omatieto.fi

KYSYMYS!?!

Kun katsoo omatieto.fi -palvelusta omat luottotietonsa, näkyy siinä alussa sekä voimassa olevien että poistuneiden luottotietomerkintöjen määrät. Onko siis niin, että kuka tahansa näkee myös poistuneiden merkintöjen määrän, vaikka kohdassa 3.7 sanotaan, että vain henkilö itse pystyy katsomaan poistumispäivän jälkeiset tiedot. Mutta näkyykö se alussa oleva tieto mahdollisten poistuneiden luottotietomerkintöjen määrästä kuitenkin??

7

2586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poistuneet

Jos joku kysyy luottotietojasi, niin hän ei näe niitä poistuneita merkintöjä. Ainoastaan sinä itse näet ne. Poistuneita merkintöjä pidetään siellä rekisterissä 12 kk merkinnän poistumisen jälkeen.

• Asiakastieto

Kyllä näin on, että tieto poistuneista merkinnöistä näkyy vielä vuoden poistumisen jälkeen. Mutta kukaan muu ei pysty niitä tietoja katsomaan, kun velallinen itse.

Käytännössä luottotiedot puhdistuu kolmen vuoden kuluessa ja kaikki merkinnät neljän vuoden kuluessa. Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...

• Merkitystä

....Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...

Mitä tuolla on merkitystä, kun niitä poistuneita ei näe kuin velallinen itse. Miten tuo on kyykyttämistä, kun sillä ei ole mitään merkitystä.

• Asiakastieto
        Merkitystä kirjoitti:

....Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...

Mitä tuolla on merkitystä, kun niitä poistuneita ei näe kuin velallinen itse. Miten tuo on kyykyttämistä, kun sillä ei ole mitään merkitystä.

Oikein valveutunut pankkihenkilö yms. voi lainaa hakiessa kiinnittää huomiota ko. kohtaan. Mitä poistuneet merkinnät ovat? Onko ne hoidossa, maksettu, maksamatta? Kun ne siellä määrällisesti kuitenkin näkyy vuoden verran.

Kun kerran luottotiedot puhdistuvat, niin reilumpaa olisi, että kaikki merkinnät lähtisivät kerralla pois. Eli sinne ei jäisi mitään tietoja poistuneet merkinnät-kohtaan.

• nekö näkyvät?
        Asiakastieto kirjoitti:

Oikein valveutunut pankkihenkilö yms. voi lainaa hakiessa kiinnittää huomiota ko. kohtaan. Mitä poistuneet merkinnät ovat? Onko ne hoidossa, maksettu, maksamatta? Kun ne siellä määrällisesti kuitenkin näkyy vuoden verran.

Kun kerran luottotiedot puhdistuvat, niin reilumpaa olisi, että kaikki merkinnät lähtisivät kerralla pois. Eli sinne ei jäisi mitään tietoja poistuneet merkinnät-kohtaan.

Tieto poistuneistako siis näkyy ulkopuolisellekin?? Täällä on nyt kahta mielipidettä asiasta. Mikähän lienee totuus?

• On se
        Asiakastieto kirjoitti:

Totuus on se, että ne poistuneet merkinnät eivät näy ulkopuoliselle, eli ne näkyvät vain ja ainoastaan velalliselle itselleen. Koittakaa nyt uskoa tämä. Se sanotaan aivan selvällä suomen kielellä myös asiakastiedon sivuilla.

3.7 Poistuneet luottotietomerkinnät:
        Häiriön poistuttua luottotietomerkintöjä säilytetään tietokannassa vielä 12 kuukauden ajan, jotta Asiakastieto voi täyttää lakisääteisen velvollisuutensa kertoa henkilölle, kenelle ao tietoja on viimeisen vuoden aikana luovutettu. Poistumispäivän jälkeen kukaan muu kuin henkilö itse ei pysty tietoja katsomaan.

• .........................
        nekö näkyvät? kirjoitti:

Tieto poistuneistako siis näkyy ulkopuolisellekin?? Täällä on nyt kahta mielipidettä asiasta. Mikähän lienee totuus?

Kaikki tiedot poistuneista merkinnöistä (velkoja, summa, käräjäoikeus jne.) ei näy merkinnän poistumisen jälkeen ulkopuoliselle. Sen sijaan omissa luottotedoissa näkyy "poistuneita luottotietomerkintöjä kaikkiaan"-määrä vuoden verran poistumisen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe