Kirjoitin kissani vilkkuluomiongelmasta tänne
aiemminkin. Kollini vilkkuluomet olivat olleet
näkyvissä reilun viikon kun vein kissan
eläinlääkärille sen yllättävän väsyneisyyden ja
apaattisuuden takia. Kissa oli aiemmin
käyttäytynyt normalisti, syönyt ja hoitanut
tarpeensa kunnialla, mutta vilkkuluomet vain
näkyivät madotuksesta ja vitamiineista
huolimatta. Lääkäri oli ihmeissään ja tutki
kissan läpikotaisin. Kissalla oli lämpöä yli 40C
mutta ei juuri muuta poikkeavaa. Röntgenkin
otettiin, mutta se oli ok. Kissa sai
antibioottikuurin ja uuden madotuksen. Kissa oli
kaksi päivää lääkärin jälkeen tosi pipi, makasi
vaan apaattisena ja vilkkuluomet peittivät liki
koko silmän. Nyt, kolmantena päivänä
lääkärikäynnin jälkeen kissa on taas saanut
normaalin elämänhalunsa takaisin, mutta vielä
vaan vilkkuluomet vähän pilottavat. Voiko
kissaflunssa siis olla näin vähäoireinen? Luulin,
että kissan silmät ja nenä vuotavat alvariinsa
flunssassa? Mistä kissani on yksinäisenä
sisäkissana voinut flunssan saada?
Kissaflunssa
2
425
Vastaukset
- nippe
kissano on aivastellut ...en tosiaan tiedä mistä
se johtuu....voi ollla kylmistäilmoista ja
muustakin.... - mamma
kissojen vaivojen diagnosoinnin vaikeus juuri
onkin, nimittäin oireilut voivat olla hyvinkin
erilaisia eri yksilöiden välillä vaikka sairaus
olisi sama.
Normaalit flunssan oireethan ovat nuo nenän ja
silmien vuotaminen, kuume, aivastelu ja
apaattisuus (johtuu yleensä kuumeesta), mutta
lieviä oireita voi olla ja jopa
oireettomuuttakin. Jotkut kissat sairastavat
flunssan oireettomasti ja monissa virusperäisissä
sairauksissa oireeton kissa voi olla taudin
levittäjä=kantaja, jota ei edes osata epäillä
esim. toisen kissan sairauden alkuperäksi.
kuten sanoin tuolla aiemmin, vilkkuluomien esillä
olo on aina merkki jostain vaivasta, ei
kuitenkaan useinkaan silmän ongelmista vaan
yleiskunnon alenemasta tai fyysisestä
sairaudesta. Yleiskunnon alenemisen syy sitten
määrää hoidon, syinä voivat olla madot, sairaudet
tai esim. huonosta hoidosta johtuva alikunto.
Sisäkissa voi saada flunssan ihmisen välityksellä
ulkoa päin, jos olet esim. silitellyt jonkun
kissaa (oireeton kantaja esim.) tai jopa
vaatteiden/kenkien välityksellä. Tärkeää onkin
esim. pestä kädet kunnolla ennenkuin koskee omaan
kissaan, varsinkin jos on käsitellyt vieraita
eläimiä. Meillä pestään kädet aina kotiin tultua
ja erityisen tarkoin silloin kun talossa on
pentuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62905
- 119704
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79680Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm36621- 39620
- 86547
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante110535- 41481
- 37475
- 70446