Onkohan kastunut ja tummunut puutavara vielä käyttökelpoista? Eli edessä olis yläpohjan koolaus 2x2:lla,johon tulee myöhemmin paneelit, mutta puutavara on varastoinnissa päässyt kostumaan.
puutavara
9
7145
Vastaukset
- ei kannata
mustunutta käyttää, pitää olla kirkasta puuta, osta uutta vaan.
- Liisa
Ei missään tapauksessa. Mikrobikasvustot eivät katoa minnekään, vaikka materiaali olisi kuivunutkin. Ne levittävät ympäristöön epäpuhtauksia kuivinakin. Lisäksi melko vähäinenkin kosteusrasite saa kasvuston helposti villiintymään uudestaan ja leviämään muihinkin rakenteisiin.
- Jocu
Kyllä saa ihminen tarkkana nykyyään olla, jos aikoo terveenä kuolla!
- Liisa
Jocu kirjoitti:
Näin ihan näppituntumalta kuitenkin veikkaisin, että suurin osa ihmisistä asettaa etusijalle terveenä elämisen kuin terveenä kuolemisen.
- Homeastmaatikko
Jocu kirjoitti:
Kyllä sitä nyt ollaan viisaita mielipiteitä jakaamassa. Tulee mieleen tuo vanha sanonta "että ollaan sitä maalla viisaita kun merellä tapahtuu". Kyllä mielestäni mielipiteiden pitää perustua joihinkin faktoinin kun niitä kerran tiedustellaan.
Olin tässä vähän aikaa sitten tapaamassa erästä rakentajaa joka rakensi yläkertaa pihalla pari talvea pressujen alla säilytetyistä puutavaroista. Olivat kaikki tummuneet. Mustaa hometta ei ollut paljon "ehjissä" laudassa mutta kylläkin kaikissa vajaakanttikohdissa. Ei tarvinnut olla kuin hetki paikalla vinnitilassa niin kurkkua rupesi pistelemään ja ääni käheytyi. Rupesi yskittää ja henkeä ahdisti. Että se siitä pilkanteosta ihmisten terveydellä. Kyllä yliherkistyneellä ihmisellä ainakin keho kertoo aivan muuta kieltä. En itse käyttäisi missään tapauksessa. Minulla tulee myös herkästi päänsärky kun olen tiloissa missä on orgaanisista prosesseista syntyviä myrkyllisiä kaasuja vaikka aivan mitättöminä pitoisuuksina. (Tämä on hyvin yleistä RakSa miehillä. "Vartin päästä alkaa päätä särkeä").
Ihmettelen sitä että maaseudulla missä kasvaa puuta omassa metsässä ollan niin nuukia että rakennetaan jostain aikoja sitten sahatusta tummuneesta puusta sellaisia asuinrakennusten rakenteita jotka jäävät piilloon. "Eihän se näy".
En edes tiedä voiko tällaista puutavaraa käyttää jos pinnasta höylää riittävästi pois.
Kun rakensin omaa taloani höyläsin varmuuden vuoksi kakki sahatut terveet "lautatarhalaudat" puhtaaksi käsihöylällä juuri ennen käyttöä vaikka jäivät ulkovuorauslautojen alle piiloon. Lisäkksi kyllästin ne ennen käyttöä pohjusteaineella.
Jätin kokeeksi muutamia laudanpätkiä maastoon (metsään nurmelle ja hiekalle). Käsittelemätön puu tummuu ja homehtuu hyvin nopeasti mutta käsitelty puu säilyy useita vuosia (varsinkin hiekalla).
Totesin että nykyajan puutavara (jota kaadetaan vuodenajasta riippumatta) ja jota ei enää ole kastettu "klooifenoolin" kutenn ennen oli tapana, harmaantuu nopeasti jos se pääsee kostumaan.
Jos puu kostuu siinä käynnistyy välittömästi jonkinasteinen orgaaninen prosessi joka on puulle vahingollinen. - Eínari epätoivo
Homeastmaatikko kirjoitti:
Kyllä sitä nyt ollaan viisaita mielipiteitä jakaamassa. Tulee mieleen tuo vanha sanonta "että ollaan sitä maalla viisaita kun merellä tapahtuu". Kyllä mielestäni mielipiteiden pitää perustua joihinkin faktoinin kun niitä kerran tiedustellaan.
Olin tässä vähän aikaa sitten tapaamassa erästä rakentajaa joka rakensi yläkertaa pihalla pari talvea pressujen alla säilytetyistä puutavaroista. Olivat kaikki tummuneet. Mustaa hometta ei ollut paljon "ehjissä" laudassa mutta kylläkin kaikissa vajaakanttikohdissa. Ei tarvinnut olla kuin hetki paikalla vinnitilassa niin kurkkua rupesi pistelemään ja ääni käheytyi. Rupesi yskittää ja henkeä ahdisti. Että se siitä pilkanteosta ihmisten terveydellä. Kyllä yliherkistyneellä ihmisellä ainakin keho kertoo aivan muuta kieltä. En itse käyttäisi missään tapauksessa. Minulla tulee myös herkästi päänsärky kun olen tiloissa missä on orgaanisista prosesseista syntyviä myrkyllisiä kaasuja vaikka aivan mitättöminä pitoisuuksina. (Tämä on hyvin yleistä RakSa miehillä. "Vartin päästä alkaa päätä särkeä").
Ihmettelen sitä että maaseudulla missä kasvaa puuta omassa metsässä ollan niin nuukia että rakennetaan jostain aikoja sitten sahatusta tummuneesta puusta sellaisia asuinrakennusten rakenteita jotka jäävät piilloon. "Eihän se näy".
En edes tiedä voiko tällaista puutavaraa käyttää jos pinnasta höylää riittävästi pois.
Kun rakensin omaa taloani höyläsin varmuuden vuoksi kakki sahatut terveet "lautatarhalaudat" puhtaaksi käsihöylällä juuri ennen käyttöä vaikka jäivät ulkovuorauslautojen alle piiloon. Lisäkksi kyllästin ne ennen käyttöä pohjusteaineella.
Jätin kokeeksi muutamia laudanpätkiä maastoon (metsään nurmelle ja hiekalle). Käsittelemätön puu tummuu ja homehtuu hyvin nopeasti mutta käsitelty puu säilyy useita vuosia (varsinkin hiekalla).
Totesin että nykyajan puutavara (jota kaadetaan vuodenajasta riippumatta) ja jota ei enää ole kastettu "klooifenoolin" kutenn ennen oli tapana, harmaantuu nopeasti jos se pääsee kostumaan.
Jos puu kostuu siinä käynnistyy välittömästi jonkinasteinen orgaaninen prosessi joka on puulle vahingollinen.Olikohan tuo ironista huumoria vai ihan tosissaanko olet?
- Epäilevä Tuomas
Homeastmaatikko kirjoitti:
Jos puu kostuu siinä käynnistyy välittömästi jonkinasteinen orgaaninen prosessi joka on puulle vahingollinen.Allergiat asioita, jotka tulee luonnollisesti ottaa vakavasti, mutta kyllä hieman yliampuvia tavalliselle tallaajalle ovat neuvosi.
Puun harmaantuminen ja homehtuminen eivät ole yksi ja sama asia. Ennen vanhaan rakenuspuuta kuivattiin pitkään ulkotiloissa sateelta suojassa. Puu harmaantui omia aikojaan jo ennen rakentamista, eikä se tarkoittanut, että puu on homeessa... Puun annettiin "asettua" ja saavuttaa oma luontainen kosteustasapaino, eikä siloin mitään homeenestoaineita tarvittu.
Tottakai huonossa taapelissa puu homehtuu, mutta se on taapelin tekijän vika jos ilma ei kierrä... Ei ihme jos kasassa pressun alla homehtuu, silkkaa uusavuttomuutta moinen töppöily.
Miten se höyläys runkopuuta paransi? Ja päälle sivelty "suoja" on sama kuin luottaisi margariiniin ehkäisyssä... Suoja ulottuu vain puun pintasolukoihin, ja puun kastuessa on yksi ja sama onko siinä millin "kylläste" päällä.
Jos puu kastuu, se oikein suunnitellussa rakenteessa kuivuu ilmankierron ansiosta, kuten luonnossakin, eikä mitään haitallista prosesia pääse tapahtumaan. Puuhan kastuu ja kuivuu luonnossakin, miten se lautana menettäisi nämä ominaisuudet? Hyvin tehty ja suunniteltu puurakenne säilyy jopa vuosisatoja, eikä mitään maaleja ja suojalitkuja siihen tarvita, vain perustietoa materiaalista nimeltä puu ja sen käyttäytymisestä eri tilanteissa. - Elävä
Epäilevä Tuomas kirjoitti:
Allergiat asioita, jotka tulee luonnollisesti ottaa vakavasti, mutta kyllä hieman yliampuvia tavalliselle tallaajalle ovat neuvosi.
Puun harmaantuminen ja homehtuminen eivät ole yksi ja sama asia. Ennen vanhaan rakenuspuuta kuivattiin pitkään ulkotiloissa sateelta suojassa. Puu harmaantui omia aikojaan jo ennen rakentamista, eikä se tarkoittanut, että puu on homeessa... Puun annettiin "asettua" ja saavuttaa oma luontainen kosteustasapaino, eikä siloin mitään homeenestoaineita tarvittu.
Tottakai huonossa taapelissa puu homehtuu, mutta se on taapelin tekijän vika jos ilma ei kierrä... Ei ihme jos kasassa pressun alla homehtuu, silkkaa uusavuttomuutta moinen töppöily.
Miten se höyläys runkopuuta paransi? Ja päälle sivelty "suoja" on sama kuin luottaisi margariiniin ehkäisyssä... Suoja ulottuu vain puun pintasolukoihin, ja puun kastuessa on yksi ja sama onko siinä millin "kylläste" päällä.
Jos puu kastuu, se oikein suunnitellussa rakenteessa kuivuu ilmankierron ansiosta, kuten luonnossakin, eikä mitään haitallista prosesia pääse tapahtumaan. Puuhan kastuu ja kuivuu luonnossakin, miten se lautana menettäisi nämä ominaisuudet? Hyvin tehty ja suunniteltu puurakenne säilyy jopa vuosisatoja, eikä mitään maaleja ja suojalitkuja siihen tarvita, vain perustietoa materiaalista nimeltä puu ja sen käyttäytymisestä eri tilanteissa.Elävä puu ei homehdu. Elävä ihminen ei mätäne. Lauta ei ole elävä puu. Laudassa alkaa homekasvusto sen kastuttua, ellei kuivaus tapahdu välittömästi. Kerran syntynyt home ei katoa minnekään.
- Vanhempi suunnittelija
Ei sisätiloihin mitään epämääräistä tavaraa! Myy huonompi toissijaiseen käyttöön ja osta kunnollista tavaraa. Niin minä tein. Tuulenkaadoista tuli paljon homehtuvaa lautaa ja taapelin kasasi taitamaton vielä huonosti liian tiiviiksi. Kaikki homehtui. Myin tavaran laiturintekijälle. Tuo teki siitä betoniarkkujen laudoituksia. Sai täysikanttista vajaakanttisen hinnalla ja minun ei tarvinnut tehdä laudasta polttopuuta.
Maallikon ei kannata miettiä mikä kasvusto on laudassa tai lankussa. Sinistyshome männyssä ei kaiketi ole kuin näköhaitta. Mutta onko esimerkiksi kuusella sinistyshometta? Ei taida olla vaan joku pahempi tauti on kyseessä jos tummuu sisältä. Sen sijaan kuusellakin lienee joku pintahome, joka passivoi pinnasta ja tuollainen harmaantunut "ladonseinä" kestääkin sitten satoja vuosia tavallista sadetta, jos aina normaalisti kuivuu. Mutta tuollaisen pintahomeen synty vaatii alunperin talvella kaadetun ja kuivatun puutavaran. Ja tuo oli aivan mutua, mutta tietävämmät korjatkoot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628