koira söi marjoja

tietämätönvaan

hei! Neljä kuukautta vanha koiranpentuni söi aronia puskista tulleita marjoja, voiko niistä tulla pennulle jotain? esim. mahakipuja?

25

11678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aronia

      epäilenpä :)

      marja-aronia on terveellinen c-vitamiinin lähde, eikä ole myrkyllinen. paljonki koira marjoja söi?
      voit toki tarkkailla koirasi vointia noin varmuuden vuoksi, mutta ei mitään syytä paniikkiin. :)

      • vastauksestasi

        ei se ehtinyt syödä muuta kuin pari marjaa :)


      • hillopurkki
        vastauksestasi kirjoitti:

        ei se ehtinyt syödä muuta kuin pari marjaa :)

        Meidän koiruus - nyt 18 kk - on pienestä saakka syönyt innokkaana mustikoita, puolukoita, mansikoita, vadelmia (=herkkua) ja jopa pihlajan marjoja! Hän poimii mustikat ja metsämansikat itse metsässä, ja oli kovin ihmeissään kun mustikoita ei enää ollut. Enpä usko, että aronian marjoista voisi olla haittaa, nehän ovat varsinaisia C-vitamiinipommeja, joita kovasti suositellaan ihmisillekin!

        Koirafoorumistamme olen lukenut, että ainakin monet hovawartit syövät erittäin mielellään marjoja.

        Luulisin päinvastoin, että marjojen C-vitamii-neista on hyötyä koirallesi. Olen kuullut C-vitamiinin ennalta ehkäisevän pissavikoja narttukoirilla, joten olen syöttänyt neidillemme Cevita tabletin päivässä ihan pienestä saakka, eikä pissavikaa ole (ainakaan vielä) ollut. Tämä kun kuulemma on yleinen tyttökoirilla, eikä kovin mukava.

        Joten sinulla ei varmaan ole mitään syytä huoleen. Koirasi tietää ilmeisesti, mikä on terveellistä hänelle! Joskus eläimet ovat meitä viisaampia.


      • Chimo
        hillopurkki kirjoitti:

        Meidän koiruus - nyt 18 kk - on pienestä saakka syönyt innokkaana mustikoita, puolukoita, mansikoita, vadelmia (=herkkua) ja jopa pihlajan marjoja! Hän poimii mustikat ja metsämansikat itse metsässä, ja oli kovin ihmeissään kun mustikoita ei enää ollut. Enpä usko, että aronian marjoista voisi olla haittaa, nehän ovat varsinaisia C-vitamiinipommeja, joita kovasti suositellaan ihmisillekin!

        Koirafoorumistamme olen lukenut, että ainakin monet hovawartit syövät erittäin mielellään marjoja.

        Luulisin päinvastoin, että marjojen C-vitamii-neista on hyötyä koirallesi. Olen kuullut C-vitamiinin ennalta ehkäisevän pissavikoja narttukoirilla, joten olen syöttänyt neidillemme Cevita tabletin päivässä ihan pienestä saakka, eikä pissavikaa ole (ainakaan vielä) ollut. Tämä kun kuulemma on yleinen tyttökoirilla, eikä kovin mukava.

        Joten sinulla ei varmaan ole mitään syytä huoleen. Koirasi tietää ilmeisesti, mikä on terveellistä hänelle! Joskus eläimet ovat meitä viisaampia.

        on myös kokemuksia siitä että koirat pitävät marjoista. Mustikkaa syötiin suoraan pensaista kunnes tajuttiin että ihmiset ovat keränneet niitä valmiiksi sankkoihin joista on helpompi ahmia. Karviaismarjojakin käytiin silloin tällöin pihapensaista napsimassa piikkien pistoja pelkäämättä.
        Eli kokemukseni mukaan koirat pitävät marjoista (meillä ei puolukat kelpaa) ja joistain hedelmistäkin.
        Koirahan kuitenkin on sekaravinnon syöjä eli tuskin ne muutamat marjat ainakaan pahaksi on.


      • on terveellisiä
        hillopurkki kirjoitti:

        Meidän koiruus - nyt 18 kk - on pienestä saakka syönyt innokkaana mustikoita, puolukoita, mansikoita, vadelmia (=herkkua) ja jopa pihlajan marjoja! Hän poimii mustikat ja metsämansikat itse metsässä, ja oli kovin ihmeissään kun mustikoita ei enää ollut. Enpä usko, että aronian marjoista voisi olla haittaa, nehän ovat varsinaisia C-vitamiinipommeja, joita kovasti suositellaan ihmisillekin!

        Koirafoorumistamme olen lukenut, että ainakin monet hovawartit syövät erittäin mielellään marjoja.

        Luulisin päinvastoin, että marjojen C-vitamii-neista on hyötyä koirallesi. Olen kuullut C-vitamiinin ennalta ehkäisevän pissavikoja narttukoirilla, joten olen syöttänyt neidillemme Cevita tabletin päivässä ihan pienestä saakka, eikä pissavikaa ole (ainakaan vielä) ollut. Tämä kun kuulemma on yleinen tyttökoirilla, eikä kovin mukava.

        Joten sinulla ei varmaan ole mitään syytä huoleen. Koirasi tietää ilmeisesti, mikä on terveellistä hänelle! Joskus eläimet ovat meitä viisaampia.

        koirillekkin, mutta pitää muistaa että koira pystyy itse valmistamaan tarvitsemansa c-vitamiin, mutta ei sillä, että eipä c-vitamiinilisästä koiralle haittaakaan vesiliukoisena ole:)
        Mun hurtit syö kaikkein mieluiten mustikoita ja vadelmia, sit on puolukat, jos ei muita löydy, myös lakkoja ovat muutaman napsineet, metsämanskuja myös syövät, mut noita kasvatettuja mansikoita eivät huoli syötäviksi..?


      • benedi

        marjat: Kun keität koirallesi esim , 4-5 viljan puuria, niin laita huoletta kaikenlaisia marjoja sen ruokaan sen loppuiän.

        Ota marja maasta, mutta älä kysele neuvoja kaikenlaisilta marjoilta.

        Arona, ei ole myrkyllinen, joten et tarvitse tietää paljonko marjoja koira söi.
        Syötä, marjoja, ruohoja, vihanneksia, pastoroimatonta ja homogenisoimatonta,..voita, maitoa, rahkaa, juustoja jne...
        mutta koiran kuivaruokaa vältä!


      • benedi kirjoitti:

        marjat: Kun keität koirallesi esim , 4-5 viljan puuria, niin laita huoletta kaikenlaisia marjoja sen ruokaan sen loppuiän.

        Ota marja maasta, mutta älä kysele neuvoja kaikenlaisilta marjoilta.

        Arona, ei ole myrkyllinen, joten et tarvitse tietää paljonko marjoja koira söi.
        Syötä, marjoja, ruohoja, vihanneksia, pastoroimatonta ja homogenisoimatonta,..voita, maitoa, rahkaa, juustoja jne...
        mutta koiran kuivaruokaa vältä!

        Jaa, että sitä kaupan koiran kuivamuonaa pitäisi muka välttää vai mitä nyt tarkoitat?


      • benedi
        exhorder kirjoitti:

        Jaa, että sitä kaupan koiran kuivamuonaa pitäisi muka välttää vai mitä nyt tarkoitat?

        Kyllä. Koirankuovamunat ovat valmistettu kuumakäsittelyjen ja tehdas prosessien kautta, ja niistä puuttuvat tärkeät tuoreentsyymit kokonaan, Vaikka niihin on lisätty vitamiineja ja kivennäisiä, neovat luonnotonta ravintoa koiralle, joka ehkä pysyy niillä hengissä, mutta ei terveenä.

        Paras tapa on valmistaa koiralle ruoka itse...vihanneksista, viljanjyvistä, naudan rasvasta, ja sisäelimistä..ja maitotuotteista, jotka eivät ole pastoroituja ja homogenisoituja.

        Kuivamuonalla syötetty koira on kehittymätön, heikko luustoinen, ja lihaksinen..jopa mielenterveys voi rakoilla ruokaöljyjä..kylmäpuristettuja 1-2 rkl päivässä


      • .............
        hillopurkki kirjoitti:

        Meidän koiruus - nyt 18 kk - on pienestä saakka syönyt innokkaana mustikoita, puolukoita, mansikoita, vadelmia (=herkkua) ja jopa pihlajan marjoja! Hän poimii mustikat ja metsämansikat itse metsässä, ja oli kovin ihmeissään kun mustikoita ei enää ollut. Enpä usko, että aronian marjoista voisi olla haittaa, nehän ovat varsinaisia C-vitamiinipommeja, joita kovasti suositellaan ihmisillekin!

        Koirafoorumistamme olen lukenut, että ainakin monet hovawartit syövät erittäin mielellään marjoja.

        Luulisin päinvastoin, että marjojen C-vitamii-neista on hyötyä koirallesi. Olen kuullut C-vitamiinin ennalta ehkäisevän pissavikoja narttukoirilla, joten olen syöttänyt neidillemme Cevita tabletin päivässä ihan pienestä saakka, eikä pissavikaa ole (ainakaan vielä) ollut. Tämä kun kuulemma on yleinen tyttökoirilla, eikä kovin mukava.

        Joten sinulla ei varmaan ole mitään syytä huoleen. Koirasi tietää ilmeisesti, mikä on terveellistä hänelle! Joskus eläimet ovat meitä viisaampia.

        C-vitamiini voi auttaa virtsatieinfektioiden estolääkkeenä, muistaakseni muuttamalla virtsan ph:ta. Se, että se olisi normaaleille nartuille mitenkään erityisen suuri riski, en allekirjoita. Joillakin roduilla esiintyy noita infektioita enemmän kuin toisilla, mutta se ei ole mitenkään yleistettäväksi kaikkiin narttuihin. Omilla nartuillani ei ole ollut kuunaan yhdenyhtäkään virtsatieinfektiota. Yhdellä uroksella kyllä joskus. Joten en lähtisi pelkästään tuon syyn takia pillereitä kaikille nartuille suosittelemaan.

        Yksi koirani on kanssa kova marjojen syöjä. Syö myöskin muita kasviksia enemmän kuin mielellään. Myöskin kantarellit menee parempiin suihin maastossa. Se vain yksinkertaisesti ilmeisesti tykkää niistä. Ei se ikinä myrkyllisiin koske. Se myöskin kieltäytyy mm. viinirypäleiden syönnistä. Ilmeisesti sillä on jokin sisäänrakennettu viisaus näistä asioista. En enää paljon edes katsele, mitä se syö. Hyväkuntoisena on vanhuuteen selvinnyt, vaikka on itse marjansa etsinytkin. Käytän hyväkseni koiran ominaisuutta. Siitä tiedän, milloin mikäkin laji on parhaimmillaan noukittavaksi, kun alkaa koiralle kelpaamaan. Ja Se on myöskin loistava opas herkkuapajien äärelle, ilman koiraa olisi monta hyvää vatukkoa ja metsämansikkapaikkaa jäänyt minulta täysin havaitsematta.


        Jos koira ei jotain syö, luotan siihen, että sillä on hyvä syy siihen. Ei siitä ole tullut nirsoa, eikä muuta ongelmaa, vaikka onkin saanut jättää asioita syömättä. Väkisin en ole alkanut totuttamaan mihinkään, kun ei ravitsemus ole ongelmana ikinä ollut. Jostain syystä se koira vaan on erityisen mieltynyt kasviksiin ja luonnon antimiin. Eläinlääkärikin oli oikein tyytyväinen moiseen mieltymykseen :D


      • Anonyymi
        benedi kirjoitti:

        Kyllä. Koirankuovamunat ovat valmistettu kuumakäsittelyjen ja tehdas prosessien kautta, ja niistä puuttuvat tärkeät tuoreentsyymit kokonaan, Vaikka niihin on lisätty vitamiineja ja kivennäisiä, neovat luonnotonta ravintoa koiralle, joka ehkä pysyy niillä hengissä, mutta ei terveenä.

        Paras tapa on valmistaa koiralle ruoka itse...vihanneksista, viljanjyvistä, naudan rasvasta, ja sisäelimistä..ja maitotuotteista, jotka eivät ole pastoroituja ja homogenisoituja.

        Kuivamuonalla syötetty koira on kehittymätön, heikko luustoinen, ja lihaksinen..jopa mielenterveys voi rakoilla ruokaöljyjä..kylmäpuristettuja 1-2 rkl päivässä

        Koiramme täyttää 10 vuotta ja on syönyt lähes pelkästään laadukasta kuivamuonaa. Ei ole sairastanut ja on kropaltaan moitteettomassa kunnossa. Jaksaa kuin kone. Mielipiteitä toki saa jakaa, muttei mielipuolisia.


    • :D!

      Kun ollaa metäs niin meijä koira syö marjoja suht. paljon. Syö oikee itte pensaasta tai missä ikinä ne marjat kasvaakaa :) Joten ei kannata huoleen "vaipua"!

    • auneonerva

      noutajani söi mansikoita maasta päin ja oksensi ne sitten. eivät marjat ilmeisesti koiran mahalle sovi.

    • Viio

      Meidän berninpaimenkoira söi 15 kg mansikoita

    • anonyymi112

      No 15 kg on varmasti jo vaarallinen annos, koiralla varmasti vähintäänkin tosi paha olo :( mietipä itse jos söisit kolmanneksen painostasi, eli vaikka 90 kg mies söisi 30 kg???

      • benedi

        Mun koirani joi usein sankollisen maitoa kerrallaan..ja niinpä siitä maailmanvoittaja tulikin,.:)


    • koirienystävä80

      Epäilen kyllä, ettei tuo 15 kg voi pitää paikkaansa. Taisi olla "kalavale"?

    • JOOpastaJOO

      Koira syö suhteessa paljon enemmän kuin ihminen. Meidän ajokoira söi kerran salaa ämpärillisen hilloja. Hotki ne luultavasti alle 10 minuutissa vaikka keräämiseen meni kolmelta hengeltä koko päivä.

    • PuolukkaaPuolukkaa

      Mun koirat söi kahteen pekkaan sankollisen puolukoita. Mahan kuralle vetäsi, mutta hengissä selvisivät. Eikä loppunu marjahimo siihenkään.

    • Ainoa,

      mitä meillä koira suostuu marjaa suuhun pistämään on rusinat, sillä edellytyksellä että ne ovat jugurttikuorrutettuja. Muut ei kelpaa, vaikka tarjottu on. Kumma tyyppi, ilmeisesti koirien valkoihoinen, lihansyöjähetero-seropi onpi hän.

      • Rusinaton

        AINOA, tiedätköhän ettei rusinoita ja viinirypäleitä pitäisi koiralle antaa


      • Kyllä,
        Rusinaton kirjoitti:

        AINOA, tiedätköhän ettei rusinoita ja viinirypäleitä pitäisi koiralle antaa

        tiedän, kiitos kysymästä.

        Paljonhan on asioita joista sanotaan että ei saa ja ei saa sekä silti porukat tekee niin.

        Kysy vaikka lääkäriltäsi.


      • benedi
        Rusinaton kirjoitti:

        AINOA, tiedätköhän ettei rusinoita ja viinirypäleitä pitäisi koiralle antaa

        Heh, voi neuvoja!

        Katselin kerran kun sudet söivät viinirypäleitä ahnaasti, vaikka kanahäkki oli viljelmän vieressä.

        Myrkyttömiä viinirypäleitä..siinä vasta sopiva ateria koiralle!
        Niitähän voi sotkea hunajan kanssa kokojyvä viljoista tehtyyn puuroon ja panna rasvaa joukkoon...nam sanoo koira


      • benedi
        Kyllä, kirjoitti:

        tiedän, kiitos kysymästä.

        Paljonhan on asioita joista sanotaan että ei saa ja ei saa sekä silti porukat tekee niin.

        Kysy vaikka lääkäriltäsi.

        Leijona söi aikojen alussa ruohoa kuin lehmä


    • Koiranputki

      Tervetuloa virtuaalikennel koiranputkeen! Siellä voit hoitaa ihania koiria virtuaalisesti ja ihan ilmaiseksi! Tervetuloa tutustumaan osoiteeseen: kennelkoiranputki.nettisivu.org

    • Nam

      Meidän koira rakastaa kaikkia marjoja,mustikoita,vattuja,mansikoita ,puolukoita ja mustaherukkaa ja lakkoja ja syö niitä aina silloin aika paljon päivittäin, kun niitä saatavilla vaan on.Eikä meidän koiran vatsa ei ole niistä mitenkään kärsinyt, vaan on pysynyt ihan hyvänä.Ja olen huomannut että turkkikin niihin aikoihin on tullut aina paljon kiiltävämmäksi ja tummemmaksi väriltäänkin myös ja tuntuu käteenkin tosi hyvältä silittäessä myös.
      Ja olen kuullut .että jos ravinto on hyvää ja ravitsevaa,niin se kuulema tekee ihmisillekin hiukset tummemman sävyisiksi myös ja sama näkyy tapahtuvan näköjään juuri koirallemmekin myös.Meidän toinen jo edesmennyt koiramme tykkäsi jopa katajanmarjoistakin myös ja poimi niitä itse suoraan katajista aina silloin kun niitä sattui löytämään myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe