akkujännite

outojuttu

tuli ostettua pistorasiaan liitettävä laturisetti jossa oli mukana 4kpl aa kokoista 2500ma akkua.tarkempi tutkimus paljasti akkujännitteen olevan 1,2v ????.mitä helv..eikös jännite pitänyt olla 1,5v.soitto myyjälle,setti ok .miten selityy jänniteen ero?

17

2942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vaain.

      Nikkelicadmium ja metallihybridiakun nimellisjännite on 1.2V.
      Latauksessa jännite voi nousta 1.4-1.5V.
      Esim taskulampuissa pariston sisävastus on niinpaljon suurempi että akulla palaa paljon kirkkaammin.
      Akun oikosulkuvirta voi olla jopa 100A pariston 1-2A.

      • Lukevainen

        "Nikkelicadmium ja metallihybridiakun nimellisjännite on 1.2V".

        Olen kyllä löytänyt NiMh-akkuja mutta ne eivät ole mitään metallihyBridi-mallia vaan metallihyDridi.

        Mistä siis saa noita mainitsemiasi hyBridejä?


      • Yksi vaain.
        Lukevainen kirjoitti:

        "Nikkelicadmium ja metallihybridiakun nimellisjännite on 1.2V".

        Olen kyllä löytänyt NiMh-akkuja mutta ne eivät ole mitään metallihyBridi-mallia vaan metallihyDridi.

        Mistä siis saa noita mainitsemiasi hyBridejä?

        Tarkoitin kyllä NiMh akkuja mutta tuntuu niitä hybridejäkin ainakin netistä katsoen löytyvän.


      • Akkukauppias
        Yksi vaain. kirjoitti:

        Tarkoitin kyllä NiMh akkuja mutta tuntuu niitä hybridejäkin ainakin netistä katsoen löytyvän.

        Hybridejä löytyy litium polymeeri ym. akuissa mutta ei metallihybridiä vaan todellakin metallihydridi.


      • Yksi vaain.
        Akkukauppias kirjoitti:

        Hybridejä löytyy litium polymeeri ym. akuissa mutta ei metallihybridiä vaan todellakin metallihydridi.

        Nickel metal hybride battery containing a modified disordered multiphase nickel hydroxide positive electrode Metallinen nikkeli hybride akku, jossa on muunnettu sekainen monifaasisia nikkeli hydroksidi positiivinen elektrodi.

        Katso Google sta on ainakin paljon puhuttu metal hyBride / hydride akusta.


    • kaapeloitsija

      ja pattereita monennäköisiä.
      Lyijyakun jännite on jotain 2 volttia per kenno, hiili-sinkkipatterin 1,6 V per kenno, nikkeli-kadmium-akulla 1,2 V per kenno.
      Todennäköisesti sinulla on NiCd-akkuja.

      • kennot

        2500ma kokoisia nicd kennoja en ole nähnyt,joten aika varmasti on NIMH


      • outojuttu
        kennot kirjoitti:

        2500ma kokoisia nicd kennoja en ole nähnyt,joten aika varmasti on NIMH

        olet oikeassa akut ovat nimh tyyppiä.silti on outo asia tuo jännite joka on n 20% alhaisempi kuin paristoissa.testasin akkuja gps käsikapulalla, ei toivottua käyttöajan lisäystä.ilmeisesti kapulan automatiikka vahtii jännitettä. kun jännite on jo lähdössä alhaalla niin käyttöaika jää lyhyeksi.paristojen ja akkujen sis.vastuksista en tiedä ,mutta eikö taskulampunpolttimo pitäisi vaihtaa pienempään volttiarvoon jotta saavutettaisiin sama valoteho kuin paristoilla


      • kennot
        outojuttu kirjoitti:

        olet oikeassa akut ovat nimh tyyppiä.silti on outo asia tuo jännite joka on n 20% alhaisempi kuin paristoissa.testasin akkuja gps käsikapulalla, ei toivottua käyttöajan lisäystä.ilmeisesti kapulan automatiikka vahtii jännitettä. kun jännite on jo lähdössä alhaalla niin käyttöaika jää lyhyeksi.paristojen ja akkujen sis.vastuksista en tiedä ,mutta eikö taskulampunpolttimo pitäisi vaihtaa pienempään volttiarvoon jotta saavutettaisiin sama valoteho kuin paristoilla

        gps kapulassa on käyttöjännite jossain kerrottu,kun jännite on alhaisempi virtaakin kuluu enemmän

        jos pidät nimh pattereita kiinni ne purkautuvat huomattavasti nopeammin kuin esim normaalit ei ladattavat patterit

        esimerkkinä minä ostin jotkut 2000ah aa nimh kennoja,nomenpro nimeltään,mutta yllätykseksi noin viikossa purkaantuvat täysin,suoraan meni patterikeräykseen,ei yksinkertaisesti kannata pitää laitteissa joille voi tulla pikaista käyttöä,tai sähkökatkon varalla


      • Yksi vaain.
        outojuttu kirjoitti:

        olet oikeassa akut ovat nimh tyyppiä.silti on outo asia tuo jännite joka on n 20% alhaisempi kuin paristoissa.testasin akkuja gps käsikapulalla, ei toivottua käyttöajan lisäystä.ilmeisesti kapulan automatiikka vahtii jännitettä. kun jännite on jo lähdössä alhaalla niin käyttöaika jää lyhyeksi.paristojen ja akkujen sis.vastuksista en tiedä ,mutta eikö taskulampunpolttimo pitäisi vaihtaa pienempään volttiarvoon jotta saavutettaisiin sama valoteho kuin paristoilla

        Vartan normaalipolttimon jännite on 2,4V eli noin 0,6V häviää pariston sisävastukseen.
        Kun akun sisävastus on erittäin paljon pienempi palaa lamppu alkuun samalla kirkkaudella ja puolentunnin päästä paljon kirkkaammin kuin paristolla.
        Akun purkauskäyrä on melko tasainen mutta tyhjänä putoaa jyrkästi.
        Pariston purkauskäyrä on tasaisemmin laskeva.

        Kolmen pariston Krypton polttimon jännite on 3,6V ja virta 0,75V.


      • valinta..
        outojuttu kirjoitti:

        olet oikeassa akut ovat nimh tyyppiä.silti on outo asia tuo jännite joka on n 20% alhaisempi kuin paristoissa.testasin akkuja gps käsikapulalla, ei toivottua käyttöajan lisäystä.ilmeisesti kapulan automatiikka vahtii jännitettä. kun jännite on jo lähdössä alhaalla niin käyttöaika jää lyhyeksi.paristojen ja akkujen sis.vastuksista en tiedä ,mutta eikö taskulampunpolttimo pitäisi vaihtaa pienempään volttiarvoon jotta saavutettaisiin sama valoteho kuin paristoilla

        Ainakin Carmin GPS:ssä on valikko, mista voi laittaa asetuksiin oikean akku- paristotyypin, jolloin akun varausnäyttö näyttää oikein ja virran ja osaa paremmin päätellä, milloin akku tyhjä, jolloin toimii pidempään.


      • Vielä...
        outojuttu kirjoitti:

        olet oikeassa akut ovat nimh tyyppiä.silti on outo asia tuo jännite joka on n 20% alhaisempi kuin paristoissa.testasin akkuja gps käsikapulalla, ei toivottua käyttöajan lisäystä.ilmeisesti kapulan automatiikka vahtii jännitettä. kun jännite on jo lähdössä alhaalla niin käyttöaika jää lyhyeksi.paristojen ja akkujen sis.vastuksista en tiedä ,mutta eikö taskulampunpolttimo pitäisi vaihtaa pienempään volttiarvoon jotta saavutettaisiin sama valoteho kuin paristoilla

        Nimh-akun täysi kapasiteetti saavuteaan vasta muutaman käyttökerran jälkeen. Viimeistään jossain 1000 käyttökerran paikkeilla alkaa teho tippumaan.

        Turha ostaa 2 500 mAh:n kennoja, jos laturi on mallia "maitomarketin halvin pikapika". Hyvällä laturilla kennoihin saa melkein tuplaten energiaa kuin huonolla. Esimerkiksi GP:llä on melko hyviä ja erittäin huonoja latureita eikä hintaero näiden välillä ole kovin iso.


      • Ampeeri....
        kennot kirjoitti:

        gps kapulassa on käyttöjännite jossain kerrottu,kun jännite on alhaisempi virtaakin kuluu enemmän

        jos pidät nimh pattereita kiinni ne purkautuvat huomattavasti nopeammin kuin esim normaalit ei ladattavat patterit

        esimerkkinä minä ostin jotkut 2000ah aa nimh kennoja,nomenpro nimeltään,mutta yllätykseksi noin viikossa purkaantuvat täysin,suoraan meni patterikeräykseen,ei yksinkertaisesti kannata pitää laitteissa joille voi tulla pikaista käyttöä,tai sähkökatkon varalla

        Nimh tyhjenee itsestään aika lyhyessä ajassa, mutta sen virranantokyky on hyvä.

        Esimerkiksi mun lelulentokoneessa on AAA-kokoiset (siis sormikokoa pienempi) 850 tai 1000 mAh:n kennot ja virtaa menee 8 A, kun kaasu on pohjassa! Itseasiassa paristokotelo teräsjousineen on virtapiirin suurin sisäinen resistanssi.


      • pidä paikkaansa
        Ampeeri.... kirjoitti:

        Nimh tyhjenee itsestään aika lyhyessä ajassa, mutta sen virranantokyky on hyvä.

        Esimerkiksi mun lelulentokoneessa on AAA-kokoiset (siis sormikokoa pienempi) 850 tai 1000 mAh:n kennot ja virtaa menee 8 A, kun kaasu on pohjassa! Itseasiassa paristokotelo teräsjousineen on virtapiirin suurin sisäinen resistanssi.

        Nyt on useat valmistajat kehitelleet MiMH-akkuja paremmaksi. Varaus pysyy niissä noin vuoden tallessa.
        Esim. Varta Ready2Use:
        http://www.varta-consumer.dk/content.php?path=/1522_1192640661.html&domain=www.varta-consumer.dk

        Vartan Ready2Use-akut ovat vielä valmiiksi ladattuja, joten kaupan hyllystä suoraan käyttöön...


      • infoa..
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        Nyt on useat valmistajat kehitelleet MiMH-akkuja paremmaksi. Varaus pysyy niissä noin vuoden tallessa.
        Esim. Varta Ready2Use:
        http://www.varta-consumer.dk/content.php?path=/1522_1192640661.html&domain=www.varta-consumer.dk

        Vartan Ready2Use-akut ovat vielä valmiiksi ladattuja, joten kaupan hyllystä suoraan käyttöön...

        http://en.wikipedia.org/wiki/Low_self-discharge_NiMH_battery
        http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_metal_hydride_battery
        http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=779
        http://www.thomasdistributingshop.com/Nexcell-EnergyON-Ultra-low-Self-Discharge-NiMH-Batteries_p_199-1028.html


      • outojuttu
        Vielä... kirjoitti:

        Nimh-akun täysi kapasiteetti saavuteaan vasta muutaman käyttökerran jälkeen. Viimeistään jossain 1000 käyttökerran paikkeilla alkaa teho tippumaan.

        Turha ostaa 2 500 mAh:n kennoja, jos laturi on mallia "maitomarketin halvin pikapika". Hyvällä laturilla kennoihin saa melkein tuplaten energiaa kuin huonolla. Esimerkiksi GP:llä on melko hyviä ja erittäin huonoja latureita eikä hintaero näiden välillä ole kovin iso.

        akut ja laturi(ei pika) oli samassa paketissa. ajattelin niiden sopivan yhteen.onko tosi että "huono"laturi ei lataa akkuja täyteen? täytynee näköjään laittaa koko setti romuihin ja samaten kamera jota varten akut ostin.ei viitsi kulkea taskut täynnä puolityhjiä akkuja, pattereita ja latureita.


    • Mittaaja_AAA

      NiCd -kenno on täyteen ladattuna (mutta laturista irrotettuna) 1.424 V (edelleen laturissa kiinni saattaa näyttää reilusti korkeampaakin lukemaa, koska laturi itse syöttää korkeampaa, mutta virtarajoitettua latausjännitettä).

      NiMh kennot voivat hieman poiketa edellisestä, mutta mitataanpa: 1.455V ja 1.469V (Biltema, NiMh, 700 mAh, AAA)

      em. mittausarvot välittömästi laturista irrotuksen jälkeen (siis täyteen ladattuna) ja ilman kuormitusta.

      Tyypillisesti arvo putoaa jo muutaman tunnin odottelulla jonkun verran, vaikka akkua ei olisi kuormitettu yhtään.

      Nimellisjännite kaikissa edellämainituissa siis 1.2V

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe