nuori lastenhoitaja

plööh

kysyisin nyt kaikilta pienten lasten vanhemmilta teidän omaa mielipidettänner asiasta. Eli ottaisitteko te 13- vuotiasta tyttöä hoitamaan lapsianne, pitäisittekö henkilöä iän perusteella epäluotettavana?

23

8130

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntemalleni 13v voisin jättää lapsen esim kauppareissun tai lääkärikäynnin ajaksi.

      Iän perusteella en pidä epäluotettavana, ongelma on siinä, että nuorella ei ole kokemusta ongelmatilanteista.

      • plööh

        voistko antaa jonkinlaisen esimerkin ongelma tilanteesta ?


      • monia on
        plööh kirjoitti:

        voistko antaa jonkinlaisen esimerkin ongelma tilanteesta ?

        Lapsi kaatuu ja lyö päänsä niin pahasti, että taju lähtee.


      • plööh kirjoitti:

        voistko antaa jonkinlaisen esimerkin ongelma tilanteesta ?

        Osa lapsista on omasta mielestään mestarikiipeilijöitä. Pudotessa lapsi lyö yleensä aina päänsä ja jos tielle sattuu jotain terävää niin tuloksena saattaa olla kuhmun ja huudon lisäksi avohaava. Jos tarvitset ambulanssia, muistatko missä osoitteessa olette?

        Joku on kaivelemassa kaappeja ja laatikoita heti kun silmä välttää. Sieltä saattaa osua käsiin pesuaineita tai sakset - lapsilukoista huolimatta.

        Lapsi voi saada allergisen reaktion aivan "normaalista" ruoka-aineesta. Tämä meillä on koettu kotona, taapero maisteli kakkutaikinaa ja reaktio tuli raa'asta kananmunasta.

        Äkkiarvaamatta saattaa iskeä mieletön ikävä äitiä ja lapsi vain itkee - tämäkään ei välttämättä tule mieleen kokemattomalle hoitajalle vaan tämä luulee, että jotakin kamalaa on tapahtunut.

        Isompi lapsi saattaa lähteä naapuriin leikkimään - ajatus: kun äiti ei ole kotona, niin äidiltä ei tarvitse kysyä lupaa. Lapsi voi tarkoituksellakin karata.

        Tässä oli nopeasti muutama esimerkki.


      • James Bond

        pitää ottaa selville, miten vanhemmatkin toimivat. Esim. olen nähnyt kuinka lapset konttaavat kerros taloon tullessaan portaita itsekseen ylös.


      • plööh
        marella kirjoitti:

        Osa lapsista on omasta mielestään mestarikiipeilijöitä. Pudotessa lapsi lyö yleensä aina päänsä ja jos tielle sattuu jotain terävää niin tuloksena saattaa olla kuhmun ja huudon lisäksi avohaava. Jos tarvitset ambulanssia, muistatko missä osoitteessa olette?

        Joku on kaivelemassa kaappeja ja laatikoita heti kun silmä välttää. Sieltä saattaa osua käsiin pesuaineita tai sakset - lapsilukoista huolimatta.

        Lapsi voi saada allergisen reaktion aivan "normaalista" ruoka-aineesta. Tämä meillä on koettu kotona, taapero maisteli kakkutaikinaa ja reaktio tuli raa'asta kananmunasta.

        Äkkiarvaamatta saattaa iskeä mieletön ikävä äitiä ja lapsi vain itkee - tämäkään ei välttämättä tule mieleen kokemattomalle hoitajalle vaan tämä luulee, että jotakin kamalaa on tapahtunut.

        Isompi lapsi saattaa lähteä naapuriin leikkimään - ajatus: kun äiti ei ole kotona, niin äidiltä ei tarvitse kysyä lupaa. Lapsi voi tarkoituksellakin karata.

        Tässä oli nopeasti muutama esimerkki.

        aivan hyviä esimerkkejä mutta tämä ei ole lainkaan iästä kiinni vaan 25-vuotiaskaan ei välttämättä vielä tiedä miten toimia vaaratilanteissa


      • Anonyymi
        plööh kirjoitti:

        aivan hyviä esimerkkejä mutta tämä ei ole lainkaan iästä kiinni vaan 25-vuotiaskaan ei välttämättä vielä tiedä miten toimia vaaratilanteissa

        Niin.


    • Hmmhm

      En ottaisi 13-vuotiasta lastenhoitajaksi, koska 13-vuotias ei ole lain edessä rikollisessa vastuussa eli, jos 13-vuotias tykkää heitellä lastasi ja lapselle sattuu jotain niin ei voi nostaa syytettä -.-

      • mayura

        Syytteen voi nostaa, ja sakkoja luultavasti joutuisi maksamaan. Sakot maksaisi joko vanhemmat, tai nuori sitten myöhemmällä iällä palkasta pidättämällä. Nuorisovankilaan ei heivattaisi iän takia.


    • minävaan17.

      Vastaan nyt vaikka olen itsekkin alaikäinen eikä mulla ole lapsia :) Eli siis riippuu vähän minkä ikäisiä lapset ovat, millaista hoitotyö olisi (esim. koko päiväistä vai muutamia tunteja..) ja paljonko lapsia on.. ja millaisia lapset ovat. 13-vuotiasta ei kyllä oikeen voisi vastuuttaa pienten lasten hoidosta.

    • Ite oon 16 (täytän 17) ja mulla on MLL:n lastenhoitokouluts, joten voisin sanoa, että ei ainakaan kovin moni sua palkkais, mut eihänsitä koskaan tiiä. Jos vaikka joku haluis kokeilla, et miten hoidat lapsia, nii sitä kautta vois vaikka töitä löytyä!

      • maxu95

        hei! minä ainakin olen 13 vuotta. ja minun tädilläni on 4 lasta ja aina kun minun tätini ja sen mies menee töihin niin hoidan yksin niitä päivän. yksi lapsista on 11, toinen 5,kolmas 4 ja nuorin on 1 v. ja mä vaihdan vaippaa sille ja syötän ja ei meillä ole ongelmaa vaikka nuorin huutaa melkein koko ajan
        !!


      • mayura
        maxu95 kirjoitti:

        hei! minä ainakin olen 13 vuotta. ja minun tädilläni on 4 lasta ja aina kun minun tätini ja sen mies menee töihin niin hoidan yksin niitä päivän. yksi lapsista on 11, toinen 5,kolmas 4 ja nuorin on 1 v. ja mä vaihdan vaippaa sille ja syötän ja ei meillä ole ongelmaa vaikka nuorin huutaa melkein koko ajan
        !!

        On kuitenkin eri asia päästää tuttu lapsi vahtimaan omia lapsiaan, kuin päästämään ventovierasta hommaan. 11-vuotias sisar on kuitenkin kykenevä hoitamaan myös sisaruksiaan ja samalla vahtimaan tekemiäsi, joten tuskin siinä vaaraa on.

        Omasta mielestäni on kyllä yksi ja sama ottaako 13-vuotiasta lapsenvahdiksi vaiko antaa oman 11-vuotiaansa vahtia.


      • maxu95
        mayura kirjoitti:

        On kuitenkin eri asia päästää tuttu lapsi vahtimaan omia lapsiaan, kuin päästämään ventovierasta hommaan. 11-vuotias sisar on kuitenkin kykenevä hoitamaan myös sisaruksiaan ja samalla vahtimaan tekemiäsi, joten tuskin siinä vaaraa on.

        Omasta mielestäni on kyllä yksi ja sama ottaako 13-vuotiasta lapsenvahdiksi vaiko antaa oman 11-vuotiaansa vahtia.

        mutta 11-vuotias ei aina ole turvallinen lasten hoitaja jos on katsokaas itse vähän niinkuin kehitys vammainen


      • .......
        maxu95 kirjoitti:

        hei! minä ainakin olen 13 vuotta. ja minun tädilläni on 4 lasta ja aina kun minun tätini ja sen mies menee töihin niin hoidan yksin niitä päivän. yksi lapsista on 11, toinen 5,kolmas 4 ja nuorin on 1 v. ja mä vaihdan vaippaa sille ja syötän ja ei meillä ole ongelmaa vaikka nuorin huutaa melkein koko ajan
        !!

        Kyllähän sitä nyt tutun tyypin/sukulaisen voisikin ottaa. Ventovierasta, jostakin ilmotuksesta löydettyä en ottaisi missää nimessä!


    • riittävän vanhalle lapselle

      Itse olen jo 12-vuotiaana "hoitanut" viisi vuotta nuorempaa serkkuani kuukauden verran, kun lapsen vanhemmat ovat olleet töissä.
      Hyvin pärjäsimme. Serkkuni äiti soitti meille aina kerran päivässä, ja kyseli kuulumisia. Meille oli tehty ruoka valmiiksi joka päivä, joten ruoka vaan mikroon ja nälkäkin oli ohi. Lisäksi kävimme joka päivä hakemassa noin kilometrin päästä pirtelöt, ja välillä kaupassa. Lisäksi olimme läheisellä leikkikentällä paljonkin.
      Ja tästä on jo yli 12 vuotta aikaa, ja tällöin ei ollut edes kännylöitä.

      Serkkuani pystyin hoitamaan ikänsä puolesta, mutta esimerkiksi noin kolme vuotiasta minusta ei olisi ollut hoitamaan siinä iässä kuin muutama tunti päivässä, eli käytännössä se aika kun lapsen vanhemmat olisivat käyneet kaupassa tms.

      On aivan eri asia, jos 13-vuotiaalla on jo kokemusta lastenhoidosta esiemrkiksi niin, että hänellä on useita pienempiä sisaruksia, ja on jo tottunut hoitamaan pienempiään, kuin jos hoitajaksi ottaisi lapsen, jolla ei ole sisaruksia.

      • Anonyymi

        Millä se sun serkun äiti sit soitti, jos ei ollut kännyköitä? 😚


    • 13vuotias

      ESIMERKIKSI MINÄ OLEN 13-VUOTIAS ja kykenen hoitamaan lapsia, ja olen monta kertaa hoitanutkin, naapureita ja ihan ventovieraitakin, ja minä olen fiksu tiedän itsekkin, olen joutunut soittamaan itsellenikin ambulanssin jo 10 vuotiaana kun joku heitti minua kivellä , ja verta valui runsaasti.
      Mielestäni on itsestään selvää ettei puhelimessa mennä paniikkiin ja
      huudetaan apua jos sitä tarvitsee ja lapsen kanssa ei mennä paikkoihin
      jonka osoitetta ei tiedetä. JA minä en ikinä käännä katsettani lapsesta jota hoidan, ja tiedän kylläkin, että on myös lapsia jotka eivät kykene hoitamaan lapsia, mutta halusin vain nostaa ikäisteni asemaa.
      PS: huomasin että asia on kolmevuotta vanha, mutta kuitenkin.

    • ..

      Onneksi löysin tämän keskustelun niin nyt tiedän mitä ihmiset ovat edes vähän mieltä.. Itse olen 13 vuotias tyttö ja haluaisin aloittaa vahtimaan lapsia ystäväni kanssa joka on myös 13 vuotias... Molemmilla on kokemusta lasten vahtimisesta.. ystävälläni on 4.pikku sisarta.. muutama niistä on aika nuoria alle eskari ikäisiä ja kaksi taas 1-3 luokkalaisia.. Minulla itse on kokemusta myös lasten hoidosta, koska tuttavillani on nuoria lapsia joita on olen vahtinut yö/päivän. Olen itse kiintynyt hirveästi nuoriin lapsiin ja haluaisin alkaa hoitamaan lapsia ystäväni kanssa. Ajattelimme kuitenkin että hoitaisimme lapsia vain muutaman tunnin , sen aikaa jos vaikka vanhemmat haluavat mennä käymään lääkärissä tai kauempaa kaupassa. Ainoa este on vain ikä. Minä olisin halunnut käydä kaiken laisilla kursseilla jo kuten MLL kurseilla. Mutta ikä kun ei riitä.

    • vebrnjtmyu,

      Näin lukiota toista vuotta käyvänä voin todeta, että 13v on vielä sen verran pentu, että jos en sitä entuudestaan tunne, niin en sille minkään lehti-ilmon perusteella kyllä lykkäisi lapsiani hoidettavaksi.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse alkaa nimitellä pennuksi


    • 13v

      olen 13.vuotias tyttö, ja olen kans miettinyt että voisin hoitaa lapsia koulun jälkeen. Ja mun mielestä 13 vuotias pystyy hoitamaan muutaman tunnin lapsia.. tai riippuu onko tottunut lapsiin.. mulla on tosimonta sisarusta ja olen tottunut niitä hoitamaan. eikä siinä ole mitään ihmeellistä. kun vaikka yli 15 voi olla huononmpi vahti kuin 13...ihmiset on ERILAISIA!

    • J K

      NIINKÖ

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe