Kun katsoo omatieto.fi -palvelusta omat luottotietonsa, näkyy siinä alussa sekä voimassa olevien että poistuneiden luottotietomerkintöjen määrät. Onko siis niin, että kuka tahansa näkee myös poistuneiden merkintöjen määrän, vaikka kohdassa 3.7 sanotaan, että vain henkilö itse pystyy katsomaan poistumispäivän jälkeiset tiedot. Mutta näkyykö se alussa oleva tieto mahdollisten poistuneiden luottotietomerkintöjen määrästä kuitenkin??
omatieto.fi
7
2495
Vastaukset
- Poistuneet
Jos joku kysyy luottotietojasi, niin hän ei näe niitä poistuneita merkintöjä. Ainoastaan sinä itse näet ne. Poistuneita merkintöjä pidetään siellä rekisterissä 12 kk merkinnän poistumisen jälkeen.
- Asiakastieto
Kyllä näin on, että tieto poistuneista merkinnöistä näkyy vielä vuoden poistumisen jälkeen. Mutta kukaan muu ei pysty niitä tietoja katsomaan, kun velallinen itse.
Käytännössä luottotiedot puhdistuu kolmen vuoden kuluessa ja kaikki merkinnät neljän vuoden kuluessa. Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...- Merkitystä
....Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...
Mitä tuolla on merkitystä, kun niitä poistuneita ei näe kuin velallinen itse. Miten tuo on kyykyttämistä, kun sillä ei ole mitään merkitystä. - Asiakastieto
Merkitystä kirjoitti:
....Aika jännä kikka asiakastiedolta pistää velallinen kyykkyyn vielä vuodeksi eteenpäin merkintöjen poistumisesta huolimatta...
Mitä tuolla on merkitystä, kun niitä poistuneita ei näe kuin velallinen itse. Miten tuo on kyykyttämistä, kun sillä ei ole mitään merkitystä.Oikein valveutunut pankkihenkilö yms. voi lainaa hakiessa kiinnittää huomiota ko. kohtaan. Mitä poistuneet merkinnät ovat? Onko ne hoidossa, maksettu, maksamatta? Kun ne siellä määrällisesti kuitenkin näkyy vuoden verran.
Kun kerran luottotiedot puhdistuvat, niin reilumpaa olisi, että kaikki merkinnät lähtisivät kerralla pois. Eli sinne ei jäisi mitään tietoja poistuneet merkinnät-kohtaan. - nekö näkyvät?
Asiakastieto kirjoitti:
Oikein valveutunut pankkihenkilö yms. voi lainaa hakiessa kiinnittää huomiota ko. kohtaan. Mitä poistuneet merkinnät ovat? Onko ne hoidossa, maksettu, maksamatta? Kun ne siellä määrällisesti kuitenkin näkyy vuoden verran.
Kun kerran luottotiedot puhdistuvat, niin reilumpaa olisi, että kaikki merkinnät lähtisivät kerralla pois. Eli sinne ei jäisi mitään tietoja poistuneet merkinnät-kohtaan.Tieto poistuneistako siis näkyy ulkopuolisellekin?? Täällä on nyt kahta mielipidettä asiasta. Mikähän lienee totuus?
- On se
Asiakastieto kirjoitti:
Oikein valveutunut pankkihenkilö yms. voi lainaa hakiessa kiinnittää huomiota ko. kohtaan. Mitä poistuneet merkinnät ovat? Onko ne hoidossa, maksettu, maksamatta? Kun ne siellä määrällisesti kuitenkin näkyy vuoden verran.
Kun kerran luottotiedot puhdistuvat, niin reilumpaa olisi, että kaikki merkinnät lähtisivät kerralla pois. Eli sinne ei jäisi mitään tietoja poistuneet merkinnät-kohtaan.Totuus on se, että ne poistuneet merkinnät eivät näy ulkopuoliselle, eli ne näkyvät vain ja ainoastaan velalliselle itselleen. Koittakaa nyt uskoa tämä. Se sanotaan aivan selvällä suomen kielellä myös asiakastiedon sivuilla.
3.7 Poistuneet luottotietomerkinnät:
Häiriön poistuttua luottotietomerkintöjä säilytetään tietokannassa vielä 12 kuukauden ajan, jotta Asiakastieto voi täyttää lakisääteisen velvollisuutensa kertoa henkilölle, kenelle ao tietoja on viimeisen vuoden aikana luovutettu. Poistumispäivän jälkeen kukaan muu kuin henkilö itse ei pysty tietoja katsomaan. - .........................
nekö näkyvät? kirjoitti:
Tieto poistuneistako siis näkyy ulkopuolisellekin?? Täällä on nyt kahta mielipidettä asiasta. Mikähän lienee totuus?
Kaikki tiedot poistuneista merkinnöistä (velkoja, summa, käräjäoikeus jne.) ei näy merkinnän poistumisen jälkeen ulkopuoliselle. Sen sijaan omissa luottotedoissa näkyy "poistuneita luottotietomerkintöjä kaikkiaan"-määrä vuoden verran poistumisen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3732894Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201579Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan141122Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571027Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82953- 81935
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149918Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849