Lämpömittarin valmistus

PellePeloton

Hei, onko kellään tietoa, miten voisi itse valmistaa saunan lämpömittarin??
Mulla olis yks hyvä idea, mutta sellasia ei myydä valmiina ja mistään en ole löytänyt ohjetta, miten valmistaa itse mittari...
Ei kai se nyt voi kovin vaikeaa olla - vai onko?

14

12720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunatonttu2

osta halpismittari ja pura siitä koneisto. Viisarimittari käy helpommin, kapillaarimittarissa töitä vähän enemmän.

• ihmeen

takia se mittari pitää tehdä itse? Eikö myytävistä näe lukemia, vai tuleeko itse tehdystä taas parempi?

• PellePeloton

on mielestäni vain hauska erikoisuus - en todellakaan väitä, että se olisi mitenkään parempi!!

Tässä vinkki, jos joku muu haluaa myös kokeilla!

Ajattelin laittaa noin 50cm pitkän viisarin seinään, isoilla takorautaisilla numeroilla tasakymmenet seinälle ja vielä pieni led-valo katosta loistamaan siihen mittariin....

Visio päässäni näyttää hienolle, tiedä sitten millainen se on valmiina ja pystyykö sellaista edes toteuttamaan!?!

Miksi aina pitäisi olla niin kovin perinteinen? Muutenkin saunastamme tulee ehkä hiukan erikoinen - lauteet tulevat leveästä lankusta ja laude balsamilla sävytämme ne kelottuneen harmaaksi.
      ym.

• k@ke

Tuo on oikeaa meininkiä.
        Miksi kaikkien saunojen pitäis olla samanlaisia.

• toinen peloton

• PellePeloton
        toinen peloton kirjoitti:

http://www.kouluelektroniikka.fi/

tuotekoodi 1000810

...kouluelektroniikassa ei myydä tarpeeksi pitkää osoitinta:( Tuo kyseinen tuote (1000810 ) on vain 45mm pitkä kun mulla on hakusessa mahd. 45cm pitkä osoitin!
        Soitin Matin Kulta nimiseen liikkeeseen Joutsenoon ja he selvittävät, voivatko valmistaa niin suuren osoittimen - saapi nähdä miten paljon sille tulee hintaa..:/

• kyllä voi
        PellePeloton kirjoitti:

...kouluelektroniikassa ei myydä tarpeeksi pitkää osoitinta:( Tuo kyseinen tuote (1000810 ) on vain 45mm pitkä kun mulla on hakusessa mahd. 45cm pitkä osoitin!
        Soitin Matin Kulta nimiseen liikkeeseen Joutsenoon ja he selvittävät, voivatko valmistaa niin suuren osoittimen - saapi nähdä miten paljon sille tulee hintaa..:/

Toki voi laittaa ½ m viisarin jos haluaa. Pitää vain saada riittävän iso bimetallijousi joka jaksaa kääntää viisaria lämpötilan muuttuessa. Toki viisarin voi tehdä kevyestä materiaalista, mutta veikkanpa että jousen pitää olla hieman isompi kuin nämä normaalit jouset.

• nm hm
        kyllä voi kirjoitti:

Toki voi laittaa ½ m viisarin jos haluaa. Pitää vain saada riittävän iso bimetallijousi joka jaksaa kääntää viisaria lämpötilan muuttuessa. Toki viisarin voi tehdä kevyestä materiaalista, mutta veikkanpa että jousen pitää olla hieman isompi kuin nämä normaalit jouset.

Kuinkas tarkkaa tuon bimetallijousen teko oikein on? Jos ottaisi vaan hiukan eri pituiset (pitkät) peltiliuskat sopivia metalleja, mittaisi niiteille paikat (toiseenhan ne tulevat aavistuksen tiheämpään kun liuska on eri pituinen, ja varmaan välien pitäisi hiukan muuttuakin että siitä tulisi luonnostaan spiraali eikä ympyrä), poraisi reiät ja vetäisi (pop-)niiteillä yhteen spiraaliksi?

Sähkökemiallisen korroosion estoonkin voi joutua paneutumaan, tai sitten ei jos lähtee siitä että kun eka toimiva versio syöpyy rikki, niin onkin jo aika tehdä uusi ja parempi...

• Kyllä voi
        nm hm kirjoitti:

Kuinkas tarkkaa tuon bimetallijousen teko oikein on? Jos ottaisi vaan hiukan eri pituiset (pitkät) peltiliuskat sopivia metalleja, mittaisi niiteille paikat (toiseenhan ne tulevat aavistuksen tiheämpään kun liuska on eri pituinen, ja varmaan välien pitäisi hiukan muuttuakin että siitä tulisi luonnostaan spiraali eikä ympyrä), poraisi reiät ja vetäisi (pop-)niiteillä yhteen spiraaliksi?

Sähkökemiallisen korroosion estoonkin voi joutua paneutumaan, tai sitten ei jos lähtee siitä että kun eka toimiva versio syöpyy rikki, niin onkin jo aika tehdä uusi ja parempi...

Kyllä ne juottaa kannattaa yhteen. Voi olla että joutuu hakemaan oikeaa jousen valmistusmenetelmää alkuun jos ei ole ennen tehnyt, eli tekeekö spiraalit ensin ja koettaa juottaa ne toisiinsa vai juottaako kaksi eri metallisuikaletta ensin toisiinsa ja sitten tekee siitä spiraalin. Sitten vain kalibroi spiraalin merkkaamalla aluslevyyn jokaisen asteen minkä haluaa nähdä.

Aika vaikeata tämä on, mutta kyllä harraste mielessä kannattaa tehdä := (itse ostaisin valmiina jostain).

• nm hm

Tarvitset kunnon kumisen ilmasäiliön. Esim. kottikärryn sisäkumi voisi olla helposti saatavilla, sopivan kokoinen, ja toimiva.

Lämmität sen haluttuun maksimilämpötilaan (käytännössä siis viet sen tosi kuumaan saunaan katon rajaan) ja pumppaat sen jälkeen suunnilleen täyteen.

Sitten tarvitset kotelon kumille, jossa se pysyy paikallaan. Prototyypissä ehkä parempi jos kumi on näkyvissä, lopullisessa versiossa varmaan siististi levyn takana. Kotelon malli niin että alla olevat jutut saa viriteltyä mukaan systeemiin.

Sitten tarvitset vivun, jonka tukipiste on kiinni samassa kappaleessa kuin sisäkumin kotelo. Vivussa on paino, joka tulee lepäämään sisäkumin päälle.

Ja tässä onkin heti ensimmäinen versio. Kun aparaatti on normaalilämmössä, niin paino painaa kumin lyssyyn. Kun aparaatin vie kuumaan, ilmanpaine renkaassa nousee, rengas pullistuu, paino nousee ja vipu kääntyy. Tähän voikin suoraan laittaa vaikka asteikon, joko vivun jatkoksi samalle puolen kuin paino, tai tukipisteen toiselle puolen.

Seuraavaan version sitten esim. useampi vipu että saa liikettä vahvistettua, tai yhden vivun tukipisteen eli akselin ympärille hammasratas ja varsinainen osoitin toiseen hammasrattaaseen sopivin välityksin, tai jotain muuta...

Mielikuvitus rajana, jos vaan tuo perusmekanismi toimii riittävän hyvin...

Mahdollinen hyvä kalibrointi painolle ja ilmanpaineelle voisi olla, että huoneenlämmössä rengas menee ihan lyttyyn, siis ei jaksa pysyä "donitsina", mutta lämpötilan noustessa se jäykistyy tarpeeksi että saavuttaa maksimilämpötilassa ihan pyöreän muodon. Näin saisi monen sentin liikeradan heti painon kohtaan vipua, ja se olisi helppo vahvistaa isoksikin liikkeeksi ilman moniportaista välityskoneistoa.

Vaihtoehtoinen kalibrointi isommalle painolle voisi olla niin, että paino paina renkaan soikeaksi, mutta siellä on sen verran ilmanpainetta että se ei mene lyttyyn, vaan vain soikeaksi. Sitten lämpötilan nousu nostaa painetta ja muuttaa renkaan pyöreämmäksi, nostaen painoa.

Voi olla että tälläisessä käytössä (rajuja lämpötilan vaihteluita) venttiili vuotaisi, joten sen voi joutua liimaamaan umpeen sopivalla liimalla, ellei halua olla kovin usein kalibroimassa ilmanpaineita. Vaikka ei se kalibrointikaan varmaan vaikeaa ole pumpulla, jolla saa otettua ilmaa pois tarkasti, jos mittarin suunnittelee helposti täytettäväksi ja kalibroitavaksi.

• Kyllä voi

Tässähän oli oikein Spede idea. Upea luomus.

• saunatonttu2

Jospa laittaskin sen ledin ja pienen viisarin vastaseinälle niin että tekisi varjona jättiviisarin toiselle seinälle?

• PellePeloton

ja varsinkin tuo varjo juttu!!
        Odottelen vielä vastausta Matin Kulta -nimisestä liikkeestä, että voivatko he valmistaa sellaisen ison viisarin, mutta jos se ei onnistu, alan harkita tuota varjoviisaria;)
        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä - lähettäkää toki lisää, jos tulee mieleen jotain...

• kolvin käryttäjä

Hei,

Minä lähtisin kehittelemään mittaria termoelementin avulla. Tuosta termoelementista saatavalla ohjausjännitteellähän voisi ohjata vaikka kuinka isoa viisaria...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5346
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2027
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163