avioehto vai testamentti?

juuri avioitunut

eli tilanteemme:
Menin naimisiin ihmisen kanssa jolla on pari lasta.
Minulla on edellisestä liitosta yksi lapsti.
Ostimme talon, joka on puoliksi minun ja puoliksi aviopuolisoni nimissä. Taloon kohdistuva laina on minun nimissä.

Jos aviopuolisoni nyt kuolisi, joutuisin maksamaan hänen lapsilleen puolet talon arvosta.
jos minä kuolisin, aviopuolisoni ja lapseni perisivät minut 50/50 suhteessa.

Kannattaako minun tehdä testamentti vai avioehto, jolla voisi sulkea sen pois, että jos hän kuolee ennen minua, minun ei tarvitsisi maksaa hänen lapsilleen talosta, joka on juuri hankittu ja lainaa maksettu vain vähän pois.
Kiitos vastauksista!

17

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Voitte toki yhdessä tehdä avioehtosopimuksen. Se estäisi kuitenkin vain sinun omaisuuden siirtymisen puolisosi lapsille tämän kuoltua. Puolisosi nimissä oleva osuus talosta kuuluu tietenkin hänelle ja sitten hänen perillisilleen.

      • kannattaisi

        siirtää koko talo minun nimiini???


      • tiedän
        kannattaisi kirjoitti:

        siirtää koko talo minun nimiini???

        Näin on, kannattaisi siirtää talo kokonaan sinun nimiisi.


      • kuitenkin ajatella kuoleman
        tiedän kirjoitti:

        Näin on, kannattaisi siirtää talo kokonaan sinun nimiisi.

        sattuessa niin, että koska taloa ei olla maksettu juuri mitään, myös hänen lapsilleen menevä osuus olisi jotenkin suhteessa siihen?
        Aika hassua että voi olla näin.


      • sdofipsdksö
        kannattaisi kirjoitti:

        siirtää koko talo minun nimiini???

        Ei sitä niin vain siirretä kokonaan sinun nimiisi. Miehesi voi joko lahjoittaa tai myydä sinulle puolikkaansa. Jos hän lahjoittaa, maksat lahjaveron ja jos myy, maksat kauppahinnan.


      • koska...
        kannattaisi kirjoitti:

        siirtää koko talo minun nimiini???

        Kyllä kannattaa siirtää koko talo sinun nimiisi. Sinähän sen lainankin maksat. Tai kerroit ainakin, että se on sinun nimissäsi.

        Eihän siinä ole järkeä, että on vain oikeuksia, muttei velvollisuuksia. Tällä meinaan sitä, että laina sun nimissä ja omistussuhde kumminkin molemmilla.


    • nix nax

      ...juna mänj justiinsa!"

      Eli olisikohan ollut parempi kysyä ennen vihille menoa (ja talon ostoa)?

      >>Ostimme talon, joka on puoliksi minun ja puoliksi aviopuolisoni nimissä. Taloon kohdistuva laina on minun nimissä.>Jos aviopuolisoni nyt kuolisi, joutuisin maksamaan hänen lapsilleen puolet talon arvosta.>jos minä kuolisin, aviopuolisoni ja lapseni perisivät minut 50/50 suhteessa

      • eihän missään

        sanottu onko mies vai nainen kyseessä, kunhan taas oletat kaikkea hölmöä....


      • -----
        eihän missään kirjoitti:

        sanottu onko mies vai nainen kyseessä, kunhan taas oletat kaikkea hölmöä....

        Juttu oli kirjoitettu naisen käsialalla. Sukupuoli ei vaikuta vastauksen oikeellisuuteen.


      • nix nax
        eihän missään kirjoitti:

        sanottu onko mies vai nainen kyseessä, kunhan taas oletat kaikkea hölmöä....

        Taas yksi "sika", jollaisille helmiä on tullut kourakaupalla heitetyksi. Luulee olevansa fiksukin, mutta ei ymmärrä - kuten edellinen kommentoija ymmärsi - että on juridiikan kannalta yhdentekevää, onko ap. mies vai nainen. Sen sijaan kommentti on yksinkertaisempi kirjoittaa ja helpompi ymmärtää juuri siten kuin kirjoitin - vaikkei tämä "sika" sitä ymmärtänytkään. Onneksi tällaisia vajaahoksottimisia kuitenkin - uskoakseni - on mitätön vähemmistö palstaa seuraavista.


      • pulliainen
        eihän missään kirjoitti:

        sanottu onko mies vai nainen kyseessä, kunhan taas oletat kaikkea hölmöä....

        Ihan hyvä tuo nixun vastaus oli, niin kuin yleensäkin. AP:lta kaivattaisiin lisätietoa: mitä puoliso sijoitti taloon?

        Minua myös kiinnostaisi asian moraalinen puoli. Miksi puolison edellisen avioliiton lapset pitäisi jättää perinnöttä?


      • ihmettelen minäkin että mit...
        pulliainen kirjoitti:

        Ihan hyvä tuo nixun vastaus oli, niin kuin yleensäkin. AP:lta kaivattaisiin lisätietoa: mitä puoliso sijoitti taloon?

        Minua myös kiinnostaisi asian moraalinen puoli. Miksi puolison edellisen avioliiton lapset pitäisi jättää perinnöttä?

        En ole ap. mutta vastaavassa tilanteessa. Yhteisiä pieniä lapsia on mutta miehellä entisistä liitoistaan useampi lapsi joista useisiin hänellä ei ole mitään yhteyttä. Omat vanhempani ovat halunneet turvata minun perintöni etteivät mieheni entisistä liitoista olevat lapset peri niitä maita ja minimaalisia mantuja jotka joskus ovat jaossa jos vaikka jään auton alle tai jotain äkillistä ennakoimatonta sattuu-siis mieheni kautta. Itse tietenkin haluan jakaa koko elon miehen ja lasten kanssa-eron sattuessa molempien perityt jää perijälle eikä puoliso niitä pääse jakamaan ei puolin eikä toisin se on reilua koska kummallakin on sitä perintöä tulossa.
        Meillä ei ole lainoja eikä velkaa, ja omaisuus on yhteistä, molemmilla omat tilit joista sovussa maksellaan juoksevat menot-ja sen verran pienituloisia olemme ettei tarvitse tapella että kummalla on enemmän omaa rahaa kun kaikki menee tähän arjen pyörittämiseen.
        Jopas kirjoitin pitkän jutun enkä tiedä tuliko ollenkaan oikeaan ketjuun mutta alkujaan kuitenkin samansuuntaisesta asiasta.


      • ketjun aloittaja
        ihmettelen minäkin että mit... kirjoitti:

        En ole ap. mutta vastaavassa tilanteessa. Yhteisiä pieniä lapsia on mutta miehellä entisistä liitoistaan useampi lapsi joista useisiin hänellä ei ole mitään yhteyttä. Omat vanhempani ovat halunneet turvata minun perintöni etteivät mieheni entisistä liitoista olevat lapset peri niitä maita ja minimaalisia mantuja jotka joskus ovat jaossa jos vaikka jään auton alle tai jotain äkillistä ennakoimatonta sattuu-siis mieheni kautta. Itse tietenkin haluan jakaa koko elon miehen ja lasten kanssa-eron sattuessa molempien perityt jää perijälle eikä puoliso niitä pääse jakamaan ei puolin eikä toisin se on reilua koska kummallakin on sitä perintöä tulossa.
        Meillä ei ole lainoja eikä velkaa, ja omaisuus on yhteistä, molemmilla omat tilit joista sovussa maksellaan juoksevat menot-ja sen verran pienituloisia olemme ettei tarvitse tapella että kummalla on enemmän omaa rahaa kun kaikki menee tähän arjen pyörittämiseen.
        Jopas kirjoitin pitkän jutun enkä tiedä tuliko ollenkaan oikeaan ketjuun mutta alkujaan kuitenkin samansuuntaisesta asiasta.

        eli olemme sopineet, että jos aikanaan perimme vanhemmiltamme jotain, toisella ei ole siihen oikeutta. Tästä pitäisi tehdä joku paperi. Emme mekään ole kuin pienituloisia, mutta äitiemme ja isiemme perintöä emme halua jakaa sillä tavalla, että jos ero tulisi, saisi toinen siitä osan.


      • zzzz.
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        eli olemme sopineet, että jos aikanaan perimme vanhemmiltamme jotain, toisella ei ole siihen oikeutta. Tästä pitäisi tehdä joku paperi. Emme mekään ole kuin pienituloisia, mutta äitiemme ja isiemme perintöä emme halua jakaa sillä tavalla, että jos ero tulisi, saisi toinen siitä osan.

        >Tästä pitäisi tehdä joku paperi.

        Sitä paperia kutsutaan aviehtosopimukseksi. Kannattaa tehdä ja rekisteröidä sopimus nyt.


      • nix nax
        zzzz. kirjoitti:

        >Tästä pitäisi tehdä joku paperi.

        Sitä paperia kutsutaan aviehtosopimukseksi. Kannattaa tehdä ja rekisteröidä sopimus nyt.

        >>Sitä paperia kutsutaan aviehtosopimukseksi. Kannattaa tehdä ja rekisteröidä sopimus nyt.


    • aloittaja

      sen takia haluan turvata oman osuuteni., Taloa siis ei ole maksettu. Koko talon arvon on siis minulla velkaa. Olisi kamalaa, jos aviopuolisoni nyt kuolisi. joutuisin siis maksamaan hänen lapsilleen tuon aviopuolisoni omistaman puolikkaan. Minulle jäisi sitten koko velka plus vielä hänen lapsille maksettu summa velkana.

      • nix nax

        >>Koko talon arvon on siis minulla velkaa. Olisi kamalaa, jos aviopuolisoni nyt kuolisi. joutuisin siis maksamaan hänen lapsilleen tuon aviopuolisoni omistaman puolikkaan. Minulle jäisi sitten koko velka plus vielä hänen lapsille maksettu summa velkana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe