista pienempään ja lyhytvaikutteisempaan annokseen jota saa yliopiston apteekista.


      • peteliini

        Mistä hommasin luonnonmukaista melatoniinia ja mikä on tuotteen nimi ?


    • Tyttö21

      Mulla suurin sivuvaikutus on ollut päänsärky päivällä. Aloitin melatoniinin vasta tällä viikolla, niin ei ole pidempää kokemusta lääkkeestä. Alkuviikosta oli oksettavaa oloa, mutta se meni ohi. Kestän kyllä melatoniinin aiheuttamat sivuvaikutukset, kun unettoman yön jälkeen olo on kuitenkin vielä pahempi.

      • okkim

        nyt sitten kokeillaan ataraxia 25mg tabletilla jonka voi pistää kahtia, viime yönä otin ensin 22.30 puolikkaan menin nukkumaan eikä auttanut jalat menivät ihan veteläksi teki saman kuin mirtazapiinin kanssa kun sen käytön aloitti.00.30 otin 1 1/2 tablettia eikä sekään oikein auttanut. kello 6.30 otin 3kpl 7,5mg zopinoxia eikä silläkään tullut uni palloon tänään aamupäivästä siinä 10-11 välillä pystyin nukkumaan ehkä 1-2 tuntia. tänään aattelin ottaa melatoniinia sen 6 mg hämärtäkööt sitten vaikka näköä pakkohan sen kanssa on tulla toimeen tosin atarax saatta hämärtää näköä myös.tämä kaikki tehdään psykiatrian erikoislääkärin luvalla.


      • nattkatt

        Otin eilen illalla melatoniinia 2 kpl lääkäri määräsi 1-3 1mg tablettia.
        En syö yleensä mitään lääkkeitä, jos jotain, niin vain luonnonlääkkeitä. Vaan nyt on talviajan ja muun takia unirytmi ihan sekaisin, päivällä ihan kuolemanväsynyt, yöllä virkku, eli kaikki oli keikahtanut päälaelleen, iltaihminen olen aina ollut.
        No, illalla sitten hyvissä ajoin nukkumaan näiden kahden tabletin jälkeen, nukahdin heti. Klo 1 yöllä heräsin aivan virkkuna, ja ajattelin että nyt kun aloitettiin tämä uniajastus, niin otan sitten sen kolmannenkin, ja sitten nukkumaan. Joskua 4-5maissa heräsin, kauhea päänsärky, ihan hirveä olo, niin sitten vietin aamun-amuyön tosi pahoinvointisena ja oksennellen välillä. Eilinen, seuraava päivä meni karmeassa päänsäryssä aina vain oksentaen. Soitin jo lääkärillekin. Taidan olla liian herkkä tälle.
        En taida ottaa enää sitä. Yleensä migreeni päänsärky oikein kovakin helpottaa jo heti oksennuksen jälkeen. Nyt vain painajaismainen särky koko ajan. Miten voi "luonnollinen" aine aikaansaada moista?! Taidan kokeilla niitä luonnon melatoniineja, tai ehkä valeriana valmisteita jatkossa, Eestistä saa ainakin hyviä. Kyllä meiltäkin, vaan ei niin vahvoja. Oli tosiaan hurja kokemus, taas kerran huomasin, ei sovi lääkärin määräämät lääkkeet herkälle, ei.


    • Minja.

      oon kuullut että joillain tulee sivuoireina juuri päänsärkyä, huimausta nyt on itellääki lääkkeen ottamisen jälkeen mut se nyt on aika normaalia kun rupee kroppa väsymään jne.
      Muuta ei oo tullu vaan tosi hyvät unet, harmi ettei sopinu sinulle.

    • asiantuntija.

      Et ole saanut mitään oikeita vastauksia; sivu-vaikutukset melatoniinista tulevat keuhkoklamydiabakteerista, koska melatoniini on anti-klamydiaalinen aine, eli tappaa sitä bakteeria. Melatoniinin puute johtuu tryptofaanin puutteesta, joka on elimistön tapa rajoittaa klamydia-infektioita, sillä bakteerit tarvitsevat tryptofaania lisääntyäkseen.

      Melatoniinin (myös niasiinin) voidaan katsoa olevan osa keuhkoklamydian antibioottihoitoa, josta tarkemmat ohjeet löytyvät täältä. Seropositiivisuus klamydiabakteerille on yli 80% suomalaisista aikuisista, eli tuskin kukaan säästyy siltä bakteerilta. Tämä on tilastollinen tulos, bakteeria on hyvin vaikeaa havaita luotettavasti yksilötasolla millään testeillä. Siitä on myös erittäin hankalaa päästä eroon, ja se on valitettavan oireeton, eli sillä ei ole mitään oireita mitkä viittaisivat infektioon. Sitä ei myöskään hoideta missään virallisesti. Tavanomaiset antibioottikuurit eivät myöskään pure bakteeriin.

      Ohjeet hoitoon tutkimukset:
      http://th1.ktd.krakow.pl/viewtopic.php?f=3&t=56#p782

      Tutkimuksista käy myös ilmi, ettei melatoniinilla ole mitään vaikutuksia moniin muihin bakteereihin, kuten tuberkuloosibakteeriin, tai streptokokkiin jne., joten tulos lienee aika varma, jos tulee sivuvaikutuksia melatoniinista että kyseessä on juuri klamydiainfektio.

      Melatoniinin puute, ja siitä johtuva unettomuus ei välttämättä kuitenkaan johdu ainoastaan klamydiabakteerista, koska IFN-gamma - elimistön puolustusreaktio patogeeneja vastaan tryptofaanin rajoittamisella voi päteä myös muihin sitkeisiin infektioihin. Mieleen tulee lähinnä toksoplasmoosi, joka on myös hyvin yleinen infektio ihmisissä, ja voi olla latentti.

      • pelkkä tavis :D

        virusteoriat on niin hauskoja.. varmasti ihan kaikilta löytyy vähintään yksi latentti virusinfektio kun kunnolla pengotaan (ainakin vesirokko jos ei muuta) mutta kuitenkaan kaikki eivät sairasta niihin mahdollisesti liitettäviä tauteja. selitykset on aina luokkaa "on niin vaikea todentaa".. no jos virus sitten löytyykin niin yhtä vaikeaa on todentaa että sen aikaansaannokset todella aiheuttavat puheena olevan oireen, mutta tämä harvoin kiinnostaa henkilöä joka on päättänyt ulkoistaa uhkansa. eniten kuitenkin pistää silmään se, että Asiantuntijalla on vain yksi referenssi ja sekin vertaistukisivustolle, ei mitään tutkimusnäyttöä tai viitettä yhteenkään tutkimukseen jossa olisi edes vähän yritetty välttää väärien syy - seuraussuhteiden itsestäänselvyyttämistä tai kehäpäätelmiä yms.. melkoisella itsevarmuudella on kirjoitettu väitteitä jotka ilmeisesti perustuvat lähinnä suomi24 tasoiseen väittelyyn ja heittelyyn


    • Yön virkku

      Oon käyttänyt melatoniinia pienellä annoksella jo kauan (1mg riittää ja 2mg tuo jo turhan eloisia unia) ja tehnyt tällaisia havaintoja: ilman melatoniinia en nukahda moneen tuntiin, vaikka olisin väsynyt. Jos otan melatoniinin n. puoli tuntia ennen aiottua nukahtamista, nukahdan nukkumaan mennessäni vaikka en tuntisi itseäni erityisen väsyneeksi. Ei ole mitenkään vaikeaa jatkaa valvomista vaikka olisikin ottanut melatoniinia. Siis se ei väsytä niinkään, vaan auttaa nukahtamaan.

      Melatoniini hajoaa nopeasti, se Circadin on depotvalmiste eli luovuttaa ainetta hitaasti ja pidempään, ja tää voi olla hyvä jos melatoniinista on apua mutta meinaa herätä muutama tunti nukahtamisen jälkeen. Yliopiston apteekin valmiste taas imeytyy heti ja hajoaa nopeasti, parissa - kolmessa tunnissa sitä ei ole jäljellä elimistössä joten aamuiset tuntemukset ei ihan suoranaisesti varmaan johdu siitä..?

      Teoriani päänsärystä ja huimauksesta: pitkään huonosti nukkuneena mullakin oli niitä alussa kun pystyin nukkumaan riittävästi (eli kello ei alkanut soida ennen kuin pääsin edes kunnolla vauhtiin). Luulen että se johtui ennemmin kehoni "järkytyksestä" riittävää unta kohtaan :D Syy:mulla oli myös jatkuvia käsien puudutteluja öisin, joihin heräilin usein. Ostin sitten Tempur- tyynyn, jonka pitkäaikainen käyttö on lopettanut sekä puutumiset että heräilemiset.. niskat ei enää ole kroonisesti jumissa. Alussa oli kuitenkin pari koettelevaa viikkoa, joita en olisi jaksanut katsella ellen olisi lukenut muiden vastaavista kokemuksista..

      Jumiutumiseen tottuneet niskat ja heräilyyn tottunut unirytmi pisti vastaan parannuksille! Aamuisin oli ihan järkyttävä päänsärky ja päivisin huimasi ja oli uskomattoman huono olo. Mutta kun ne menivät ohi parempiin oloihin tottumisen myötä, en oo koskaan ollut tyytyväisempi! Eli kannatti olla sitkeä ja kokeilla enemmän kuin viikko, vaikka pahasti takkusikin alussa.

    • wombaza

      Itse en ole huomannut mitään sivuoireita, syön päivittäin n. 10-15 mg melatoniinia.
      En huomaa ylipäätään mitään vaikutusta paitsi unet ovat selkeämpiä ja muistaa niitä paremmin. Ja ylipäätään näen unia.

      Vaikea uskoa että melatoniinista voisi edes tulla mtn sivuoireita, olen pitänyt sitä vain luontaistuotteena, lääkkeeksi sitä en edes ajattele.

      • ...

        Antaako lääkäri ottaa 15 mg ? minun psykiatri perhana laittoi minut syömään psykoosilääkkeitä isoilla annoksilla monta vuotta. ja jäin niihin koukkuun. ne vei niin pahasti yöunet että valvoin parhaimmillaan 5 vuorokautta. Nyt en saisi muka 15 mg ottaa 10 raja melatoniinissa. Ei missään nimessä yli. olen silti ottanut 15 mg. koska tehoaa paremmin kun päässin siis tuosta truxallista eroon. Sitä olisin kuulema saanut syödä vaikka 500 mg. m u l k k u j a nuo lääkärit suomessa.


      • ...

        Niin, antaako lääkärisi virallisestikin sinun ottaa 25 mg melatoniinia ?


      • ...
        ... kirjoitti:

        Niin, antaako lääkärisi virallisestikin sinun ottaa 25 mg melatoniinia ?

        ei kun siis 15 mg


      • älkääpäskuulkaapas

        Söin melatoniinia noin kolme kuukautta joka ilta 1-2 mg ja aluksi kaikki meni oikein hyvin. Sitten alkoivat järkyttävät rytmihäiriöt. Rytmihäiriöt loppuivat pikkuhiljaa, kun lopetin melatoniinin syönnin. Suomeksi en löytänyt googlesta tietoa melatoniinista ja rytmihäiriöistä, mutta englanniksi kun kirjoitin googleen "arrhythmia melatonin", niin tietoa löytyi. Nykyään syön melatoniinia vain urheilukilpailua edeltävinä öinä, kun en voi silloin bentsoja syödä, koska bentsot heikentävät urheilusuoritusta vielä seuraavana päivänäkin.


      • Unta

        Olen käyttänyt melatoniinia nyt noin vuoden melko säännöllisesti. Minulla on nukahtamis - ja unessa pysymisen vaikeuksia. Huomasin, että illalla otettu suuri määrä ei jatka unta yhtään pidemmälle kuin pieni määrääkään. Ennen otin 7:kuin nappulaa, mutta heräsin parintunnin päästä, enkä enää saanut unta. Nyt otan 2 ja herään edelleen parintunnin päästä, mutta otan sitten lisää, niin että en enää neljän jälkeen ota vaikka heräisin. Otan ilta nappulan kun menen sänkyyn n. klo 22. Nukahdan mukavasti sen turvin viimeistään tunnin kuluttua. Jotta se vaikuttaa, täytyy oikeasti olla valmiina nukkumaan, koska vaikutus on niin hento, että, jos silloin vielä hääräilee jotain, ei edes huomaa nukuttavaa vaikutusta ja se menee ohi nopeasti. Herään viimeistä klo 2 ja otan uuden nappulan. Näin pystyn nukkumaan aika kivasti lähes koko yön. Minulla ei ole ollut minkäänlaisia sivuoireita, ei edes suurista määristä. Ainut vaikutus on, että olen pirteämpi päivällä kun nukun edes vähän.


    • jennamin96

      mulla on käytössä se luonnonmukainen melatoniini ja se on toiminut hyvin. ei päänsärkyä eikä muitakaan vaivoja, tosin unet on tullut selkeämmiksi ja muistan ne joka yö, mutta en pidä sitä haittavaikutuksena. ainoa ongelma on, että jos ei mene heti sänkyyn lääkkeen otettua ei uni tule moneen tuntiin,

      itse käytän enintään 2mg kerralla, joskus 1mg:kin riittää.

      • Rampe46

        Kuka kertoisi mikä on se luonnonmukainen melatooni ja mikä on sen nimi,miten sitä saa?Olen aloittanut melatoonin5mg yhdellä napilla eikä ole unta vaan tullut.


    • vakisyöjä

      Melatoniinia saa ilman reseptiä apteekista ja luontaistuotekaupasta.

      • 3455434

        Tilasin oman melatoniinini Yhdysvalloista. Ei maksanut edes kymppiä postikuluineen eikä jäänyt tulliin kiinni. :-D

        Aloitin melatoniinin käytön vajaa viikko sitten, koska minulla meni joka yö KOLME TUNTIA nukahtamiseen (ja vuorokausirytmikin oli sekaisin). Otan joka ilta 5mg melatoniinia (time release) n. 30 min ennen nukkumaanmenoa, ja nukahtamiseen menee nyt korkeintaan tunti. En heräile yöllä ja unta tulee aina suunnilleen 8 tuntia.

        Sivuoireina kova päänsärky, lievä kuvotuksen tunne ja hieman huimausta, mutta yleensä vain aamuisin. Pieni hinta normaalisti nukkumisesta.


    • day by day

      Juu ja miljoonassa vuodessa ainakin ziljoonan säästöt.. Herää pahvi

      • Iherbin testannut

        Tuli testattua iherbin melatoniini-tilausta ja ihan nätisti tuli Natrol melatonin 3mg (240 kpl) kotiovelle postin toimittamana. En jaksanu lääkäriltäkään lähteä reseptiä hakemaan. Parisen viikkoa kesti toimitus.


    • koukussa6

      Ite tällä hetkellä 18v likka, kärsin masennuksesta ja univaikeuksista n. 11v lähtien, lasten psykalla määrättiin melatoniinia 3g joka illaksi että tulee unta. Alotin niiden käytön 12vuotiaana eli olen käyttänyt about. 6vuotta tota lääkettä. Annos on ny parinvuoden aikana noussu 6-9g että ees vähän auttaa. Unen laatu on todella huonoa. En yhtäkään yötä voi olla ilman noita tai muuten ei tule uni/väsymys ollenkaan. Ilman noita siis voin olla vain jos käytän päihteitä nukahtamisen avuksi ;(Panacodit, kannabis, alkoholi jnejne..). En suosittele ketään alottamaan noiden pitkäaikaiskäyttöä koska on koukuttavia. Omien aivojen melatoniini varastot on mennyt pilalle noiden alotuksen jälkeen ja lekurit ei anna mitään muuta korvaavaa tilalle.

      • aitova

        Ongelmat johtunee synteettisestä melatoiinista..ootko kokeillu luonnollista?


    • ennemmi kokeilen lsd

      Niinpä kuten kaikkien unta tuovien lääkkeiden kohdalla, raja tule vastaan aika nopeasti ja aivojen oma tuotanto sitten hiipuu, toisille auttaa se pienikin annosustus ja toiset saa toleranssin hyvin äkkiä, itselle kaikki lääkkeet ovat aiheuttaneet toleranssia ja aina ollut annostuksen nosto edessä ihan järjettömiin määriin.

    • brombeere

      pakko kirjottaa tähän melatoniinista..ollut pitkään univaikeuksia joihin syöny niin obamoxii kun imovanea.Nyt lääkärit sitten kieltäneet uusimasta kummatki lääkkeet eikä enään mitään kolmiolääkkeitä unen saantiin..tilalle melatoniini 3millinen..Hassua sen lääkkeen purkis komeilee kolmio ja kun otan sen nii olo menee hiukan hassuksi..nukahdan hyvin..yöllä tosin heräilen mutta näen aikapaljon unia..aamulla olo on ihan tokkurainen ja melke koko päivän outo keinuva olo päässä..kun otan tutut kolmiolääkkeeni ..eli obamoxin ja imovanen..nukun hyvin..väissä heräilen väissä en..en näe juurikaan unia mutta aamulla on virkee olo eikä keinuta päästä..Onko siis melatooni turvallinen lääke ??

      • joo2

        No joo itsekin mietin samaa turvallisuudesta. Kahden viikon pitkävaikutteisen melatoniini (2mg) kokeilun jälkeen tokkuraisia päiviä, näkö sumea, samoin kuulo, kärttyinen olo, kaikki ärsytti, mikään ei enää kiinnostanut töissä eikä vapaalla. Epätodellinen olo ja viimeisinä päivinä iski masennus. Aloitekyvyttömyys ja auton ratissa tuntui, että ei ole kunnossa vielä seuraavan päivän iltapäivälläkään. Tuossa vaiheessa tuli epäilys, että ei hemmetti voi olla totta; pää pehmeää tai kaikki on melatoniin syytä. Lopetin melatoniinin syömisen ja jo parin päivän kuluttua olo oli jo parempi. Lopputulos melatoniini ei sovi kaikille edes pieninä annoksina.


    • Hyvät unet
    • Keski-ikäinen nainen

      Minulla on erittäin stressaava elämäntilanne, joka on alkanut aiheuttaa unettomuutta. Kävin lääkärissä ja sain 10 tabl. reseptin Imovanea. Auttoi kovasti nukahtamiseen, nukuin aamuun asti eikä herättyä mielestäni mitään jälkivaikutuksia. Ihan joka ilta en lääkettä ottanut, houkutus oli kyllä suuri, niin miellyttävästi ne vaikuttivat. Sain kokeeksi ystävältäni muutaman Melatoniinitagbletin, 30 mg:n, lääkärin määräämän. Otin illalla ensin yhden ja kun mitään ei alkanut tapahtua otin vielä puolikkaan, siis yhteensä 4,5 mg. Vietin yön nähden kaameita painajaisia, lisäksi ne olivat ihan todellisen tuntuisia! Aamulla pahoinvointia ja ripuli sekä epämääräisiä särkyjä. Voivat tietysti johtua muustakin, mutta olen ollut muuten terve. Unihäiriöitäkään ei ole ennen ollut, toivottavasti eivät jatku, kun tämä stressitilanne helpottaa. Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla ollut painajaisia ja mahavaivoja?

      • Keski-ikäinen nainen

        Anteeksi, siis 3 mg:n ja otin 4,5 mg EI siis 30 mg


      • Potinkara

        Olen samoin stressaavassa elämäntilanteessa ja uni on hakusessa. Otin yöllä (n. klo 23.00) Orionin Melatoniinitabletin 1 mg. Odottelin unen tuloa sängyssä, kun alkoi kummasti keinuttelemaan, aivan kuin olisin ollut aalloilla. Sitten alkoi päänsärky ja hikoaminen. Unen tulosta ei ollut tietoakaan. Taisi olla viimeinen melatoniinipilleri!


      • eeeriikka

        päänsärkyä tekee melaton, eikä auta uneen mitenkään . huuhaajuttua koko melat!!


    • ihmetys!!!

      onko kukaan antanut lapselle 8v melatoniinia ???

    • Jaska1970

      Vaikka nykyään harvoin, julkisesti ja tosissani kirjoitan nettiin,

      Niin nyt kirjoitan, koska sain täältä vastauksen. Melatoniini aiheuttaa (tosi)harvoille luonnonoikulle, niin kuin minä, sivuoireita. Olen 44-vuotias, ei mitään allergioita todettu, ei pysyvää lääkitystä ja kaikinpuolin ihan normaali 44 vuotias. Elämänäni nsimmäinen "allergiakokemukseni" oli pari vuotta sitten aromisuola [E6??] ja nyt tämä toinen Melarest.. Varpaissa tikkuilee, kusi onpi oikein tummaa, silmät sumenee ja päässäkin viiraa ja ajatus ei oikein juokse... Ja kaiken lisäksi tuo aromisuola nosti miljoona pientä hyttysenpuremaa.

      Yleensä kirjoitan nopeasti virheetöntä tekstiä, tätä kirjoitin kuin ekaluokkalainen. Ja dose oli 3 mg (käyttänyt puoli vuotta, alussa 1 mg).

      Selän takana piipahtaneen oikolukijan HUOM! Järki silleen jäässä, että se ensin aloitti tämän viestin: "Vaikka nykyään harvoin, julkisesti ja todellani kirjoitan nettiin,"...

    • kiramari

      Toista kertta yritän käyttää melatoniinia. Eka yritys kauan sitten, kun melatooniini tuli Suomeen, loppui hirveeseen paloruiskuripuliin. Nyt kokeilen uudelleen. Saan unen päästä kiinni melko hyvin, enkä ole kertaakaan valvonut aamuun saakka, kuten käy usein ilman mitään unilääkettä. Mutta!!! Ripuli on taas ihan karsee!!! Pitääkö minun taas lopettaa....Käytän enimmillään 2mg.

      • vinkki---

        kokeileppa pitkävaikutteista melatoniinia... sitä saa apteekista Circadin ja ainakin Tokmannilta, Leader merkkisenä...


      • Anonyymi

        Mullakin tuli karsee ripuli 3 mg:sesta melatoniinista.


    • m3lat0

      Itsellä melatoniin aiheuttaa ahdistusta sillion kun herää

      • Liisa-50

        Olen alkanut käyttämään/kokeilemaan muutama viikko sitte Melatoonia, unettomuuteen. Mikähän mahtaa olla suositus raja / sivuvaikutuksineen Melatoonin käytöstä (tarkoitan apteekista saatavia, ilman reseptiä) .
        Menossa nyt mulla unettomuuteen 1mg. 4:jästä 5:teen pilleriä menee ennen kun jotenkin edes uni tulee, katkonaisesti. Aluks jotenkin nukahdan mutta kas, herään kuin sähkölamppu, kahden tunnin kuluttua, unesta ei häivääkään. Koko yö on vain katkonaista...nukahtelua eli ei taida toimia. 1mg, eli yksi Melatooni pilleri on kuin ottais sokeripalan, ei mitään vaikutusta. Nyt huomannu lisäks ankaran huimauksen seuraavana iltapäivällä, eli tuo myrkky ei taida käydä. Toisaalta unet ovat hävinneet lähes kokonaan. Mikä neuvoksi? Tosin menen huomenna terveydenhoitajalle, kyseisten ongelmien takia/lukuisien muiden. Kiitollinen kuitenkin kokemuksista. Kiitos jo etukäteen.


      • Tässä-yksi-näkemys
        Liisa-50 kirjoitti:

        Olen alkanut käyttämään/kokeilemaan muutama viikko sitte Melatoonia, unettomuuteen. Mikähän mahtaa olla suositus raja / sivuvaikutuksineen Melatoonin käytöstä (tarkoitan apteekista saatavia, ilman reseptiä) .
        Menossa nyt mulla unettomuuteen 1mg. 4:jästä 5:teen pilleriä menee ennen kun jotenkin edes uni tulee, katkonaisesti. Aluks jotenkin nukahdan mutta kas, herään kuin sähkölamppu, kahden tunnin kuluttua, unesta ei häivääkään. Koko yö on vain katkonaista...nukahtelua eli ei taida toimia. 1mg, eli yksi Melatooni pilleri on kuin ottais sokeripalan, ei mitään vaikutusta. Nyt huomannu lisäks ankaran huimauksen seuraavana iltapäivällä, eli tuo myrkky ei taida käydä. Toisaalta unet ovat hävinneet lähes kokonaan. Mikä neuvoksi? Tosin menen huomenna terveydenhoitajalle, kyseisten ongelmien takia/lukuisien muiden. Kiitollinen kuitenkin kokemuksista. Kiitos jo etukäteen.

        - oletko käyttänyt jotain muuta "unilääkettä" aikaisemmin?
        - - jos olet silloin melatoniiniin siirtyminen vie aikansa ja kannattaa siirtyä vaiheittain, siis unilääkettä vähentäen ja melatoniinia lisäten...

        Melatoniinia voi ottaa eri suuruisina annoksina, normaalisti 1- 3mg. Lekurit ovat sitä mieltä että yli 3 mg ei lisää vaikutusta

        Monet ovat saaneet helpotuksen erilaisilla "paketeilla", tässä niistä muutama;

        1. tavallinen melatoniini 1-3mg
        2. tavallinen melatoniini 1(-2mg), pitkävaikutteinen melatoniini 1(-2mg)
        3. tavallinen melatoniini 1(-2mg), pitkävaikutteinen melatoniini 1(-2mg), kauranversouute (Vogel) 10-20 tippaa iltajuomaan
        4. tavallinen melatoniini 1(-2mg), pitkävaikutteinen melatoniini 1(-2mg), kauranversouute (Vogel) 10-20 tippaa iltajuomaan, vida L-teaniini 1-2 tablettia

        Yksi unenlisääjä on vanha aspiriini 100-200mg, jolloin se estää noradrenaliinin kehittymisen aamuyöstä. Noradrenaliini herättää ihmisen. Siis tuio iltajuoman kanssa.

        Nuo kaikki on hyvä ottaa n. 15-30min ennen nukkumaan menoa.

        Siis nuo ovat vaihtoehtoja.
        Veikkaan ne ovat parempia vaihtoehtoja kuin synteettiset "uni- tai nukahtamislääkkeet", jotka ovat samoja aineita. Nukahtamislääke on mainoskikka. Nuo "lääkkeet" tuhoavat jotakuinkin varamasti elimistön oman unimekanismin.


      • Hulda5

        Herään aivoissa outo kuin virta pois ja päälle ilmiö,onko kenelläkään tietoa tällaisesta sivu oireista melatoniinista


    • Hyväuninen

      Kuulin apteekissa että melatoniintableteista hajoaa melatonin jopa 80% ruoansulatuskanavaan eli vain pieni osa päätyy verenkiertoon. Minulle suositeltiin uutta melatoniinisuihketta, joka otetaan kielen alle . Se vaikuttaa nopeasti ja imeytyy kaikki hajoamatta. Eli yksi suihkaus 1 mg vastaa noin 4 tablettia. Minulle ei ole tullut mitään oireita kun otan säihkeen aina ennen 23.00 illalla. Tuotteen nimi on Sleepguide suihke

    • Kirkasvalo_myös

      Melatoniiniin kannattaa yhdistää heti aamulla otettu kirkasvalohoito. Tehostaa melatoniinin vuorokausirytmiä säätelevää vaikutusta. Ei toimi kaikille.

      • Olet-oikeassa----

        Sama kokemus, aamupäivällä kirkasvalolamppu työpöydällä 2-3 tuntia, auttaa heräämään kunnolla ja se taas auttaa samaan unta illalla... Muistaakseni lampun teho pitäs olla n.10000 lux...
        Tässä jotain tietoa lampuista;
        http://www.hs.fi/tekniikka/a1415938816113


    • moonpoitsuli

      Sain lääkäriltä 5mg reseptin yliopiston apteekin omaan melatoniini in ja se auttaa.

      • Kukkuukukkuu

        Melatoniinia ei kuulema pitäisi ottaa pitkin yötä, kun sattuu heräämään, vain illalla ennen nukkumaan menoa. Biologinen kello sekoaa totaalisesti, eikä aivot enää tiedä, milloin on oikeasti ilta. Unirytmi siirtyy vaan myöhäisemmäksi. Melatoniini saattaa myös lisätä yöheräilyä.


    • Hölypöly

      Melatoniini on täyttä paskaa, jos saat unen sillä kerran eläissäsi ja mukahdat minuuttia aiemmin kuin normaalisti.

    • Skitsoo26

      Sika ukkoo oot. Ja eunukki.

    • hooopo

      Olen liikuntarajoitteinen 76-vuotias mummo. Kotisairaanhoito uusii lääkkeeni terveyskeskuslääkärin kanssa minua näkemättä. Hakee lääkkeet apteekista ja jakaa khdeksi viikoksi dosetteihin. Palvelu pelaa, mutta koskaan en näe lääk-keiden pakkausselosteita.
      Nyt oli uusittu lääke Melatoniini 3mg. Olin sanonut, että en saa nukutuksi tuolla yhdellä tabletilla ja annostusta on tuplattu, eli nyt se on 2x3mg illalla. Olin silmätarkastuksessa keskussairaalassa ja sain Kelan taksikyydin, joten pääsin apteekin kautta kotimatkalla. Otin farmaseutin suosittelemana Melatonin Vitabalans 3mg pakkauksen ja luin siinä olevan pakkausselosteen. Melatoniini aloitettiin keväällä sairaalassa annostuksella 6mg ja vaihdettiin pois Stilnoct, jolla olin nukkunut hyvin. Stilnoctia en enää saanut, koska minua hoitava geriatri sanoi, että se ei sovi vanhuksille. Ensimmäinen kokemus melatoniinista oli hirveät painajaisunet ja tukehtumisen tunne yöllä sairaalassa. Oliko melatoniinin syy vai jokin muu, mutta sairaalassa vasemmasta silmästä katkesi verisuonia ja melkein koko näkökenttä hävisi saman tien. Kun sanoin siitä aamulla lääkärille, niin tunnin päästä oli sairaalan silmäpolilla tehotarkastuksissa. Silmälääkäri totesi, että näkö on mennyt, mutta yritetään laserilla ja pistoksilla tuhota arpikudosta. Hoidot jatkuvat edelleen ja nyt silmässä todettiin glaugooma, jota lääkitään Monoprost- tiputuksella yksi pisara illalla.
      Nyt sain ensimmäisen kerran pakkausselosteen käteeni melatoniinista ja kauhukseni huomasin, että haittavaikutuksia minulle oli tullut paljon. Mahaoireita, limainen suu aamulla herätessä. Yöllä pitää käydä vessassa monta kertaa ja uni jäi katkonaiseksi, liikkuminen on rollaattorin varassa. Virtsassa on paha haju ja väri on tummaa. Kesällä sain vyöruusun. Silmät vuotavat koko ajan ja näkö on hämärtynyt. Minulla oli melkein puolet pakkausselosteessa mainituista haittavaikutuksista, mm. kuulon huononeminen ja painon nousu.
      Tuo kovasti mainostettu "unilääke" onkin tehnyt minusta sairaan. Yleensä otan netin kautta selvää uusista lääkkeistä, koska haluan tietää mitä syön. Melatoniinia on kehuttu ja mainostettu nyt oikein urakalla, joten en ole tutkinut sitä tarkemmin.

      • Hahah, tämä on oltava joku provo x)


      • tummu
        makeistraktori80 kirjoitti:

        Hahah, tämä on oltava joku provo x)

        Milähän perusteella?


      • No jos tuommoisia seurauksia tulee ihmisen omasta luontaisesta hormoonista! x)


    • Heh, no ei aiheuta huimausta eikä päänsärkyä! Ihan on ihmisaivojen luontainen käpyrauhasessa esiintyvä "pimeähormooni"

      • Ketjunlukija

        Oletpa sä viisas...

        Ketjussa on jo mainittu enemmän kuin kerran että on olemassa luontaista ja synteettistä melatoniinia. En ole lääketieteen asiantuntija, mutta veikkaan vahvasti että kehossa on melatoniinireseptoreita jotka säätelee melatoniinin eritystä. Unihäiriöiset syövät melatoniinia koska kehon reseptorit eivät syystä tai toisesta toimi kunnolla. Melatoniinin syöminen ei korjaa rikkinäistä yhteyttä reseptoreiden ja käpyrauhasen välillä vaan pahentaa sitä, koska reseptorit sanovat että melatoniinia on erittynyt vaikkei sitä oikeasti ole. Juurisyy unettomuuteen eli heikko rikkinäinen yhteys reseptoreiden ja käpyrauhasen välillä heikkenee entisestään, koska reseptorit viestittävät melatoniinia syövän käpyrauhaseen ettei tarvi tuottaa ainakaan enempää melatoniinia, ehkä vähemmän. Siksi kehon luontainen melatoniinin tuotanto hiipuu ja vanha syöty melatoniiniannos on lopulta liian pieni, jolloin lääkäri määrää lisää. Ja sama toistuu, kunnes lääkäri sanoo että ei olla enää turvallisissa määrissä ja melatoniinin syönti loppuu siihen.

        Tyypillistä hoitoa jossa juurisyihin ei puututa, uskoakseni kykenemättömyyden takia. En jaksa uskoa että lääkärit olisivat ahneita lääketehtaiden kätyreitä, mutta päteviä kaikki eivät koulutuksesta huolimatta ole. Iso osa on päteviä kokemukseni mukaan mutta oman edun nimissä kannattaa ottaa asioista selvää.

        Jos mä pystyn maallikkona joka on lukenut asioista selittämään asiat näin, niin en varmaan ole ainoa joka tulee siihen johtopäätökseen että se lääke on vihoviimeinen keino kun mikään muu ei auta ja on henki kysymyksessä. Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää älkääkä nielkö kenenkään, munkaan sanoja purematta.


    • zait

      HEI ! olen myös havainnut että,kun käytän ko. tuotetta,niin aamupäivisin olen hyvin yököttävä olo. Nyt oon kolmena aamuna ollut ilman huonoa oloa,kun en illalla ota pilleriä.

    • menninkäinen2016

      Pari vuotta toimi ihan ok nukahtamiseen, vähän ehkä lisäsi yöheräilyä, mutta ei haitannut kun nukahdin hyvin uudelleen.
      Muta parin vuoden jälkeen alkoi levoton jalka vaivata aina melatoniinin ottamisen jälkeen ja piti lopettaa. Lekuri sanoi, ettei ole kuullut että levotonta jalkaa aiheuttaisi, mutta ihan sama, mulla oli selvä syy-yhteys.

    • pikonen

      Voi vittu mitä juttuja!

    • EnOoRobotti

      Joo. Itse heräsin tänä yönä kolme kertaa. Näin unia jossa olen pimeässä metsässä. Kun herään, lihaksiin sattuu ja päätä särkee.

    • Herralettas

      vetti mitä skeidaa porukka täällä jauhaa! Perehtykää asioihinllakaan aiheuta mitään sivuoireita kun sattuu oleman ihmisen luonnollinen hormoni. On toki sitten eri asia jos ei kärsi melatoniinin puutteesta ja sitten vetää kouratolkulla. Mutta silloinhan melatoniinia ei kuulu käyttää jos sen puutetta ei olekaan! Pienen googlettelun jälkeen huomasin että melatoniinin käyttäjistä vain noin 2% kärsii oikeasti melatoniinin puutteesta. Tämä taas yksi helvetin trendi niin kuin kaikki muutkin vitamiinit joita nykyään pitää vetää kun ei osata syöfdä muuta kuin valmista saarioisten lihamuusia

      • Katsopeiliin

        Kun syö melatoniinia, melatoniinireseptorit rekisteröivät kohonneen melatoniinimäärän ja viestittävät käpyrauhaselle että ei tarvi tuottaa enää melatoniinia, jolloin kehon oma melatoniinintuotanto hiipuu. Sen takia annostusta pitää x ajan jälkeen lisätä, uudestaan ja uudestaan. Tämä korreloi ketjussa esiintyneiden kokemusten kanssa siitä ettei sama määrä melatoonia enää riitä ja lisätään annostusta. Ei mikään ihme jos tulee oireita varsinkin synteettisestä melatoniinista joka nimensä mukaan on koostumukseltaan erilaista kuin luonnollinen.

        Mutta usko vaan sinisilmäsesti lääketehtaiden väitteitä, ne on pyhimyksiä jotka lahjoittavat kaiken voiton kaikkeen hyvään ja siksi maailmassa ei ole enää yhtään kärsimystä koska ne tekevät niin saatanasti voittoa että sillä siivottaisiin meret muovista ja nitistettäisiin nälänhätä kertaheitolla. Lääkefirmojen omistajathan tekee täysin puolueettomia ihmiskokeita lääkkeillään ja on täysin rehellisiä siitä kuinka suurelle osalle ihmisistä tulee mitäkin sivuvaikutuksia. Kaikki jotka täällä valittaa vähänkään sivuvaikutuksista joko valehtelee tai sai ihan sattumalta niitä oireita, ei mitenkään melatoniiniin liittyen.

        Ihan vitun uskottavaa.


    • Sairaanhoitajatar

      Stressaavan elämäntilanteen vuoksi sain reseptin 3 mg Melatoniinille. Ongelma oli liian aikainen heräily. Olen nyt ottanut muutamana iltana. Minulla ei ole muuta lääkitystä. Tulos: Unta riittää aamuun asti. Mutta: En tahdo lainkaan jaksaa nousta. Aamulla virtsaamisvaikeuksia, pahoinvointia, huimausta, vatsakipua, päänsärkyä, nämä kaikki uusia oireita. Koko päivä mennyt kuin tokkurassa. Yöllä siis kyllä nukkunut, mutta olen nähnyt pelottavia, väkivaltaisia painajaisia. En jää odottamaan täällä esitettyjä vieläkin pahempia sivuvaikutuksia. En enää tänään ota. Tsemppiä kaikille!

    • Lunula

      Olen saanut jo kauan unettomuuteen Zopinox t. Imovane ja Opamox 15mg, joita unensaantiin käyttänyt jo kymmeniä vuosia. Aiemmin olen reseptit uusinut työterveyshuollossa. Nyt eläkkeelle päästessäni terveyskeskuslääkäri tylysti hylkäsi sähköisen uusintapyynnön. Kokeilin melatoniini 3mg annoksella .Yllätys oli melkoinen kun sain seuraavat sivuoireet : välitön huimaus, päänsärky, suun kuivuminen , hyvä että sänkyyn pääsin. Yöllä näin todentuntuisia painajaisia ja hikoilin ankarasti. Nukuin kuutisen tuntia sinä yönä. Aamulla olo tokkurainen ja näkö sumentunut, en todellakaan virkeä.
      Mietin, miksi melatoniinia pidetään ikäiselleni eläkeläiselle parempana vaihtoehtona , onhan siinäkin paketissa KOLMIOlääkkeen logo.
      Olen tottunut Zopinox/Imovane/Opamox yhdistelmään. Käytin niitä iltaisin nukkumaan mennessä 1 Opamox 1 Imovane tai Zopinox ja nukuin koko yön hyvin. Aamulla olo OK ilman painajaisia ja muita sivuvaikutuksia. Annos ei vuosien mennen suurentunut yhtään, pidin siitä huolen.
      Jos kerran 300000 suomalaista käyttää unilääkkeitä, miksi minulle ei niitä enää suoda.
      Tietäisikö joku mitä mun pitäisi tehdä saadakseni niitä, unettomuus ei ole oma valintani ja kukaan ei unilääkkeitä huvikseen syö.

    • Tripmehu

      Melatoniini on kyllä jännä. Usein ilman sitä nukun pari tuntia ja sitten herään tai heräilen läpi yön. Tavallisella melatoniinilla nukun neljä tuntia ja sitten en yhtään. Silloin uni on myös hyvin kevyttä, eikä se yhtään virkistä. Circadinilla sitten ensimmäiset yöt menee siinä, että nukkuu niin sikeästi, ettei mitään asentoakaan vaihda. Aamulla on sitten aivan tokkurassa, koko päivän väsyttää ja päivällä pitää vielä useammatkin päiväunet nukkua. Illalla taas pistelee, huimaa ja mitä lie. Ja kaikki unet ovat erittäin levottomia ja ne muistaa aamulla selkeästi, yhdeltä yöltä jopa kymmenen eri unta. Yöllä on myös pakko käydä kusella, muttei välttämättä jaksa edes laittaa silmiä auki ja sitten käy sokkona. Mutta pian Circadinin unettavakin vaikutus lakkaa ja se aiheuttaa vielä pahempaa heräilyä tai jopa ihan unettomuutta. Päiväväsymys on infernaalista ja vain päivällä saa nukuttua kerrallaan yli 10min. Unia on yhä paljon ja ne ovat hyvin levottomia ja sekavia. Suuhun tulee haavoja ja rakkuloita, muisti katkeilee, koko ajan on kamala jano, happorefluksia on jatkuvasti, ripuli, ahdistaa, kaikkiin raajoihin sattuu ja heikottaa niin ettei meinaa sohvalta keittiöön jaksaa kävellä. Niin ja ensimmäisestä tabletista alkaen olo on kuin pöllyssä. Koko. Ajan. Itselleni riitti reilu viikko. Enää en ota mitään melatoniineja. Oli vähän kun paska huumetrippi. Ja oikeisiin unilääkkeisiin en koske. Mulla tulee kaikista muistakin lääkkeistä paljon sivuoireita ja useimmat eivät edes tehoa. Kai se sitten pitää vielä yrittää kaikkea muuta. Tosin mun unettomuuteni johtuu masennuksesta, niin ei ihmekään kun ei melatoniinit auta, mutta pakko oli kokeilla että lääkärit uskoo.

    • Nukkumaisillaan

      Yhtäkkiä katsoen `näyttää sivuvaikutuksiakin olevan ja melatoniinin teho on teho kyseenalainen. Joten kannattaisi etsiä ravintoaineia ja esim mausteita, jotka auttavat unensaanitiin. Vihjeitä netistäkin löytyy. Ja kannattaa tunnustella, arvioda mikä itselle sopii. Esim kuivattu taateli voi auttaa. Ja esim unettava yrttitee hunaja kanelijauhe, ym ym. Ja ne elämäntavat....

    • mela.T

      Melatoniini ei ole sivuvaikutukseton kaikille.
      Ei se ole sama ottaa melatoniinia purkista kuin elimistössä itsestään syntyvä melatoniini on.
      Itselleni ei sovi purkkimelatoniini ollenkaan.
      Siitä tulee kummallinen tunne aamupäiväksi, niinkuin olisi lievästi "poissa", epämiellyttävää "leijumisen" tunnetta.
      Lääkäritkään eivät ole varmoja melatoniinin pitkäaikaisvaikutuksista.

    • vähäuninen

      onpa täällä ammattilaisia neuvoon unettomia. ne painajaisunet on tosia jo parilla pillerillä. mullakin oli käärmeitä sängyssä. mieluiten valvon.

    • Jnotar

      Hei! Onko käytössä samaan aikaan muita lääkkeitä esim. nukahtamiseen tai sydänlääkkeitä. Melatoniini saattaa vaikuttaa negatiisivesti em. joten oireet voi olla siitäkin. Se kun ei sovi kaikkien lääkkeiden kanssa yksiin.

    • rva50

      Melatoniini ei sovi välttämättä jos jokin muu lääkitys...mulla nousee verenpaine kun olen välillä ottanut pienen annoksen alle 1 mg ja samaan aikaan estrogeeni ja keltarauhsshoito

      • Anonyymi

        Unilääkkeistä yleensäkkin niillä on nykytiedon mukaan mahdollista vähentää aivojen amyloidia ja sillä voi olla vaikutusta alzheimerin taudin puhkeamiseen.Tämä on epäilys ja siksi unilääkkeitä ei mielellään anneta kuin lyhytaikaiseen hoitoon.Melatoniini on toinen asia.?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen ottanut pitkävaikutteista melatoniinia1.9 , n puoli vuotta ja nyt alkanut nähdä muutamana yönä kamalia painajaisia. Purkki menee aamulla roskiin, ei enää ikinä minulle.
      Pitkän ikäni aikana en ole nähnyt noin kamalia painajaisia koskaan, enkä yleensäkään näe painajaisia.
      Ei sovi ainakaan minulle. Varoitan muitakin.

      • Anonyymi

        Idiootit napsivat näitä enemmissä määrin, olette tietenkin jotain koulukiusattuja luusereita.


    • Anonyymi

      Testaa suihketta.

    • Anonyymi

      Itselläni ei auta kovinkaan hyvin. Olen kärsinyt masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamasta unettomuudesta. Jos näitä oireita ei ole, melatoniini toimii. Nukahdan itse asiassa aika nopeasti silloin ja nukun helposti aamuun asti. Jos tulee mielialaoireita, melatoniini auttaa edelleen nukahtamaan nopeasti, mutta unta riittää kahdesta kolmeen tuntiin, jonka jälkeen masennus ja ahdistus ovat pahentuneet selkeästi, eikä uni enää tule. Näinä huonoina aikoina pysyn hyvin kaukana melatoniinista. Nyt harkitsen lopettavani kokonaan myös sen satunnaiskäytön.

    • Anonyymi

      Itse otan nukkumaan mennessä. Lyhytvaikutteinen melatoniini kyllä tuntuu vähän turhan lyhytvaikutteiselta, ja pitkävaikutteinen taas on liiankin pitkävaikutteista, eli sen ottamisen jälkeen on koko seuraavan päivänkin uninen olo.

    • Anonyymi

      Olen testannut yli kymmentä melatoonia.
      Pitkävaikutteinen saa tokkuraiseksi ja aloitekyvyttömäksi koko päiväksi.

      Nopeavaikutteinen toimi 2-3 kertaa ja varsinkin 1 kerran. Mutta ei kauaa nukuttanut.

      Koska näen kaikilla melatoneilla pahoja unia, en nuku kunnolla ja tarvitsisin pidemmän unen.

    • Anonyymi

      Minulla on 3 viikkoa kestänyt ripuli. Miten ajatte Melatoniini alas. Hiljalleen vai kerrasta poikki?

    • Anonyymi

      Melatoniini pitäisi kieltää lailla.

      Melatoniinin todellinen vaikutus on vähentää syvää rem-unta, siksi melatoniinin popsijat ovat aamulla ihan tokkurassa ja kuin pöhnässä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe