Open Office vai Microsoft Word?

Uutta konetta ostamassa..

Olen opinnäytetyötä tekemässä ja pohdin kovasti pitäisikö ostaa Microsoft Word kirjallista osuutta varten. Olen kaksi vuotta käyttänyt open officea erittäin tyytyväisenä. Ongelma on siis se, että joudun tekemäni tekstin loppujen lopuksi avaamaan wordilla ja tulostamaan. Näyttääkö teksti enää siinä vaiheessa samalta kuin open officessa vai meneekö tekstin muotoilu uusiksi? Pelkään mahdollisia ongelmia, koska kyseessä on 50-100 sivua tekstiä ja kuvia.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Paljonko Word maksaa?

Kiitos avusta!

8

4965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wordiin saa ODF-pluginin millä hommat toimii viimeistään. .doc toimii myös tiedettävästi ilmeisen hyvin että en tämän takia lähtisi MS Officea ostamaan.

Jonkun HP:n perustulostimen saa varmaan 50€ ja MS Officen Home/Student -paketti maksaa varmaan 120€ joten tuoltakin kannalta Word on aika huono ratkaisu.

• Miksipä et sitten tekisi dokumenttiasi alun alkaen Writerilla Wordin .DOC -muodossa? Ei sitä kesken kaiken tarvitse mihinkään muunnella, jolloin asettelut sun muut eivät taatusti sekoile.

• uko...:[Ongelma on siis se, että joudun tekemäni tekstin loppujen lopuksi avaamaan wordilla ja tulostamaan.]
      Tämä osuus jää minulle hämäräksi, että miksi näin on, kuten sanot.

Openofficen saa myös USB-tikkulle, jolloin tikulta (hinnaltaan alle 10€) voinee tulostaa miltei missä vaan.

• Uutta konetta ostamassa

Usein olen esitelmiä tms tehnyt kotona officella ja sitten koulun koneella avannut wordilla ja tulostanut. (Voisihan sen tietenkin tulostaa ilman wordilla avaamista.. )Toisinaan word on vääntänyt esim. kuvat solmuun. .doc muodossa olen aina tallentanut.

Taidan pysyä jatkossakin uskollisena open officelle:) Tarpeeksi vaan kopioita, jos ongelmia tulee. Tämä taitaa olla ainakin rahallisesti paras ratkaisu.

• Uutta konetta ostamassa kirjoitti:

Usein olen esitelmiä tms tehnyt kotona officella ja sitten koulun koneella avannut wordilla ja tulostanut. (Voisihan sen tietenkin tulostaa ilman wordilla avaamista.. )Toisinaan word on vääntänyt esim. kuvat solmuun. .doc muodossa olen aina tallentanut.

Taidan pysyä jatkossakin uskollisena open officelle:) Tarpeeksi vaan kopioita, jos ongelmia tulee. Tämä taitaa olla ainakin rahallisesti paras ratkaisu.

Sellainen kuva on, ettei muunnos tiedostomuodosta toiseen ole 100% taattua. Kuten olet havainnutkin.
        Tuolla toisessa haarassa juhakorkeapudas neuvoo käyttämään PDF-tiedostomuotoa, joka on varteenotettava vaihtoehto, jos tiedostoon ei enää tehdä muutoksia.

• juhakorkeapudas

"...joudun tekemäni tekstin loppujen lopuksi avaamaan wordilla ja tulostamaan"

- Miksi näin? Tee opinnäytetyö valmiiksi OpenOfficella, käännä se sitten valmiina PDF:ksi ja tulosta. Muotoilut säilyy ja dokumentti aukeaa takuuvarmasti useassa koneessa.

• tikulle
    • Yhteensopiva

Itse olen käyttänyt työkäytössä OO:a sen varhaisista versioista lähtien. Kotona Oo, työssä MS:n ohjelmat, työtovereilla mitä milläkin. Käytän tallennukseen teksteihin .doc-formaatta, esityksiin .ppt-formaattia, Exel-tiedostoihin MS:n tiedostomuotoa jne. OO:n versiosta 2,4 lähtien kaikki ovat olleet 100% yhteensopivia. Taulukkolaskenta ja esitysgrafiikka ovat mielestäni jopa MS:n vastaavia parempia. Isotkin esitykset ja tiedostot siirtyvät vaivatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60