Projektio sinne jonnekin

Itzli

Itzli ei ole Itzli, Josefina ei ole Josefina, Topu ei ole Topu, Viikatemies ei niitä heinää. Mutta kuka meitä kirjoittaa?

Annetaan tälle pelille mahdollisuus, annetaan itsellemme uskallusta aitoon uteliaisuuteen katsoa mitä tapahtuu. Tätä peliä ei pelata Itzlin tai muiden laatimilla säännöillä, peli luo omat sääntönsä, ja kun rohkeasti heittäydymme pelin vietäväksi, voimme oppia jotain.

On epäilty, että pelissä olisi kyse vain pikkunäppäristä pinnallisen matkimisen taidonnäytteistä, karikatyyreistä joilla demiurgit nimimerkkien takana pönkittävät uskoaan omaan erinomaisuuteensa. Näin voi olla, näin ei tarvitse olla. Vaikka peli jäisikin tälle asteelle, jo pelkkä taidokas suoritus vaatii dramaattista eläytymiskykyä. Teatteri on magiaa.

On kysytty, mistä sitten saa tietää, kuka ketäkin milloinkin matkii. EVVK. Ei ole tarkoituskaan tietää. Jos lähtee projekti toteuttamaan lähtökohtanaan tämä kysymyksestä, projekti ei vie minnekään, vaan toimintaa rajoittaa nk. todellisen persoonan paljastumisenpelko. Tunnette minut vasta kun riisutte vaatteenne!

Pelissä ei tarvitse takertua mekanistiseen projisointiin eikä peilauksen poppakonstiin, voimme lähteä yhteisvoimin tutkimusmatkalle transpersoonallisuuden mahdollisuuksiin.

Roolileikissä luovuus syntyy rakkaudesta henkilöhahmoonsa. Katsokaamme osaammeko rakastakaa jokaista minuuttamme, samaistua kyseenalaistamatta toisten nimimerkkeihin niin kuin omiimme, omaa toiseuttamme kunnioittaen, kulkea soturin tietä jokaisessa nimessämme. Hyvää matkaa...


PS: Minä olen toinen!

19

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itzli

      Projisoikaa itseänne! Pelissä ei ole tietenkään kielletty oman nimimerkin käyttö, pelin tarjoamaa suojaa voi käyttää hyväkseen myös piirtämällä itsestään karikatyyrin, julman tai ihannoivan, mitä vain mikä voi itsestämme ja toisistamme jotain katarttisesti opettaa.

    • Josefina

      Jos nyt jotakin jäi ihmetyttämään ettei palstan ääntelevin ämmä osallistu tähän, niin:

      - olin kahden vaiheilla, mutta havaittuani jonkun jo aloittaneen nikkini käytön ennen kuin olen sanonut juuta tahi jaata, päätin että leikkikää keskenänne - olen tottunut itse päättämään valinnoistani ja seison kyllä jokaisen uikuttavankin möläytykseni takana, vaikka myönnänkin että klooni oli ihan ok, liekö ollut Babsin? ;D

      - olen tarpeeksi karrikoinut itseäni ja muiden yhtyminen siihen olisi jo liikaa; mitä ihmettä te teette täällä tuhannella "aloittamallani" keskustelulla tai vastauksella?

      - minulla oli vapaa "telluus" aikoja sitten Uskonko/Uskonto-osastolla, eikä se saavuttanut kauheasti suosiota (poistettu jo), joten suhtaudun tähän nyreästi... :(

      - pelkurin luonteelleni olisi parempi että jos jollakulla on jotain sanottavaa tai itselläni, että kukin sanoisi SUORAAN omana itsenään jos jokin vituttaa (koska paineita tässä kuitenkin puretaan, ette te niin rakastavia osaa toisianne kohtaan olla kuin haluatte kuvitella olevanne!)

      - JA TÄRKEIMPÄNÄ: haluan suuntautua tulevaisuuteen enkä polkea paikoillani; kun te määrittelette toisianne, te jäädytätte toisenne tiettyyn malliin mitä olette tähän mennessä olleet - ei se mitään muutosta tuo vaan rakastumisen Iki-Ihanan Renttumaiseen Minäänne, jota muutkin hellästi täällä esittävät (jos siis teissä ON rakkautta)

      En usko pätkän vertaa että voitte onnistua. Tuhoon tuomitut hankkeet eivät kiinnosta minua enää, koska olen juuri päättänyt luopua masokismista. Niin että sikäli tämä tuli liian myöhään.

      PMS-fiiliksillä jo ties monettako päivää

      Josefina.

      • Äitisi

        Selitykset vittuun.
        Ämmämäisyyden huippu kuvitella olevansa sössötyksien verran velkaa kaikille yhteisön jäsenille mikäli ei näiden tansseja tanssi.
        Sinäkö noita?
        Hevosetkin nauravat.
        Noituus on sooloutta.
        Lopeta perseiden nuoleminen.
        Vai haluatko vain olla äänessä?
        Katko sormesi.


      • arvaa
        Äitisi kirjoitti:

        Selitykset vittuun.
        Ämmämäisyyden huippu kuvitella olevansa sössötyksien verran velkaa kaikille yhteisön jäsenille mikäli ei näiden tansseja tanssi.
        Sinäkö noita?
        Hevosetkin nauravat.
        Noituus on sooloutta.
        Lopeta perseiden nuoleminen.
        Vai haluatko vain olla äänessä?
        Katko sormesi.

        Itse Hel Manan majoilta, kauhistuttava hallitsijatar kuolleiden valtakunnasta, on ottanut osaa keskusteluun miedän palstallamme, tämäpä kunnia!


      • Itzli

        On vain peli. Ei ole voittajia eikä häviäjiä, on vain pyyteetön voitontavoittelu.

        Oppositiota ei ole, pelin näennäinen vastustaminen on vain osa peliä, Josefina on mukana, Josefina saalistaa, Josefina on riistaa, ainoa tuhoon tuomittu hanke on ulkopuolinen Josefina, Josefina kohtalonuhmaaja.

        Pelin tätä erää pelataan kuun loppuun asti, sitten alkaa uusi erä. Siihen asti Magia ja Luonnonuskonnot ovat vain peli, kaikki ovat pelaajia.


        Iki-ihanan Renttumainen Itzli,
        palavan rakkautenne kohde!?!


      • Topu

        Ei tässä jutussa varmaankaan mitään uutta ole.
        Minulle tämä tosin on äärimmäisen antoisaa, joten sinä ja muutkin voitte vähitellen jo jättää Itzlin panettelun (idean luoja) ja voitte vaikka rauhassa keskittyä morkkaamaan minua (tilaus). Lähtökohta koko idealle on luettavissa tuolta alemmilta ketjuilta, jos joku vielä ihmettelee miksi moinen show.

        Koen että tämä on labra, jossa tekemisiinsä kyllästyneet tutkijat tarkkailevat hieman retrospeltiivisesti tekemisiään. Ei ole mitään hävittävää, mutta mahdollisesti tätä kautta voi avautua jotain uusia näkökulmia Itseen. Jos ei noitana niin ainakin sosiaalisena olentona.

        Koska ei ole mitään hävittävää niin en ymmärrä miten tämä olisi "tuhoon tuomittu hanke". Paskan marjat! Olet itse pelleillyt nikkien vaihdoilla kuukausitolkulla, mutta aina tehnyt tämän kaikille äärimmäisen selväksi. Eli vaatteet vaihtu, mutta sama ego täällä edelleen repii hiuksiaan ja pyörittelee silmiään.

        Minusta tämä on yksinkertaisesti hauska ja mielenkiintoinen koe, oli sitten lapsellinen tai ei. Kiitos joka tapauksessa osallistuville ja niille myös jotka eivät osallistu. Ainakin minulle ammatillisesti tämä on hyvin vaativa harjoitus. Kirjoittaminen toisen nimissä vaatii todella toisen persoonan sisäistämistä ja se on noituutta jos mikä.

        "Josefina" tuossa alempana oli erehdyttävän hyvä, en tiedä kuka hänet sitten loikaan. Vanhana ja hitaana minulle persoonallisuuden sisäistäminen ei käy ihan käden käänteessä. Itzlistä syntyi lähinnä typerä ja halpa karikatyyri, vaikka tunnen hänet kirjoittajana pisimpään näiltä palstoilta.

        Mielenkiintoista olikin huomata miten vähän sitä toisesta henkilöstä on hahmottanut ja kuitenkin tuo luotu kuva on ollut omasta mielestä jo sangen tarkka ja fiksoitunut (nimenomaan). Aikaisemmin - kauan sitten - itse varoittelin, että peilaus noituuden metodina on hävitty siinä vaiheessa kun luo kuvan toisesta henkilöstä. Tässä on jo nyt käynyt armottomasti ilmi, miten olemattoman pieniin tekijöihin tuo kuva itse asiassa perustuu. Vaarallisen pieniin.

        Jos jaksamme tämän jutun kunnialla kuun loppuun saakka, uskon että nuo kuvat syvenevät ja alkavat elää omaa elämäänsä. Tai sitten ei... Onpahan ainakin kokeiltu.


      • Josefina
        Itzli kirjoitti:

        On vain peli. Ei ole voittajia eikä häviäjiä, on vain pyyteetön voitontavoittelu.

        Oppositiota ei ole, pelin näennäinen vastustaminen on vain osa peliä, Josefina on mukana, Josefina saalistaa, Josefina on riistaa, ainoa tuhoon tuomittu hanke on ulkopuolinen Josefina, Josefina kohtalonuhmaaja.

        Pelin tätä erää pelataan kuun loppuun asti, sitten alkaa uusi erä. Siihen asti Magia ja Luonnonuskonnot ovat vain peli, kaikki ovat pelaajia.


        Iki-ihanan Renttumainen Itzli,
        palavan rakkautenne kohde!?!

        Kaikkihan täällä on vain näennäistä... Itse olen jo niin korkkiruuvin kiero etten itsekään pysy kärryillä touhuissani.

        Yksi rehellisempi valttikortti minulla toki vielä olisi: suksia täältä huit kuuseen. Ehkä se olisi kaikkien kannalta parempi että puran turhaumani jossain muualla?

        Ulkopuolella ei ole Josefinaa, siksi voit todella sanoa että se hanke on "tuhoontuomittu". Ulkopuolella on itku ja hammastenkiristys luovuuden erämaassa.


      • Josefina
        Topu kirjoitti:

        Ei tässä jutussa varmaankaan mitään uutta ole.
        Minulle tämä tosin on äärimmäisen antoisaa, joten sinä ja muutkin voitte vähitellen jo jättää Itzlin panettelun (idean luoja) ja voitte vaikka rauhassa keskittyä morkkaamaan minua (tilaus). Lähtökohta koko idealle on luettavissa tuolta alemmilta ketjuilta, jos joku vielä ihmettelee miksi moinen show.

        Koen että tämä on labra, jossa tekemisiinsä kyllästyneet tutkijat tarkkailevat hieman retrospeltiivisesti tekemisiään. Ei ole mitään hävittävää, mutta mahdollisesti tätä kautta voi avautua jotain uusia näkökulmia Itseen. Jos ei noitana niin ainakin sosiaalisena olentona.

        Koska ei ole mitään hävittävää niin en ymmärrä miten tämä olisi "tuhoon tuomittu hanke". Paskan marjat! Olet itse pelleillyt nikkien vaihdoilla kuukausitolkulla, mutta aina tehnyt tämän kaikille äärimmäisen selväksi. Eli vaatteet vaihtu, mutta sama ego täällä edelleen repii hiuksiaan ja pyörittelee silmiään.

        Minusta tämä on yksinkertaisesti hauska ja mielenkiintoinen koe, oli sitten lapsellinen tai ei. Kiitos joka tapauksessa osallistuville ja niille myös jotka eivät osallistu. Ainakin minulle ammatillisesti tämä on hyvin vaativa harjoitus. Kirjoittaminen toisen nimissä vaatii todella toisen persoonan sisäistämistä ja se on noituutta jos mikä.

        "Josefina" tuossa alempana oli erehdyttävän hyvä, en tiedä kuka hänet sitten loikaan. Vanhana ja hitaana minulle persoonallisuuden sisäistäminen ei käy ihan käden käänteessä. Itzlistä syntyi lähinnä typerä ja halpa karikatyyri, vaikka tunnen hänet kirjoittajana pisimpään näiltä palstoilta.

        Mielenkiintoista olikin huomata miten vähän sitä toisesta henkilöstä on hahmottanut ja kuitenkin tuo luotu kuva on ollut omasta mielestä jo sangen tarkka ja fiksoitunut (nimenomaan). Aikaisemmin - kauan sitten - itse varoittelin, että peilaus noituuden metodina on hävitty siinä vaiheessa kun luo kuvan toisesta henkilöstä. Tässä on jo nyt käynyt armottomasti ilmi, miten olemattoman pieniin tekijöihin tuo kuva itse asiassa perustuu. Vaarallisen pieniin.

        Jos jaksamme tämän jutun kunnialla kuun loppuun saakka, uskon että nuo kuvat syvenevät ja alkavat elää omaa elämäänsä. Tai sitten ei... Onpahan ainakin kokeiltu.

        En panettele Itzliä, olen vain tavanomaisen hankala Josefina ja co. Enkä myöskään mielestäni ole morkannut ketään - ne mistä yleensä suututaan jutuissani ovat niin epämääräisiä juttuja että voivat koskea ketä tahansa. Ja yleensä kanssa koskevat (tai jotakuta jota ette edes tunne täällä). Tai sitten käsityksemme panettelusta ja morkkaamisesta ovat eriävät. Ajattelutapani on hyvin assosioivaa laatua, hajanaisen laaja ja levottomasti pomppiva. Täsmähakuiset tyypit eivät voi ikinä ymmärtää sellaista, luulen ma. En kuitenkaan haluakaan edes luopua tästä ajatusmerestäni, sillä siitä on ollut paljon hupia ja iloa luovalla tasolla. Ihmisten kanssa toimimiseen se EI kuitenkaan sovellu!

        Olette olleet tekemisissä omia aikojaan luolassaan höperöityneen erakon kanssa. Ei siellä luolissa tai vuoren huipuilla mitään pyhiä miehiä asu, vaan umpihulluja.

        Itzli-duden pelissä on se ikävä vika, mikä aiheutti minulle kouristuksenomaisen puhenärästyksen, että se tuli ikävään saumaan juuri kun päätin tehdä jotain Uskontofoorumi-addiktiolleni!

        Millä tukkisin turpani edes hetkeksi? =(

        Sormet tosiaan poikki?


      • Topu
        Josefina kirjoitti:

        En panettele Itzliä, olen vain tavanomaisen hankala Josefina ja co. Enkä myöskään mielestäni ole morkannut ketään - ne mistä yleensä suututaan jutuissani ovat niin epämääräisiä juttuja että voivat koskea ketä tahansa. Ja yleensä kanssa koskevat (tai jotakuta jota ette edes tunne täällä). Tai sitten käsityksemme panettelusta ja morkkaamisesta ovat eriävät. Ajattelutapani on hyvin assosioivaa laatua, hajanaisen laaja ja levottomasti pomppiva. Täsmähakuiset tyypit eivät voi ikinä ymmärtää sellaista, luulen ma. En kuitenkaan haluakaan edes luopua tästä ajatusmerestäni, sillä siitä on ollut paljon hupia ja iloa luovalla tasolla. Ihmisten kanssa toimimiseen se EI kuitenkaan sovellu!

        Olette olleet tekemisissä omia aikojaan luolassaan höperöityneen erakon kanssa. Ei siellä luolissa tai vuoren huipuilla mitään pyhiä miehiä asu, vaan umpihulluja.

        Itzli-duden pelissä on se ikävä vika, mikä aiheutti minulle kouristuksenomaisen puhenärästyksen, että se tuli ikävään saumaan juuri kun päätin tehdä jotain Uskontofoorumi-addiktiolleni!

        Millä tukkisin turpani edes hetkeksi? =(

        Sormet tosiaan poikki?

        Ymmärrän kyllä kaltaistasi kapinallista. Itsekin kapinoivana seitkytluvun vasemmistoradikaalina olin tätä pikkusieluisten ja ahneitten konservatiivien väärämielistä maailmaa, koko paskaa vastaan, liekö jonkinlainen jeesus-psykoosi jota vieläkin poden. Enkä lainkaan häpeä sanoa, että poden. Olen myös nähnyt tarpeekseni noita hulluja luolankasvatteja. Eivät ne mitään pyhiä miehiä todellakaan ole. Tällainen noita kun olen, huomaan eron teekkarin ja elämän polkuja tallaanneen rastan välillä.

        Oletpa sitten oikea tai "väärä" Josefina, tunnen samaa empatiaa kanssasi, tai sitten en, onko sillä loppujen lopuksi niin väliäkään. Luennoidessani käytän paljolti samaa argumentiikkaa kuin sinäkin, sanon mitä ajattelen. Jos joku siitä polttaa hihansa, enivei, en paljoa piittaa. Vai pitäisikö minunkin opetella pitämään turpani kiinni? Voipi olla vaikeaa enää tällaiselle vanhalle jäärälle.


      • Itzli
        Josefina kirjoitti:

        Kaikkihan täällä on vain näennäistä... Itse olen jo niin korkkiruuvin kiero etten itsekään pysy kärryillä touhuissani.

        Yksi rehellisempi valttikortti minulla toki vielä olisi: suksia täältä huit kuuseen. Ehkä se olisi kaikkien kannalta parempi että puran turhaumani jossain muualla?

        Ulkopuolella ei ole Josefinaa, siksi voit todella sanoa että se hanke on "tuhoontuomittu". Ulkopuolella on itku ja hammastenkiristys luovuuden erämaassa.

        Mikä valttikortti?!? Teet mitä teet, Josefiina pysyy kanssamme, ei siihen kenenkään ulkopuolisen apua tarvita!

        BUHAHAHAA!


      • Kritisoija
        Itzli kirjoitti:

        Mikä valttikortti?!? Teet mitä teet, Josefiina pysyy kanssamme, ei siihen kenenkään ulkopuolisen apua tarvita!

        BUHAHAHAA!

        Korostaa lyhyesti ja ytimekkäästi Itzlin vaivoin hallittua ylimielisyyttä. Loppunauru hieman rikkoo kuvaa, ja jättää ikävän sivumaun. Itzlimmäksikin voi yltää.

        8-


      • Kritisoija
        Topu kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä kaltaistasi kapinallista. Itsekin kapinoivana seitkytluvun vasemmistoradikaalina olin tätä pikkusieluisten ja ahneitten konservatiivien väärämielistä maailmaa, koko paskaa vastaan, liekö jonkinlainen jeesus-psykoosi jota vieläkin poden. Enkä lainkaan häpeä sanoa, että poden. Olen myös nähnyt tarpeekseni noita hulluja luolankasvatteja. Eivät ne mitään pyhiä miehiä todellakaan ole. Tällainen noita kun olen, huomaan eron teekkarin ja elämän polkuja tallaanneen rastan välillä.

        Oletpa sitten oikea tai "väärä" Josefina, tunnen samaa empatiaa kanssasi, tai sitten en, onko sillä loppujen lopuksi niin väliäkään. Luennoidessani käytän paljolti samaa argumentiikkaa kuin sinäkin, sanon mitä ajattelen. Jos joku siitä polttaa hihansa, enivei, en paljoa piittaa. Vai pitäisikö minunkin opetella pitämään turpani kiinni? Voipi olla vaikeaa enää tällaiselle vanhalle jäärälle.

        Jotain näkyy olevan vielä hampaankolossa. Kyseessä on Aries.

        Ei vakuuta. Tekijäkin tunnistettu.
        Pisteitä 7-.


      • Itzli
        Kritisoija kirjoitti:

        Jotain näkyy olevan vielä hampaankolossa. Kyseessä on Aries.

        Ei vakuuta. Tekijäkin tunnistettu.
        Pisteitä 7-.

        Tarvitsemmeko me todella jotain kouluarvosanojen jakelijaa kommentoimaan jokaista viestiä? Oletkos sinä itse mukana projektissa, herra Kritsoija?


    • Aries

      Mikä on se ihmisen perusluonto, joka on akkulturaatiosta riippumaton? Ei se ole akkulturaatiovaiheessa ilman lajiseuraa jäänyt susilapsi, joka ei ole ihminen muutoin kuin biologiselta perimältään. Eli juuri akkulturaatio on ihmisen perusluonto!

      • kritisoija

        Selvästi Ogelilaisen tekele. Heikko esitys.


      • Copypeistaaja
        kritisoija kirjoitti:

        Selvästi Ogelilaisen tekele. Heikko esitys.

        Hullu copypeistaaja peistaa pätkän Babylosin vastauksesta Ariesille Ariesin nimissä, ja vielä hullumpi Kritisoija jaksaa jakaa tästä pisteitä, ja niitäkin liikaa. Luulin että Elvis oli jo lähtenyt talosta... :(


    • Topu

      Tämä kokeilu tulee varmasti olemaan hauska, mutta tämän seurauksena menetämme oman arvomme ja luotettavuutemme. Voimmeko enää luottaa keneenkään? MIstä tiedämme onko vastaus jota kaipaamme juuri siltä jolta oletamme sen olevan? Mutta oikeastaan uskon tämän Itzlin kokeilun lisäävän keskustelua tällä palstalla. Leikki alkakoon.

      • Josefina

        Vai että alkakoon?

        Siinähän se jo riehahti, ja sitten lätsähti kuin hiivaton pullataikina. Ja itse sain tarpeekseni heti alkuunsa, koska huomasin että mikäli elämästä puuttuu ilo, ei näin monimutkaisiin juttuihin kannata sekaantua.

        Leikkikää te terveet keskenänne, minä lähden sovittelemaan köysiä, jos vaikka sopiva kravatti löytyisi. (Hirtehishuumoria. Älkää nyt taas suuttuko. Itseäni vain tässä pilkkaan.)


      • Topu
        Josefina kirjoitti:

        Vai että alkakoon?

        Siinähän se jo riehahti, ja sitten lätsähti kuin hiivaton pullataikina. Ja itse sain tarpeekseni heti alkuunsa, koska huomasin että mikäli elämästä puuttuu ilo, ei näin monimutkaisiin juttuihin kannata sekaantua.

        Leikkikää te terveet keskenänne, minä lähden sovittelemaan köysiä, jos vaikka sopiva kravatti löytyisi. (Hirtehishuumoria. Älkää nyt taas suuttuko. Itseäni vain tässä pilkkaan.)

        Siis vasta tänään päätin toden teolla hypätä mukaan tähän soppaan. Pitäkää hauskaa vaikken kovin tiheään täällä vierailekaan. Jaan kyllä kommentteja suorituksistanne aina kun ehdin ja viitsin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe