Edesmennyt ukkini oli mukana Petäjäsaaren taisteluissa ja haavoittui siellä 29 tai 30.1 1940. Onko täällä ketään Petäsaaressa tuolloin olleita?
Petäjäsaari
65
6487
Vastaukset
- Mitä olen?* 6/3 - 1940
Se oli päivä jolloin Petäjäsaaressa kaatui mm 58 Rantasalmen miestä.Koita etsiä käsiisi kirja nimeltä (Unohdettujen rintama)Veikko Immonen on kirjan kirjoittaja.Siinä kerrotaan seikkaperäisesti näiden laatokan saarien taisteluista yli kahden kuukauden ajalta talvisodassa.Todella hyvin kirjoitettu dokumentti.
- Mitä olen ?*
Kyllä kirjoittajan etunimi kuitenkin taisi olla
Lauri eikä Veikko .(Unohdettujen rintama, Lauri
Immonen. - zacman10
Mitä olen ?* kirjoitti:
Kyllä kirjoittajan etunimi kuitenkin taisi olla
Lauri eikä Veikko .(Unohdettujen rintama, Lauri
Immonen.Kiitos paljon. Kyseisen kirjan etsintä on käynnissä.Myös Lakion "Eivät kaikki juosseet" kirjaa etsiskelen.
Ainakaan minä en ole unohtanut. - Anonyymi
46 ja osa pääsi pois sieltä jäätä pitkin. Jos Suomen tykistö olisi ampunut jäätä ei neukku olisi päässyt .
- Anonyymi
Hyvä että tämä muisto säilyy Neuvostoliiton pahojen tekojen muistona.
- sieltä ei
monta selvinnyt elävänä .Muutama jotka haavoittuivat ennen 6 / 3 - 40 selvisivät.Muita ehkä puolenkymmentä.
- isosetäni
JR64 poppoosta samassa rytäkässä. Ensin meni petäjäsaari, seuraavana maksima saari.
- Anonyymi
Niin siis Suomen ruotsin omaa maata ei ne neukkulaa kuulunut koskaan ! Ne ryösteli taloja . Niin ne nykyäänkin tekee .
- on juttua
ja rantasalmella on 1 veteraani vielä elossa. Laitoin myös nettiin sivun seudun taistelusta, löytyy maksimasaari -haulla kun kuuklettaa
- res luutn
Rantasalmelainen isosetäni oli tuolloin hevosmiehenä, ja säilyi hengissä ilmeisesti mantereella ollessaan. Ukkini oli yksi saaren selviytyjistä, mutta haavoittui erittäin vaikeasti. Onnistui kuitenkin raahautumaan jäätä pitkin mantereelle. Suosittelen myöskin "unohdettujen rintaman" lukemista, vaikuttava teos. Aikanaan Rantasalmen paikallislehdessä oli myös juttua taistelusta, tuli kesämökiläisenä luettua juttu, mutta harmi että ei tullut säilytettyä. Siinä oli silloin vielä hengissä olleiden veteraanien haastatteluja taustatietona.
Kaikki lehdet on Tallennettu ,kun oasaa hakea ,oikea hakusana vois olla vaikka Kenraali hägglundin käasky oli 118 mistä kuoli .
Hänhän ne miehet sinne tapatutti . Apua ei annettu -- Anonyymi
res luutn kirjoitti:
Rantasalmelainen isosetäni oli tuolloin hevosmiehenä, ja säilyi hengissä ilmeisesti mantereella ollessaan. Ukkini oli yksi saaren selviytyjistä, mutta haavoittui erittäin vaikeasti. Onnistui kuitenkin raahautumaan jäätä pitkin mantereelle. Suosittelen myöskin "unohdettujen rintaman" lukemista, vaikuttava teos. Aikanaan Rantasalmen paikallislehdessä oli myös juttua taistelusta, tuli kesämökiläisenä luettua juttu, mutta harmi että ei tullut säilytettyä. Siinä oli silloin vielä hengissä olleiden veteraanien haastatteluja taustatietona.
Saakohan lehteä mistään museosta tai julkaisijalta ?
- Anonyymi
res luutn kirjoitti:
Meidän yksi sukulaismies selvisi jäätä pitkin haavoittuneena kyllä. Oli tullut tajuihinsa ruumis kasassa yöllä. Venäläiset oli kasannut ruumiit päällekkäin.
- Anonyymi
ullamirjami kirjoitti:
Kaikki lehdet on Tallennettu ,kun oasaa hakea ,oikea hakusana vois olla vaikka Kenraali hägglundin käasky oli 118 mistä kuoli .
Hänhän ne miehet sinne tapatutti . Apua ei annettu -Mooseksen kirjassa onkin erikseen pahojen tekojen kirja ! Pahat teot on myös varastettu väärennökset ryöstely . Koko Viipuri oli enimmäkseen kristittyjä kuulkaa !!! Pahan tekijät on Jumalan muistissa kyllä .
- Uuksu
Minun isoisoisäni kuoli myös Petäjäsaaressa. Olen käynyt siellä 2001 ja edelleen siella oli paljon tastelujen merkkejä näkyvissä. Kesällä 2010 järjestetään tietääkseni Petäjäsaaren ja talvisodan päättymisen 70-v muistomatka.
- Mikko Huhtala
Olen käynyt Pitkärannassa noin 10 kertaa ystävyysmatkoilla ja joka kerta olen kertonut matkalaisille Petäjäsaaren taisteluista ja erityisesti 6.3.1940 tilanteesta. Tämän syksyn matkallani sain järjestettyä muutaman siellä kuolleen Nilsiäläisen sukulaisen kanssa sinne venekyydin.
Kaliperi kirjoittaa, että, että Rantasalmelaisten asettaman kyltin alla romahtaneen kallion alla olisi nuo 26 sinne jäänyttä. Sain tiedon, että nämä 26 olisivat siinä lähellä olevassa toisessa kalliosortumassa ja ko. kyltin alla lepäisi 4 Rantasalmelaista. Mikähän on totuus? - Mikko Huhtala
Olen lukenut tämän Heikki Savolaisen tarinan aiemmin.
Vakkamedian julkaisemasta Petäjäsaaren taistelusta kertovasta matkavideosta sain tiedon, että nimenomainen muistolaatta on laitettu neljän sinne jääneen Rantasalmelaisen muistoksi mutta isompi joukko, 26 henkilöä, olisivat jääneet toisen siinä lähellä olleen kalliosortuman alle. Tämän tiedon todenperäisyyttä yritän tässä selvittää, koskapa olen jatkossakin opastamassa ryhmiä sotahistoria ym. matkoilla Pitkärannan alueella.
Videolla selostaja lisäksi väittää, että molempien sortumien alle jääneet edelleen lepäävät siellä. Tämä lienee totta, koska kalliosortumat ovat mielestäni sen näköisiä, ettei niihin ole koskettu taisteluiden jälkeen.
Olen nähnyt erään muuruvetisen vuonna 1990-luvun alussa saarella kuvaaman videon, jossa näkyy ihmisen luita. Saarelle eivät ole suomalaiset päässeet ennen perestroikaa, joten näkemäni video lienee ensimmäisiä Petäjäsaarelta jatkosodan jälkeen kuvattuja. Tosin tuntuu oudolta, mikseivät suomalaiset jatkosodan aikana keränneet sieltä kaikki kaatuneet pois. Sekin pitänee paikkansa, että venäläiset siivosivat valtaosan niin omista kuin suomalaisista kaatuneista Laatokan avantoihin. Jossain siellä kyllä on myös venäläisten kaivama hauta, mutta sitä emme tällä reissullamme löytäneet.
Voi olla että Petäjäsaaren taisteluiden yksityiskohtaisia tietoja ei saada mistään tarkistettua Kirjalliset dokumentit jäivät saareen ja tuhoutuivat sinne jääneiden miesten mukana. Haavoittuneilla ja pelastuneilla ei ollut mahdollisuutta tehdä havaintoja, jotka olisivat jääneet hyvin muistiin.
Vakkamedian matkavideolla asiantuntijana toimii Markku Vainio Raumalta. Pitänee tiedustella häneltä asiaa.
Terveisin Mikko Huhtala, Muuruvesi - raksareiska
Mikko Huhtala kirjoitti:
Olen lukenut tämän Heikki Savolaisen tarinan aiemmin.
Vakkamedian julkaisemasta Petäjäsaaren taistelusta kertovasta matkavideosta sain tiedon, että nimenomainen muistolaatta on laitettu neljän sinne jääneen Rantasalmelaisen muistoksi mutta isompi joukko, 26 henkilöä, olisivat jääneet toisen siinä lähellä olleen kalliosortuman alle. Tämän tiedon todenperäisyyttä yritän tässä selvittää, koskapa olen jatkossakin opastamassa ryhmiä sotahistoria ym. matkoilla Pitkärannan alueella.
Videolla selostaja lisäksi väittää, että molempien sortumien alle jääneet edelleen lepäävät siellä. Tämä lienee totta, koska kalliosortumat ovat mielestäni sen näköisiä, ettei niihin ole koskettu taisteluiden jälkeen.
Olen nähnyt erään muuruvetisen vuonna 1990-luvun alussa saarella kuvaaman videon, jossa näkyy ihmisen luita. Saarelle eivät ole suomalaiset päässeet ennen perestroikaa, joten näkemäni video lienee ensimmäisiä Petäjäsaarelta jatkosodan jälkeen kuvattuja. Tosin tuntuu oudolta, mikseivät suomalaiset jatkosodan aikana keränneet sieltä kaikki kaatuneet pois. Sekin pitänee paikkansa, että venäläiset siivosivat valtaosan niin omista kuin suomalaisista kaatuneista Laatokan avantoihin. Jossain siellä kyllä on myös venäläisten kaivama hauta, mutta sitä emme tällä reissullamme löytäneet.
Voi olla että Petäjäsaaren taisteluiden yksityiskohtaisia tietoja ei saada mistään tarkistettua Kirjalliset dokumentit jäivät saareen ja tuhoutuivat sinne jääneiden miesten mukana. Haavoittuneilla ja pelastuneilla ei ollut mahdollisuutta tehdä havaintoja, jotka olisivat jääneet hyvin muistiin.
Vakkamedian matkavideolla asiantuntijana toimii Markku Vainio Raumalta. Pitänee tiedustella häneltä asiaa.
Terveisin Mikko Huhtala, MuuruvesiLauri Immosen: Unohdettujen rintama - kirjasta ilmestyy uusi painos Petäjäsaaren taistelun 70-vuotis päivänä 6.3.2010. Kirjaan tule uusi esipuhe päivitettyine historiatietoineen, jonka kirjoitta Eeva Tammi. Kirjaa on saatavissa ainakin Rantasalmen rotaryklubin kautta esim. sähköpostilla josta myös tarkempia tietoja: reino.kokkonen(at)rikcad.inet.fi
- Heikki Tiihonen
raksareiska kirjoitti:
Lauri Immosen: Unohdettujen rintama - kirjasta ilmestyy uusi painos Petäjäsaaren taistelun 70-vuotis päivänä 6.3.2010. Kirjaan tule uusi esipuhe päivitettyine historiatietoineen, jonka kirjoitta Eeva Tammi. Kirjaa on saatavissa ainakin Rantasalmen rotaryklubin kautta esim. sähköpostilla josta myös tarkempia tietoja: reino.kokkonen(at)rikcad.inet.fi
Isäni loukkaantui 23.2.1940 pommituksessa samalla kun loukkaantui kaikki Rantasalmelaisten muistomerkin luo pystytetyssä teltassa olleet ja joista yksi kuoli ensiavussa. Kävimme isäni ja lähisuvun kanssa 1996 ja 1998 Petäjäsaaressa ja kuvasimme tarinat viedolle ja leikkasin siitä perheellemme DVD-dokumentin. Teimme isälle hänen vielä eläessää 80-vuotislahjaksi elämänkerta-kirjasen hänen muisteloistaa. Suomalaiset kävivät kyllä jatkosodan aikaan siellä koska isäni albumissa on kuvia sieltä. Luita en minä enää käydessäni nähnyt mutta ammusten osia oli kyllä paljon maassa. Laatokan pohjassa on rautaa varmaa vielä enemmän.
- Heikki Tiihonen
Heikki Tiihonen kirjoitti:
Isäni loukkaantui 23.2.1940 pommituksessa samalla kun loukkaantui kaikki Rantasalmelaisten muistomerkin luo pystytetyssä teltassa olleet ja joista yksi kuoli ensiavussa. Kävimme isäni ja lähisuvun kanssa 1996 ja 1998 Petäjäsaaressa ja kuvasimme tarinat viedolle ja leikkasin siitä perheellemme DVD-dokumentin. Teimme isälle hänen vielä eläessää 80-vuotislahjaksi elämänkerta-kirjasen hänen muisteloistaa. Suomalaiset kävivät kyllä jatkosodan aikaan siellä koska isäni albumissa on kuvia sieltä. Luita en minä enää käydessäni nähnyt mutta ammusten osia oli kyllä paljon maassa. Laatokan pohjassa on rautaa varmaa vielä enemmän.
Ainoa tieteelliset kriteerit täyttävä tutkimus Petäjäsaaren taisteluista on
julkaisu Sotahistoriallisessa Aikakauskirjassa numero 26 vuonna 2007. Se on
Eeva Tammen "Petäjäsaari 6.3.1940 - talvisodan suurimmat tappiot". Kirjaa on
saatavilla Sotamuseosta ja Tiedekirjasta Helsingissä. - Simo H.
Mikko Huhtala kirjoitti:
Olen käynyt Pitkärannassa noin 10 kertaa ystävyysmatkoilla ja joka kerta olen kertonut matkalaisille Petäjäsaaren taisteluista ja erityisesti 6.3.1940 tilanteesta. Tämän syksyn matkallani sain järjestettyä muutaman siellä kuolleen Nilsiäläisen sukulaisen kanssa sinne venekyydin.
Kaliperi kirjoittaa, että, että Rantasalmelaisten asettaman kyltin alla romahtaneen kallion alla olisi nuo 26 sinne jäänyttä. Sain tiedon, että nämä 26 olisivat siinä lähellä olevassa toisessa kalliosortumassa ja ko. kyltin alla lepäisi 4 Rantasalmelaista. Mikähän on totuus?Olen nuoremman polven sotahistorian harrastaja, ja olen käynyt kerran Petäjäsaaressa n. viisi vuotta sitten. Tarkoitus olisi ensi kesänä käydä uudestaan. Olisikohan kellään tietoa siitä miten saisi venekyydin? Viimeksi joku kalastaja sattui paikalle ja heitti. Melko epävarmaa jättää sen varaan.
- Anonyymi
Mikko Huhtala kirjoitti:
Kaliperi kirjoittaa, että, että Rantasalmelaisten asettaman kyltin alla romahtaneen kallion alla olisi nuo 26 sinne jäänyttä. Sain tiedon, että nämä 26 olisivat siinä lähellä olevassa toisessa kalliosortumassa ja ko. kyltin alla lepäisi 4 Rantasalmelaista. Mikähän on totuus?Saisikohan siihen hautausmaan ja yhteisen kiven vai pitäisikö arkeologisesti kaivaa siirtää kiviä ja etsiä suomalaisia esineitä kuten vöitä ja kypäriä. Saattaa löytyä metallin etsimillä. Myös tunnistus laattoja. Siinä oli monta saarta missä rosvot ryösti suomalaisten maata.
- Anonyymi
raksareiska kirjoitti:
Lauri Immosen: Unohdettujen rintama - kirjasta ilmestyy uusi painos Petäjäsaaren taistelun 70-vuotis päivänä 6.3.2010. Kirjaan tule uusi esipuhe päivitettyine historiatietoineen, jonka kirjoitta Eeva Tammi. Kirjaa on saatavissa ainakin Rantasalmen rotaryklubin kautta esim. sähköpostilla josta myös tarkempia tietoja: reino.kokkonen(at)rikcad.inet.fi
Rotary vapaamuurarit niinkö.
- Anonyymi
Heikki Tiihonen kirjoitti:
Metallin paljastin tai magneetti kalastus. Rauha heidän sieluilleen Jeesuksen mukana taivaassa kristityt.
- Anonyymi
80- vuotta nyt siitä taistelusta ja edelleen rosvot liikkuu lähiöissä.
- Anonyymi
raksareiska kirjoitti:
Helluntaivapareina vapaamuurareita ortodokseja . ✡️😎
- Anonyymi
Simo H. kirjoitti:
Olen nuoremman polven sotahistorian harrastaja, ja olen käynyt kerran Petäjäsaaressa n. viisi vuotta sitten. Tarkoitus olisi ensi kesänä käydä uudestaan. Olisikohan kellään tietoa siitä miten saisi venekyydin? Viimeksi joku kalastaja sattui paikalle ja heitti. Melko epävarmaa jättää sen varaan.
Siellä on venekyytejä . Siellä on myös räjähtämättömiä ammuksia ei voi liikkua miten sattuu. Ehkä jonkun sotilaan tavaroita voi löytyä kypäriä kivien alta välistä.
- maxhirvittävää
savonlinnan lähellä enonkoskella on Kuuranmaa niminen veteraani joka lähisaaresta näki paljon tapahtumia ja asiaan liittyen ja varmasti tietää asiasta.
- raksareiska
Petäjäsaaren taisteluista ja muistakin lähinnä rantasalmelaisista ja Rantasalmeen liittyvistä asioista kertova noin 350 sivuinen kirja ilmestyy itsenäisyyspääivänä 2011. Siihen sisältyy myös yli 2000 nimeä sisältävä matrikkeliosuus. Myös ennen julkaisemattomia kuvia on runsaasti. Toimeenpanevana järjestönä on taas toiminut Rantasalmen rotaryklubi ry. Jos joitakin tämä kiinostaa, lisätietoja saa sähköpostilla reino.kokkonen(at)rikcad.inet.fi
- sota jatkuu...
Lusikka ei oikein kädessä pysy, ja
tarpeet tulevat vaippaan, mutta
sotia vaan täytyy.
Isäni sanoi aikoinaan, että ne
jotka puhuvat, ovat rintamakarkureita. - Anonyymi
sota jatkuu... kirjoitti:
sotia vaan täytyy.
jotka puhuvat, ovat rintamakarkureita.Jälkiviisaus . Paska vaipat ne on sinullakin ollut vauvana ja tulee olemaan vanhana. Kun kuolet paskannat allesi se on luonnon laki. Venäläiset taistelee edelleen Stalinin sotia myös vaipoissaan. On niitä Suomessa ja itäsaksassa hoidettu ja Virossa. Kuola valuu ja paska niilläkin.
- Anonyymi
sota jatkuu... kirjoitti:
sotia vaan täytyy.
jotka puhuvat, ovat rintamakarkureita.Kehtaakin . Oletko varastellut paljon Suomesta ?
- m.v.
Hieno ketju kaiken kaikkiaan. tähänjo historiallisesti arvokkaaseen ketjuun aion syventyä perin pohjin tulevana iltana .
Kiitos siitä.
Tarinan kertojan ajan jakson alussa kävelin vielä polvi housuissa karjalan maisemissa, - raksareiska
Moi! Tuossa pari pykälää ylempänä olevaan täydennyksenä: Rantasalmelaisten veteraanikkirja, Käsky on käynyt 1-kirja julkaistaan 4.12.2011 klo 10 alkavan jumalanpalveluksen jälkeen noin klo 11 Rantasalmen kirkossa. Kirja sisältää talvisota-osion, matrikkelin eloonjääneistä yli 1700 sotilaasta ja muita juttuja. 384 sivua. Jatko-osa: Käsky on käynyt 2-osa julkaistaan itsenäysyyspäivänä 2012 ; talvisota ja muut asiat. Terveisin.
- ullamirjami***
Näitä ihmisiä joita kerrotaan vielä olevan hengissä , mahdollisesti ei enään ole .
Kaikki menee unholaan --onneksi on joku joka on paikalla olleena kertonut totuuden .¨
Usein historioitsiat muuttaa totuutta , voi olla, että peittääkseen vainajien turhaa "tapattamista" -- johtajien käskystähän kaikki tämä on taphtunut ,
Sanoka nyt sitten taasen mitä vaan ,---joku on näistäkin vainajista otetava vastuu .
Isänmaallisuus on oltava myös järkiasia -- Huonojen hallitsioiden takia "aina" on se kansa joka kärsii. - historiikki on hop
Ei varmaan ole ketään joka olisi ollut siellä,mutta muistan isäni kertomana ainakin sen että Rantasalmelaisista viimeisten selviytyneiden joukoissa oli joku Kasperi tai Janhunen.Isänikin oli siellä viimeisten selviytyneiden joukoissa.Setäni Erkki jäi sinne.
- puhtaat kalsarit!
Se tuli viimeksi niin äkkilähtö, että
pitäsköhän ottaa ihan uusiksi?
Mitäs sanotte poijjat?- ihmetellen1
LUULETKO OLEVASI HYVINKIN JÄRKEVÄLLÄ ASIALLA-
PILKKASI KOHTEET OVAT JO MAATUNEET MULLAKSI! - Anonyymi
Se maa on suomea alunperin ruotsia ja katolisen kirkon omaisuutta eniten . Jeesukselta varastaneet maata ! Ja ihmisiä . Tsasounat uhraa ruokia ja elukoita !
- raksareiska
Rantasalmen rotaryklubi on taas ahkeroinut ja saanut kansien väliin 528 sivua sotilaallista materiaalia toisen maailmansodan ajalta. Kirja kertoo rantasalmelaisten toiminnasta rintamalla, kotirintamalla jne. sisältäen lukuisia henkilöhaastateluja sekä kaatuneiden matrikkelin. Mm. Petäjäsaareenkin liittyvää asiaa. Julkaisu tapahtuu Rantasalmen kirkkon kirkkotorilla 6.12.2012. Jos jotakin kiinostaa niin lisätietoja: reino.kokkonen(at)rikcad.inet.fi
- ihmettelyni
Isäni Lauri Holopainen haavoittui 15.1940 Petäjäsaaressa ja oli vain erittäin hyvä tuuri ettei jo silloin joukot saarella olisi tuhoutuneet. 6.3.1940 lähes kaikki saaren miehet kaatuivat saaren valloituksessa. Kaikki tiesivät jo kohtalonsa. Oli pyydetty edellisenä päivän vetäytymislupaa, mutta käsky kuului viimeiseen mieheen. Mitähän järkeä pienelle armejalle oli moisesta käskystä. Olisi tutkittava mitä tälläiset käskyt sisällään pitävät??!!
- Lomailija.kesäisin
Myös Virtasalmen sankarihaudoissa lepää suuri joukko Petäjäsaaressa kaatuneita nuoria miehiä.
- ihmettelyni
Isäni Lauri Holopainen haavoittui 15.2.1940 eli siinä täystuhosta selvittiin suurella tuurilla!?
- Anonyymi
Lomailija.kesäisin kirjoitti:
Myös Virtasalmen sankarihaudoissa lepää suuri joukko Petäjäsaaressa kaatuneita nuoria miehiä.
Neuvosto juutalaiset varasti maata ensin ruotsilta sitten Suomesta nehän kieltää Jeesuksen pommittivat katolisen kirkon Viipurissa saatanat . ✡️ Antikristukset .
- Anonyymi
ihmettelyni kirjoitti:
Isäni Lauri Holopainen haavoittui 15.2.1940 eli siinä täystuhosta selvittiin suurella tuurilla!?
Kyllä sieltä Jeesus pelasti monta kovilla pakkasilla . Apua eivät saaneet eikä ammuksia tykkejä ei yhtään.
Olen lukenut monta järkyttävää sotakirjaa -- Leningradin KOHTALONSINFONIA
Paavo Rintala -- hän oli Suomessa Rauhanpuolustajien Puheenjohtajakin - Sattumalata--- Olin Moskovassa Rauhanpuolustajian kansaivälisessä Juhlassakin Samassa isossa juhlassa -- jollaista olen saanut muistella näihinpäiviin saakka -
Kirjailijoita olen saanut hek,koht kunnian tavavata Jaakko Syrjän ja Kirsi Kunnaksen , Väino Linnankin sain kunnian tavata oltiin Syrjän veljesten häissä oli kahden veljeksen häät -varsinkin Petäjäsaaren taistelusta saa paljon Guuglettamalla . Itse luin
Kuinka viimeiseen mieheen oli Kenraali Häglundin kääsky -- apua ei tullut .Maaliskuun 7 päivänä sitten Taivas repesi - seuraavat 10 h Venäläiset ampuivat , kranaatin joka kolmannelle neliometrille .
Nyt jo Vainajien lapsetkin ovat iäkkäitä --mutta muistot elää ikuisesti- Anonyymi
ullamirjami kirjoitti:
varsinkin Petäjäsaaren taistelusta saa paljon Guuglettamalla . Itse luin
Kuinka viimeiseen mieheen oli Kenraali Häglundin kääsky -- apua ei tullut .Maaliskuun 7 päivänä sitten Taivas repesi - seuraavat 10 h Venäläiset ampuivat , kranaatin joka kolmannelle neliometrille .
Nyt jo Vainajien lapsetkin ovat iäkkäitä --mutta muistot elää ikuisestiKenraali tapattaa ne joita vihaa eturintamassa. Katsokaa nykyäänkin mihin lykkivät vihaamiaan Suomen kristittyjä. Ne ei myöskään antanut ammuksia eikä tykkejä eli koko alue on ollut ruotsia ja suomea ,suomeen kuuluvaa maata. Mutta täällä pitää nykyään lähiöissä tapella oikeuksistaan muumaalaisia vastaan ihan kuin Viipurissa ennen. Eikä muut uskonnot myös slaavit mukaan lukien mitään muuta ole kuin rosvoja. Hakaristi muuten on hebrean alef a ja hindujen merkki joka löytyy faaraolta. Budha. Edelleen käytössä Mongoliassa Kiinassa Intiassa Koreassa Thaimaa Intia. Jeesuksen risti on ihan eri asia. Toisissa uskonnoissa uhrataan elukoita jopa palvotaan jotain elukkaa. Matemaattisesti pahin sota oli 1939-1946. Siitä tähän päivään on aikaa. Monella venäläisellä on suomalainen sukunimi avioliitot ja väärennökset. Väärennetty passit on yleisiä. Oli myös sodan aikana. Että otetaan tapetulta henkilöllisyys.
- Anonyymi
ullamirjami kirjoitti:
Nyt jo Vainajien lapsetkin ovat iäkkäitä --mutta muistot elää ikuisestiOnko samaa porukkaa kuin Haglund ja muut vastaavat peuran syöjät. Nythän meillä myydään HEVOSEN lihaa kaupoissa ja tiedetään kuka myy.
- Anonyymi
Mirjami Mooseksen sisar varmaan eikö niin. Aika ennen Jeesusta Kristusta. Joka kieltää Pojan sillä ei ole isääkään.
- Anonyymi
ullamirjami kirjoitti:
Nyt jo Vainajien lapsetkin ovat iäkkäitä --mutta muistot elää ikuisestiHöglund ei vaan antanut aseita ammuksia tykkejä eikä ilma tulta avuksi olisi pelastanut jos olisi antanut .
- Anonyymi
Mikä tarkoitus tämän ketjun esiin tuomisella on?
Miksi ketjusta on poistettu 3 viestiä, eikä nostajan viestiä näy?
Petäjäsaaressa taisteltiin kirjaimellisesti viimeiseen mieheen. Monet siellä kaatuneet siunattiin poissaolevina, koska saaressa ei vainajista ollut mitään jäljellä.
Omaisille jäi elämänikäinen murhe ja trauma.
Mieheni lähisukulaisella on hautakivi kotipitäjänsä sankarihautausmaalla. Hautaan laskettiin aikanaan tyhjä arkku.- Anonyymi
"Miksi ketjusta on poistettu 3 viestiä, eikä nostajan viestiä näy?"
Täällä on valitettavasti mielivaltaista kommenttien poistoa ja manipulointia. - Anonyymi
Niitä jäi myös palopommin räjäyttämän kiven lohkareen alle minkä neuvosto liittolaiset stalinistit ampui kristittyjen suomalaisten päälle. Jeesuksen uskovien.
- Anonyymi
On niitä ja monta pelastui sieltä neukuille siellä tuli paljon uhreja kun ryöstivät taloja lehimiä lampaita niin niitä kuitenkin tuhoutui järviin jäät petti niiden alta kun ne panssivaunuilla sen aikaisilla ajoi järven jäälle ja ne painui jään läpi veteen ja kyllä niitä ne ensimmäiset hyökkääjät kuoli sinne jään päälle kun ne hyökkäsi jään yli. Suomalaiset ei saanut ammuksia se oli se ongelma eikä tykkejä sama juttu oli koko itärajan alueella. Jos ilmavoimat tai tykit olisi antanut tukea ja samalla rikkonut jään ei ne olisi päässyt hyökkäämään. Sieltä selvisi paljon lopulta kun laskee vihollisen neukun kaatuneet suhteessa niitä kaatui enemmän.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265093Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123695Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462709Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861288Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2711231- 591155
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941096Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2031012