Kissaflunssa

Kissansilmä

Kirjoitin kissani vilkkuluomiongelmasta tänne
aiemminkin. Kollini vilkkuluomet olivat olleet
näkyvissä reilun viikon kun vein kissan
eläinlääkärille sen yllättävän väsyneisyyden ja
apaattisuuden takia. Kissa oli aiemmin
käyttäytynyt normalisti, syönyt ja hoitanut
tarpeensa kunnialla, mutta vilkkuluomet vain
näkyivät madotuksesta ja vitamiineista
huolimatta. Lääkäri oli ihmeissään ja tutki
kissan läpikotaisin. Kissalla oli lämpöä yli 40C
mutta ei juuri muuta poikkeavaa. Röntgenkin
otettiin, mutta se oli ok. Kissa sai
antibioottikuurin ja uuden madotuksen. Kissa oli
kaksi päivää lääkärin jälkeen tosi pipi, makasi
vaan apaattisena ja vilkkuluomet peittivät liki
koko silmän. Nyt, kolmantena päivänä
lääkärikäynnin jälkeen kissa on taas saanut
normaalin elämänhalunsa takaisin, mutta vielä
vaan vilkkuluomet vähän pilottavat. Voiko
kissaflunssa siis olla näin vähäoireinen? Luulin,
että kissan silmät ja nenä vuotavat alvariinsa
flunssassa? Mistä kissani on yksinäisenä
sisäkissana voinut flunssan saada?

2

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nippe

      kissano on aivastellut ...en tosiaan tiedä mistä
      se johtuu....voi ollla kylmistäilmoista ja
      muustakin....

    • mamma

      kissojen vaivojen diagnosoinnin vaikeus juuri
      onkin, nimittäin oireilut voivat olla hyvinkin
      erilaisia eri yksilöiden välillä vaikka sairaus
      olisi sama.

      Normaalit flunssan oireethan ovat nuo nenän ja
      silmien vuotaminen, kuume, aivastelu ja
      apaattisuus (johtuu yleensä kuumeesta), mutta
      lieviä oireita voi olla ja jopa
      oireettomuuttakin. Jotkut kissat sairastavat
      flunssan oireettomasti ja monissa virusperäisissä
      sairauksissa oireeton kissa voi olla taudin
      levittäjä=kantaja, jota ei edes osata epäillä
      esim. toisen kissan sairauden alkuperäksi.

      kuten sanoin tuolla aiemmin, vilkkuluomien esillä
      olo on aina merkki jostain vaivasta, ei
      kuitenkaan useinkaan silmän ongelmista vaan
      yleiskunnon alenemasta tai fyysisestä
      sairaudesta. Yleiskunnon alenemisen syy sitten
      määrää hoidon, syinä voivat olla madot, sairaudet
      tai esim. huonosta hoidosta johtuva alikunto.

      Sisäkissa voi saada flunssan ihmisen välityksellä
      ulkoa päin, jos olet esim. silitellyt jonkun
      kissaa (oireeton kantaja esim.) tai jopa
      vaatteiden/kenkien välityksellä. Tärkeää onkin
      esim. pestä kädet kunnolla ennenkuin koskee omaan
      kissaan, varsinkin jos on käsitellyt vieraita
      eläimiä. Meillä pestään kädet aina kotiin tultua
      ja erityisen tarkoin silloin kun talossa on
      pentuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe