Jos opettaja ihastuu oppilaaseen/opiskelijaan

Eräs kiinnostunut

En oikein löytänyt täältä sopivampaakaan lokeroa tällaiselle aiheelle, joten laitetaan sitten tänne.

Eräänä päivänä törmäsin taas jollakin keskustelupalstalla viestiin, jossa joku kertoi ihastuneensa opettajaansa. No, näitä tapauksiahan on varmasti paljon, mutta rupesi sitten mietityttämään, mahtaako oppilaaseen tai yleensä samassa koulutuslaitoksessa liikuskelevaan opiskelijaan ihastuneita OPETTAJIA olla paljonkin? Onko syntynyt vakavia suhteita tuollaisesta asetelmasta? Oletko seurannut vierestä tai oletko itse opettajana ollut ihastunut? Mitä olet yleensä mieltä tällaisesta?

Vaikka aihe ei omaa elämää kosketakaan, olisi silti mukava lukea kommentteja.

80

14874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moraalitonta

      Tuollaiset tunteet ja ajatukset pitää tukahduttaa heti alkuunsa. "Kuormasta ei saa syödä".

      • sivusta seurannut

        Yliopistomaailmassa opettajan ja oppilaan suhde ei ole ollenkaan tavaton. Asetelma on yleensä nuori naisopiskelija ja "hieman" iäkkäämpi miesopettaja. Tiedän kaksi tällaista perheellistä pariskuntaa. Yliopistoa en viitsi mainita.


      • että näin
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Yliopistomaailmassa opettajan ja oppilaan suhde ei ole ollenkaan tavaton. Asetelma on yleensä nuori naisopiskelija ja "hieman" iäkkäämpi miesopettaja. Tiedän kaksi tällaista perheellistä pariskuntaa. Yliopistoa en viitsi mainita.

        Aloittaessani omat opiskeluni olin yksi kurssini ja koko osaston nuorimmista opiskelijoista. Valmistuttuani sain työpaikan lähestulkoon samantien omalta osastoltani. Työhöni kuului myös opetusvelvollisuus, jota oli kuitenkin kohtuullisen pieni tuntimäärä.

        Niinhän siinä sitten kävi, että ollessani 27 v. sinkku miesopettaja, tunneillani alkoi jossain vaiheessa käydä erehdyttävästi Audrey Tautouta muistuttava 25 v. suklaasilmäinen neitokainen... Olemme edelleen erittäin hyviä ystäviä - ja kollegoja samalla alalta.

        En näe tuossa mitään ongelmaa. Se on sitten eri asia, mikäli suhteella on vaikutusta arvosteluun tai mikäli opettaja käyttää asemaansa väärin.


      • sivusta seurannut
        että näin kirjoitti:

        Aloittaessani omat opiskeluni olin yksi kurssini ja koko osaston nuorimmista opiskelijoista. Valmistuttuani sain työpaikan lähestulkoon samantien omalta osastoltani. Työhöni kuului myös opetusvelvollisuus, jota oli kuitenkin kohtuullisen pieni tuntimäärä.

        Niinhän siinä sitten kävi, että ollessani 27 v. sinkku miesopettaja, tunneillani alkoi jossain vaiheessa käydä erehdyttävästi Audrey Tautouta muistuttava 25 v. suklaasilmäinen neitokainen... Olemme edelleen erittäin hyviä ystäviä - ja kollegoja samalla alalta.

        En näe tuossa mitään ongelmaa. Se on sitten eri asia, mikäli suhteella on vaikutusta arvosteluun tai mikäli opettaja käyttää asemaansa väärin.

        Ei tilanteessasi ole todellakaan mitään ongelmaa, se on täysin luonnollinen.

        Minun tuntemissani tapauksissa on kyse ollut nuoresta naisopiskelijasta ja iäkkäämmästä miesopettajasta. Nämä kaksi tietämääni tapausta ovat johtaneet perheen perustamiseen. No, miehellä se on toinen kierros, mutta onko tuo sitten tavatonta. Mielestäni ihan ok!


      • ihastuu toiseen opettajaan
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Ei tilanteessasi ole todellakaan mitään ongelmaa, se on täysin luonnollinen.

        Minun tuntemissani tapauksissa on kyse ollut nuoresta naisopiskelijasta ja iäkkäämmästä miesopettajasta. Nämä kaksi tietämääni tapausta ovat johtaneet perheen perustamiseen. No, miehellä se on toinen kierros, mutta onko tuo sitten tavatonta. Mielestäni ihan ok!

        Kuinka moni opettaja ihastuu rehtoriin. Jopa naimisissa oleviin. Tällaisiakin tapauksia on.


      • ?Kysymysmerkki?
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Yliopistomaailmassa opettajan ja oppilaan suhde ei ole ollenkaan tavaton. Asetelma on yleensä nuori naisopiskelija ja "hieman" iäkkäämpi miesopettaja. Tiedän kaksi tällaista perheellistä pariskuntaa. Yliopistoa en viitsi mainita.

        Nuorempi naisopiskelija jonkin verran häntä vanhempi miesopettaja = vanha juttu ja useimmiten toimivaksi osoittautunut yhdistelmä.

        Tietääköhän kukaan kuitenkaan tapauksia, joissa opiskelijaan ihastunut ope olisikin nainen? En minä ainakaan.


      • sellaistakin
        ?Kysymysmerkki? kirjoitti:

        Nuorempi naisopiskelija jonkin verran häntä vanhempi miesopettaja = vanha juttu ja useimmiten toimivaksi osoittautunut yhdistelmä.

        Tietääköhän kukaan kuitenkaan tapauksia, joissa opiskelijaan ihastunut ope olisikin nainen? En minä ainakaan.

        tapahtuu.
        Ehkä naiset osaavat säilyttää ammatillisen otteensa sellaisessakin tilanteessa.


    • Opettajaksi opiskeleva

      Se on kyllä ihan totta, että varmasti harvemmin menee näin päin, että opettaja ihastuu opiskelijaan. (En edes viitsinyt kirjoittaa tuota oppilas-vaihtoehtoa näkyviin, sillä tuskin ihastuminen olisi edes mahdollista peruskoulussa ja lukiossa/ammattikoulussa, joissa oppilaat ovat pääsääntöisesti alle 18-vuotiaita.) En kyllä kuitenkaan näe ihastumisen mahdottomuutta, jos kyseessä olisi korkeakouluympäristö ja opettavan henkilön ihastuksen kohde olisi yli kaksikymppinen. Mikäpä siinä, jos tunteita on eikä niihin liity alistamista (opettajan puolelta) tai lahjontaa (opiskelijan puolelta).

      Itse en ole koskaan ollut ihastunut opettajiini enkä ole huomannut kenenkään henkilökunnan jäsenen ihastuneen opiskelijaan, joten ikävä kyllä minulta ei heru kiinnostavia tarinoita aiheesta. Tulipahan kuitenkin sanottua, että moraalitonta mokoma ei mielestäni ole.

      Jos kuitenkin joskus saisin tietää, että jollakulla oman yliopistoni yliassistentilla, lehtorilla tms olisi suhde jonkun opiskelijan kanssa, toivoisin asianomaisten kuitenkin pitävän matalaa profiilia.

    • nanom

      En olekaan ennen ajatellut näitä opettaja-oppilas suhteita, tietooni on tullut vain tavallisia oppilaan ihastumisia opettajaansa. Mutta mitä jos kävisi näin: Aikuinen opettaja ihastuu oppilaaseensa, joka on alle 18-vuotias, mutta kuitenkin täyttänyt jo 16 (eli ei ole "sakkolihaa", ja heille kehkeytyy suhde, onko kyseessä rikos? Käsittääkseni ainakin lääkäri ja psykiatri ei saa olla suhteessa alle 18-vuotiaaseen asiakkaaseen, koskeeko sama opettajaa?

      • Aikuiskouluttaja

        Työskentelen aikuiskouluttajana, mutten ole kertaakaan ihastunut, rakastunut tai tietyllä tavalla kiinnostunut opiskelijoistani, vaikka tapaan mielenkiintoisia ihmisiä työni kautta.

        Koen, että ammattilainen keskittyy olennaiseen. Eli tää on ammattieettinenkin juttu. Työssä ei juonnu mieleenkään siviilielämän kiemuroita.


      • ymy

        Alle 18-vuotias on vielä sakkolihaa auktoriteettiasemassa olevalle vanhemmalle henkilölle, eli se koskee opettajia, psykiatreja ym. joilla olisi ehkä jonkinlainen tilaisuus "väärinkäyttää" asemaansa. Eli siis se on vielä rikos.


    • siiv.pedag

      Rakastuin meidän koulun siivoojaan. Tämä tarina on tosi.

      • Koulun kantava voima

        rakastuin meidän koulun talkkariin.


      • pohdiskelua
        Koulun kantava voima kirjoitti:

        rakastuin meidän koulun talkkariin.

        Luulen, että yksi opettajistani on ihastunut minuun. Olen 19-vuotias tyttö, (mies)opettajani kolmenkympin tienoilla. Hän on ollut opettajanani kolmisen kuukautta, ja viime aikoina hän on tunnin jälkeen pyytänyt minut seurakseen kahvilaan tai johonkin kulttuuritapahtumaan. Lisäksi hän on kommentoinut ulkonäköäni ja antanut kehuja. Viimeksi hän ehdotti yhteistä lounasta ennen tuntia. Hän on aina käyttäytynyt asiallisesti, mutta jotenkin tulee vaan sellainen fiilis, että nyt ei olla "ihan vain" opettajan ja oppilaan kesken, vaan pikemminkin tuttavien tai kavereiden (tai jotain muuta...). Hän on mielestäni hyvä opettaja, mutta ajoittain tuntuu siltä, että kohta ylittyy raja... Toisaalta, oppilaana on vaikea ottaa aihe puheeksi, jos minä olen esimerkiksi tulkinnut tilanteen aivan väärin. En tahdo pilata hyvää suhdettamme, sillä tulemme hyvin toimeen ja viihdymme hyvin keskenämme. Sitä paitsi olemmehan molemmat aikuisia, tosin minä aika lailla nuorempi, mutta silti aikuinen. Jos siitä kehittyisi suhde, niin minkäs teet. Sitä paitsi voihan olla, että hän todellakin tahtoo vain tutustua minuun ihan vain kaverina eikä sen enempää.


      • miesope
        pohdiskelua kirjoitti:

        Luulen, että yksi opettajistani on ihastunut minuun. Olen 19-vuotias tyttö, (mies)opettajani kolmenkympin tienoilla. Hän on ollut opettajanani kolmisen kuukautta, ja viime aikoina hän on tunnin jälkeen pyytänyt minut seurakseen kahvilaan tai johonkin kulttuuritapahtumaan. Lisäksi hän on kommentoinut ulkonäköäni ja antanut kehuja. Viimeksi hän ehdotti yhteistä lounasta ennen tuntia. Hän on aina käyttäytynyt asiallisesti, mutta jotenkin tulee vaan sellainen fiilis, että nyt ei olla "ihan vain" opettajan ja oppilaan kesken, vaan pikemminkin tuttavien tai kavereiden (tai jotain muuta...). Hän on mielestäni hyvä opettaja, mutta ajoittain tuntuu siltä, että kohta ylittyy raja... Toisaalta, oppilaana on vaikea ottaa aihe puheeksi, jos minä olen esimerkiksi tulkinnut tilanteen aivan väärin. En tahdo pilata hyvää suhdettamme, sillä tulemme hyvin toimeen ja viihdymme hyvin keskenämme. Sitä paitsi olemmehan molemmat aikuisia, tosin minä aika lailla nuorempi, mutta silti aikuinen. Jos siitä kehittyisi suhde, niin minkäs teet. Sitä paitsi voihan olla, että hän todellakin tahtoo vain tutustua minuun ihan vain kaverina eikä sen enempää.

        Ei mies pyydä naista kahville "tutustuakseen kaverina" tai whatever. Eli opettajasi on selvästi ihastunut sinuun. Olen itsekin miesope ja sählännyt aikoinani entisten, yli parikymppisten oppilaideni kanssa. Jälkeenpäin harmittanut.

        Etenkin jos teillä on vielä opettaja-oppilas -asetelma menossa niin enpä suosittele. Mielestäni opettajasi toimii väärin jos hän vielä ollessaan auktoriteettiasemassa vikittelee selvästi nuorempaa naista. Olet 19 eli olet vielä tosi nuori, lähes lapsi.

        Kannattaa sanoa että olet kyllä mielelläsi kaveri mutta et halua suhdetta. Ellet sitten sellaista halua, useinhan vanhemman miehen auktoriteetticharmi on vastustamaton...


      • pohdiskelua
        miesope kirjoitti:

        Ei mies pyydä naista kahville "tutustuakseen kaverina" tai whatever. Eli opettajasi on selvästi ihastunut sinuun. Olen itsekin miesope ja sählännyt aikoinani entisten, yli parikymppisten oppilaideni kanssa. Jälkeenpäin harmittanut.

        Etenkin jos teillä on vielä opettaja-oppilas -asetelma menossa niin enpä suosittele. Mielestäni opettajasi toimii väärin jos hän vielä ollessaan auktoriteettiasemassa vikittelee selvästi nuorempaa naista. Olet 19 eli olet vielä tosi nuori, lähes lapsi.

        Kannattaa sanoa että olet kyllä mielelläsi kaveri mutta et halua suhdetta. Ellet sitten sellaista halua, useinhan vanhemman miehen auktoriteetticharmi on vastustamaton...

        Sama tyttö (nimimerkillä pohdiskelua) täällä kirjoittaa taas. Miesope, Kiitos vastauksestasi! Nyt kun on mennyt suunnilleen kuukausi siitä, kun lähetin edellisen viesti, on ehkä aika päivittää tilannetta. Taidat olla oikeassa siinä, että kyseessä ei ole kaverisuhde. Parina viime viikkoina opettajani on jatkanut samalla tavalla kuin ennenkin: pyytänyt mukaan konsertteihin yms, sekä jälkeenpäin tarjonnut illallisen. Näin on käynyt pari kertaa, vaikka olin valmis maksamaan ateriastani, mutta hän sitten maksoi, molemmat kerrat. Ensi viikolla hän tahtoisi kokata minulle kotonaan, eli hän on kutsunut minut kotiinsa. Tiedän kyllä, että tässä ei ole kovin paljon järkeä, mutta täytyy sanoa, että viihdyn hänen seurassaan. Ymmärrämme toisiamme. Sen verran voin kertoa, että kyseessä ei ole lukion opettaja, vaan yliopiston. Ymmärrän, että opettaja-oppilas -asetelma ei oikeastaan ole oikein oppilasta kohtaan, varsinkin jos kyseessä olisi lukion opettaja. Jos olisin vielä lukiossa, niin silloinhan tämä olisi aivan väärin. Täytyy kai myöntää, että olen tykästynyt häneen.


      • miesope
        pohdiskelua kirjoitti:

        Sama tyttö (nimimerkillä pohdiskelua) täällä kirjoittaa taas. Miesope, Kiitos vastauksestasi! Nyt kun on mennyt suunnilleen kuukausi siitä, kun lähetin edellisen viesti, on ehkä aika päivittää tilannetta. Taidat olla oikeassa siinä, että kyseessä ei ole kaverisuhde. Parina viime viikkoina opettajani on jatkanut samalla tavalla kuin ennenkin: pyytänyt mukaan konsertteihin yms, sekä jälkeenpäin tarjonnut illallisen. Näin on käynyt pari kertaa, vaikka olin valmis maksamaan ateriastani, mutta hän sitten maksoi, molemmat kerrat. Ensi viikolla hän tahtoisi kokata minulle kotonaan, eli hän on kutsunut minut kotiinsa. Tiedän kyllä, että tässä ei ole kovin paljon järkeä, mutta täytyy sanoa, että viihdyn hänen seurassaan. Ymmärrämme toisiamme. Sen verran voin kertoa, että kyseessä ei ole lukion opettaja, vaan yliopiston. Ymmärrän, että opettaja-oppilas -asetelma ei oikeastaan ole oikein oppilasta kohtaan, varsinkin jos kyseessä olisi lukion opettaja. Jos olisin vielä lukiossa, niin silloinhan tämä olisi aivan väärin. Täytyy kai myöntää, että olen tykästynyt häneen.

        Yliopistossahan tuollainen on valitettavan(?) yleistä. Ja kuten sanoin, usein charmi tepsii. Mielestäni jotkut parikymppiset fuksit eivät kuitenkaan vielä ole ihan kypsiä aikuisia, enempi menevät sinne lukiolaiskategoriaan.

        Oletteko vielä pitkään opettaja-oppilas -suhteessa? Sinun kannattaa ainakin miettiä siltä kannalta, että eihän mahdollinen tuleva suhteenne häiritse SINUN opintojasi tai muita sosiaalisia suhteitasi jatkossa. Vaikka suhteessa siis kävisi miten tahansa. Lisäksi kannattaa miettiä mitä tuo opettaja sinulta tahtoo, eli haluaako hän suhdetta vai pelkkää seksiä.

        Mielestäni teillä on aika iso ikäero ja sinä olet aika nuori. Mutta onhan sitä toki isompiakin ikäeroja nähty. En ole mikään paras neuvomaan ihmissuhteissa. Kuitenkin, järkeä kannattaa ja saa käyttää myös tunnemyrskyissä. :) Toivotan onnea, miten sitten päätätkään toimia!


      • Ped.pät.

        Ihastuin meidän cleaneriin heti ensi silmäyksellä. Nyt olen ihan tööt!


      • pohdiskelua
        miesope kirjoitti:

        Yliopistossahan tuollainen on valitettavan(?) yleistä. Ja kuten sanoin, usein charmi tepsii. Mielestäni jotkut parikymppiset fuksit eivät kuitenkaan vielä ole ihan kypsiä aikuisia, enempi menevät sinne lukiolaiskategoriaan.

        Oletteko vielä pitkään opettaja-oppilas -suhteessa? Sinun kannattaa ainakin miettiä siltä kannalta, että eihän mahdollinen tuleva suhteenne häiritse SINUN opintojasi tai muita sosiaalisia suhteitasi jatkossa. Vaikka suhteessa siis kävisi miten tahansa. Lisäksi kannattaa miettiä mitä tuo opettaja sinulta tahtoo, eli haluaako hän suhdetta vai pelkkää seksiä.

        Mielestäni teillä on aika iso ikäero ja sinä olet aika nuori. Mutta onhan sitä toki isompiakin ikäeroja nähty. En ole mikään paras neuvomaan ihmissuhteissa. Kuitenkin, järkeä kannattaa ja saa käyttää myös tunnemyrskyissä. :) Toivotan onnea, miten sitten päätätkään toimia!

        Olet aivan oikeassa siinä, että olen vielä todella nuori ja että me olemme aivan eri elämäntilanteissa. Sen olen nyt ymmärtänyt. Mutta, to make a long story short: lähdin hänen luokseen, syötiin, ja jäin yöksi. Nojoo, oli vauhdikas yö. Ja en voi väittää, että en tiennyt, mitä tulee tapahtumaan. Kyllähän tämä kuvio on selvä. Seuraavana aamuna hän teki aika lailla selväksi, että ei hän mitään suhdetta halua. Ensin olin vähän pettynyt, nyt en enää. Se oli yhden yön juttu, tai siltä se ainakin vaikutti. Mutta itse olen nyt sinut asian kanssa.

        Mitä tulee opiskeluuni, niin luulen, että opettajani on aikeissa lähteä ulkomaille ensi vuonna, eli hän ei tule olemaan opettajani kovinkaan kauan. Se voi olla ihan hyvä asia.

        Olisi varmaan kannattanut harkita enemmän ennen lähtöä hänen luokseen, mutta eipä tullut tehtyä. Toivon vain, että tämä episodi ei vaikuta opiskeluuni, sillä hän tulee olemaan opettajani luultavasti koko kevätkauden.

        Kiitos neuvoistasi, miesope! On ollut helpottavaa keskustella asiasta henkilön kanssa, joka myös tietää asiasta :)


      • miesope
        pohdiskelua kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä, että olen vielä todella nuori ja että me olemme aivan eri elämäntilanteissa. Sen olen nyt ymmärtänyt. Mutta, to make a long story short: lähdin hänen luokseen, syötiin, ja jäin yöksi. Nojoo, oli vauhdikas yö. Ja en voi väittää, että en tiennyt, mitä tulee tapahtumaan. Kyllähän tämä kuvio on selvä. Seuraavana aamuna hän teki aika lailla selväksi, että ei hän mitään suhdetta halua. Ensin olin vähän pettynyt, nyt en enää. Se oli yhden yön juttu, tai siltä se ainakin vaikutti. Mutta itse olen nyt sinut asian kanssa.

        Mitä tulee opiskeluuni, niin luulen, että opettajani on aikeissa lähteä ulkomaille ensi vuonna, eli hän ei tule olemaan opettajani kovinkaan kauan. Se voi olla ihan hyvä asia.

        Olisi varmaan kannattanut harkita enemmän ennen lähtöä hänen luokseen, mutta eipä tullut tehtyä. Toivon vain, että tämä episodi ei vaikuta opiskeluuni, sillä hän tulee olemaan opettajani luultavasti koko kevätkauden.

        Kiitos neuvoistasi, miesope! On ollut helpottavaa keskustella asiasta henkilön kanssa, joka myös tietää asiasta :)

        Heh, jotenkin arvasin tarinan kulun, tämä on niin nähty juttu! :)

        No, mutta, muistat vaan että sinulla on ns. hänen ballsinsa nyt otteessasi. Ainakin siis siinä mielessä, ettei hän voi mitään ruveta ryttyilemään tai vinoilemaan vaikka opettajanasi onkin. Joillain miehillä on siis tällainen taipumus entisten hoitojen suhteen. Jos jotain tuollaista ilmenee niin sitten vaan tarvittaessa yhteyttä esim. ylioppilaskunnan häirintäyhdyshenkilöön tai millä nimellä vastaava yliopistossasi sitten kulkeekaan.

        Mikäli itsestäsi alkaa tuntua sinun ja opettajasi suhde jälkikäteen ahdistavalta tms, niin voit myös kirjoittaa tänne palstalle. Ainakin minä olen täällä tarvittaessa tukenasi ja osaan neuvoa eteenpäin. Itseään ei kannata asiasta ruveta syyllistämään.

        Tämä siis vain siltä varalta että jotain ongelmia aiheen suhteen ilmenee. Toivon että opettajasikin on aikuinen ihminen ja osaa suhtautua tilanteeseen aikuismaisesti. Tosin vähän epäilen, kun ottaa huomioon hänen ammattietiikkansa tason.


      • pohdiskelua
        miesope kirjoitti:

        Heh, jotenkin arvasin tarinan kulun, tämä on niin nähty juttu! :)

        No, mutta, muistat vaan että sinulla on ns. hänen ballsinsa nyt otteessasi. Ainakin siis siinä mielessä, ettei hän voi mitään ruveta ryttyilemään tai vinoilemaan vaikka opettajanasi onkin. Joillain miehillä on siis tällainen taipumus entisten hoitojen suhteen. Jos jotain tuollaista ilmenee niin sitten vaan tarvittaessa yhteyttä esim. ylioppilaskunnan häirintäyhdyshenkilöön tai millä nimellä vastaava yliopistossasi sitten kulkeekaan.

        Mikäli itsestäsi alkaa tuntua sinun ja opettajasi suhde jälkikäteen ahdistavalta tms, niin voit myös kirjoittaa tänne palstalle. Ainakin minä olen täällä tarvittaessa tukenasi ja osaan neuvoa eteenpäin. Itseään ei kannata asiasta ruveta syyllistämään.

        Tämä siis vain siltä varalta että jotain ongelmia aiheen suhteen ilmenee. Toivon että opettajasikin on aikuinen ihminen ja osaa suhtautua tilanteeseen aikuismaisesti. Tosin vähän epäilen, kun ottaa huomioon hänen ammattietiikkansa tason.

        Hei taas, pitkän ajan jälkeen! Nyt on aika päivittää tilannetta jälleen kerran.

        Tänään oli eka tunti opettajani kanssa pitkän joululoman jälkeen, ja itse tunti meni aika hyvin (ja asiallisissa merkeissä). Mutta sitten... opettajani ehdotti yhteistä lomaa, ikään kuin pieni "get-away" arjesta. Kyllä, olen ihastunut häneen, ja yhteinen loma kuulostaa houkuttelevalta. Mutta samalla tiedän, että se ei ole mikään hyvä idea. Huhhuh...


      • Anonyymi
        miesope kirjoitti:

        Yliopistossahan tuollainen on valitettavan(?) yleistä. Ja kuten sanoin, usein charmi tepsii. Mielestäni jotkut parikymppiset fuksit eivät kuitenkaan vielä ole ihan kypsiä aikuisia, enempi menevät sinne lukiolaiskategoriaan.

        Oletteko vielä pitkään opettaja-oppilas -suhteessa? Sinun kannattaa ainakin miettiä siltä kannalta, että eihän mahdollinen tuleva suhteenne häiritse SINUN opintojasi tai muita sosiaalisia suhteitasi jatkossa. Vaikka suhteessa siis kävisi miten tahansa. Lisäksi kannattaa miettiä mitä tuo opettaja sinulta tahtoo, eli haluaako hän suhdetta vai pelkkää seksiä.

        Mielestäni teillä on aika iso ikäero ja sinä olet aika nuori. Mutta onhan sitä toki isompiakin ikäeroja nähty. En ole mikään paras neuvomaan ihmissuhteissa. Kuitenkin, järkeä kannattaa ja saa käyttää myös tunnemyrskyissä. :) Toivotan onnea, miten sitten päätätkään toimia!

        En välttämättä saa ikinä vastausta tai se ei ehdi vaikuttaa tähän päätökseen, mutta oon tainnu ihastua mun musiikin opettajan sijaiseen (joka on lukiosta valmistumassa oleva tyttö ja mä oon kohta ysiltä pääsevä poika), ja sen konsertti ois tänä iltana perjantaina klo 19, ja ois ehkä ihan kiva mennä ja mun vanhemmat varmaan antais kyydin jos haluaisin mennä mut kuulemma se sali varmaan tulee olemaan melkein täynnä, ja mun vanhemmat varmaan jäis sinne jos ne veis mut. Ja se on "8 laulua rakkaudesta", nii mun olo saattaa olla vähän epämukava tai näytän masentuneelta ja/tai mietiskelevältä ja sithän ne kysyis että mikä on... sinne ei varmaan saattais mahtua ja se on sillee myöhään, niin mun vanhemmat saattais sanoo että ei mennä... sitten oisin kysyny enkä katuis sitä että en menny. Se musiikin valinnaisen konserttia koskeva päätös oli helppo että en mene, mutta en oikeestaan voi olla ajattelematta/miettimättä tätä konserttia... ja se tyttö ei varmaan enää ikinä tuu sen sijaiseks, kun se todennäkösesti muuttaa uuteen kaupunkiin...
        Ja siitä tytöstä (tai jo nuoresta naisesta): oli se ihan hyvännäkönenkin ja ois varmaan auttanu jos oisin sanonu että en osaa niitä sointuja (en harrasta musiikkia vapaa-ajalla), mut en kehannu... ja oisin voinu kuunnella sen laulua koko päivän... ja kun se toinen musiikin tunti oli loppumassa ja halusin mennä juttelemaan sille että en kadu sitä, nii tuntu tulevan vähän kuuma ja sydän hakkas nopeemmin ja kovemmin kun normaalisti... ja mä kuitenki menin juttelemaan sille, kuitenki halusit(te) tietää.
        Nii mitä mieltä sä (tai muut) on tästä jutusta...?


    • Harmittaa...

      Nuorena sijaisena (20-vuotiaana miehenä) oli kyllä mukavaa käydä lukiossa opettamassa. Luokat täynnä pari vuotta nuorempia tyttöjä ja kaikkien huomion keskipisteenä.

      Joskus tuli yökerhossa tavattua eräs näistä oppilaista ja melkein siitä kehittyikin jotain, mutta tämä nuorempi tyttö torjui kohteliaasti yökerhoepisodin jälkeiset yhteydenotot. Tuli silloin aikoinaan pohdittua, että olisiko se väärin, jos menisimme sänkyyn. En itse nähnyt siinä mitään väärää, mutta jotkut ystävistäni tuomitsivat ajatuksen (olivat kateellisia kun eivät itse päässeet? En kyllä minäkään päässyt loppujen lopuksi...)

      • kurmasta syönyt

        Suihin otti eräs aikuinen nainen. Prerjantai-iltana kun koulu oli muista tyjä..

        Aika moni on tarjonnut itseään.


      • ja pantu on
        kurmasta syönyt kirjoitti:

        Suihin otti eräs aikuinen nainen. Prerjantai-iltana kun koulu oli muista tyjä..

        Aika moni on tarjonnut itseään.

        Pintaa syvemällekkin on mentý.
        Naiset on hyvin aloitteelisia.


    • enidei

      Helsingin yliopistossa tavallista - tiedän aika tuoreenkin tapauksen, jossa 40 opettaja ja 24-26v naisopiskelija viihtyy yhdessä erittäin hyvin. Kun tunnen ko. neidon niin vahva arvaukseni on että se opettaja on ollut varsin aloitteellinen. Tosin laskujeni mukaan tuo nainen oli hänen kurssilla joitain vuosia sitten. Mut kaipa noi onnistuvat suhteet aina on sellasia, et molemmat on messissä eikä vain oppilas läähätä ja ope ole jotenkin "Aijaa, ai tämmöistä, enpä osannut oottaa, no kelpaa kyllä."

    • erggh

      Sitä moititavampaa mitä isompi ikäero. Kakskymppisen satunnaisesti opettamat paria vuotta nuoremmat opiskelijat ihastuvat varmaan aika herkästi opettajaan ja voi olla päinvastoin, mutta jos keski-ikäinen pyrkii nuorten seuraan, voi kysyä onko hän tullut kouluun, peruskouluun tai lukioon juuri siksi, että pyrkii suhteeseen näiden kanssa. Tiedetäänhän että pedofiilitkin hankkituvat paikkoihin, joissa on mahdollisuus tavata lapsia.

      Silti ei suoraa voi tuomita ikäeron perusteella.

    • MHKI___

      Itselleni on käynyt myös valitettavasti niin että olen tällä hetkellä rakastunut/ihastunut ala-ikäiseen oppilaaseen. En tietenkään halua satuttaa tätä henkilöä millään lailla tai häiritä tämän seksuaalisuuden kehittymistä. Vaikeinta on kuitenkin kamppailu itsensä kanssa, kun tiedostaa että tilanne on tavallaan mahdoton, laki määrää ketä saa lähestyä ja ketä ei. Tunteista ei kuitenkaan pääse eroon vaikka miten yrittäisi...

      • challe3

        Yritä nyt vaan pitää tunteet viileinä.


      • paha tilanne ...

        No nyt mulla on käyny näin että minä 12 vuotias tyttö oon ihastunut/rakastunut 27 vuotiaaseen miesopeen! :( se mieski on ainaki vähä ihastunut muhu ku se Aina tuijottaa mua.. Kerran se käveli käytävällä luokkaperässä nii sitte mää menin ohi siitä nii sit se pysähty ja koko jono pysähty,mun kaveri (joka oli siinä jonossa) sano että aika kummallista oli xd
        sit toinen kummalline tapaus oli että mää katsoin sitä ja sitte se alko tuijottaa mu ja taas se pysähty mum etee ja sitte mää olin sillee :0
        Kolmas kerta oli ku se jäi tuijotta mun tissejä :D

        kummalista mutt kiehtovaa


    • hasse00100

      näitähän on...ja pitkällekin on viety. on ollut ja tulee aina varmaan olemaan. puolin ja toisin. ei mitään uuttaa auringon alla.

    • hhaaveilija

      äää, oon ihastunu yhteen opettajaan... kyllä oon vasta14, ja ymmärrän ettei opettaja voi ikinä olla kiinnostunut musta... mut silti...
      näen melki joka yö unta, kun hän heittää minut pöydällee suudellen, tai että vahingossa hipaisen hänen housujaan ja... no tiiätte varmaan.

      tää on kamalaa ja on jatkunu jo liki vuoden.


      no mut aina voi haaveilla ;)

      • 17,5..

        Sama täällä. Onpa motivaatiota käydä tunneilla xd.


      • HerSev

        Ite oon 16 vuotias tyttö ja oon ihastunut opettajaan, joka ei opeta mua. Siis ku hän on luokan opettajana koulussa missä käyn. Ei olla puhuttu koskaan tai mitään. Olen ollut ihastunut (ja ehkä jopa rakastunut) jo n. 3 vuotta. Mutta pahinta on se että olen myös äskettäin ihastunut liikunnan opettajaan, joka on myös mies. Hän on hieman pelottava, mutta kuitenkin samalla jotenkin kiehtova ja ystävällinen. Tuo liikunnan opettaja opettaa vain poikia (koulussamme tytöillä on nais liikunnan opettaja ja pojilla mies opettaja), mutta hän on puhunut kanssani muutaman kerran ja on vetänyt muutaman liikunta tunnin tytöille ja pojille, kun tyttöjen liikka maikka on ollut kipeä.


      • ♥♥♥

        Sama juttu minulla mutta olen vaan 15v...on meinaan ainoo aine jossa opisskelen kunnolla ja viittailen ja kun tulee hyviä numeroita se kehuu mua...no tänää tunnilla se katsoi mua putkään silmiin ja mä katsoin sitä n. 30sekuntii
        olu todi super ihanaaaaaaa


      • Anonyymi
        17,5.. kirjoitti:

        Sama täällä. Onpa motivaatiota käydä tunneilla xd.

        (Ehkä hiukan myöhässä...)

        Ite oon varmaan ihastunu (joittenki muitten mielestä jopa rakastunu) mun 34-vuotiaaseen suomen kielen opettajaan 16-vuotiaana poikana. Kovin kauaa 9. luokkaa ei ole jäljellä, niin oon ajatellu että jos tilanne olis ns. "sopiva" nii halaisin sitä jos päättötodistuksessa ois 9... nii ja en haluais vaihtaa sitä siihen lukion opettajaan... muilla opettajilla ei oo niin väliä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Ehkä hiukan myöhässä...)

        Ite oon varmaan ihastunu (joittenki muitten mielestä jopa rakastunu) mun 34-vuotiaaseen suomen kielen opettajaan 16-vuotiaana poikana. Kovin kauaa 9. luokkaa ei ole jäljellä, niin oon ajatellu että jos tilanne olis ns. "sopiva" nii halaisin sitä jos päättötodistuksessa ois 9... nii ja en haluais vaihtaa sitä siihen lukion opettajaan... muilla opettajilla ei oo niin väliä

        Halasitko?


    • gfghtfhrtttt

      up

    • uteliasopp

      Kertokaa esimerkkejä missä ja miten näitä tapahtuu?? Miten tälläinen suhde voi syntyä?

      • huliq

        kahdenkeskinen tukiopetus...


    • ojhrvi

      Rakastuin osa-aikaiseen apuopettajaan

    • 20+13

      mitä-jos ope ihastuu opiskelijaan? Ollaan siis jo aikuisia molemmat ja jonkin verran elämää nähneitä. On vaan niin kurjaa, kun asian hyväksi ei voi tehdä mitään. Mitään kuumaa seksisuhdetta en (ehkä) kaipaa, vaan mulle riittäisi sekin, että voisin tarjotta sille "kundille" vaikka kahvit ja jutella niitänäitä...

      • ope1+1

        miten asia on edennyt? tuollaisessa tilanteessa on hankala toimia oikein,ope on aika heikoilla jos kertoo tunteistaan... aloituksen tulisi tulla opiskelijan puolelta,mutta mitä jos hänkin vain odottaa aloitetta toisen puolelta... tai sitten odottaa opiskelujen loppuun.


      • ei voi miellyttää

        No, miksi sitten et tarjoa? Jos olette aikuisia molemmat niin ei siinä mitään estettä sitten pitäisi olla paitsi omat asenteet.

        Et voi elää loputtomiin vain muiden mielipiteiden takia. Aina tulee vastaan henkilöitä, joita et miellytä, vaikka kuinka yrittäisit miellyttää.

        Älä ole muiden mielipiteiden vanki, elä omaa elämää.


    • kjddidkdkkd

      Yliopistossa saa olla opettaja-oppilas suhde. Peruskoulussa ehdottomasti kiellettyä. Virkarikkomus ja alaikäisiin sekaantuminen on tuomiona.

    • norsu12

      no mie oon eksyin tähän ite oon 12v ja oon ihastunu meijän fyken opeen enkä tiiä miten sanoisin sen ja tartisin apuu sil on ite vaimo ja lapsii enkä voi unohtaa ja oon soitannu siille joskus kun se olis josain lomal ainakin 7vk mut en tiiä että miten sanoisin sen tänään olin josain kuulusteluis kun se kerto eteen päin sen soito jutun :P

    • kesääpelkään

      oon ihastunut opettajaani lukiossa. nyt se on sanottu. toivottavasti tunne menee ohi. olen 18 ja hän n. 35. mitään ei ole tapahtunut, eikä hän todellakaan tiedä tunteistani. hän on vain niin...on kamalaa ajatella, että kohta on loma, enkä näe häntä yli kahteen kuukauteen...:(

    • iuäpoidänjp

      Mikäli molemmat ovat aikuisia niin "mikäs siinä". Se on rinnastettavissa työpaikka-romanssiin, joka ei suositeltavaa yleensä ole - siellä kun täytyy työskennellä eron jälkeenkin.

      Tietysti, jos puhut pedofili-opettajista (kymmenvuotiaana kävi tutuksi asenteensa - ei onneksi muun johdosta), niin täytyykö edes kysyä?
      Ja vastauksena erääseen: KAIKKI oppilaan ihastuvat joihinkin - se ei tarkoita, että kaipaisi repimistä ja "seksiä"/raiskausta. Tuossa iässähän on ihastunut iseihin ja setiinkin, jonka tollokin tietää vain EDELTÄVÄN oikean kumppanin etsintää.

      Ja taas, mikäli haluat käyttää valtaa oppilaaseen tämän suhteen ollessa kaikkea muuta kuin suhde, niin täytyykö kysyä???

    • Kysymyksiä

      Pakko kai myöntää että mulla on aika suurehko ihastus musiikinopettajaan (mies). Olen kuitenkin sen verran realisti, että tiedän hänellä olevan perhe ja vaimo, joten en suhteeta mitään edes osaisi toivoa :) Mutta..... Olen kuitenki 16v tyttö ja eikö mulla ole oikeus fantasioihini?
      Välillä tosin tuntuu siltä että meillä on katsekontaktia tämän kanssa useammin kuin ehkä "normaalia" ja se nyt vähän toki ruokkii fantasiaani :D
      Joten halusin vaan esittää kysymyksen teille opettajille jotka olette olleet ihastuneet oppilaaseen, miten olisitte tai reagoitte jos kyseinen oppilas olisi tehnyt aloitteen? Tämä kysymys ei tosiaan tarkoita ettää sen tekisin kun saan vastauksen...
      Ps. Mitkä ovat piirteitä jotka herättävät huomionne kyseiseen oppilaaseen tunneilla?

    • Hämillään

      Tiedän tapauksen opettajasta joka opettaa yläasteella ja seurustelee entisen oppilaansa kanssa. Heidän suhteensa alkoi kun oppilas oli vasta 15. Nyt hän täyttää 18, mutta onko suhde silti laiton? Heidän suhde siis alkoi silloin yläasteella ja jatkuu vieläkin vaikka poika on jo ammattikoulussa.

    • kkkk18

      Noo siis miksi asia sulle kuuluu?

      • Hämmentynyt

        Mietin vain, että onko kyseessä rikos?


      • gjxfg
        Hämmentynyt kirjoitti:

        Mietin vain, että onko kyseessä rikos?

        Luultavasti kyseessä on iso mulkku. Se ei ole mielestäni rikos.


    • mistätietää

      Olisi kiva tietää ne piirteet, mistä tietää että opettaja on ihastunut opiskelijaansa? Mulla on sellainen tunne, että eräs opettaja olis ihastunut mun kaveriini. Molemmat ovat toki naispuoleisia... Niillä on vaan jotain ihme silmäpeliä, tuijottelevat toisiaan, hymyilevät toisilleen, juttelevat paljon yhdessä tuntien jälkeen ja ovat hyvin läheisissä väleissä. Jutellessaan ovat todella lähekkäin toisiaan, ei tietoa mistään "henkilökohtaisesta tilasta", vaan he saattavat nojata toisiinsa. Muutama muukin opiskelija on huomannut ja todennut minulle, että taitavat olla läheisiä... Tämä opettaja tuntuu kans sallivan tälle kaverilleni eri vapauksia, sille ei esim. huomauteta mistään, ei puhelimen käytöstä tunnilla, saati myöhästelyistä yms. Muille tämä opettaja huutaa/pitää puhutteluita.

    • apuopena

      Tottakai opettajalla saattaa olla joihinkin oppilaisiin läheisemmät välit kuin toisiin, kysehän on ihmisistä, mutta se ei saa vaikuttaa arviointiin tai kohteluun luokassa. Tiedän monia opettajia, joilla on läheisiä oppilaita, mutta he kohtelevat kaikkia tasapuolisesti. Esim. on ihan ymmärrettävää, että liikunnnanopettaja on läheisissä väleissä joidenkin aktiivisesti liikuntaa vapaa-ajallakin harrastavien oppilaiden kanssa, ja he saattavat jutella ja jopa tavata harrastukseen liittyen oppituntien ulkopuolella. Joskus nämä taitavat oppilaat saattavat olla apuopeina, mutta se on vaan hyvä juttu, niin silloin kaikki saavat neuvoja.

    • mistätietää

      Oon osittain sun kanssa samaa mieltä, mutta minusta tuntuu, että tässä on myös jotakin muuta. Kunpa voisi tietää, mitä toiset ajattelevat ja tuntevat. Elämä olisi helpompaa... Ei tarvisi arvuutella mitään.

    • antaakaikkientykätä

      No mä ymmärrän että on varmaan yleisten "normien" mukaan outoa jos oppilas ja opettaja tuntee vetoa toisiinsa, mut ei se nyt ihan ennenkuulumatonta ole. Tai siis joskus se ikä ei vaan ole se ratkaiseva juttu. Toki sit se 18-vuoden ikäraja on oltava eikä se varmaan ole ihan yleisesti hyväksyttävä suhde, mut jos joillain natsaa niin sit natsaa. Ite tiedän yhden kaverini joka oli ihastunu lukiossa yhteen aika nuoreen opettajaansa, mutta se opettaja ei ollu ihastunu, vaikka tykkäskin kaveristani ihmisenä. Ne on ihan vaan kavereita, kun nillä kumminki synkkaa hyvin.

      Alaikäseen suhde on tietty mutkikkaampi, mut jos tyyppi on nyt jo 18 ja tietää mitä tekee, niin en oikein näe mitään syytä, miks asiaan pitäsi puuttua? Eikö kumminki ole tärekintä, että ne jotka on ihastuneita, on onnellisia? :--)

    • mistätietää

      Mun kaverini täytti juuri 19v, mutta silti mietityttää. Opettaja on kuitenkin lähemmäs 40v, ellei ole. Ne vaan vaikuttavat maailman parhaimmilta kavereilta aina, kun ovat yhdessä. Hymyilevät toisilleen kokoajan, puhuvat keskenään (ja tuo ope ei ole sellainen kaikille höpöttävä tyyppi) ja ilmeilevät, jos on muita lähellä. Tykkäävät toisistaan paljon ja se näkyy selvästi päällepäin. Kaverini ei voi esim. sietää sitä, että siitä opettajasta puhutaan pahaa (puolustaa sitä) ja joskus on ollut myös mustasukkainen siitä, jos on nähnyt, että on puhunut joidenkin muiden opiskelijoiden kanssa. Kaverini on ja juttelee mielummin sen kanssa kuin minun!! Ja silloin, kun kaverini on ja viettää aikaa mun kanssa nii useinmiten puhuu siitä opettajasta tai sen tunneista. Ärsyttävää!! No on mun kaverini sanonut, että se opettaja on ainut joka ymmärtää sitä täydellisesti ja niillä on kuulemma samanlainen maailmankatsomus, samat kiinnostuksen kohteet yms. Kaiken lisäksi niillä on vielä samanlainen vaatetyyli ja käyttävät samanvärisiä vaatteita sekä heillä on samanlaiset hiukset. Niillä synkkaa tosi hyvin, mutta on maailmassa (ehkä) muitakin ihmisiä ja asioita... En jotenkin tajua tätä näin "täydellistä" opettaja-opiskelija -suhdetta. Minulle opettajat ovat olleet aina kivoja ja ystävällisiä sekä auttavaisia, mutta se siitä. Ne on minulle opettajia, ei kavereita yms. Minun kaverini on ikionnellinen, kun on tavannut sielunsiskonsa - sanoi minulle. Minusta on vaan tylsää, kun hän on vähän hylännyt mut. Ennen oltiin ja juteltiin ns. normaaleista asioista yms., mutta se on kai mennyttä.

    • Prkl

      Kyllä on pienet piirit ja elämä köyhää, jos kumppania pitää etsiä opiskelu- tai työpaikalta yli hierarkiarajan. Sen vielä ymmärtää, että opiskelijat tai kollegat joilla on muuta elämää vähän ihastuu toisiinsa, mutta jos toisella on toiseen valtasuhde organisaatiossa, niin seksiä ja/tai tunteita ei pidä sotkea mukaan.

      Menkää ulos ja tavatkaa erilaisia ihmisiä niin ei tule sieltä omasta kammiosta luurattua ensimmäistä joka ovenne ohi kävelee.

    • onpas hankalaa =_="

      Ite oon 14 vuotta ja oon ihastunu meiän luokanvalvojaan...
      Ymmärrän tietty ettei ope voi olla musta kiinnostunu.
      On jatkunu muutaman kk:n mut nyt vast tajusin sen kunnolla.
      Nään tyylii joka yö untaki meist kahdesta.
      Ainaha sitä saa haaveilla...

    • Opettajiin ihastuminen lienee yleisin ja harmittomin ihastumisen kohde. Nuorille ihmistaimille opettaja on ensimmäinen kodin ulkopuolinen auktoriteetti ja luonnollisesti mielenkiintoinen ja vähän pelottavakin ihminen. Tällaiseen kohtaamiseen liittyy aina voimakkaita tunteita. Jos opettaja ei osoittaudu pelottavaksi hirviöksi, alkaa lapsi vähitellen haluta huomiota opettajalta. Tähän huomion hakuun liittyy ujoutta ja muita tunteita, joiden yhteistä nimittäjää voitaisiin kutsua ihastumiseksi.

      Varhaisessa vaiheessa ihastumiseen ei liity varsinaisia tiedostettuja seksuaalisia haluja, mutta murrosiässä nuoren elämän tämäkin puoli vähitellen heräilee. Tällöin aikaisemman mallin mukaiset ihastumiset vaihtuvatkin luonteeltaan huomattavasti eroottisemmiksi.

      Ajattelen mielelläni, että opettajiin ihastuminen on opittu käyttäytymismalli. Jotkut haluavat miellyttää auktoriteetteja ja saada sitä kautta heiltä huomiota. Miellyttämishalun myötä auktoriteettia on vaikea olla ajattelematta myös eroottisessa mielessä. Alitajuisessa logiikassa unelmoija haluaa miellytää auktoriteettia ja toivoo vastaavasti tulevansa miellytetyksi. Puberteetti-iässä seksuaalisten ajatusten hallitseminen voi olla hyvinkin hankalaa ja ajankäytöstä merkittävä osa saattaakin vierähtää ihastukseensa liittyvissä fantasioissa. Näissä fantasioissa ei sinänsä ole mitään haitallista. Vähitellen niitä oppii hallitsemaan ja maailmankuvakin muuttuu yleensä realistisemmaksi.

      Omalta kohdaltani voin sanoa, että lapsena tapasin ihastua opettajiin ja yläasteella eräät aikaansaivat voimakkaitakin eroottisia unelmia. Huomaan vielä aikuisenakin ihastuvani auktoriteettisiin naisopettajiin, en yhtä voimakkaasti ja usein kuin murrosiässä, mutta kuitenkin. Tähän joku voisi sanoa, että valta kiihottaa.

      Opetustyötä ajoittain tekevänä olen joskus huomannut täysi-ikäisten oppilaideni käyttäytymisessä itseeni kohdistuneita ihastumisen piirteitä. Luonnollisesti suhtaudun tällaiseen ystävällisesti, mutten millään tavalla rohkaise siihen, enkä anna tilanteiden edetä kiusalliselle asteelle. Kuten yllä olen jo selittänyt, nämä ihastumisen tunteet eivät kohdistu minuun vaan pelkästään siihen mitä edustan eli jonkinlaiseen auktoriteettiin. Myöskään oppilas ei oikeastaan ole valinnut ihastua minuun. Hän vain toteuttaa oppimaansa tapaa suhtautua auktoriteetteihin.

      Mitä opettajien ja oppilaiden romanttisiin suhteisiin tulee, en näe niissä sinänsä ongelmaa. Missään tapauksessa opettaja tai professori ei tietenkään saa arvostella itselleen erityisen läheisen suoritusta. Kanssaopiskelijana esittäisin tiedekunnalle kyselyn tai kantelun arvosteluperusteista, jos tietäisin professorin tai muun opettajan tapailevan romanttisessa mielessä oppilastaan jota arvioi.

      Arvosanojen antamista voidaan verrata julkisen vallan käyttämiseen. Niillä on merkitystä jatkokoulutuspaikkojen saamiseen ja työllistymiseen ja sitä kautta tulojen muodostumiseen. Periaatteessa arvosanoista ja niillä saavutettavista hyödyistä siis kilpaillaan. Täten petikumppanin päästäminen läpi kirjallisesta tentistä pelkällä aiheeseen liittymättömällä oraalisella tai muulla fyysisellä suorituksella on korruptiota ja halveksuttavaa sellaista. Se on myös täysin verrattavissa seksuaalipalvelujen tarjoamiseen taloudellista hyötyä vastaan. Tarjoaminen ei ole lainvastaista, mutta tuoreimman lainsäädännön mukaan niiden ostaminen taitaa olla.

    • toisaalta ihanaa mut

      Itselläni samoja kokemuksia nimittäin eräs opettajani on ehkä kiinnostunut minusta meinaan hän laittoi minut eteen istumaan, katselee minua käytävälöä kun kävelee ohitseni, räpäytti silminsä kun meni ohitse en siis tiedä vinkkadiko hän sekä olin kerran koulun käytävällä istuin kaverini kansaa kun tämä opettaja tuli siihen katseli hetken ja kysyi onko minulla poikakaveri taustakuvana....sitten kun hän lähti siitä hänellä oli pieni erektio ja se ei ollut laskeutunut vielä kun tunti alkoi...siis tämä opettaja taisi katsoa rintojeni väliin kun oli hieman avonainen paita

    • what i do

      Mitä teen
      sillä yksi kouluni opetaja joka siis opettaa minu niin vahtailee minua tunnilla ja käytävällä ja ruokailussa dekä kerran katsoi rintojani ja hänelle tuli erektio...sekä hän jutyelee minulle käytävil

    • Tyttö1234

      Hei! Pakko kirjoittaa tänne palstalle, kun tämän huomasin. Olen 17-vuotias tyttö, joka opiskelee toista vuotta lukiossa. Olen ihastunut vahvasti opettajaani, joka on kuitenkin minua 30 vuotta vanhempi. En tiedä miten tässä pääsi näin käymään. Hän katsoo minua välillä todella pitkään silmiin ja saattaa räplätä paitansa, kun olemme kahdestaan. Voisiko hänelläkin olla tunteita minua kohtaan? Me hymyilemme myös usein toisillemme ja tulemme hyvin juttuun. Haluaisin itsekin opettaa samaa alaa kuin hän tulevaisuudessa ja myös siksi tulemme hyvin juttuun. Mitä tehdä?

    • haliriippuvainen

      Pakko kirjottaa kans tänne, ehkä vähän myöhässä mut :DD
      Oon siis 12 v. masentunu koulupsykologilla käyvä tyttö ja mulla on tosi suuri luottamus mun opettajaan joka on kylläkin nainen (36v.) ja sen "ansiosta" oon nyt päässy psykologille ja asiat on helpottonu paljon. Mulla ei oo mitään tunteita häntä kohtaan mut koska oon tosi hellyyden kipee ja nyt mulla on melkee joka päivä huono päivä nii sit me halataan aina päivän päätteeks ja jutellaan kaikesta ja sitte se aina kyselee et onks mulla nyt kaikki ok. Mietin vaa sitä et onks kauheen outoo et halaa opettajaa sillon ku on huono päivä tai itkettää tai muuta sellasta?? Kirjotin nyt tänne ku eksyin tälle palstalle :D

      • masentumisestaselvinnyt

        Siis olin itte tosi masentunu ja kävin koulupsykologilla kanssa. Mulle ja mun matikanopelle kehitty tosi läheinen suhde, koska se tiesi mun masennuksesta. Me aina tunnin jälkeen jäätiin kahestaan luokkaan keskustelemaan ja se aina kysy että miten menee ja halailtiin kanssa paljon. Se oli ihana, ja kun kerroin kesäloman jälkeen että voin paljon paremmin, niin se suukotti mua otsalle. En tiedä onko toi sitten tosi outoo jo mutta se on ainoa henkilö joka on oikeesti tosi läheinen mulle.


    • tasa-arvoa-kiitos

      Tasa arvoa?! Opettajani on ihastunut yhteen oppilaaseen. Opetta ja hellii sitä ja antaa sille paremmat arvosanat Esim. Antaa kympin sille ja mulle ysin vaikka oli suunnillee yhtä hyvät ni

      T:Vihainen 4-luokkalainen

    • Ikuinenunelmoija

      Olen kohta 19-vuotias naisen alku. Rakastuin yläasteella ruotsin opettajaani (nainen). Hän auttoi minut yli pahimmasta masennuksestani ja kuunteli murheeni. Olen hänelle tästä erittäin kiitollinen. Hän jäi eläkkeelle,mutta kun tapasin hänet kaupungilla vähän aikaa sitten ja moikkasin häntä,ymmärsin että tunteeni eivät ole hävinneet minnekkään. Antaisin mitä vain,että saisin hänet elämääni takaisin. Nyt voin vain unelmoida hänestä ja nähdä unia.. Älkää tuomitko muita ihmisiä heidän tunteistaan. Tunteille ei mahda mitään.

    • rakastunuttöpöhäntä

      Ajattelin kanssa kirjottaa tänne :D
      No, mulla on ollu nyt reilu puoli vuotta ihastus naispuoliseen matikanopeeni. Oon itekin nainen, toki vain 14 ja tietääkseni hän on joku 31v. Ja en tiiä onko enää edes ihastus, oon tainnut rakastuu ihan täyspäiväisesti. Ja siis oon huomannu muutoksii hänen käytöksessään, esim että kattoo mua joka paikassa ja sit alkaa hymyillä kun meillä on katsekontakti. Se on tosi ystävällinen ja hauska ja jutellaan paljon henkilökohtasistaki asioista.

    • aprikoosisuklaa

      Mulle kävi yläkoulussa ollessani siten, että rakastuin fysiikan opettajaani (nainen, kuten mä myös). Nyt opiskelen lukiossa toista vuotta, ja näin muutama kuukausi opettajani kahden vuoden jälkeen. En ollut kertonut hänelle tunteistani, ja ei ne kyllä ollut hävinnyt mihinkään kahden vuoden aikana. Käytiin kahvilla, joka oli mulle yllätys, en nimittäin uskonut että hän edes muistaisi mua. Siinä sitten keskusteltiin elämästä ja paljon fysiikasta (se on meille hyvin "läheinen" aihe, siksi keskusteltiin paljon kaikesta siihen liittyvästä). Ja no, mä sitten kerroin vihdoinkin että tykkäsin hänestä, ja sain saman vastauksen. Nyt kun ajattelen, aika hyvin on tunteensa piilottanut. Meillä on muutama päivä sitten taas kahvihetki, ja ajateltiin mennä uudestaan piakkoin. Hän on mulle tehnyt selväksi, että perheellisenä ei kuitenkaan halua aloittaa vakavaa suhdetta, mutta avoimesti kyllä tykätään toisistamme ja vietetään aikaa yhdessä. Eikä se mua haittaa.

      • Ikuinenunelmoija

        Itse antaisin tuollaisesta mitä vain. Olen kateellinen. Ihanaa että sentään näätte toisianne !


    • 01tQ

      olen opettaja ja hän on oppilas. sisälläni läikähtää lämpimästi aina kun tuo
      nuori enkeli tyttö katsahtaa punastuen mua silmiini. ehkä jossain
      unelmauni maailmassa voisimme yhdessä olla jotain. en myönnä itselleni-
      en todellakaan puhu asiaa ulos päästäni. en todellakaan käyttäisi häntä hyväksi.
      maailma on täynnä surullisia kuvioita...
      minulle riittää että hän pitää minusta..minä en todellakaan riko velvollisuuksiani
      olen hänelle ystävällinen mutta jämäkkä niinkun pitääkin olla..

      lauvantai iltaisin kun yksiössäni rentoudun viiniä jouden ja kuuntelen
      hempeää musiikkia yksityisesti mietin tuota enkelityttöä, kyyneleet valuvat -toivottavasti maailma ja elämä kohtelisi häntä hyvin. mun oma elämä on täynnä ristiriitoja ja avioerosotkua..
      kuinka kaunis voi ihminen olla? hänen aineensa kielivät niin sisäisesti kauneudesta
      että tarkasteassa kotona niitä tunnen kuin maailman kaikkeus olisi kohdallaan eikä pahaa olisi...minulle riittää että hän hymyilee minulle kainoa hymyään..voi ainakin väsyneen päivän jälkeen nukahtaa paskassa elämässä ihanaan uneen...

      mut ehkä joskus...kuka tietää onko taivasta olemassa? tai jotain toista ulottuvuutta..
      kuka loppuen lopuksi tietää?

      • Kissankellotyttö

        No hei, voishan teistä jotain tullakin ihan tässäkin maailmassa? Onko tyttö täysi-ikäinen? Vaikuttaako hänkin ihastuneen sinuun? Jos näin, niin mikä estää opetussuhteen päätyttyä pyytämästä häntä kaffelle ja leffaan? Yksiössä itsesäälissä vellominen ei ainakaan vie mihinkään, se on varma. Usko haaveisiisi ja kulje niitä kohti. Eihän sitä tiedä, ehkä tyttö ajattelee samoin sinusta. :)


    • 01t

      Kyseessä siis yliopistomaailma. Jäikin laittamatta tuohon.

    • Sejokakatosi

      Hei lehtori Hellman, kertoisitko minulle suoraan mitä tunnet vai tunnetko lainkaan enää? Olen kyllästynyt tulkitsemaan, teen sen niin helposti väärin. Laita mulle viesti, jos haluat jutella. Kaikki on vialla eikä mistään tule mitään, kun ajattelen vaan sua.

    • Mooi

      Moi.

    • Anonyymi

      Tämä mielen päällä tällä hetkellä. Korkeakoulumaailmasta kyse ja oppilas ihastunut opettajaan. Se tapahtui aika yllättäen. Toisen helposti lähestyttävyys ja inhimillisyyden näyttäminen ja tietty kömpelyys teki samaistumispintaa. Huomaamatta aloin haaveilla ja nähdä unta hänestä. Onneksi enää ei juurikaan ole hänen kursseja, jospa tämä menisi siis ajan kanssa ohi.

      Ap: n kysymys kiinnostaa itseänikin, onko opettajia ihastunut oppilaaseen ja onko niille tunteille tehty mitään, kasuaalia tai vakavempaa? Kiinnostaa myös, mitä ihastuneet oppilaat ovat tehneet saadakseen tunteille stopin, vai oletteko vieneet asiaa eteenpäin?

    • Anonyymi

      Nyt lukiossa, mutta yläasteella opettajani oli ihastunut minuun. Ensimmäisestä oppitunnista alkaen puhuimme pitkään luokassa tunnin jälkeen ja heti ensimmäisellä tunnilla hän katsoi minua jo "kiinnostuneena/mietteliäänä". Toi sama katse oli sellainen, mikä toistu aina niissä tilanteissa kun hän tajusi musta jotain ja esimerkiksi ymmärsi miten samanlaisia ollaan. Tehtiin kaikenlaista yhdessä, kuten tanssittiin, laulettiin ja pelattiin. Olin hyvä hänen opettamissa aineissa, mihin perustuen hän alkoi opettaa minua tuntien ulkopuolella esim. välitunneilla ja koulun jälkeen. Enimmillään näimme toisiamme lähes 20 tuntia viikossa. Ensin ajattelin, että ei kyseessä ollut mitään ihmeellisempää sillä hän ei niin paljoa kehunut minua ihmisenä, kun olimme kahestaan. Mutta sitten aina kun hän esitteli minua uusille ihmisille niin olin "mahtava persoona", "upea ihminen" ja vastaavaa. Viestiteltiin whatsapin kautta melko paljon, mikä ei ilmeisesti olisi ollut sallittua. Viimeisenä koulupäivänä kun halattiin, hän kuiskasi mun korvaan että "kai sä tiedät että et oo ollu mulle tavallinen oppilas, vaan enemmänkin ihastuksen kohde".

      Kukaan ei koskaan saanut tietää tästä, joskin luokkalaiset tiesi että olin läheinen tän opettajan kanssa. Mulle ei ollut ikinä mitään haittaa tästä, enemmänkin hyötyä kun sain vapautuksen tän opettajan läksyistä ja automaattiset kympit :D

    • Anonyymi

      Kuinka typeriin ihmisroskiin voi ihastua.

    • Anonyymi

      Ystävällä kävi niin, että hän ihastui pianonsoitonopettajaansa. Jankutti samasta opettajasta 20- vuotiaasta nelikymppiseksi kunnes päätti päivänsä oman käden kautta. Koko aikuiselämänsä hän ei tuntunut löytävän itselleen sopivaa miestä ja haikaili vain opettajaansa. Lopulta löysi senssipalstalta jonkun tyypin jolle laittautui raskaaksi parissa kuukaudessa. Oli olevinaan kiire kun oli jo sen ikäinen ettei kohta olisi voinut tulla raskaaksi. Kohta katui asiaa jo ennen lapsen syntymää ja totesi, ettei mieskään ole hänen tyyppiänsä. Ei jaksanut koko kuviota ja tappoi itsensä. Mietin, olisiko se opettaja ollut hänelle kuitenkin " se oikea", vaikka ikäeroa taisi olla 16 vuotta. Kun kuollessaan oli 41, niin opettaja olisi ollut 57. Ei niin paha. En tiedä oliko opettaja huomannut tämän ihastumisen aikoinaan ja vaikka olisikin huomannut, niin ystävä olisi tuolloin ollut ylä-aste-lukioikäinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe