fifikeskustelua

..itse en

omaa fifiä ja en oikein edes tiedä mitkä rodut niiksi luokitellaan..onko se chihuahua entä cockeri tai kettuterrieri..mikä on paino ja kokoraja tuolle ..luokitellaanko niiksi seurakoirat vai myös pienet metsästyskoirat ja paimenkoirat?

ja miksi aina syyllistetään ja yleistetään kaikki..jos kerran on tullut vastaan pieni koira joka räksyttää niin oletus kaikki räksyttää..mutta jos tulee sakemanni vastaan ja räksyttää niin sitä ei kuitenkaan aleta kutsumaan fifiksi tai edes päivitellä.

ja entä sitten tappajakoirat..miksi mustat isot mielletään tappajiksi mutta kun pieni reagoi samoin kaikkien hämmästykseksi siitä tuleekin fifi eikä ns.tappajakoira..(tosin pieni ei saa hammaskalustollaan samaa aikaa kuin iso koirat vaikka sillä on tappajamentaliteetti mikä vain osoittaa että koira kuin koira koostaan huolimatta ja enemmän se on omistajasta kiinni tuo tasapainoisuus ja sosiaalisuus)

ja kyllä sanoisin että minua vastaan on tosin tullut enemmän huonokäytöksisiä isoja kuin pieniä. Puistoissakin näkyy enemmän isoja kuin pieniä ehkä syy on ettei sinne aina uskalla tulla...ja pieni koko tekee helpolla altavastaajan.

7

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ison koiran omistaja

      Käymme puistossa, sillä siellä iso koirani saa juosta ja leikkiä muiden (kaiken kokoisten) koirien kanssa.

      Ongelmia on tullut ainoastaan pienten kanssa. Omani on kiltti ja suvaitsevainen, ei nahistele ja väistää aina uhittelijoiden edestä. Mutta kun jotkut pienet (EI KAIKKI!) ovat niin hanakoita haastamaan riitaa. Useimmat näistä olleet jack russeleita ja yksi bembroke(miten lie kirjoitetaan?).

      Ikävää myös se, että juuri näiden häiriköiden omistajat joko eivät välitä mitä se oma koira tekee tai sitten aina väittää, että se vaan puolustautuu isompiaan kohtaan. Miksi puolustautuu, kun ei edes uhata?! Seuraan aina puistossa omani tekemisiä ja näissä(kään) tilanteissa se tallukka ei ollut aloittajana.

      Joskus siis näinkin päin, että ison kanssa ei uskalla mennä puistoon, jos siellä pieniä X/

      • edelleen siis

        voisi sanoa että omistajasta kiinni miten koira käyttäytyy eli olisi mukava kun vain sanottaisiin että se ja se yksilö käyttäytyi huonosti kun omistaja ei osannut pitää kuria koiralleen.

        Minulla huonoja kokemuksia on esim.sakemanneista, labbiksesta, englannin springeristä, espanjan mastiffista ja beauceronista..(ei huonoja kokemuksia dobbereista, rotikoista, chihuahuasta etc.)mutta tiedän että on yksilökysymys koska selkeästi omistaja vain seisoi tumput suorina ja kun reagoi reagoi hiukan liian myöhään koska jo hyökyi päälle. Noista mainitsemistani roduista vain engl. springeri ja espanjan mastiffi hyökyi omani päälle uhomaan muut hyökkäsi toisten kimppuun.

        No omani on pieni 7kiloinen itsevarma mutta sosiaalinen eikä edes rodustaan huolimatta provosoidu vaikka toiset ärhentelisivät..eli sen kanssa on helppo olla puistossa mutta katson aina sekä omistajaa että sen koiraa miten ne menee..jotta koiranikin luottaa arviooni puiston turvallisuudesta olenhan pienen laumamme johtaja ja kurinpitäjäkin jos sikseen menee ;)

        on totta ettei voi puolustautua jos kukaan ei uhkaakaan(eli katso todella uhkaavasti tai laita tassua selän päälle)..eli olen samaa mieltä kanssasi..itse ojentaisin tuolloin koiraani oli sitten iso tai pieni.


      • edelleen siis kirjoitti:

        voisi sanoa että omistajasta kiinni miten koira käyttäytyy eli olisi mukava kun vain sanottaisiin että se ja se yksilö käyttäytyi huonosti kun omistaja ei osannut pitää kuria koiralleen.

        Minulla huonoja kokemuksia on esim.sakemanneista, labbiksesta, englannin springeristä, espanjan mastiffista ja beauceronista..(ei huonoja kokemuksia dobbereista, rotikoista, chihuahuasta etc.)mutta tiedän että on yksilökysymys koska selkeästi omistaja vain seisoi tumput suorina ja kun reagoi reagoi hiukan liian myöhään koska jo hyökyi päälle. Noista mainitsemistani roduista vain engl. springeri ja espanjan mastiffi hyökyi omani päälle uhomaan muut hyökkäsi toisten kimppuun.

        No omani on pieni 7kiloinen itsevarma mutta sosiaalinen eikä edes rodustaan huolimatta provosoidu vaikka toiset ärhentelisivät..eli sen kanssa on helppo olla puistossa mutta katson aina sekä omistajaa että sen koiraa miten ne menee..jotta koiranikin luottaa arviooni puiston turvallisuudesta olenhan pienen laumamme johtaja ja kurinpitäjäkin jos sikseen menee ;)

        on totta ettei voi puolustautua jos kukaan ei uhkaakaan(eli katso todella uhkaavasti tai laita tassua selän päälle)..eli olen samaa mieltä kanssasi..itse ojentaisin tuolloin koiraani oli sitten iso tai pieni.

        Mulla ei ole kylläkään kokemusta purevista/hyökkäävistä pikkukoirista, mutta olen huomannut miten suurin osa pikkuisista, joita tapaamme lenkillä, aloittaa jo kaukaa räksyttämään. Joskus uskaltautuvat haistelemaan ja kun koirani yrittää myös haistella pikkukoiraa niin se alkaa heti pärräämään.

        Liekä sitten totta, että pieni koira-->iso ego, vai "puolustautuvatko" todella jokaikistä isompaansa kohtaan... Ei kyllä järkevältä tunnu,että koira ihan varmuuden vuoksi puolustautuisi kun toinen koira ei mitenkään uhkaa! Joskus mietin, että onkohan omistaja jo pennusta lähtien "varjellut" koiraa liikaa pienen kokonsa takia, heti on hihna vedetty kireällä kun muita koiria tulee vastaan tai nostettu syliin?

        Ei voida silti ikinä todeta, että KAIKKI pikkuiset tekee niin tahi näin, kun ei voi niin sanoa isoistakaan. Ja pikkukoiria ei edes aina kielletä kun alkavat rähjäämään, vedoten juuri tuohon että pikkuisen täytyy puolustaa itseään isommilta. Omistajan vastuu oman koiran käytöksestä on A&O, uskoisin Suomessa olevan tosi vähän niitä oikeasti mielenvikaisia koiria joihin ei mikään opetus auta.


      • rähinäremmi käyttäytyjät
        GrandeRocheuse kirjoitti:

        Mulla ei ole kylläkään kokemusta purevista/hyökkäävistä pikkukoirista, mutta olen huomannut miten suurin osa pikkuisista, joita tapaamme lenkillä, aloittaa jo kaukaa räksyttämään. Joskus uskaltautuvat haistelemaan ja kun koirani yrittää myös haistella pikkukoiraa niin se alkaa heti pärräämään.

        Liekä sitten totta, että pieni koira-->iso ego, vai "puolustautuvatko" todella jokaikistä isompaansa kohtaan... Ei kyllä järkevältä tunnu,että koira ihan varmuuden vuoksi puolustautuisi kun toinen koira ei mitenkään uhkaa! Joskus mietin, että onkohan omistaja jo pennusta lähtien "varjellut" koiraa liikaa pienen kokonsa takia, heti on hihna vedetty kireällä kun muita koiria tulee vastaan tai nostettu syliin?

        Ei voida silti ikinä todeta, että KAIKKI pikkuiset tekee niin tahi näin, kun ei voi niin sanoa isoistakaan. Ja pikkukoiria ei edes aina kielletä kun alkavat rähjäämään, vedoten juuri tuohon että pikkuisen täytyy puolustaa itseään isommilta. Omistajan vastuu oman koiran käytöksestä on A&O, uskoisin Suomessa olevan tosi vähän niitä oikeasti mielenvikaisia koiria joihin ei mikään opetus auta.

        saa omistajaltaan vahvistusta käytökselleen ..hihna kiristetään ja omistaja ei tiedä miten koiralle viestitään ettei sillä oikeasti ole hätää vaikka iso koira tulee vastaan tai sen ei pidä ottaa ohjia koska isäntä toimii avuttomasti koiran suhteen ja mitä luultavimmin on se heikoin lenkki laumassaan.

        Kummastuttaa vain että usein mielletään pienet koirat huonokäytöksiseksi kun itseäni kumma kyllä vastaan on enemmän tullut remmissä rähiseviä belgian paimenkoiria (eräs on jopa joutunut sitomaan koiransa puuhun kiinni kun ohitin sen), sakemanneja, seropeja, laumanvartjarotu, appanzelli, etc..

        mutta tiedän että on yksilökysymys ja varsinkin omistajakysymys..joten en ala niitä koiria fifittelemään kun kerran omistaja on se joka ei hallitse koiraansa , koirat käyttäytyy kuin koirat joilla ei ole johtajaa ja niiden on täytettävä se paikka.


      • lukemaan joitain
        rähinäremmi käyttäytyjät kirjoitti:

        saa omistajaltaan vahvistusta käytökselleen ..hihna kiristetään ja omistaja ei tiedä miten koiralle viestitään ettei sillä oikeasti ole hätää vaikka iso koira tulee vastaan tai sen ei pidä ottaa ohjia koska isäntä toimii avuttomasti koiran suhteen ja mitä luultavimmin on se heikoin lenkki laumassaan.

        Kummastuttaa vain että usein mielletään pienet koirat huonokäytöksiseksi kun itseäni kumma kyllä vastaan on enemmän tullut remmissä rähiseviä belgian paimenkoiria (eräs on jopa joutunut sitomaan koiransa puuhun kiinni kun ohitin sen), sakemanneja, seropeja, laumanvartjarotu, appanzelli, etc..

        mutta tiedän että on yksilökysymys ja varsinkin omistajakysymys..joten en ala niitä koiria fifittelemään kun kerran omistaja on se joka ei hallitse koiraansa , koirat käyttäytyy kuin koirat joilla ei ole johtajaa ja niiden on täytettävä se paikka.

        kirjoja.
        Itse en meinannut millään suostua lukemaan kirjoja. On tullut aika huono kuva noista rotuoppaista ja niiden sosiaalistamisvinkeistä.

        Kuitenkin voin suositella lukemaan sekä Pertti Vilanderin Koirankorjauskirjan että Jan Fennelin Kuuntelen koiraani. Löytyy kirjastoista tai voi ostaa, eivätkä mielestäni ole edes kalliita.

        Niistä voi saada hyviä oivalluksia. Vaikka itse olen jollain tavoin aina ajatellut tietäväni koirista jotain niin löysin kyllä hyviä oivalluksia molemmista. Olen tahtomattani nuoleskellut koiriani usein nousemaan yläpuolelleni.
        Kumpainenkin kirjoittajista tietää, että koirat ovat eläimiä ja toisekseen ne ovat laumaeläimiä, jotka hakevat johtajan paikkaa usein meidän ihmisten huomaamattakin.
        Kumpikin kirjoittaja on auttanut ihmisiä isojen ongelmien poistamisissa, hiukan eri tyyleillä.

        On mukavaa kun kerrankin olen saanut jo pienen pennun ohjattua oikeaan suuntaan, perehtymällä tähän kotieläimeen laumaeläimenä. Kasvatus alkoi siitä kun pentu tuli kotiin, tällä kertaa oikealla tavalla ja ajoissa.
        Nyt 13vk- ikäinen palveluskoiranpentu ei enää pure käsiä ja tottelee kieltoa.
        Tekee enimmäkseen pisut ja kakat ulos ja tulee luokse kutsusta jos ei tule(toinen koirani houkuttaa muualle)- ärähdys ja uusi pyyntö ja koira on luona saletisti. Istuu ja makaa pyynnöstä ja pysyy jopa paikallaan. Näitä nyt vielä harjoitellaan, ettei sekoteta turhaan pientä päätä.
        Osaa jo suht hyvin kulkea hihnassa tai en anna vetää jos se sitä yrittää.
        Ei hypi päälleni, eikä ulvo yksin kuten edellinen saman rotuinen teki. Ei kiinnostu liikaa ohikulkijoista.


    • justiinsa

      fifit ja tappajakoirat.. hohhoijaa. hankkikaa elämä.

      • Olen huomannut, et isojen ns "tappajakoirien" omistajat varsinkin käyttävät tuota fifi(samoin kuin "tipsu", "lamppuharja" jne) nimitystä halventavassa merkityksessä, aivan kuin pienemmät koirat eivät saisi edes olla olemassa. Tappajakoirien maine on noidankehä, koska jotkut hankkivat tietyn rotuisen koiran juuri sen tappajan maineen perusteella ja kouluttavat ns tappajakoiran tai siis kouluttamatta saavat tuollaisen aikaan...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe